Amerigo, het paard van Sinterklaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:08

*Bokt.nl / www.isgeschiedenis.nl
Overige

Afbeelding
Sinterklaas met Amerigo, foto Wikipedia

Zaterdag is het alweer zover: Sinterklaas komt aan in Nederland! De winkelschappen liggen al vol met pepernoten en kruidnootjes, de schoentjes kunnen gezet worden en de liedjes gezongen. :)ddd "Zachtjes gaan de paardenvoetjes. Trippel, trappel, trippel, trap. ’t Is het paard van Sinterklaasje. Stippe, stappe, stippe, stap. ’t Schimmeltje draagt met gemak. Sinterklaasje over ’t dak." :)ddd
Dit is slechts een van de vele liedjes over het trouwe paard van Sinterklaas, dat wij allemaal kennen als de schimmel Amerigo. Maar is Amerigo altijd al het paard van Sinterklaas geweest? En waarom is het paard van Sinterklaas eigenlijk wit? Wij zetten het nog eens voor jullie op een rij.

Vroeger gaf het hebben van een wit paard je een bepaalde status. Schimmels waren zeer zeldzaam en daarom kostbaar in de aanschaf. Vanwege de zeldzaamheid konden alleen belangrijke mensen een schimmel kopen. Veel koningshuizen bezaten bijvoorbeeld witte paarden. Denk maar eens aan de prins op het witte paard uit veel sprookjes. Omdat Sinterklaas ook een bijzondere status heeft, heeft ook hij een wit paard.
Daarnaast is het gebruik van de schimmel waarschijnlijk terug te voeren op Wodan, of Odin, en zijn grote achtvoetige witte paard Sleipnir. Wodan wordt gezien als de oppergod in de Noordse Mythologie. Sleipnir was het snelste paard van de godenwereld en Wodan reed op de heilige en spookachtige schimmel over de wolken. Hij leidde de Woeste Jacht, met als doel de boze machten te onderwerpen op zijn strijdros.

In eerste instantie had Sinterklaas geen paard. Tot de negentiende eeuw was de enige afbeelding van de Sint te bezichtigen op de gevelsteen van het pand Sinter Claes op de hoek van de Dam en het Damrak in Amsterdam, zonder paard en zonder knecht. Halverwege de negentiende eeuw kwam er echter verandering in de beeltenis en de beleving van het sinterklaasfeest. In 1843 publiceerde de Amsterdamse arts en literator Jan Piet Heije een Sinterklaasvers, dat begon met de woorden: "Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas." De eerste stapjes naar de moderne sinterklaasviering waren gezet, maar pas vanaf 1850 kwam de definitieve omslag in de Sinterklaastraditie met de eerste druk van het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht.

Afbeelding
Sinterklaas op een bruin paard in het boek van Schenkman, foto van Wikimedia Commons
De bedenker van het prentenboek was Jan Schenkman (1806-1863). Hij staat bekend als de bedenker van het moderne Sinterklaasfeest als een pedagogisch kinderfeest en gaf antwoord op de sluimerende vragen die rondom de mythische figuur Sint Nikolaas hingen. In zijn prentenboek voerde hij nieuwe elementen in als de stoomboot uit Spanje, Zwarte Piet met zak en roe, het rijden van Sint over de daken en het gooien van pakjes door de schoorstenen. Op de eerste prenten zijn zowel Sint Nikolaas als zijn knecht op een donker paard afgebeeld. Op de latere illustraties raakte Piet zijn paard echter kwijt. De enorme invloed van Schenkmans boek zorgde ervoor dat de kleur van het paard lange tijd gehandhaafd bleef. Heel langzaam veranderde de kleur van het paard naar terug naar zijn voorbeeld Sleipnir. Bij Schenkman werd het paard overigens nooit bij naam genoemd.

Mede door het boek van Schenkman werd de Sinterklaastraditie populairder in Nederland. De eerste decennia van de twintigste eeuw bestonden er nog grote regionale en sociale verschillen in de viering van het sinterklaasfeest. Pakjesavond was een stedelijk verschijnsel en kwam op het platteland nauwelijks voor. Scholen zorgden voor een uniformering van het feest in Nederland. Aan de intocht werd in de kranten steeds meer aandacht besteed. In die tijd kreeg ook het paard meer status en kreeg hij zo nu en dan zelfs een naam. In de jaren vijftig kwam de eerste schimmel in beeld, met de naam Majestuoso.

