Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:21

@ Janouk, bedankt voor je (nuttige!) toevoeging naar aanleiding van mijn vraag. Maar ik doelde (niet duidelijk geschreven) vooral op hoe de gemeenten hier naar kijken. Krijgen die de risico's wel goed voorgeschoteld? En wat stellen zij voor?/wat voor voorwaarden stellen zij aan zo'n rit? En verzekeringen?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:23

dieseltje schreef:
Ik heb een fries, maar zou her dus nooit aan deelnemen.
Het lijkt me bovenal oersaai! Daarnaast echt levensgevaarlijk en ook veeeeel te belastend voor mijn lieve dier en mezelf. Continu over asfalt, tussen vreemde paarden, met andere vaak lijpe weggebruikers...nee bedankt
(daarnaast woon ik in limburg....)

Dat is ruim anderhalve week rijden. Als je dan aangekomen bent, kan je paard de hele wereld aan, dus who cares hoe de rest reageert }:)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:25

Ik ben ook benieuwd hoe ze met de weercondities omgaan.
Een stevige wind op het land is daar al snel stormachtig. Of een hete dag? Dan heb je daarna een hele stapel ruiters en paarden met zonnesteken. Je kunt daar ook echt nergens de schaduw in als je paard het te heet krijgt.

Maar goed, uiteindelijk moet iedereen het gewoon lekker zelf weten natuurlijk.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:55

Janine1990 schreef:
@ Janouk, bedankt voor je (nuttige!) toevoeging naar aanleiding van mijn vraag. Maar ik doelde (niet duidelijk geschreven) vooral op hoe de gemeenten hier naar kijken. Krijgen die de risico's wel goed voorgeschoteld? En wat stellen zij voor?/wat voor voorwaarden stellen zij aan zo'n rit? En verzekeringen?


Gemeenten/veiligheidsregio maken zelf een risicoanalyse. Evenementen met dieren worden als een verhoogd risicoevenement aangemerkt. Die kijken of het terrein goed bereikbaar is voor de hulpdiensten en of het veilig is. Beide vragen moeten met nee beantwoord worden. Want hoe krijg je de dieren die uitvallen (moe, ijzer los, gewond) van de dijk af? Hulpdiensten op het fietspad? Waar verzamelen de trailers zich allemaal?

De snelweg is slechts gescheiden van het fietspad door een miniscuul vangrailtje. als er eentje bedenkt er vandoor te gaan, lopen ze zo op de snelweg.

Dit evenement heeft alleen een kans van slagen als de hele dijk afgezet wordt. Maar ik verwacht niet dat hiervoor toestemming wordt verleend.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:23

En als ze dat wel doen is het probleem meteen opgelost want dan kunnen ze over de rijbaan

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:03

Ik kijk er niet van op als ze het wel doen. In 2016 werd er ook een hardloppwedstrijd georganiseerd. Werd overigens op het laatste moment afgelast i.v.m. het weer, maar de toestemming was er wel.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:47

Amaris schreef:
Hoe kun je nou letterlijk terugrijden naar je wortels... :?


Nou, wij hebben hier een berg van de wortelboer liggen. Wij gaan bij elke buitenrit letterlijk terug naar onze wortels :+

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:44

Gewoon in Drenthe beginnen en via het Drents-friese wold naar Appelscha met het hele spul lijkt me een veel mooiere rit en een stuk veiliger.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:52

BrankaZ schreef:
Ik kijk er niet van op als ze het wel doen. In 2016 werd er ook een hardloppwedstrijd georganiseerd. Werd overigens op het laatste moment afgelast i.v.m. het weer, maar de toestemming was er wel.


Toen zou de hele dijk afgesloten worden. Dus alleen open voor de hardlopers. Ik geef deze rit dus ook alleen een kans van slagen als de hele dijk en niet alleen het fietspad afgesloten wordt.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:47

Even over de (1-malige en inderdaad vanwege slechte weersvoorspelingen weer ingetrokken) totale sluiting Afsluitdijk tbv. het hardloop evenement in 2016 : deze afsluiting zou van 02:00 tot 12:00 plaats gevonden hebben om hinder voor verkeer overdag te beperken ..
Ik weet dat er ook nachtritten te paard / aanspannen georganiseerd worden ... maar of dat hier en nu de bedoeling is betwijfel ik ;)

@Anne_GTI : er zijn naar de organisatie toe dergelijke andere mogelijke ( inmiddels aldaar verwijderde ) opties geopperd, maar quote van hoofdreactie hierop : “De weg van de minste weerstand is een bestaand ruiterpad.”
De rest van hun betoog zet ik hier, wederom bewust, niet neer omdat zij dat zelf ook niet openbaar geplaatst hebben.
Maar andere mogelijkheden worden hoe dan ook niet in overweging genomen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:51

Wanderers, zijn het mensen die uit de paardenwereld afkomstig zijn dan?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:25

Dat is een hele goede vraag Janine ...
Maar de hoofdbedenkster van dit plan volgens mij niet, blijkt althans nu nergens uit .. maar 100% zeker weet ik dat niet dus doe ik ook geen uitspraak over.
Ik weet wél dat de persoon in kwestie veel inter- en nationale zakelijke en management projecten op haar naam zou hebben staan .. blijkbaar een zakenvrouw pur sang.
Maar inmiddels lopen er nu in ieder geval wel lijntjes naar de paardenwereld toe (zie website)

Waarom ik hier zo diep induik?

De eerste maal dat ik hierover hoorde dacht ik dat het een grap was .. toen bleek dat dat níet zo was ben ik me erin gaan verdiepen (wel zo belangrijk om je een mening toe te kunnen eigenen) en groeide mijn verbazing eigenlijk alleen maar meer en meer.
Naast verbazing is er inmiddels ook ergernis ontstaan omdat een en ander (imo althans!) eigenlijk één grote publiciteitsstunt (b)lijkt te zijn om zoveel mogelijk aandacht voor verschillende zaken, zoals het Culturele Hoofdstad gebeuren maar ook de Afsluitdijk zelf, te (ver)krijgen.
Dikke prima natuurlijk vanuit zakelijk oogpunt bekeken, maar ik vind dat welzijn en veiligheid van dier & mens daar niet ondergeschikt aan gemaakt mag worden ...
Zoals al eerder aangeven: er zijn meerdere opties die het ene met het andere zouden kunnen verenigen, maar die mogelijkheden worden echter ( tot nu toe ?) niet eens in overweging genomen en zonder pardon van tafel geveegd.

Voor belangstellenden: link naar website (waar overigens nogal wat onduidelijke/verwarrende/tegenstrijdige info staat te lezen) http://tustocht.nl/

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:37

Ook wel leuke informatie op de site thustocht:
er wordt rekening gehouden met de afsluiting van de Afsluitdijk.

De komende jaren is dat plm 2x per jaar, liefst buiten het zomer/ vaarseizoen. (Gewoon even googelen, kamervragen plus antwoord van Schulz.)

Op een mooie voorjaarsdag of najaarsdag dat de racebaan sowieso buiten gebruik is ligt het allemaal al weer anders.

En wat waarschijnlijk niet aan de orde is voor 2018 maar ook op de wrbsite syaat: het fietspad wordt verlegd (of er wordt een 2e pad aangelegd) aan de Waddenzee kant, verder weg van de snelweg.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:18

1 april lijkt mij een mooie datum. :+ :P

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:36



Maar het blijft wel een super kippenvel gezicht als er een pararde langs rijdt van een ras stamboek.

Hier een voorbeeld met meer dan 100 haflingers

Met Janouk voor de eerste koets met vaandel.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:55

Inderdaad erg mooi Janouk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:44

Ja, maar dat kan dus ook in een gecontroleerde en speciaal op paarden ingerichte omgeving, en niet langs de Afsluitdijk. Veel veiliger en ook leuker voor publiek om op deze manier te kunnen bekijken.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:53

SusanH schreef:
Ja, maar dat kan dus ook in een gecontroleerde en speciaal op paarden ingerichte omgeving, en niet langs de Afsluitdijk. Veel veiliger en ook leuker voor publiek om op deze manier te kunnen bekijken.


Precies! Als er hier eentje uitbreekt en aan de hol gaat (met of zonder ruiter) kan het paard het terrein niet af. Bij de afsluitdijk lopen ze zo een snelweg op.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:31

damian23 schreef:
SusanH schreef:
Ja, maar dat kan dus ook in een gecontroleerde en speciaal op paarden ingerichte omgeving, en niet langs de Afsluitdijk. Veel veiliger en ook leuker voor publiek om op deze manier te kunnen bekijken.


