In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 23:07

RTV Oost
Welzijn
Ingezonden door bokker JPitty

In oktober werden 16 pony's en paarden in beslag genomen bij een boerderij aan de Brandemaatweg in Enschede. De dieren waren door hun voormalige eigenaren op deze boerderij gebracht om te genieten van hun oude dag. Dit bleek echter niet zo te zijn.

De paarden en pony's werden verwaarloosd en zijn daarom door de politie in beslag genomen. Ze staan nu tijdelijk bij Paard Zoekt Baas. De stichting wil met de oud-eigenaren in contact komen en ze de mogelijkheid bieden om hun paard weer terug te nemen. Eén eigenaar heeft zich inmiddels gemeld.

Paard Zoekt Baas is een initiatief van de stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren van Henk ten Napel. Doel van de stichting is om paarden die mishandeld en of verwaarloosd zijn een goed tehuis te geven.

Calijn ten Napel en Sanne Kolman benadrukken dat het doel van de stichting ook is om mensen goed te laten nadenken aan wie ze hun paard verkopen of afstaan.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:25

Dat vind ik dan wel weer netjes van ze.

Maar heeft de eigenaresse dan afstand gedaan vd paarden?

En tja...ik vraag me werkelijk af hoe zilke misstanden nog kunnen ontstaan...iedereen blaast wel hoog vd toren over hoe slecht die vrouw wel niet is....als de oud eigenaren zich verdiept hadden in waar hun paard kwam te staan had dit niet modig geweest...het feit dat tot nu toe slechts 1 eigenaar zich gemeld heeft zegt ook wel wat over hoeveel het ze interesseert...wat mij betreft zijn mensen die hun paard "dumpen" geen haar beter...dan heb ik het niet over de mensen die zorgvuldig zoeken..zelf gaan kijken etc.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:27

Moeten ze nu niet eerst de rechtzaak afwachten van de zaak tussen de politie en de eigenaar van alle pony's.

Wel fijn dat oud eigenaren bij hun pony kunnen kijken. Maar ze zijn in dit geval alleen een opvang adres lijkt mij.

Wel goed dat ze mensen waarschuwing geven om niet zomaar je paard ergens onder te brengen helaas zijn er mensen die daar misbruik van maken kwa weer verkopen een in dit geval verwaarloosd.

Anoniem

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:39

Verwaarlozing gebeurt niet van de een op andere dag. Ik weet niet of de oud eigenaren echt afstand hebben gedaan of de paarden daar voor de oude dag neergezet hebben. In het laatste geval blijven ze ten aller tijden verantwoordelijk voor het dier en hadden ze dus al veel eerder moeten ingrijpen door hun dier daar weg te halen of te bespreken wat er aan de hand is.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:49

Zijn de eigenaren dan nooit meer gaan kijken bij hun paard? :(

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:02

@IHN: Beetje kort door de bocht denk ik. Niet iedereen is heel actief op social media/internet. Kan zomaar zijn dat de meeste oud eigenaren helemaal niet weten wat er met hun dier is gebeurd en ze gezocht worden ;)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:18


Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:33


upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:35

Typisch. Ik las namelijk een reactie op een vraag of de paarden wel beschikbaar kwamen voor "adoptie" en toen werd er gereageerd met 'zeker!'.

Flink knullig als de paarden niet eens in hun officiële bezit zijn.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:07

Mirranda schreef:
@IHN: Beetje kort door de bocht denk ik. Niet iedereen is heel actief op social media/internet. Kan zomaar zijn dat de meeste oud eigenaren helemaal niet weten wat er met hun dier is gebeurd en ze gezocht worden ;)


Maar dat bedoel ik dus...je houdt toch in de gaten of je paard goed staat? En hoe komen daar 16 paarden als ze er al slecht bijstonden?? Je gaat toch kijken voor je je paard ergens naartoe laat gaan?

Iig vind ik het wel heel netjes van pzb dat ze dus de moeite nemen om oude eigenaren op te sporen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:13

maar als ik kijk naar die shetjes,zie ik toch niet direct extreem magere dieren of extreem lange hoeven?
het weiland is drassig,maar verderop staat gras.

dus ik snap nu wel dat niet direct een eigenaar of ex-eigenaar in paniekmodus schiet....
als ze op pensioen zijn,zullen er ook wel bejaarde pony's bijzitten,die zijn dan al vlug ietsje dunner dan de standaard obees shetjes die je overal ziet rondlopen....

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:32

nou ik heb eens het filmpje gekeken die bij de tweede link zit die flappie28 postte....en ik kan zo 1,2,3 geen verwaarloosde dieren zien. Ze zijn niet te mager, lange hoeven zie ik ook niet in de beelden. En ja goh het weiland is 1 grote modderzooi vooraan maar verder ziet het er toch droog genoeg uit.
Bij de beelden op 1:21 zie ik toch echt geen verwaarloosde dieren.

Als dit al extreem verwaarloosd is, dan kunnen ze bij nog heel wat meer paardeneigenaren dieren in beslag gaan nemen. Ik zie ze vaak genoeg in heel wat ergere weilanden staan, waar de db vervolgens helemaal niets aandoet. Weilanden bv die echt geen droge korrel meer hebben (laat staan een sprietje gras) waar vervolgens de paarden de hele dag tot aan de kogels in de modder staan. Daar hoor je de db dan niet over.