Pas in 1990 deed Amerigo zijn intrede bij de intocht in Elburg. Amerigo was een politiepaard, vernoemd naar Amerigo Vespucci (1454-1512), de Florentijnse ontdekkingsreiziger. Amerigo maakte een onvergetelijke indruk en in de daaropvolgende jaren werd het dier half november telkens van stal gehaald om Sinterklaas te vervoeren. Hij werd voor hij in dienst trad bij Sinterklaas ook voor andere belangrijke ceremonies gebruikt, zoals Prinsjesdag.

De Sint liet Amerigo altijd in Nederland. Paarden kunnen niet goed tegen de golven en om die reden wachtte het dier zijn baas elk jaar tijdens de intocht op vanaf de kade. Wanneer Sinterklaas na 5 december weer naar Spanje ging, vertoefde Amerigo in Vaassen bij Herm Hullegie, een van de vaste paardenpieten van Amerigo, naast Wiersinga en Rinus Jeremiasse. Op 9 november 2011 werd bekend gemaakt dat Amerigo, na tweeëntwintig jaar trouwe dienst op 30 jarige leeftijd, met pensioen ging. Okki mocht zijn taak overnemen. Ondanks de pensionering van de echte Amerigo wordt Okki door de Sint ook aangesproken met "Amerigo".

Veel hulp-Sinterklazen rijden tijdens hun intocht ook op een paard of worden met een koets met paard vervoerd. Omdat dit geen echte Amerigo's zijn, krijgen zij hiervoor een speciale training voor Sinterklaaspaarden. Op diverse stallen in Nederland worden deze trainingen gegeven. Onder het genot van diverse Sinterklaasliedjes worden de paarden getraind op kalm blijven bij diverse situaties die tijdens een intocht kunnen ontstaan. Medewerkers bootsen een groep mensen na, zwaaien met paraplu's en zorgen dat ze gewend zijn aan de tabberd over de achterhand door doeken bij de ruiters te gebruiken. Alles om te zorgen voor zo veilig mogelijke intochten door heel Nederland. En ook de hulp-Sinterklazen kunnen een speciale training volgen, zodat zij goed weten hoe zij met de paarden om moeten gaan. Want dat dit niet altijd goed gaat bleek wel in Zaandam, waar een aantal jaren geleden de hulp-Sinterklaas van de boot op zijn paard wilde springen en er aan de andere kant weer af viel.

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:32

Ik vraag me toch nog altijd af hè? Hoe krijg je een paard van ruim 500 kilo op het dak, inclusief de sint erop (maakt ruim 570 kilo, even een gok). En dan moet later het paard er ook weer ervan af? En hoe zit dat met een flatgebouw? Moet het paard dan omhoog worden getakeld? Mag het met de lift mee? En waarom zakt het paard niet gelijk bij de eerste-de-beste-beweging door het dak heen?

En dan met de kadootjes: iedereen heeft centrale verwarming... Tja...

Just my 2 cents, bedoel er verder niets mee...

jaellevda

Berichten: 2
Geregistreerd: 26-02-16

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:43

<3 /3

Anoniem

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:52

Zuchtttt..... Ik hou er van <:) :){ [&] /3

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:17

CoonArt schreef:
Ik vraag me toch nog altijd af hè? Hoe krijg je een paard van ruim 500 kilo op het dak, inclusief de sint erop (maakt ruim 570 kilo, even een gok). En dan moet later het paard er ook weer ervan af? En hoe zit dat met een flatgebouw? Moet het paard dan omhoog worden getakeld? Mag het met de lift mee? En waarom zakt het paard niet gelijk bij de eerste-de-beste-beweging door het dak heen?

En dan met de kadootjes: iedereen heeft centrale verwarming... Tja...

Just my 2 cents, bedoel er verder niets mee...


....nou gewoon: schimmels zijn knap, dat wisten de Arabieren al.
En Sleipnir heeft ook nog eens 8 benen, dus die kan gewoon vliegen.

