In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:54

AmyJamess schreef:
Wow pzb weet me steeds meer te verbazen. Vraag me echt af waar in godsnaam de nvwa in dit verhaal is. Horen die niet een keer in te grijpen? Of kijken ze dit circus gewoon aan vanuit hun luie stoel?
Als pzb zo door gaan zorgen ze nog een keer voor hun eigen ondergang, kan toch nooit lang goed gaan zoals het nu gaat.

Het is normaal dat in beslag genomen dieren worder herplaatst als de kosten van onderhoud hoger zijn geworden dan de waarde van het dier. Staat ook in de wet dat dat mag.
https://www.sdu.nl/blog/strafrechtelijk ... ieren.html
Citaat:
<knip> het OM de neiging heeft dieren vaak al over te dragen of te herplaatsen voordat de zaak is afgedaan, mede gelet op de hoge kosten van bewaring. Die mogelijkheid bestaat op basis van artikel 117 Sv. <knip>

Ik had gehoopt dat een opvang als pzb nu eens wel de dieren zou vasthouden totdat de rechter uitspraak gedaan heeft, want het probleem met in beslag genomen paarden die na uitspraak rechter terug mogen en al lang in de handel verdwenen bleken is een beruchte. Paard een goede basis verzorging geven is niet gratis en zeker niet in de winter of als er gezondheidsproblemen spelen. En ja gezien de onkunde van publiek en instanties is het zeker mogelijk dat er onterecht dieren in beslag genomen worden.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:07

In een ander topic las ik dat de dieren herplaatst moeten worden door een persoon van de dierenbescherming. Die zouden dat dan toch moeten regelen en niet pzb zelf?
Ik snap dat de kosten dan te hoog worden.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:47

Annet_Dottie schreef:
Ik heb contact met de eigenaresse, of beter gezegd de vrouw van wie de paarden in beslag zijn genomen, zij geeft aan dat paard zoekt baas verkeerd bezig is en dat er nog helemaal geen uitspraak gedaan is maar dat paard zoekt baas wel al 1 van haar paarden verkocht heeft... Ook klopt het van de oude dag genieten niet echt gezien de witte arabier erg op mijn oude pony lijkt en ik zo dus in contact gekomen ben, mijn oude pony is 19 en deze is veel jonger dus van de oude dag genieten word ook weer te snel en te hard geroepen..

xxCYNNxx schreef:
het is toch sowieso een organisatie die nog maar pas bestaat? Tenminste; tot ongeveer een maand terug had ik de naam nooit voorbij zien komen. Of ik moet wat vaker onder mn steen vandaan komen.
Krijg bij deze club ook het idee dat het voornamelijk uit pubermeiden bestaat die de boel runnen daar; zie bij filmpjes van hun in elk geval amper een volwassene rondlopen, zijn allemaal van die 13-14 jarige meiden die ik rond zie lopen.
Dus ja, ook ik zet vraagtekens bij het besluit om daar de paarden en ponies onder te brengen.


Ze bestaan al wel langer maar het is heeel raar volk ik heb gisteren pb contact met ze gehad via facebook en werd nog net niet uitgescholden en kreeg gelijk naar mijn hoofd geslingerd je bent een bokker zeker?? Ik heb jullie al eens uitgenodigd langs te komen maar dat durven jullie niet en ga zo maar door en iets met als je mensen leert kennen ga je van dieren houden ofzo, ik zocht contact met een dood normale vraag en kreeg daar geen antwoord op, ze gingen vragen terug stellen ipv gewoon antwoord geven, daarop vroeg ik waarom geef je niet gewoon antwoord en werd hij gelijk boos dat hij anders die vragen ook gesteld had, terwijl ik 1 vraag had en als het antwoord daarop nee was waren we gelijk uitgepraat.. Toen heb ik bedankt en berichten uitgeschakeld en vervolgens stuurde hij (Henk ten napel, de "baas" van alles, ik dacht dat ik met een van die jonge meisjes te maken had) me een prive bericht via zijn privé account om dus over bokt te beginnen..


