Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD *Update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:08

*nieuws.nl
Overige
Ingezonden door Ketaki en Levita30
Afbeelding
Foto: © FEI Photos

De FIOD heeft een 44-jarige springruiter uit Wierden aangehouden op verdenking van belastingontduiking en het niet voeren van een juiste administratie. Ook zijn er doorzoekingen gedaan in zijn woning, bedrijfskantoor en in een accountantskantoor in Wierden, maakte de belastingdienst donderdag bekend.

Om welke springruiter het gaat is vooralsnog onbekend. De verdachte, eigenaar van een trainings- en handelsstal voor paarden, heeft vermoedelijk meer dan 850.000 euro te weinig belasting betaald. De FIOD heeft ook een bedrijfspand in Meterik doorzocht.

Het strafrechtelijk onderzoek is begonnen na een boekenonderzoek van de Belastingdienst. Daaruit bleek een aanzienlijk verschil tussen de administratieve voorraad paarden en de voorraad die de verdachte opgaf in zijn aangiften. ,,Uit het onderzoek in de administratie over de jaren 2011 tot en met 2015 komt naar voren dat de man meer paarden heeft verkocht dan er aan omzet is geboekt”, aldus de FIOD.

Update
rtv oost
Ingezonden door JPitty

De springruiter uit Wierden die gisteren werd aangehouden wegens mogelijke belastingfraude, ontkent alle aantijgingen van de FIOD. Dat laat hij weten via zijn advocaat Eddy Kolkman. "De FIOD snapt helemaal niets van de paardenhandel."

Volgens de betrokkenen is er niks aan de hand. "De ruiter verhandelt bijna alleen maar over de grens, hierbij moeten alle transacties wel via de bank plaatsvinden. Mijn cliënt heeft dit allemaal in zijn administratie verwerkt en kan alles met bankpapieren onderbouwen", aldus Kolkman.

De ruiter stond voor aankomend weekend ingeschreven voor het prestigieuze springconcours in Maastricht maar zal daar niet in actie komen.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 11-11-17 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:05

ja en dat mag niet :)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:40

Knakker schreef:
ja en dat mag niet :)

Ja dat mag wel.

Normaler wijze zullen er ook paarden van derden zijn verkocht.
ook kunnen er paarden via een Joint Venture of een gedeeld eigendom zijn verkocht.
Ook komt het voor dat paarden teruggetrokken worden uit de verkoop.
Alleen de verkoopwaarde van de paarden als omzet nemen is een beetje kort door de bocht.

Als ik het juist heb, ik ben geen financieel expert, moet over de verkoopwaarde wel de juiste hoeveelheid BTW worden afgedragen. Als een paard via een andere firma is verkocht moet ook daar uit de boeken blijken dat BTW en bv provisie is betaald.

De belastingdienst heeft er een hand van om zaken erg op te blazen om hun gelijk te halen.
Opzich vind ik dat jammer omdat iemand pas schuldig is als de rechter het bewezen acht.
Dat is hier nog lang niet het geval.
Er zal de komende jaren wel meer nieuws volgen :(

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:52

Persoonlijk vind ik iemand direct oppakken wel even een stap te ver, boeken in beslag nemen oke maar wanneer het hier gaat om iemand met een stal vol paarden (en hoorde dat zijn vrouw ook is aangehouden) en kinderen dan gaat dat veel te ver. Die gaan echt niet op de loop, laten ze eerst maar eens bewijzen dat het inderdaad zo is ipv meteen die mensen als criminelen te behandelen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:03

Zonder inzage in het strafrechtelijke onderzoek is er niks zinnigs te zeggen over de noodzaak van de aanhouding. Een reden om mensen vast te houden, bij voldoende mate van verdenking uiteraard, is collusiegevaar, oftewel het risico dat het strafrechtelijk onderzoek verstiert wordt door de verdachte(n) als deze niet zou(den) worden aangehouden. Mensen worden dan niet behandeld als criminelen, maar als verdachten.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:03

Vermoedelijk zal hij en zijn vrouw vanavond wel thuis slapen hoor.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:08

Ach de grote boeven zijn toch wel de grote stallen, als ze een keer een nachtje in de cel zitten omdat ze zich niet aan de regels willen houden dan is dat ook niet zo heel erg. Misschien leert de rest er ook eens van.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:42


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:43

Dat is ook niet zo moeilijk om te vinden.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:47

Ik dacht dat het in Nederland gebruikelijk was om zolang iemand niet door een rechter schuldig is bevonden dat er in de media alleen initialen gebruikt worden. Ik vind het niet netjes om de volledige naam te gebruiken. De zaak is nog in onderzoek en dus nog niet bewezen.
Straks wordt hij door de rechter vrijgesproken maar heeft hij hierdoor wel een enorme imago schade opgelopen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:50

Zo heel veel internationale springruiters zitten er niet in Wierden dus een beetje googlelaar heeft dat zo gevonden...

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:54

Koekeroekus schreef:
Zo heel veel internationale springruiters zitten er niet in Wierden dus een beetje googlelaar heeft dat zo gevonden...