Het enige wat ik zie wat ik wel verwijtbaar vind, zijn de lege emmers die kurk en kurkdroog zijn, wat aangeeft dat die emmers toch al heel lang leeg zijn. Maar goed; ik ken die vrouw verder niet dus in hoeverre ik haar claim van vandalisme serieus moet nemen, weet ik dus niet.
Als die emmers omgegooid worden zodra zij weg is en ze komt pas in de middag weer, dan zijn die emmers ook kurkdroog bij droog weer.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:28

IHN schreef:
Dat vind ik dan wel weer netjes van ze.

Maar heeft de eigenaresse dan afstand gedaan vd paarden?

En tja...ik vraag me werkelijk af hoe zilke misstanden nog kunnen ontstaan...iedereen blaast wel hoog vd toren over hoe slecht die vrouw wel niet is....als de oud eigenaren zich verdiept hadden in waar hun paard kwam te staan had dit niet modig geweest...het feit dat tot nu toe slechts 1 eigenaar zich gemeld heeft zegt ook wel wat over hoeveel het ze interesseert...wat mij betreft zijn mensen die hun paard "dumpen" geen haar beter...dan heb ik het niet over de mensen die zorgvuldig zoeken..zelf gaan kijken etc.



Dat dus en dat is evengoed schandalig van de oudeigenaren.
Ze komen nooit kijken..............en controleren niet.

Ze zijn allang blij dat ze ervanaf zijn en er geen zorg en geld meer aan hoeft te besteden en ook zelf geen eigen verantwoordelijkheid hoefde te nemen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:31

maar bekijk de foto's van de pony's eens?
ook al ga je kijken,die pony's zien er helemaal niet slecht uit toch?
ja,je ziet van dat ene paard zijn ribben,maar blijkbaar stonden ze er allemaal op pensioen,dus de exacte leeftijd is ons onbekend,evenals hoe lang ze er al stonden en hoe ze er aankwamen.
meerdere oudere paarden hebben ribbetjes zichtbaar.

dus om zomaar te gaan aannemen dat de oude eigenaren al lang blij zijn dat ze van hun oud dier af zijn,vind ik ook wat voorbarig.....we kennen het volledige verhaal niet.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:34

Ik vind niet dat ik te voorbarig ben.

Dit is iets van lange tijd en niet van 1 week tijd ofzo.
Ze hadden kunnen komen kijken en controleren, en als ze zien dat het niet zo goed gaat.
Waarom dan toch daar laten staan?
Dus dat zegt voor mij voldoende.

Ze zijn niet voor niets in beslag genomen.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:40

Een liep geloof ik al 2 maanden met een breuk in zijn been. Sommige hadden luizen. 1tje had zo een slecht gebit dat ie zijn voedingstoffen niet kon opnemen en geloof dat de shetjes wel dik leken, maar toch ondervoed waren. Ik ben geen PZB fan, maar heb hun filmpjes over die paarden bekeken, omdat ik wou weten wat er nou was en daar kwam dit naar voren..

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:49

tengeltje11 schreef:
maar bekijk de foto's van de pony's eens?
ook al ga je kijken,die pony's zien er helemaal niet slecht uit toch?
ja,je ziet van dat ene paard zijn ribben,maar blijkbaar stonden ze er allemaal op pensioen,dus de exacte leeftijd is ons onbekend,evenals hoe lang ze er al stonden en hoe ze er aankwamen.
meerdere oudere paarden hebben ribbetjes zichtbaar.

dus om zomaar te gaan aannemen dat de oude eigenaren al lang blij zijn dat ze van hun oud dier af zijn,vind ik ook wat voorbarig.....we kennen het volledige verhaal niet.


Dat paard waarvan je die ribben zo erg ziet is 4...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:57

Ze zijn terecht in beslag genomen, gelukkig wel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:04

upendo schreef:
Typisch. Ik las namelijk een reactie op een vraag of de paarden wel beschikbaar kwamen voor "adoptie" en toen werd er gereageerd met 'zeker!'.

Flink knullig als de paarden niet eens in hun officiële bezit zijn.



er zijn er al geadopteerd zelfs, ook erg snel gegaan vond ik.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:18

Wauw. En als de eigenaar zich dan meldt?!!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:25

upendo schreef:
Wauw. En als de eigenaar zich dan meldt?!!

Geen idee, ik heb alleen op hun site gezien dat er al een aantal herplaatst zijn

ik denk om meer info over het betreffende paard te krijgen? denk niet dat die oproep bedoeld is om ze zo terug te geven

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:26

Vraag me af of dat überhaupt mag.
Is toch gewoon ontvreemden en helen van andermans eigendom?

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:18

Je gaat toch niet een oproep doen aan oud eigenaren om ze vervolgens meteen maar te vertellen dat hun pony al herplaatst is? En de foto''s zijn erg onduidelijk en ze mogen alleen het paard terug als ze de naam nog weten en foto;s van hun paard hebben. Dat lijken me meer regels verzonnen door een puber als door de politie of andere officiele instantie.En ondertussen worden de pony's al herplaatst. Kan toch niet waar zijn dit allemaal.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: In beslag genomen paarden moesten van oude dag genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:36

Regels zijn waarschijnlijk ook verzonnen door een puber :=

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:37

Rizette schreef:
Je gaat toch niet een oproep doen aan oud eigenaren om ze vervolgens meteen maar te vertellen dat hun pony al herplaatst is? En de foto''s zijn erg onduidelijk en ze mogen alleen het paard terug als ze de naam nog weten en foto;s van hun paard hebben. Dat lijken me meer regels verzonnen door een puber als door de politie of andere officiele instantie.En ondertussen worden de pony's al herplaatst. Kan toch niet waar zijn dit allemaal.

:') :')