Ben ik de enige die vind dat die vrouw niks de oordelen heeft dat iemand verkeerd bezig is. Ze moest zich schamen over de toestand van haar dieren -O-

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:29

antje_vip schreef:
Zijn de eigenaren dan nooit meer gaan kijken bij hun paard? :(


Nou inderdaad, je gaat toch minimaal een paar keer kijken bij je paard... :?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:42

safina schreef:
xxCYNNxx schreef:
het is toch sowieso een organisatie die nog maar pas bestaat? Tenminste; tot ongeveer een paar maanden terug had ik de naam nooit voorbij zien komen. Of ik moet wat vaker onder mn steen vandaan komen.


Bestaan al veel langer https://www.tubantia.nl/nieuws/video-en ... ~a8446e05/

En het lijkt me prima als ze paarden van meewerkende particulieren opvangen, oplappen en daar al dan niet puberale filmpjes over maken. Die filmpjes wekken jeuk op bij mensen, maar wie ze niet wil zien kijkt maar gewoon niet.

Maar als adres voor door de NVWA in beslag genomen dieren met niet meewerkende eigenaren, is het blijkbaar geen geschikte plek. Dat soort zaken zijn complex, met kwade en soms ronduit gevaarlijke eigenaren, rechtzaken over de inbeslagname die afgewacht moeten worden etc. Dan moet je als opvang discreet werken. En zulke filmpjes en foto's op social media zetten is dan totaal niet in het belang van deze paarden.


nou ja, helemaal ver ernaast zat ik er niet bij mijn vraag dat ze nog niet zolang bestaan (oke wel veel langer dan ik dacht, dat dan weer wel); bestaan pas sinds 2015, relatief een nieuwe organisatie dus. En met het hoge pubergehalte zat ik ook goed dus; opgericht door een (destijds) 14/15 jarige.

Heel apart dat zo'n organisatie deze dieren ter opvang heeft gekregen en dat er blijkbaar ook niet gecontroleerd wordt of men wel volgens de regels handelt, als er nu al dieren ter adoptie weg zijn gegeven (danwel verkocht)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:53

Moderatoropmerking:
Ook in dit topic Het verzoek om niet te gaan bespreken hoe men over stichting PaardzoektBaas denkt. Dat is niet relevant. Dit soort berichten zullen vanaf nu dan ook verwijderd worden

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:56

wizzard van 4, melodie van 10 en ik had leeftijden van 12 7 etc voorbij zien komen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:55

AmyJamess schreef:
In een ander topic las ik dat de dieren herplaatst moeten worden door een persoon van de dierenbescherming. Die zouden dat dan toch moeten regelen en niet pzb zelf?
Ik snap dat de kosten dan te hoog worden.


Dat klopt niet. Er kan voor gekozen worden de paarden over te dragen aan PZB of aan een andere partij, paarden hoeven dus niet door de Dierenbescherming herplaatst te worden.
Dat het alleen om kosten zou gaan geloof ik ook niet, ik heb de ervaring met dieren die helemaal niet meer geplaatst mogen worden, (die dus ook überhaupt niet in bezit hadden mogen zijn van iemand) daar zal dus nooit aan verdiend worden en ook deze dieren bleven netjes zitten tot de rechtszaak over was. Daarna werden ze pas vrijgegeven en stopte de vergoeding.
Dat bijv. honden al geplaatst worden voor er een uitspraak is zou imo ook niet mogen gebeuren maar dat dit puur op basis van de kosten is geloof ik dus niet.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:36

Volgens mij moet de eigenaar een dagvergoeding betalen + da kosten, dus dan zou die eigenaar moeten aangeven mijnsinziens wanneer de kosten te hoog oplopen dat een dier verkocht/geadopteerd mag worden.

Anoniem

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:19

safina schreef:
Ik heb een paar posts eerder al een link geplaatst waarin vrij duidelijk wordt uitgelegd hoe het gaat met inbeslagname en in bewaring nemen van dieren. https://www.sdu.nl/blog/strafrechtelijk ... ieren.html

Lees vrij veel aannames die helemaal niet kloppen.


Ik lees vooral de ervaringen van de schrijver in het stuk.
Mijn ervaringen zijn dus anders gelukkig. Ik heb één keer meegemaakt dat een dier niet bleef zitten tot de uitspraak, dat was omdat dat gevaarlijk was voor de verzorgers, dus de toestemming voor euthanasie is toen verkregen. Dat kon ook niet anders en aangezien het dier überhaupt niet in bezit had mogen zijn zou deze toch niet terug gaan.

