Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Politiek wil meer ruimte voor ruiters in de natuur

 
Profiel   

KNHS
Recreatief

[ img ]
Foto: Marjoow


Provincie Zuid-Holand moet natuur- en recreatiegebieden beter toegankelijk maken voor ruiters. Dat vinden VVD, Partij voor de Dieren, PvdA en PVV in deze regio. Hun motie daarover kreeg woensdag j,l. in Provinciale Staten brede steun.

VVD-Statenlid Mirjam Nelisse wijst erop dat natuur- en recreatiegebieden met belastinggeld worden aangelegd en onderhouden: “Daarom hebben we afgesproken dat ze gratis toegankelijk moeten zijn voor fietsers, wandelaars én ruiters. Maar ruiters kunnen in slechts 20% van de Zuid-Hollandse gebieden terecht.”

Dat is zonde, want paarden zijn juist in opmars in het Nederlandse landschap, zegt Tessa Dulfer (PVV): “Zeker in Zuid-Holland zijn er heel veel ruiters. Het ruitertoerisme neemt al toe en er is nog veel meer potentie. Maar door het gebrek aan routes en paden besluiten veel ruiters om geen buitenritten te maken.”

Carla van Viegen (PvdD) vindt het daarom belangrijk dat er voor ruiters een knooppuntenroutesysteem komt. "Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het van belang dat gezonde dieren beweging kunnen krijgen in de beschikbare recreatiegebieden, waarbij de natuur niet wordt geschaad. Hierbij is de kwaliteit van de ruiterpaden van belang. Dat vergroot de veiligheid, zodat uitwijken naar fiets- of wandelpaden niet nodig is.”

Het feit dat ruiters momenteel vaak uitwijken naar zulke paden komt de veiligheid van fietsers en wandelaars namelijk niet ten goede, zegt PvdA-Statenlid Anne Koning: “Die verkeersstromen moeten duidelijk gescheiden zijn. Dat kan alleen als er voldoende ruiterpaden zijn. Van alle Nederlandse provincies heeft alleen Groningen minder ruiterpaden dan Zuid-Holland. Dat moet echt beter. Een plan dat met de paardensportbond wordt gemaakt, moet ons helpen daarin te investeren.”

VVD, PvdA, PvdD en PVV willen dat de provincie in overleg met alle betrokken partijen een plan opstelt. Daarin moeten duidelijke routes worden aangelegd en knelpunten worden opgelost. Bovendien willen de partijen afspraken met kustgemeenten, zodat helder is wanneer ruiters welkom zijn op het strand. Ten slotte zou er een digitaal meldpunt moeten komen, waar ruiters knelpunten kunnen melden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 13:17 



 
Profiel   

Dat zou fijn zijn. Hadden hier heerlijke uitrijmogelijkheden, soort van ruiterpaden zijn aangelegd waardoor we de helft kwijt zijn geraakt en je bent verplicht erop te rijden, anders hoge boete.
Dat ik op ruiterpaden moet vind ik geen probleem, maar een beetje zand op gras gooien, hier vervolgens tijdens natte tijden met een tractor over zorgt voor een diepwegzakkend zuigend pad waar ik en vele met mij niet overheen willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 14:19 



 
Profiel   

Hear Hear! Dat wordt tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 14:19 



 
Profiel   

Ja ja word al jaren belooft maar tot op heden bar weinig van gezien. En iedere keer is het plannen zijn er wel, maar dan is er geen geld of de boeren liggen dwars smoesje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 16:26 



 
Profiel   

heb nog wel een flink knelpunt. Heb de betreffende gemeente hier ook over geschreven, maar geen reactie. Wat kun je nog meer doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 16:47 



 
Profiel   

Zoals het nu geregeld is kan het natuurlijk al lang niet maar de (natuur beschermers ) hebben er lak aan
Hier in het gooi zijn vijf organisatie's actief en van elke organisatie moet je een toegang sleutel of penning hebben
Het gooisnatuurresevaad moet 150 euro sleutelgeld hebben het utrechtslandschap kost ongeveer het zelfde
In de lage vuurche kost het ook geld om door de bossen te rijden en zo zijn er nog diverse landgoederen die geld kosten om er overheen te rijden of je nu ruiter of menner bent dat maakt niks uit
Alleen voor de menners is het een stukje moeilijker gemaakt de doorgangen zijn 135 breed en van bewapend beton en je kar is 130 breed
Stuur maar eens verkeerd , dan zijn de rapen gaar
En de zogenaamde boa,s rijden er met dikke terrein wagens als gekken doorheen en dan zeggen dat de paarden alles kapot lopen
Ik juig het toe dit iedee

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 18:34 



 
Profiel   

Zou overal geen overbodig ding zijn. Ik ben blij dat ik zo de grens met Duitsland over kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 19:13 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
heb nog wel een flink knelpunt. Heb de betreffende gemeente hier ook over geschreven, maar geen reactie. Wat kun je nog meer doen?