Daar gaat het even niet om. Dat is wel vaker dat bepaalde mensen ook via initialen en zo te vinden is maar je moet er altijd wat moeite voor doen. Ik vind het van de Hoefslag gewoon niet netjes.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:04

juliomariner schreef:
Koekeroekus schreef:
Zo heel veel internationale springruiters zitten er niet in Wierden dus een beetje googlelaar heeft dat zo gevonden...

Daar gaat het even niet om. Dat is wel vaker dat bepaalde mensen ook via initialen en zo te vinden is maar je moet er altijd wat moeite voor doen. Ik vind het van de Hoefslag gewoon niet netjes.


True, maar nu is het de hoefslag, volgende keer de Bit en die keer erop misschien zelfs wel een bokker. Netjes is het nooit, voorkomen doe je het niet. Iemand wil de primeur hebben.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:06

MarjanB schreef:
Ach de grote boeven zijn toch wel de grote stallen, als ze een keer een nachtje in de cel zitten omdat ze zich niet aan de regels willen houden dan is dat ook niet zo heel erg. Misschien leert de rest er ook eens van.


Ja, want alle grote stallen zijn hetzelfde. Ik neem aan dat jij inzage hebt in de financiën van alle grote stallen in Nederland? ;)


Ketaki schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... raude.html


hier staat dat het om Robert Vos gaat :x :x



Typisch De Hoefslag. Die willen graag haantje de voorste zijn als het gaat om roddels. De andere hippische media noemen meestal geen namen, omdat ze de sport, paardenwereld en individuele ruiters niet onnodig zwart willen maken en omdat ze niet iemand die nog niet schuldig is bevonden willen 'mediaberechten'.

Hoe onprofessioneel ben je als vakmedium als je een naam gast noemen op basis van geruchten?!
Maar ze zijn wel weer de eerste hè. Knap hoor.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:11

Helemaal eens schoentje. Ik neem aan dat een aantal eigenaren van paarden nu even niet met Robert in verbinding gebracht willen worden. Hij zal hierdoor vrijwel zeker inkomsten gaan missen. Dit vind ik een gevalletje iemand naar de kl...ten helpen

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:04

Met initialen weten de paarden mensen ook al rap wie het is. Ken genoeg gevallen dat ik diegene ook wel kende met allerlei (recht)zaken ( in media).

Maar k vind het ook niet kunnen om de volledige naam er zomaar neer te zetten.

En als hij onschuldig blijkt zal het wel inkomsten schelen omdat je toch al de naam hebt waar men eerst niet heen gaat

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:05


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:39

Schoentje schreef:
Typisch De Hoefslag. Die willen graag haantje de voorste zijn als het gaat om roddels. De andere hippische media noemen meestal geen namen, omdat ze de sport, paardenwereld en individuele ruiters niet onnodig zwart willen maken en omdat ze niet iemand die nog niet schuldig is bevonden willen 'mediaberechten'.


Lees jij nooit die afschuwelijk tendentieuze columns van meneer Rosie op Horses? :D

Tis allemaal één pot nat hoor. ;)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:44

safina schreef:
Lees jij nooit die afschuwelijk tendentieuze columns van meneer Rosie op Horses? :D

Tis allemaal één pot nat hoor. ;)

Die lees ik altijd als eerste als ik de paardenkrant lees. Ze zijn wel scherp maar wel eerlijk. Dat kan van de Hoefslag in dit geval niet gezegd worden

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:55

Altijd fijn om door de media te veroordeelt te worden op basis van geruchten.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:21

Tazzey schreef:
Altijd fijn om door de media te veroordeelt te worden op basis van geruchten.

Nee het waren geen geruchten. Het kwalijke is dat de FIOD hier voor eigen rechter heeft gespeeld en dus wel erg uitgebreide persberichten incl. Video van de inval heeft gepubliceerd. Ze zullen wel geen sterke zaak hebben en dus de verdachte maar door het publiek ipv door de rechter laten veroordelen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:26

juliomariner schreef:
safina schreef:
Lees jij nooit die afschuwelijk tendentieuze columns van meneer Rosie op Horses? :D

Tis allemaal één pot nat hoor. ;)

Die lees ik altijd als eerste als ik de paardenkrant lees. Ze zijn wel scherp maar wel eerlijk. Dat kan van de Hoefslag in dit geval niet gezegd worden


Precies wat juliomariner schrijft. Ik lees die ook altijd als eerste.
Inderdaad scherp en alleen maar een mening onder eigen titel.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:49

juliomariner schreef:
Tazzey schreef:
Altijd fijn om door de media te veroordeelt te worden op basis van geruchten.

Nee het waren geen geruchten. Het kwalijke is dat de FIOD hier voor eigen rechter heeft gespeeld en dus wel erg uitgebreide persberichten incl. Video van de inval heeft gepubliceerd. Ze zullen wel geen sterke zaak hebben en dus de verdachte maar door het publiek ipv door de rechter laten veroordelen


De belasting speelt altijd al voor eigen rechter.
Ze leggen gewoon een aanslag op gebaseerd op de FIOD bevindingen.
Zelfs als het OM er geen zaak van maakt heb je een probleem omdat jij moet bewijzen dat de belastingaanslag onterecht is.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Springruiter in Wierden opgepakt door FIOD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:38


aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13095
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:00

Bedankt, ik heb de update in de OP toegevoegd.