NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 15:10

NRC
Overige
Ingezonden door Kidde

Afbeelding
Twee Shetlandvrouwen met pony's rond het jaar 1900.
Foto uit het fotografisch archief van het Shetland Museum, via Wikimedia Commons

Wekelijks zoekt de redactie wetenschap van het NRC Handelsblad het antwoord op een veelgestelde vraag. Deze week: hoe komen shetlandpony’s toch zo klein?

In een wei staan vier shetlanders. Twee vlakbij, twee verderop. Wat zijn ze klein, vergeleken met het gangbare paard. Hoe is dat eigenlijk zo gekomen, met dit ras?

Het is de verkeerde vraag, blijkt na raadpleging van een aantal deskundigen en een duik in de literatuur. Van oudsher was het paard namelijk best klein. Denk voor het uiterlijk van de voorouder aan huidige rassen als de shetlander, de ijslander en het przewalskipaard. Kleine, stevige, geharde rassen, die een wintervacht aanmaken. Het is zoals ponydeskundige Sandra Nieuwendijk, die al 40 jaar ijslanders houdt, in een e-mail schrijft: "Het is beter om te zeggen dat de shetlander klein is gebleven, in plaats van geworden." Juist het gangbare rijpaard is veranderd. Dat is, door eeuwenlange fok, aanzienlijk gegroeid.

Genetisch staat de shetlander het dichtst bij de Noorse fjord, zo laat recent onderzoek zien (Current Biology, 10 juli 2017). Werd de shetlander dan ergens vanuit Scandinavië naar de Shetlandeilanden gebracht? Waren het de Vikingen, die naar verluidt ook de ijslander naar IJsland brachten? Over dat scenario twijfelt ponyhoudster June Brown van de Pony Breeders of Shetland Association. "Want er zijn hier op de eilanden ponybotten gevonden uit de Bronstijd", schrijft ze in een e-mail. De pony’s waren er dus al vóór de Vikingen. Op de Engelstalige site van Wikipedia, bij het lemma ‘Shetland pony’, wordt gesuggereerd dat de oorspronkelijke kleine paarden op de eilanden zijn vermengd met pony’s die door Noorse kolonisten werden meegenomen, en ook met de Keltische pony. Maar waar de oorspronkelijke paarden vandaan kwamen, wordt niet duidelijk.

In ieder geval zijn shetlanders op de eilanden eeuwenlang ingezet als werkpaard. De combinatie van kracht, gehardheid en een vriendelijk karakter maakte hen daarvoor ideaal. June Brown mailt wat oude foto’s. Je ziet shetlanders die een ploeg trekken, die manden vol turf vervoeren, die hooibalen dragen, en karren trekken. Ze mailt ook gekopieerde pagina’s uit het boek Shetland Ponies (2000, Margaret Hunter). Daaruit blijkt dat de kleine, veelzijdige en makkelijk te houden pony na 1842 opeens in grotere delen van Groot-Brittannië gewild werd, nadat daar de Mines Act een eind had gemaakt aan de inzet van vrouwen en kinderen in de mijnen.

Florerende handel was er ook met Amerika en Nederland. Hunter schrijft in haar boek dat het fokken van shetlanders in Nederland 'scrupuleus is onderzocht'. Volgens haar zijn 'er nu zo veel shetlanders in Nederland als in de rest van de wereld.'

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:34

Wat leuk!

Anoniem

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:33

Interessant om te lezen!

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:40

Interessant onderzoek!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:46

Nou wat een onderzoek... In meerdere musea is te zien dat het eerste paard ongeveer zo groot was als een kleine antilope. Dan is het toch juist gek dat we nu reuzen hebben van 1.80 m.

En vervolgens zijn de bronnen ponyhouders :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:53

Als je iets over de geschiedenis van het paard leest is dat toch wel het eerste wat je leert, dat ze toen veel kleiner en robuuster waren.
Zeker niet als het huidige dressuur/ springpaard.
En maar goed ook, dan waren ze al lang uitgestorven :D

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:58

Wat leuk dat het NRC hier aandacht aan besteedt. Een prettige tekst voor leken ook.

En shetten zijn ook fantastisch. Zo sterk, zo dapper, zo fijn karakter. Vroeger had ik er nooit zo veel mee op maar mijn eigen lieve dame heeft me voor altijd van gedachten doen veranderen *\o/*

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:18

Omdat dat karakter in het lijf van een paard van 1.80 desastreus zou zijn :') :') ;)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:23

In eentje van 1,34 meter ook. Geloof mij.

Nee, zonder gekheid. Mijn shet is de liefste pony die ik ooit ben tegengekomen. Één brok liefde en zorgzaamheid met een velletje erom en manen, een staart en hoefjes d'r aan.

_karin_

Berichten: 3912
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:28

LBLGypsyCobs schreef:
Omdat dat karakter in het lijf van een paard van 1.80 desastreus zou zijn :') :') ;)
:') ik viel ook over de woorden vriendelijk karakter :D wel leuk stuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:49

LBLGypsyCobs schreef:
Omdat dat karakter in het lijf van een paard van 1.80 desastreus zou zijn :') :') ;)


_O-

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:35

_karin_ schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Omdat dat karakter in het lijf van een paard van 1.80 desastreus zou zijn :') :') ;)
:') ik viel ook over de woorden vriendelijk karakter :D wel leuk stuk!


