De 'R' weer in de maand, werk aan de weerstand van je paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14029
Geregistreerd: 20-04-16

De 'R' weer in de maand, werk aan de weerstand van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:04

HorseConnect
Gezondheid

Afbeelding
Foto door Cchanny

Regen en wind trekken over het land: de herfst is echt aangebroken. Voor veel paardenmensen hét startsein om aan de slag te gaan met de weerstand van hun geliefde viervoeter. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk, de weerstand zo goed mogelijk houden? Cynthia Verbaarschot geeft een aantal tips.

Een goede weerstand, hoe werkt dit nu eigenlijk?
Als natuurgeneeskundig diertherapeut ga ik er vanuit dat een gezond lichaam nergens last van heeft. Mocht jouw paard ziek worden dan zal er waarschijnlijk één of meerdere organen of energiesystemen uit balans zijn. Om de weerstand te optimaliseren is het verstandig om aan de slag te gaan met het afvoeren van afvalstoffen, maar waarom eigenlijk? Daarvoor wil ik inzoomen op de functie van de darmen. De lever van het paard voert afvalstoffen direct af naar de dunne darm. De darmen van het paard zorgen voor de vertering van voedsel. Zij nemen de voedingsstoffen hieruit op en voeren de afvalstoffen af. Als er te veel afvalstoffen in de darmen achterblijven dan kan het lichaam moeite krijgen met het opnemen van de voedingsstoffen. Dit kan op zijn beurt weer voor andere klachten zorgen.

Naast het opnemen van voedingsstoffen bevindt het grootste deel van het afweersysteem zich ook in de darmen: de darmflora. Dit is de verzamelnaam voor de goede en slechte bacteriën die in de darmen met elkaar samenleven. Zolang er genoeg goede bacteriën in je darmen zitten, krijgen de slechte minder kans zich te ontwikkelen. Als er balans is tussen de goede en slechte bacteriën, werkt je afweersysteem goed. Als de balans verstoord is, kan je weerstand achteruit gaan. Door ervoor te zorgen dat de afvalstoffen af en toe opgeruimd worden draag je bij aan het gezond houden van de darmflora van jouw paard. Hierdoor werkt zijn of haar afweersysteem (weerstand) beter.

Een stappenplan voor een weerstandboost.
Uiteraard vervangen deze tips niet het bezoek aan de dierenarts. Ieder paard is anders en klachten kunnen uiteraard ook ergens anders door veroorzaakt worden. Dit zijn algemene tips voor het boosten van de weerstand. Twijfel je of er misschien meer met je paard aan de hand is, of hebben onderstaande stappen geen effect, schakel dan een dierenarts in.
Stap 1: Afvalstoffen verwijderen
Draineren, ontgiften, ontslakken, reinigen, het zijn allemaal termen voor het reinigen van het lichaam van afvalstoffen. Dat klinkt wellicht wat vaag, ‘afvalstoffen’, toch zijn ze in het lichaam van elk dier en mens aanwezig. Je krijgt ze op allerlei manieren binnen. Denk aan lucht- en watervervuiling, toegediende medicatie, conserveringsmiddelen, enz. Zodra je afvalstoffen gaat afvoeren worden ze in de richting van de lever en nieren vervoerd. Deze organen zorgen ervoor dat de afvalstoffen afgebroken worden. Er zijn diverse goede producten op de markt om jouw paard één tot twee maal per jaar te reinigen. Enkele producten waaraan je kunt denken zijn Phytonics Detox comp en Puur Detoxi.

Let op! Ga tijdens de dracht of lactatieperiode niet aan de slag met een reiningskuur. Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar wat het effect is op het ongeboren of net geboren paard. Ook paarden die erg ziek zijn, maar ook paarden met lever- en nierproblemen, moeten niet extra belast worden. Het lichaam is druk bezig om de ziekteverwekker te lijf te gaan en kan hierbij de extra belasting van een reinigingskuur niet gebruiken.

Stap 2: Weerstand boosten
Zoals hierboven te lezen is kunnen afvalstoffen een effect hebben op de weerstand. Na een reinigingskuur adviseer ik dan ook altijd om het paard een weerstandsboost te geven. Ook hier zijn diverse goede producten voor op de markt.

Stap 3: Ondersteunen van de darmfunctie
Zorg, naast dat je het paard in het voor- en najaar een reinigingskuurtje geeft, ook voor ondersteuning van de darmen. Zo blijft de weerstand op peil. Ook hier zijn diverse goede producten voor op de markt.

HorseConnect is een platform dat paardeneigenaren en professionals met elkaar verbindt. De professionals van HorseConnect delen kennis met elkaar, ondersteunen eigenaren bij de keus voor de juiste zorg en geven advies en informatie rondom het welzijn van het paard. Het professionalsaanbod bestaat uit een kwalitatief en onafhankelijk netwerk waarbij welzijn en samenwerking voorop staan.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De 'R' weer in de maand, werk aan de weerstand van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:22

De 'r' is al voor de derde maand in de maand. Gelukkig verwijderen paarden zelf 24/7 hun afvalstoffen dankzij lever, nieren en longen en wachten ze niet op een tweejaarlijkse detox. Wel een mooie advertentie zo. ;)

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:25

superlotje schreef:
De 'r' is al voor de derde maand in de maand. Gelukkig verwijderen paarden zelf 24/7 hun afvalstoffen dankzij lever, nieren en longen en wachten ze niet op een tweejaarlijkse detox. Wel een mooie advertentie zo. ;)


Precies! Geldt ook voor mensen. De beste manier om te 'detoxen' is gewoon lekker water drinken :)

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De 'R' weer in de maand, werk aan de weerstand van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:37

Sinds wanneer leent bokt zich voor dubieuze reclames?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:37

Ik werk wel aan de weerstand, maar niet alleen in de winter. De dunne darm is de zwakke plek van mijn merrie, dus daar krijgt ze het hele jaar ondersteuning voor. In de winter krijgt ze sommige middelen wel vaker.

Sowieso is het handig om de organen te ondersteunen in het jaargetijde dat ze het het hardste nodig hebben. Blaas en nieren in de winter, lever in het voorjaar enz.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:48

Ik dacht even dat ik in een subforum 'pseudowetenschap' terecht was gekomen, blijkt deze 'tip van de redactie' wel degelijk in het voorpaginanieuws te staan... Heel jammerlijk dit!

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:51

Dit mist boven dit stuk:

[Advertorial]

Wat een verkapte reclame zeg.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: De 'R' weer in de maand, werk aan de weerstand van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:33

Ik heb mijn paard ook een keer gedetoxt. Onder de behandeling begon mijn paard behoorlijk slecht te lopen dat wil zeggen dat hij ontzettend stijf liep. Dit hield een maand aan tot de detox voorbij was. Naar nog een maand begon mijn als een zonnetje te lopen. Het leek erop dat alle afval stoffen in zijn spieren zijn gaan zitten en daardoor erg stijf werd. Hij liep naar de detox aanzienlijk beter.

Helaas weet ik het merk niet meer. Het was een liter flex, geel van kleur en voor mensen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:48

troi schreef:
Sinds wanneer leent bokt zich voor dubieuze reclames?


Wat nog gevaarlijk kan zijn ook. Algemeen advies om te detoxen.... wat nog stap 1 is ook.

Als men nou eerst eens begint met goed hooi, gevarieerd aanbod van voedsel, weinig zetmeel en suiker, en af en toe eens wat seizoens gebonden, milde kruiden. Dan ben je al een heel eind op weg.