Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

40-plussers interessante doelgroep hippische sector

 
Profiel   

Groen Kennisnet
Overige

[ img ]
Foto door organisatie Sponsorrit Samen Sterk

De samenleving vergrijst en dat heeft ook gevolgen voor de hippische sector. Daarnaast zullen technologische innovaties invloed hebben op de paardensport, zo blijkt uit de Hippische monitor 2017.

Jaarlijks brengt HAS Hogeschool in samenwerking met het Trendpanel Paard trends en ontwikkelingen in de hippische sector in beeld. In de Hippische Monitor 2017, die in september verscheen, staan demografische en technologische ontwikkelingen centraal. Welke demografische ontwikkelingen komen op ons af. Wat betekent dat voor de sector? En wat is de invloed van technologische ontwikkelingen op de sector?

De vergrijzing van de samenleving is een feit. Zo zal in 2020 45% van de EU-bevolking ouder zijn dan 50 jaar. En in 2040 zal dat meer dan 50% zijn. Tot nu toe komt de aanwas van de paardensport vooral van kinderen, maar dat zal in de toekomst niet vanzelfsprekend meer zijn. Door de vergrijzing worden 40+ers een interessante doelgroep voor ruitersportcentra, schrijft de monitor. Ouderen blijven langer vitaal en hebben een ruim besteedbaar vermogen.

De technologische ontwikkeling is een ander aandachtspunt. Consumenten omarmen technologische innovaties zoals smartphones, social media en slimme camera's. Ook voor de paardensport zijn er veel mogelijkheden, denk aan gezondheidsensoren, hartslagmeters of dressuursimulators. De technologie kan bijdragen aan dier- en mensgezondheid, kan prestaties verbeteren, identificatie makkelijker maken en zorgen voor meer veiligheid, aldus de montior.

De Hippische Monitor wordt geproduceerd door de HAS Hogeschool in samenwerking met organisaties als de FNRS, ABAB, EISMA en FGHS.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 13:46 



 
Profiel   

Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 23:13 



 
Profiel   

Nou, ik vind het een onzinartikel. Deze 54 jarige zegt: Paardrijden leer je op een fatsoenlijk en gezond paard en veiligheid zit ‘m in de africhting van het paard. Technische snufjes....hmmm. Nepveiligheid door een chip in elk paard, op een simulator kan je niet leren rijden. Bescherming voor de mens kan handig zijn ter voorkoming van verwonding bij bv een val. Maar dat is geen veiligheid. Dat is bescherming. Ach, ik ga gewoon door, zorg dat ik op de hoogte ben van de goede ontwikkelingen die bij mijn paard en stijl passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 23:30 



 
Profiel   

Hier in het dorp rijd een man van in de 80 nog iig wekelijks, miss wel vaker zijn eigen paard
En dan op buitenrit
Echt zo mooi als hoe hij dat doet
Die vertrouwen en kennen elkaar.
Daar kan menig ruiter wat van leren

Moest het even kwijt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 23:46 



 
Profiel   

aadburg schreef
Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!

Daar heb je wel wat gelijk in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 09:40 



 
Profiel   

aadburg schreef
Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!


Jarenlang wou het gros van paardenkopend Nederland daar helaas niet veel voor betalen, andere eigenschappen waren belangrijker, dan wordt daar ook niet voor gefokt afgezien door een enkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 09:45 



 
Profiel   

cobiie schreef
aadburg schreef
Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!


Jarenlang wou het gros van paardenkopend Nederland daar helaas niet veel voor betalen, andere eigenschappen waren belangrijker, dan wordt daar ook niet voor gefokt afgezien door een enkeling.

