Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 16:58

Bokt.nl / eurodressage.com
In Memoriam

Afbeelding
Tehri Stegars met Axis TSF in 2015 Foto: WDM



De Finse Grand Prix-ruiter Tehri Stegars heeft afgelopen vrijdag afscheid moeten nemen van haar Grand Prix-paard Axis TSF. De achttienjarige goedgekeurde Trakehner hengst bezweek aan een gescheurde aorta. De Trakehner hengst was in 2015 hengst van het jaar. Hij verwekte vijf goedgekeurde zonen: Ararad, Ballzauber, Berlusconi, Hirtentanz en Sidney Bay.


‘Tijdens zijn ochtendtraining met Tehri zakte Axis in elkaar,’ licht mede-eigenaresse Tanja Kayser toe. ‘De dierenarts, die op dat moment aanwezig was op stal, concludeerde de doodsoorzaak. Tehri raakte bij het inzakken van Axis gewond en liep verschillende botbreuken op. Hiervoor wordt ze behandeld in het ziekenhuis.’

‘Ik ben van slag door het verlies van mijn beste vriend, mijn held,’ vertelt Stegars. ‘Morgen zal ik geopereerd worden aan mijn schouder en zullen verschillende botbreuken behandeld worden.’

Axis (v. Sixtus) werd gefokt door de Duitser Eward Hartmann, waarna hij verkocht werd naar de Lower Lidham Hill Farm. In 2002 ging hij naar het verrichtingsonderzoek in Neustadt/Dosse waar hij ruim 122 punten scoorde.

In 2002, Axis was toen drie jaar oud, klom Stegars voor het eerst in het zadel van Axis. In 2003 werd Axis verhuisd naar Neustadt/Dosse en vervolgens naar zijn Britse eigenaar. In de zomer van 2005 werden Axis en Stegars herenigd, waarna zij in 2008 debuteerden in de Smalle Tour. In 2009 startte het duo Grand Prix en won het zilver op de Finse kampioenschappen. In september 2010 verhuisde Stegars naar Luxemburg en in 2011 werd ze eigenaar van Axis. In februari 2013 verkocht ze Axis voor de helft aan haar werknemer Tanja Kayser.

‘Axis laat een groot gat achter,’ vertelt Kayser. ‘Het was een heel speciaal paard met een liefdevol karakter en een komisch voorkomen. We wensen Tehri beterschap en veel sterkte in deze moeilijke periode.’
Laatst bijgewerkt door Chiave op 05-11-17 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfout gecorrigeerd

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:00

Vreselijk om je paard zo te verliezen ;(
Veel sterkte gewenst en voorspoedig herstel voor de ruiter

Anoniem

Re: Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:02

Zo dan, dat moet een klap geweest zijn. Heftig hoor...

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:05

Wat een paard was dat...
Veel sterkte gewenst voor de ruiter.

Imaginaerum
Berichten: 3710
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:09

Vreselijk einde, prachtige hengst!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:38

Verschrikkelijk als je paard onder je dood neervalt ;(
Geweldige hengst was het !

Elisa2

Berichten: 37159
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Axis TSF op 18-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:57

Ah zonde..was idd een geweldige hengst