KNHS regioconsulent? Op de site van de KNHS kun je ook dingen melden, maar waar dat tegenwoordig te vinden is op de site, geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 19:32 



 
Profiel   

Toppie! Graag ook in de Hoeksche waard....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 21:43 



 
Profiel   

+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 22:23 



 
Profiel   

Het zou al een stuk schelen als ze de bestaande paden eens zouden gaan onderhouden.
Bestaande paden waar niemand meer het bestaan van weet omdat ze zijn overwoekerd door struiken en bomen en zelfs de bordjes met ruiterpad liggen onder de struiken! }> In de gemeentes Den Haag en Wassenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 01:57 



 
Profiel   

Natuur is in ZH wel een relatief begrip...

rkvdh, ik herken eigenlijk niet wat jij zegt over de ruiterpaden, heb je een voorbeeld voor mij? (locatie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 03:56 



 
Profiel   

Heel graag! Hier geen ruiterpad in de buurt helaas... Moet nu minimaal 45 minuten met de trailer rijden om ergens een relax rondje te kunnen rijden.
Een ruiterpad/route in de buurt zou geweldig zijn!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 12:30 



 
Profiel   

TurdusMerula, de paden van de Waalsdorpervlakte naar het haagse bos zijn niet meer te herkennen naast een fietspad en tankgracht en in het bos Clingendael zijn de paden bijna onbegaanbaar. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:50 



 
Profiel   

Voor de regio Bollenstreek is er momenteel een FB groep heel erg
actief. Ze streven daarin naar verbetering van de ruiterpaden in "onze" regio en
eventuele uitbreiding hiervan, ook zijn ze heel erg bezig om veiligere toegangswegen
te creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:59 



 
Profiel   

BloemBloem, hoe heet die groep of heb je een linkje? Ik word graag lid om mee te denken! Zit zelf in die regio en vind de ruiterpaden erg beperkt en/of erg slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 22:51 



 
Profiel   

In de Bernisse zijn deze zomer ruiterpaden aangelegd... helaas hebben ze zich niet aan de adviezen gehouden en daardoor zijn de paden nu al niet meer te doen... |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 23:09 



 
Profiel   

rkvdh schreef
Het zou al een stuk schelen als ze de bestaande paden eens zouden gaan onderhouden..


Wij zitten in dezelfde regio als Statenlid Nelisse, best wel war aardige ruiterpaden, maar ze worden maar 1 x per jaar gemaaid/onderhouden. Omdat hier verder niet zoveel veilige uitrijmogelijkeden zijn, zou goed onderhoud (en uitbreiding) wel bijdragen in het veilig buiten rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 23:21 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
In de Bernisse zijn deze zomer ruiterpaden aangelegd... helaas hebben ze zich niet aan de adviezen gehouden en daardoor zijn de paden nu al niet meer te doen... |(

Jij rijdt in dezelfde omgeving als ik. Zo zonde he van die paden.
Het is zo een heerlijke omgeving. Mallebos is ook op veel plekken te modderig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 00:03 



 
Profiel   

Wordt behoorlijk druk in die "met belastinggeld aangelegde natuur". Ik noem zoiets trouwens liever bij zijn naam; een park.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 00:06 



 
Profiel   

Hier ook slechte paden. Ik rijd in het duingebied, maar veel onderhoud is er niet. Strandopgangen met prikkeldraad; gigantisch zware paden, snoeiafval op het ruiterpad gedumpt of enorme tractorsporen dwars over en door het ruiterpad..
Daarbij naar mijn mening slechte aansluiting op andere gebieden/ruiterpaden, erg jammer! Overigens ook geen menpaden. Wij mennen daarom vaak op het fietspad om gevaarlijke situaties te voorkomen. Het alternatief is een 60 weg waar veel te hard gereden wordt en de bochten onoverzichtelijk zijn. Maar als je betrapt wordt uiteraard wel boete..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 00:20 



 
Profiel   

rkvdh schreef
Het zou al een stuk schelen als ze de bestaande paden eens zouden gaan onderhouden.
Bestaande paden waar niemand meer het bestaan van weet omdat ze zijn overwoekerd door struiken en bomen en zelfs de bordjes met ruiterpad liggen onder de struiken! }> In de gemeentes Den Haag en Wassenaar.


Hier ook. Ze hadden in Assen bij de baggelhuizerplas ook ruiterpaden gemaakt, een paar jaar terug. Geel zand neer gegooid, halve meter breed. Is zo begroeid, er is of nog een klein smal spoortje te zien of het is alweer gewoon gras of overwoekerd. Dan heeft het Asserbos ook nog 'ruiterpaden', maar daar valt echt niet over te rijden, zo overwoekerd is het, of te smal of te modderig. Verder was ik gisteren in Dwingelderveld, een groot natuurgebied, aan het wandelen en zijn we ook langs een aantal 'ruiterpaden' gekomen. Man, daar kwamen wij al haast niet doorheen. Bomen en struiken zo begroeid dat takken je van alle kanten raakten en we ook nog stukken moesten bukken. Plus, een modder! Verloor mijn laars in de zuigende diepe modder. Jep, perfect voor ruiters, ahem.

Het onderhoud is in Drenthe dus ook om te treuren. De menpaden zijn gelukkig wel redelijk netjes en goed, maar in het bos kun je maar beter niet de bordjes van het ruiterpad volgen, maar gewoon de brede zandpaden pakken. Weet je zeker dat je niet onderweg in de problemen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 00:35 



 
Profiel   

Super dat er misschien meer ruiterpaden komen, maar wordt er ook aan de menners gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 08:32 



 
Profiel   

Als (mede)initiatiefnemer van de motie vind ik het superleuk dat de motie ook hier wordt gedeeld! En wat een leuke foto erbij (heb zelf ook twee Haflingers!).

Voor de mensen die knelpunten of ontbrekende schakels op ruiterpaden in Zuid-Holland weten, die kunnen mij mailen op RML.Nelisse@statenzh.nl, dan kijk ik of ik het probleem kan meenemen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 10:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen