Zorgtopman kocht mogelijk paarden met geld van gehandicapten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Zorgtopman kocht mogelijk paarden met geld van gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 16:03

Algemeen Dagblad
Juridisch

Afbeelding
Foto door Amanda

Een Limburgse zorgondernemer zou miljoenen euro's die eigenlijk voor gehandicapten waren bestemd, hebben achterovergedrukt. Hij kocht er onder meer paarden, horloges en kunst mee. Het onderzoek naar De J. en zijn geliefde (tevens zijn voormalige secretaresse) loopt al jaren. Vanaf vandaag staan ze voor de rechter in Roermond. Wat de uitkomst van de slepende zaak ook is, het leven van het stel is drastisch veranderd. Tot een paar jaar geleden woonden ze in een riante villa met rieten kap in het Zuid-Limburgse gehucht Thull. Nu verblijven ze verderop, in Schinnen, in een flatje boven het plaatselijke Aldi-filiaal. Zijn deur blijft dicht, vertelt hij direct. Eerst de rechtszaak maar. "Daar wacht ik al jaren op, dat ik me kan verdedigen. Dat ik voor miljoenen gefraudeerd zou hebben, is de grootst mogelijke onzin."

Dat ziet justitie anders. De J. zou miljoenen aan AWBZ-gelden, bedoeld voor de ongeveer 1.500 gehandicapte cliënten van De J.'s Stichting Gehandicaptenzorg Limburg (de SGL), hebben aangewend om zijn luxe leven te bekostigen. Zelfs de huur van zijn villa en de hobby van zijn paardrijdende dochter zou betaald zijn met geld dat gehandicapten toebehoorde.

Zo zou hij namens de SGL 22.000 euro hebben overgemaakt naar de manegehouder in Thull. Officieel kosten voor de paarden waar de patiënten van zijn stichting gebruik van maken, maar De J. zou met dat bedrag een paard voor privégebruik hebben gekocht van de manege. Ook zou hij door een zakenrelatie een vals gedateerde brief hebben laten schrijven, waarin hij verklaart dat hij 90.000 euro van de SGL heeft ontvangen voor de overname van een inventaris voor acht werkplekken. In de praktijk zouden met dat bedrag hooguit drie werkplekken gekocht zijn, maar vooral meubels voor De J. zelf.

Zo gaat de lijst verdenkingen maar door. De J. zou voor ruim 300.000 euro onroerend goed en een ton aan paarden verduisterd hebben van de SGL. En voor ruim 70.000 euro kunstvoorwerpen, bijna 35.000 euro aan horloges, 14.000 euro aan audiovisuele apparatuur en bijna 3.000 euro aan fitnessapparaten. Hoe was dit allemaal mogelijk, met collega-bestuursleden en een raad van toezicht om zich heen? Door een angstcultuur te creëren, stelt een ingewijde die anoniem wil blijven. "Wie vraagtekens stelde bij zijn gedragingen, werd door De J. op een zijspoor gezet of zelfs ontslagen."

De J.'s advocaat Sjef Römkens schetst een heel ander beeld. Over een ondernemer pur sang, die de SGL in een paar jaar tijd van een bescheiden stichting wist uit te breiden tot een succesvolle organisatie met tientallen vestigingen. "De SGL begon ook een zorgboerderij, een cadeauwinkel en een taxibedrijf. Maar geen zorginstelling wil natuurlijk koeien en bieten op de eigen balans hebben. Daarom heeft De J. een nevenvehikel opgericht om die activiteiten onder te kunnen brengen. Er zullen best zaken niet helemaal goed gegaan zijn, maar een miljoenenfraude met geld voor gehandicapten is de grootst mogelijke onzin."

Volgens de raadsman gunt niet iedereen een zorgondernemer zijn succes. "Dát ligt hier aan ten grondslag en nu er eindelijk een regiezitting voor de rechtbank komt, kan ik dat haarfijn uitleggen."
En De J. zelf stuurde, kort na het gesprek via de intercom, een e-mail, met een toelichting op zijn kant van het verhaal. Dat het onderzoek sinds 2009 loopt, hij er pas weet van heeft sinds 2010 - en dat het 'nauwelijks te bevatten' is dat er nu pas een regiezitting is. "Mijn verontschuldigingen dat ik u niet te woord stond. Normaal gesproken behoort dergelijk bot gedrag niet tot mijn omgangsvormen."

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:23

Omdat hij mogelijk paarden kocht is dit een bokt artikel?
Volgens mij gaat dit om wel of niet fraude. En niet dat hij daar dan een paard mee kocht..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgtopman kocht mogelijk paarden met geld van gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:28

Volgens mij mag je op bokt niet zomaar mensen beschuldigen ;) Er is toch nog geen uitspraak gedaan, dit bericht staat vol met aannames? Ik denk dat de Nieuwsredactie nu wel een OW verdient :Y)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:40

Wat een gezanik..er staat toch gewoon een verhaal dat beide kanten belicht en dat de uitspraak nog gedaan moet worden?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:47

Ik vind het niet direct een artikel over paarden, maar daar lig ik niet wakker van.

Ik reageer, omdat ik me afvraag waar precies Antje_vip haar beschuldiging dat bokt zomaar mensen beschuldigt vandaan haalt. Want ik zie dat nergens.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Zorgtopman kocht mogelijk paarden met geld van gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:13


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:21

Hij wordt toch nog nergens van beschuldigd? Maar als het waar zou zijn is het wel heel verschrikkelijk. Werk zelf in de gehandicapten zorg en dat dat is echt geen vetpot.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:46

SusanH schreef:
Hij wordt toch nog nergens van beschuldigd? Maar als het waar zou zijn is het wel heel verschrikkelijk. Werk zelf in de gehandicapten zorg en dat dat is echt geen vetpot.


Fraude en valsheid in geschrifte is de aanklacht, bij de inval van de FIOD is de reden belastingontduiking gebruikt. Wat ik in deze zaken zo erg vind is de tijd die Justitie neemt om de zaak voor de rechter te brengen.
zie ook;https://www.limburger.nl/cnt/dmf20171106_00050227/oud-topman-sgl-geen-eerlijk-proces

De afgelopen jaren zijn er regelmatig discussies geweest over bv declaraties van politicie. teveel gedeclareerd werd "netjes" terug betaald. Ik vind dit een vergelijkbaar verhaal.
terug betalen en ontslaan die gasten. De gevraagde gevangenis straf, het publieke afbranden van deze mensen voornamelijk met halve waarheden en een overheid die zorginstellingen niet controleert helpt niet dat ik dit als een eerlijke rechtzaak zie.

Ik vind dat erg jammer omdat deze mensen de boel wel verziekt hebben, evenals de overheid zelf die veel te laks is geweest