De eigenaar betaald niet aan de opvang, dat doet de instantie, hoe zij het geld van de eigenaar terug krijgen weet ik niet maar de opvang krijgt sowieso een vast bedrag per dag per dier, of de eigenaar nou wel of niet betaald.
Ik vraag me ook af hoe het qua kosten zit als een inbeslagname onterecht bevonden word. Of de eigenaar dan nog wel steeds moet betalen voor de opvang of niet maar dat weet ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:55

xxCYNNxx schreef:
Ik heb alleen het filmpje gezien die bij 1 van de nieuwsartikelen zat en daarin waren zeker geen zwaar verwaarloosde dieren te zien. Tel daarbij op dat ik met grote regelmaat paarden en ponies in soortgelijke weilanden zie en dan ja; dan concludeer ik dat de boel zwaar overtrokken was.

De schimmel die bij de blog van PZB is geplaatst is idd veel en veel te mager; dat kan idd echt niet. Niet zo slim van de politie om foto's vrij te geven van dieren die er helemaal niet verwaarloost uitzagen; dan krijg je dus reacties zoals de mijne.
Overigens zeg ik nergens dat ik die modderpoel maar prima vind, heb alleen aangegeven dat er genoeg paarden en ponies in Nederland zijn die in precies zulke weilanden staan en nog wel veel erger; wat er gewoon echt van begin tot eind eruit ziet alsof 100 varkens het hele stuk hebben omgeploegd en het een grote modderplaats is. En dat gaat gewoon jaar in, jaar uit zo...en bel je de db dan krijg je achteraf te horen dat de dieren voer en water hadden en ze dus niets gedaan hebben. Alsof voer en water de enige levensbehoeften zijn voor een paard (of elk dier)

zo heb ik ook wel eens gebeld voor een weiland waar ik dagelijks langs kwam; die was zo verpest dat zelfs na een week dik boven de 25 graden het nog een groot modderveld was waar de paarden tot ver over de kogels in de modder stonden(sowieso was het destijds al weken droog geweest)....en raad eens; niets aangedaan, want er was vers water. Nu zeg ik niet dat die dieren in beslag hadden moeten worden genomen, want ze zagen er verder prima uit. Maar dat de db het blijkbaar prima vond dat die dieren jaarrond in een dikke laag modder stonden is toch gewoonweg dieptriest.


Ik doelde niet perse op jou, maar ook op reacties in het andere topic en op o.a. Facebook. Misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk geschreven. :) Ik vind het niet kunnen dat je dieren in zo'n modderpoel zet. Dan heb je teveel dieren of te weinig land en moet je daarin een keuze maken. Of je moet het geheel anders inrichten, maar dat ze er aan het begin van de winter al zo bijstaan, dat vind ik wel schandalig. Paarden met een wat lagere weerstand in zo'n modderpoel, dat is vragen om mok en dergelijke problemen. En behalve een modderpoel zie ik ook ranzige waterbakken en prikkeldraad, dat hoort gewoon niet.

De dierenbescherming/144 is overigens bezig om de regels omtrent paardenwelzijn te verbeteren. Er heeft hier echt wel wat aan de verzorging geschort en de bewijzen daarvan zijn ook te zien. Het lijkt mij alleen maar een positieve ontwikkeling dat de dieren 'minder verwaarloosd' hoeven zijn voor er ingegrepen kan worden.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met 144. Ging om een land waar al jaren paarden stonden waar niet goed voor werd gezorgd, als in geen hoef- en vachtverzorging, geen ontworming, amper eten, ontzettend smerig drinkwater en een slechte omheining. De dierenbescherming kon eerst niets doen. Toen werd 144 in het leven geroepen, het kon echt niet meer zoals het daar ging, daarom heb ik toen 144 gebeld. Binnen een week zijn ze langs geweest, is de situatie beoordeeld en kreeg ik terugkoppeling dat de eigenaar de keuze had om dit op te lossen en de paarden te verkopen of dat er inbeslagname zou volgen. In dit geval was er bij de politie ook al een dossier opgebouwd. Dus ja, ik vertrouw op 144 en ik ben alleen maar blij dat het zo gaat, het lijkt mij alleen maar een verbetering in het welzijn van vele pony's en paarden. :j

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:46

o begrijp me niet verkeerd: idd juist geweldig dat er vlot ingegrepen is. Te vaak wordt er veel te lang gewacht, waardoor het voor veel dieren de hulp veel te laat komt.