Waarom zou je "vallen" over de woorden vriendelijk karakter? Het ís namelijk toch zo? Dat hebben ze! Daarnaast wordt er ook nergens een vergelijk getrokken, dat ook niet andere (rassen) paarden, dat vriendelijke karakter zouden hebben. Maar gezien de hoeveelheid Shetlanders die "opgevoed" worden door kinderen, die óf te jong zijn óf niet begeleid worden door volwassenen, zijn er inderdaad exemplaren die wat minder leuk gedrag vertonen. Toch veranderen ze, doorgaans, evengoed niet in extreem gevaarlijke projectielen. Menig ras paard zou dat, mijns inziens, met de opvoeding die Shetlanders helaas vaak ten deel valt, toch wel. En dát pleit dan tóch voor het fijne karakter van de gemiddelde Shetlander! Zoals je wel merkt ben ik een groot liefhebber van deze kleine pony's :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:40

Ik zou inderdaad ook graag het karakter van de shet in de grote jongens hebben. Nog nooit zo'n makkelijk en lief paard gehad.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:47

ik vind het een grappig stukje van het NRC. Ik ben het met jullie eens dat het stuk wel iets anders aangepakt had kunnen worden wat je van een krant als het NRC wel zou mogen verwachten. En ja ik heb op school ook van de Eohippus geleerd. Vond ik nog zo leuk omdat in Lord of the Rings, de mensen van het paardenvolk veel namen met Eo begonnen.
Maar desalniettemin, leuk dat de shet in de picture van het NRC staat. En ik heb er twee en vriendelijk karakter is absoluut correct. 100% mee eens. Ze vergeten alleen erbij te zeggen dat ze stronteigenwijs kunnen zijn }:)

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:07

Wendy1708 schreef:
_karin_ schreef:
:') ik viel ook over de woorden vriendelijk karakter :D wel leuk stuk!


Waarom zou je "vallen" over de woorden vriendelijk karakter? Het ís namelijk toch zo? Dat hebben ze! Daarnaast wordt er ook nergens een vergelijk getrokken, dat ook niet andere (rassen) paarden, dat vriendelijke karakter zouden hebben. Maar gezien de hoeveelheid Shetlanders die "opgevoed" worden door kinderen, die óf te jong zijn óf niet begeleid worden door volwassenen, zijn er inderdaad exemplaren die wat minder leuk gedrag vertonen. Toch veranderen ze, doorgaans, evengoed niet in extreem gevaarlijke projectielen. Menig ras paard zou dat, mijns inziens, met de opvoeding die Shetlanders helaas vaak ten deel valt, toch wel. En dát pleit dan tóch voor het fijne karakter van de gemiddelde Shetlander! Zoals je wel merkt ben ik een groot liefhebber van deze kleine pony's :D[/quote]

Helemaal mee eens.
Mijn shet is vreselijk werkwillig en er zit geen greintje kwaad bloed in. Heb meer problemen gehad met mn fjord dan met mn shetlander tijdens werken.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 07:31

Toch moest ik ook grinniken bij vriendelijk karakter _O-

Mijn dame en 2 heertjes zijn ook erg lief, tis natuurlijk een stuk opvoeding wat mensen veelal vergeten.
De shet word dan al gauw negatief weg gezet maar het is gewoon een kwestie van net zo behandelen als een groter paard ;) veel mensen laten ze maar wat doen.
(Kijk maar naar al die losgeslagen hengsten omdat ze castreren te duur vinden, ergernis no 1. En maar klagen)
Maar ze kunnen zo ontzettend veel :j
Ik heb 2 veulentjes dus behalve dat de ene graag in mijn kuiten bijt kan ik nog niks concreet zeggen.
Maar mijn merrie heb ik al 4.5 jaar en kan ermee lezen en schrijven. Echt mijn liefste lieveling.
Maar ik steek er dan ook tijd in :wow:

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 07:35

LBLGypsyCobs schreef:
Omdat dat karakter in het lijf van een paard van 1.80 desastreus zou zijn :') :') ;)

Ik heb er 1 van 1.63 die liever shet had willen zijn. Incl de stoute trekjes én de bouw.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:36

Van de week nog een 'leuke' Shet meegemaakt. Wilde alleen maar een foto van maken, zet meneer ineens vrolijk zijn tanden in mijn voeten... Ik had toch niks gedaan? Of ineens trek in een hapje schoen?

jaellevda

Berichten: 2
Geregistreerd: 26-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:42

Goeie vraag! Heel interessant

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: NRC: Waarom zijn shetlandpony's zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:29

Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:56

Zoveel verschillende individu's er zijn zoveel verschillende karakters zijn er! Ik heb nooit een ras beken als gemeen of goed natuurlijk zijn er ras kenmerken als eigenwijs, vreetzakken of groot en lomp. maar je moet meer naar een individueel dier kijken, hier al 20 jaar dezelfde shet op het erf nog steeds een vreetzak, stront eigenwijs maar een hartje van goud .... zijn vriendinnetje was in de 10 jaar dat ze hier was een kreng die durfde te schoppen en bijten 2 shetten maar totaal verschillend! Ik vind het innemende leuke dieren , maar ben er niet helemaal bezeten van.