Precies! Als er hier eentje uitbreekt en aan de hol gaat (met of zonder ruiter) kan het paard het terrein niet af. Bij de afsluitdijk lopen ze zo een snelweg op.

Niet om het een of ander maar als er daar eentje het publiek in springt heb je meer slachtoffers dan bij een kettingbotsing op de afsluitdijk. Vraag het maar aan het stamboek van de Zeeuwse trekpaarden, die zijn ervaringsdeskundige........

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:46

Alle activiteiten met paarden zijn natuurlijk risicovol. Zowel voor degenen die kijken, als degenen die ermee werken. Maar een tocht over de Afsluitdijk vind ik wel een iets groter risico als een rassendefile op het federatiecentrum waar het publiek normaal gesproken achter een hek staat.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:22

Ik heb eens meegereden in het rassendefilé op HE. Dat stelt echt niks voor...
Je rijdt twee aan twee, meestal zijn het ruiters die bekenden van elkaar zijn (in mijn geval twee paarden van dezelfde fokker/eigenaar). En ben je door de organisatie gevraagd omdat je een specifiek ras hebt en daar al bekendheid mee hebt/je bekent staat omdat je rijdt met dit ras. Het hele gebeuren duurt een keer een half uurtje, je kan ten alle tijde uitstappen als je het gevoel hebt dat het mis gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:07

Evenementen vallen of staan met een risicotaxatie. Natuurlijk heeft elk paardenevenement risico's omdat er met dieren wordt gewerkt.

Ik denk dat je een paard op de kletter makkelijker terugpakt in een rijbak (omsloten omgeving, bekende omgeving en vaak andere paarden aanwezig) of op het strand (genoeg ruimte om uit te wijken voor iets en vaak een rustige omgeving) dan op de afsluitdijk (smal pad en auto's die voorbijrazen).

Daarnaast moet gekeken worden naar de eerste hulpverlening. Is het voor ambulance, brandweer, politie en trailers mogelijk om in de buurt te komen? Paarden die niet meer verder kunnen lopen, ruiters die onderkoeld zijn, ruiters die van het paard vallen, paarden die ín de vangrail of op de autoweg springen, of zelfs paarden die naar het natte gras uitwijken en uitglijden...


Op de manege heb ik eens met een buitenrit meegemaakt dat een pony op een weg sprong. Een auto remde mooi, maar een motorrijder lette niet zo goed op en klapte achterop de auto. Deze klap heeft de andere paarden van de buitenrit ook laten schrikken. Gelukkig waren ze allemaal te houden.

Worst case sscenario voor de tustocht:
Een paard springt de snelweg op en een auto kan niet op tijd remmen. Hij rijdt het paard aan.
Hierdoor ontstaat een kettingbotsing, en door de klappen en chaos slaan een stuk als wat paarden op hol. Een stuk als wat ruiters vallen eraf waarbij een paar onder de hoeven van de paarden terechtkomen. Hierdoor zijn er vele gewonde ruiters én gewonde automobilisten+passagiers.
(Is een veiligheidshelm verplicht? Vanuit de veiligheidsregio's waarschijnlijk wel.)

Ik vind dat er met dit evenement toch een kleine tot gemiddelde kans is op zwaargewonden/doden wanneer de snelweg niet wordt afgesloten.
Kun je dat risico nemen? Goede reclame voor de frieze paarden en de Culturele Hoofdstad als het gebeurd :n


Ik ben heel benieuwd of het evenement doorgang vindt! Tuurlijk kan het goed gaan, maar er zijn wel degelijk grote risico's.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:04

Spring eens over een vangrail...... Succes......

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:28

ikke schreef:
Spring eens over een vangrail...... Succes......

Mijn paard kan dat zo zonder brokken. Die springt ook over schrikdraadjes, bakranden enz als iets buiten interessanter is. Dus het is reeel. Ook een been er in blijven haken is mogelijk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:29

germie schreef:
ikke schreef:
Spring eens over een vangrail...... Succes......

Mijn paard kan dat zo zonder brokken. Die springt ook over schrikdraadjes, bakranden enz als iets buiten interessanter is. Dus het is reeel. Ook een been er in blijven haken is mogelijk.


Jij hebt vast een springpaard ;)