Maar die centrale verwarming, dat is storend.
Cadeautjes horen uit de hemel te komen - of anders maar uit de zak van Piet....
:D{ *pum* :D{ [&] :D{ *pum* [&] :D{ [&] *pum*

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:51

De sint heeft gewoon een loper-sleutel, die veranderd magisch zodra de sint de sleutel in het slot steekt, zo kan die bij ieder huis naar binnen. :)) :j
Wij hebben wel een echte schoorsteen maar daar kan de sint ook niet doorheen, we hebben namelijk een beschermer tegen de vogels zodat ze geen nestjes maken in de schacht

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:16

Lillian__ schreef:
De sint heeft gewoon een loper-sleutel, die veranderd magisch zodra de sint de sleutel in het slot steekt, zo kan die bij ieder huis naar binnen. :)) :j
Wij hebben wel een echte schoorsteen maar daar kan de sint ook niet doorheen, we hebben namelijk een beschermer tegen de vogels zodat ze geen nestjes maken in de schacht

Dit dacht ik vroeger dus serieus. Want sint kon bij ons niet door de schoorsteen want dan kwam die vast te zitten in de kachel.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:24

Leuk stuk!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:29

Sinterklaas liet de kadootjes bij ons gewoon achter bij de voordeur, dan beldie die aan en renden wij zo snel als we konden naar de deur om te kijken of we de Sint nog zagen... Dat is nooit gelukt helaas :')

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:23

CoonArt schreef:
Ik vraag me toch nog altijd af hè? Hoe krijg je een paard van ruim 500 kilo op het dak, inclusief de sint erop (maakt ruim 570 kilo, even een gok). En dan moet later het paard er ook weer ervan af? En hoe zit dat met een flatgebouw? Moet het paard dan omhoog worden getakeld? Mag het met de lift mee? En waarom zakt het paard niet gelijk bij de eerste-de-beste-beweging door het dak heen?

En dan met de kadootjes: iedereen heeft centrale verwarming... Tja...

Just my 2 cents, bedoel er verder niets mee...


De rendieren van de kerstman kunnen vliegen. Ze zullen vast een deal gesloten hebben samen. :j

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:57

puppy1128 schreef:
CoonArt schreef:
Ik vraag me toch nog altijd af hè? Hoe krijg je een paard van ruim 500 kilo op het dak, inclusief de sint erop (maakt ruim 570 kilo, even een gok). En dan moet later het paard er ook weer ervan af? En hoe zit dat met een flatgebouw? Moet het paard dan omhoog worden getakeld? Mag het met de lift mee? En waarom zakt het paard niet gelijk bij de eerste-de-beste-beweging door het dak heen?

En dan met de kadootjes: iedereen heeft centrale verwarming... Tja...

Just my 2 cents, bedoel er verder niets mee...


De rendieren van de kerstman kunnen vliegen. Ze zullen vast een deal gesloten hebben samen. :j

Tja... en ik had gisteren de discussie met mijn dochter van 8. Want die vertelde dat ze niet meer in de Kerstman geloofde. Dat was nep want "kom op zeg... een vliegende slee met vliegende rendieren? 8)7 "
Dus toen ik haar vroeg of ze dan nog wel in Sinterklaas geloofde was het antwoord volmondig ja <:) En op mijn vraag "Dus vliegende rendieren bestaan niet, maar het paard van Sinterklaas kan wel op daken rijden?" Kwam het logische antwoord: "Ja duh... (8 jaar hè :') ) natuurlijk kan dat! Het is toch het paard van Sinterklaas?!" _/-\o_ Tuurlijk meis.. wat jij wil :') :')

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:03

flettie schreef:
puppy1128 schreef:


De rendieren van de kerstman kunnen vliegen. Ze zullen vast een deal gesloten hebben samen. :j

Tja... en ik had gisteren de discussie met mijn dochter van 8. Want die vertelde dat ze niet meer in de Kerstman geloofde. Dat was nep want "kom op zeg... een vliegende slee met vliegende rendieren? 8)7 "
Dus toen ik haar vroeg of ze dan nog wel in Sinterklaas geloofde was het antwoord volmondig ja <:) En op mijn vraag "Dus vliegende rendieren bestaan niet, maar het paard van Sinterklaas kan wel op daken rijden?" Kwam het logische antwoord: "Ja duh... (8 jaar hè :') ) natuurlijk kan dat! Het is toch het paard van Sinterklaas?!" _/-\o_ Tuurlijk meis.. wat jij wil :') :')


Maar de kerstman heeft leuke elfjes en die hebben natuurlijk magische elfenstof. Net als tinkerbell van Peter Pan. :D
Het zijn alleen totale verschillende elfjes.. :')

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:07


Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:11

Citaat:
Tja... en ik had gisteren de discussie met mijn dochter van 8. Want die vertelde dat ze niet meer in de Kerstman geloofde. Dat was nep want "kom op zeg... een vliegende slee met vliegende rendieren? 8)7 "
Dus toen ik haar vroeg of ze dan nog wel in Sinterklaas geloofde was het antwoord volmondig ja <:) En op mijn vraag "Dus vliegende rendieren bestaan niet, maar het paard van Sinterklaas kan wel op daken rijden?" Kwam het logische antwoord: "Ja duh... (8 jaar hè :') ) natuurlijk kan dat! Het is toch het paard van Sinterklaas?!" _/-\o_ Tuurlijk meis.. wat jij wil :') :')


Heftige discussie in de social media,
al een week een Sinterklaasjournaal,
op 5 december pas cadeautjes
---- hoezo "Sinterklaas bestaat niet"???