Dat is helemaal waar maar ook daar zie je een kentering, met name juist de ouderen betalen liever meer voor een paard dat echt geschikt is voor hen. Het juiste paard is niet gauw te duur, de verkeerde is voor elke prijs te duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 10:59 



 
Profiel   

Mijns inziens valt er veel winst te behalen bij de spullen die te koop zijn in de ruitersportzaak. Alles met bling en ieder seizoen een ander hip kleurtje. Daar zitten veel 40 plussers denk ik niet op te wachten. Ik ga dan even gemakshalve uit van mezelf, bijna 40 plus en ik heb echt een hekel aan veel poespas. Ik wil gewoon kwaliteit, zonder lak/bling/hip kleurtje. Rijbroeken bijna alleen in heupmodel, terwijl dat alleen leuk staat als je maat 38 of kleiner hebt, en geen buikje :+ .

En idd leuk die techniek, maar als je geen braaf fijn te rijden paard hebt, heb je er geen fluit aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 14:23 



 
Profiel   

Ohja, al die heupmodel broeken en die overdreven veel bling bling aan kledij en weet ik veel wat nog allemaal. Ik verander ook niet elk seizoen van kleur van dekjes. Ik verander pas als ze versleten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 16:54 



 
Profiel   

Dat de hippische doelgroep boven 40+ groter wordt, ligt denk ik aan meer aspecten dan de vergrijzing. Ik denk eerder aan een andere invulling van het leven waarbij ontspanning en vrije tijd belangrijker zijn geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 18:09 



 
Profiel   

aadburg schreef
Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!

da's toch voor iedereen belangrijk tenzij je achternaam van Grunsven of Lansink is.
De over 40-ers hebben juist veel meer ervaring !
Want ik geloof niet dat er veel mensen zijn die op 40+ nog helemaal beginnen met paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 18:59 



 
Profiel   

Maar de 40+ mensen denken meer na over de gevolgen van een spring in het veld paard en wat de eventuele gevolgen zijn bij een zware blessure bij hen. Verder zijn onze ledematen ook geen 21 meer dus er zit ook al sleet op. Ik ben niet meer zo soepel als meer dan 20 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 19:54 



 
Profiel   

petraaken schreef
Maar de 40+ mensen denken meer na over de gevolgen van een spring in het veld paard en wat de eventuele gevolgen zijn bij een zware blessure bij hen. Verder zijn onze ledematen ook geen 21 meer dus er zit ook al sleet op. Ik ben niet meer zo soepel als meer dan 20 jaar geleden.


:')
In mijn hoofd soms nog wel... O:) Doet achteraf dan wel een beetje auwtsh - reality-check %) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 19:58 



 
Profiel   

Waar wij vroeger op de vereniging een paardenwissel deden in de springles, moet ik daar nu echt niet meer aan denken. :')
Vele mensen zien op wat latere leeftijd idd sneller gevaren dan ze vroeger deden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 20:02 



 
Profiel   

petraaken schreef
Ohja, al die heupmodel broeken en die overdreven veel bling bling aan kledij en weet ik veel wat nog allemaal. Ik verander ook niet elk seizoen van kleur van dekjes. Ik verander pas als ze versleten zijn.

Hier idem. Ik ben pas over ruim 2 jaar 40+ maar nu al vind ik heupbroeken verschrikkelijk (terwijl ik maat 38 heb, én heupen) en bling is ook niks voor mij.

Overigens rijd ik helemaal niet meer. Aan technische snufjes heb ik dus niks. Ik ben erg benieuwd wat de toekomst voor niet-rijdende 40+ paardbezitters in petto zal hebben :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 20:07 



 
Profiel   

Ik ben nog geen 40, maar waarom zou ik opeens volgend jaar bij het handje gehouden moeten worden? Ik stap zo op een groen paard hoor.
Ik zou als ik ooit weer in een manegeles zou rijden juist een temperamentvol/vurig hoog afgericht paard willen rijden wat zonder hulpteugels aan de teugel gaat en meer kan dan alleen voorwaartsgeschopt te worden. Maar wel eerlijk is. Ook moet het een sprong kunnen maken. Ook een rengalopje gaat er gewoon in hoor.

Het lijkt er op dat ze alleen naar beginners kijken. Maar er zijn er ook veel die gewoon al langer rijden met 50-70+ hoor. En die willen een goed reagerend temperamentvol, maar eerlijk paard, geen slome schopknol.