Helaas is mijn ervaring dat er vaak helemaal niet vlot wordt ingegrepen zolang er maar schoon water is en voer terwijl verwaarlozing wel meer inhoud dan onthouden van genoeg voer en water. En dit niet alleen uit eigen ervaring maar ook vanuit verhalen van anderen. In sommige zaken lijkt het wel alsof de dieren eerst op sterven na dood moeten zijn voordat de db ingrijpt. Terwijl in andere zaken tot inbeslagname wordt overgegaan en er volgens de db sprake is van zware verwaarlosing, waarbij het dan uiteindelijk niet zo extreem was als de db naar buiten bracht.

Ik zelf ben ook heel blij dat 144 er is, naast de db. Die lijkt toch een stuk sneller in te grijpen dan dat de db dat doet. Wat alleen maar goed is voor de dieren die niet adequaat verzorgt worden

Poesies
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:05

xxCYNNxx schreef:
nou ik heb eens het filmpje gekeken die bij de tweede link zit die flappie28 postte....en ik kan zo 1,2,3 geen verwaarloosde dieren zien. Ze zijn niet te mager, lange hoeven zie ik ook niet in de beelden. En ja goh het weiland is 1 grote modderzooi vooraan maar verder ziet het er toch droog genoeg uit.
Bij de beelden op 1:21 zie ik toch echt geen verwaarloosde dieren.

Als dit al extreem verwaarloosd is, dan kunnen ze bij nog heel wat meer paardeneigenaren dieren in beslag gaan nemen. Ik zie ze vaak genoeg in heel wat ergere weilanden staan, waar de db vervolgens helemaal niets aandoet. Weilanden bv die echt geen droge korrel meer hebben (laat staan een sprietje gras) waar vervolgens de paarden de hele dag tot aan de kogels in de modder staan. Daar hoor je de db dan niet over.


Het enige wat ik zie wat ik wel verwijtbaar vind, zijn de lege emmers die kurk en kurkdroog zijn, wat aangeeft dat die emmers toch al heel lang leeg zijn. Maar goed; ik ken die vrouw verder niet dus in hoeverre ik haar claim van vandalisme serieus moet nemen, weet ik dus niet.
Als die emmers omgegooid worden zodra zij weg is en ze komt pas in de middag weer, dan zijn die emmers ook kurkdroog bij droog weer.


Sommige waren niet echt mager maar er zaten wel hele dunne bij, de vacht verdoezeld veel. En geloof mij dat de politie niet zomaar paarden in beslag neemt, daar gaat wel al wat aan vooraf.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:13

Letsdunit schreef:
Ik heb wel eens twee ponies over genomen van de dierenbescherming. Die stonden bij een speciale opvang die absoluut niet bekend wou worden, ging allemaal achter gesloten deuren en via procedures. Ben wel verbaasd dat de opvang en herplaatsing zo makkelijk gaat tegenwoordig.

Dit gebeurt nog steeds zo, opvang of adoptieadres willen/mogen niet bekend worden aangezien in beslagnames nog al eens de woede van eigenaren opwekken dus dat is voor de veiligheid van de opvangmensen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:20

Ik ben gevraagd om samen te werken met een andere opvang, als die zeg maar vol zitten,dat wij dan een paard van hun over nemen.Dat ga ik niet doen,komen alleen maar problemen van die ik nu nooit heb.Elke opvang is anders,de een doet het voor geld,de ander bedoeld het goed maar gaat niet goed,enz.
Paardenopvangen komen als paddestoelen uit de grond omdat er goed aan verdient kan worden.Ken er die een hoop land hebben,gooien de paarden erop en vangen 150,- per mnd. per paard.Dat zie ik dan weer meer als een stalling voor oudjes.
Mja ik denk dat de meeste het goed bedoelen.