Volgens mij is-t-ie springlevend!

Tja, er zijn wat mythische elementen die je natuurlijk compleet kapot en belachelijk kunt maken ("wat een lol") met je logische verstand.
Ik heb Sleipnir met die 8 benen nooit gezien - so what...?
Een paard met zo veel benen kan nu eenmaal erg veel.
En 'natuurlijk' is Wodan gekerstend (vind ook niet iedereen even leuk) dus is het nu een bisschop uit Turkije.
(Nog geen Turkse Sint gezien, maar dat komt wel, hoop ik.)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:39

Turkse Sint en Berberse/Marokaanse Pieten.. ik ben helemaal voor! Kom maar op!

Maar goed, het gegeven dat de Kerstman/Weihnachtsmann niet bestaat zal ze vast wel hier op school hebben meegekregen van d'r klasgenootjes. Maar haar klasgenootjes kennen Sinterklaas weer niet zoals zij Sinterklaas kent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:14

nicole_floor schreef:
Lillian__ schreef:
De sint heeft gewoon een loper-sleutel, die veranderd magisch zodra de sint de sleutel in het slot steekt, zo kan die bij ieder huis naar binnen. :)) :j
Wij hebben wel een echte schoorsteen maar daar kan de sint ook niet doorheen, we hebben namelijk een beschermer tegen de vogels zodat ze geen nestjes maken in de schacht

Dit dacht ik vroeger dus serieus. Want sint kon bij ons niet door de schoorsteen want dan kwam die vast te zitten in de kachel.


Dat van die loper sleutel dacht ik inderdaad ook! :))

Volgende week mag mijn eigen amerigo weer even van stal :D
Die heeft alleen geen sinterklaas-training gehad, lijkt mij wel interessant trouwens!

Anoniem

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:19

Wat een leuk artikel! Nooit geweten dat Amerigo een echt bestaand paard was, wel mooi dat dat zo’n icoon is geworden! Is dat ook de reden waarom het paard in belgië een andere naam heeft?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:51


janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:09

Afbeelding

Janouk is ieder jaar weer blij als Amerigo een middagje vrij neemt en Janouk met Sint op pad mag. Janouk is gek op Sinterklaas en zijn Pieten. Dat betekent altijd heel veel knuffels en aandacht van de kinderen langs de kant.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:35

Nou, schimmel Okki stal de show.

Wat een lieverd is dat zeg...!Afbeelding
Afbeelding

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:41

CoonArt schreef:
Ik vraag me toch nog altijd af hè? Hoe krijg je een paard van ruim 500 kilo op het dak, inclusief de sint erop (maakt ruim 570 kilo, even een gok). En dan moet later het paard er ook weer ervan af? En hoe zit dat met een flatgebouw? Moet het paard dan omhoog worden getakeld? Mag het met de lift mee? En waarom zakt het paard niet gelijk bij de eerste-de-beste-beweging door het dak heen?

En dan met de kadootjes: iedereen heeft centrale verwarming... Tja...

Just my 2 cents, bedoel er verder niets mee...


Nou, niet:


Afbeelding

Anoniem

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:58

Dat vond ik echt een geweldige reclame :')

Maar serieus, weet iemand of je mee kan doen aan zo'n sinterklaas-training als je paard als 'echte amerigo' gebruikt wordt? Voor dit jaar al te laat en ze is braaf maar de optoch vorig jaar ging dat ook helemaal goed. Stel dat is een keer wat minder geregeld lijkt zo'n training mij wel tof

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:06

In België heet het paard van Sinterklaas anders. Namelijk Slechtweervandaag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:02

Schuur_ schreef:
In België heet het paard van Sinterklaas anders. Namelijk Slechtweervandaag ;)


Ja wij keken vroeger altijd naar die belgische serie met slecht weer vandaag. Hoe heet dat nu ook weer?
En heb even naar de belgische zender gekeken vandaag ;)

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:13

Dag Sinterklaas :) met Bart Peeters, echt jeugdherinneringen