Laatst bijgewerkt door germie op 08-11-17 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 20:22 



 
Profiel   

cobiie schreef
Waar wij vroeger op de vereniging een paardenwissel deden in de springles, moet ik daar nu echt niet meer aan denken. :')
Vele mensen zien op wat latere leeftijd idd sneller gevaren dan ze vroeger deden.


Tuurlijk, dat is ook de reden dat autoverzekeringen duurder zijn als je onder de 25 bent. Maar dat wil toch niet zeggen (voor mij althans) dat je nu op een compleet ander type paard gaat zitten in de zin van vroeger een een kwpn-er en nu een fjord, fries of tinker.....

Ik hou van voorwaartse paarden dan ga ik toch niet na mijn 40ste op een knol zitten die je vooruit moet schoppen :D (ik zo me geen raad weten )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 20:24 



 
Profiel   

Mist schreef
cobiie schreef
Waar wij vroeger op de vereniging een paardenwissel deden in de springles, moet ik daar nu echt niet meer aan denken. :')
Vele mensen zien op wat latere leeftijd idd sneller gevaren dan ze vroeger deden.


Tuurlijk, dat is ook de reden dat autoverzekeringen duurder zijn als je onder de 25 bent. Maar dat wil toch niet zeggen (voor mij althans) dat je nu op een compleet ander type paard gaat zitten in de zin van vroeger een een kwpn-er en nu een fjord, fries of tinker.....

Ik hou van voorwaartse paarden dan ga ik toch niet na mijn 40ste op een knol zitten die je vooruit moet schoppen :D (ik zo me geen raad weten )


Hier ook nog steeds jonge kwpn'ers, maar ik geef wel toe dat ik ze nu net wat langer bij de inrijder laat staan dan vroeger. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 20:34 



 
Profiel   

Mist schreef
aadburg schreef
Die nieuwe technologie is leuk maar het is veel belangrijker om paarden te fokken waar de ouderen met een gerust gevoel op kunnen stappen!

da's toch voor iedereen belangrijk tenzij je achternaam van Grunsven of Lansink is.
De over 40-ers hebben juist veel meer ervaring !
Want ik geloof niet dat er veel mensen zijn die op 40+ nog helemaal beginnen met paardrijden.

Als ik voor me zelf mag spreken: in mijn jonge jaren wat met pony's gereden, zonder zadel een beetje aanklooien verder niet. Nu dit jaar op mijn 53e een paard voor mezelf gekocht ( een brave maar nog goed voorwaartse oudere Gelderse). Deze zomer voor het eerst van mijn leven les gehad en nu rij ik mee in de verenigingsles. Dat gaat prima omdat ik een een paard heb waarmee ik kan lezen en schrijven. Voor mijn vrouw hetzelfde verhaal, voor haar hebben we pas een grote Welch Cob gekocht. Ook een super braaf maar toch voorwaarts dier, daarmee krijg je er echt plezier in.
Voor de categorie die vanaf hun jeugd altijd is blijven rijden ligt het vaak anders, dat geloof ik graag maar voor de starters en herintreders die een beetje op leeftijd zijn is een geschikt paard best belangrijk om er plezier in te krijgen en te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 21:31 



 
Profiel   

Ik wil ook geen trapzak hoor. Maar de rilkikkers en hele groene paarden laat ik toch fijn staan. Ook stap ik echt niet zomaar meer op een vreemd paard. En toch rijd ik al vanaf mijn 7e. Maar net iets teveel meegemaakt, icm moeder worden waardoor ik toch een heel stuk voorzichtiger ben geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 08:54 



 
Profiel   

Trapzakken hoef ik ook niet maar die rillige, schrikkerige en overal spookziende paarden nope liever niet meer. Een keertje schrikken of kijkerig zijn oke, maar dan liever een die een keertje op zij springt en niet de halve bak door rent, of ene die graag eens een bok geeft als hij ergens niet mee akkoord is. Mijn lijf trekt dat niet meer hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 09:39 



 
Profiel   

Nou het is vooral mijn hart en bloeddruk haha :') ik schrik me echt kapot dan :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen