Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond valt paard aan in Het Twiske

 
Profiel   

NH Nieuws
Overige


"Als iemand erover begon, huilde ik direct." De schrik zit er nog altijd in bij Floor van de Lustgraaf. Vorig weekend viel een hond haar paard Mironiem aan tijdens een ritje door Het Twiske. De eigenaar van de hond liep na het incident door. "Ik wil hem graag spreken om te laten weten dat dit niet kan. Zijn hond moet worden gemuilkorfd. Wat als het een kind was? Dat overleeft het niet zo snel. Gelukkig is Mironiem een groot paard."

Haar verhaal maakt veel tongen los. Meerdere paardenbezitters maakten melding van loslopende honden op de ruiterpaden. Floor is ook van plan om een melding bij Het Twiskse te maken van de loslopende honden. "Dat is niet de bedoeling. Een paard in galop stopt niet zomaar. Het is ook gevaarlijk voor honden en hun eigenaar."

Floor heeft inmiddels gesproken met de vrouw die haar geholpen heeft na de aanval. Vanwege de toestand van haar paard gaat Floor deze week aangifte doen. "Mijn paard is eigenlijk mishandeld," vertelt ze. De eigenaar van de hond heeft zich nog niet gemeld, maar Floor hoopt dat hij het wel doet.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 09:39 



 
Profiel   

Hier op de heide ook gebeurt, een grote hond bijt me paard in de achterbenen op het ruiterpad. Máár hier was de berijdster ook medeschuldig aan,ze galopeerden vanuit de struiken opeens tevoorschijn,de hond schrok en beet toen.Zo is het verhaal van de eigenaar v.d. hond,al verteld de ruiter een ander verhaal. Honden mogen op een bepaald gedeelte op de heide los lopen,ik weet ook niet of de hond los mocht lopen op die plek waar het gebeurde.
Paard is vanaf die tijd bang voor honden en schopt en bijt ze als hij ze in de buurt ziet.Hij valt ze echt aan.
Ik begrijp sowieso niet dat iedereen aar gewoon op het ruiterpad mag wandelen met of zonder hond.Een ruiterpad hoort voor alleen ruiters te zijn,zodat je niet steeds op de rem moet als je in ghalop zit,omdat er weer iemand loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 10:32 



 
Profiel   

Oh wat een verhaal! Bizar dat een eigenaar doorloopt zeg...
Ik kom zelf dagelijks in het Twiske, ken veel honden/eigenaren en met mij nog veel meer van de vaste gebruikers. Als er wat meer bekend is over de hond is het misschien wel te achterhalen bij wie die hoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 10:47 



 
Profiel   

Agressieve honden horen aan de lijn en niet los.Want er komen steeds meer bijtincidenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 11:20 



 
Profiel   

Gisteren was ik aan het wandelen met mijn paard en hing er tot 2 keer toe een, iets te speelse, Jack Russel in zijn staart. Tot 2 keer toe de hond met mijn zweep weg kunnen tikken. Ik had nog mazzel dat mijn paard zijn dag niet echt had en niet zo wakker was, anders had hij het dier zelf uit zijn staart gemept. De eigenaars riepen de hond wel terug, maar zodra die bij hun was letten ze er totaal niet meer op en kwam hij weer terug naar ons :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 12:48 



 
Profiel   

Ook meegemaakt helaas!

vorig jaar december op het strand bij Terheijde. gelukkig wel alles netjes afgehandeld maar mijn paard is nog steeds angstig/schrikkerig als je bij haar buik komt ter hoogte van de singel.
Zij is op haar Linker schouder, rechts bij de buik/singel 2x en in haar vulva gebeten door een 'vecht' hond type.

afgelopen vrijdag weer voor het eerst op het strand maar ik rij daar ook niet heel relaxt meer, veel honden luisteren ook totaal niet naar hun baas.. maar moet wel een mededelen dat ik paar eigenaren had die netjes hun hond vast hielden.

Ook de politie gebeld (0900 nr) en die zeiden als het nogmaals gebeurd, gewoon 112 bellen dan wordt het meteen geregeld met de honden eigenaar. Ik heb paar dagen later aangifte gedaan en de hondenpolitie (of hoe je dat noemt) heeft contact opgenomen met de honden eigenaar en ik dacht dat hij waarschijnlijk een aanlijn-plicht en muilkorf kreeg voor die hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:12 



 
Profiel   

Vreselijk om mee te maken met je paard! Zou als hondeneigenaar echt niet doorlopen, maar hond aanlijnen en veilig vastbinden aan een boom/iets en daarna meteen gaan kijken hoe het met de combinatie paard/ruiter is. De kosten ben je gewoon verzekerd voor en na zo'n incident zou ik mijn hond niet meer los durven laten in een gebied waar paarden kunnen komen.

Echter zou ik niet meteen ervanuit gaan dat de hond ook een kind had kunnen bijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:22 



 
Profiel   

ai dat is schrikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:35 



 

Wat erg dat dit weer gebeurd is, en dan ook nog gewoon doorlopen, daar kan ik dus echt niet bij! Alleen vind ik muilkorven weer een beetje drastisch. Die eigenaar moet zijn hond gewoon aan de lijn houden. Ik hoop dat hij zo verstandig is zich te melden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:44 



 
Profiel   

Lianne schreef
Wat erg dat dit weer gebeurd is, en dan ook nog gewoon doorlopen, daar kan ik dus echt niet bij! Alleen vind ik muilkorven weer een beetje drastisch. Die eigenaar moet zijn hond gewoon aan de lijn houden. Ik hoop dat hij zo verstandig is zich te melden!


Ik vind er eerlijk gezegd niks drastisch aan! Hond bijt het paard wat in de eerste instantie niet eens had gemogen en wie weet bijt het net zo goed een kind, een lijn houdt een hond niet tegen van bijten.
Mijn excuses als het kort door de bocht kan overkomen maar dit is mijn mening, en ik respecteer ieder ander zijn mening ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:47 



 
Profiel   

Lianne schreef
Wat erg dat dit weer gebeurd is, en dan ook nog gewoon doorlopen, daar kan ik dus echt niet bij! Alleen vind ik muilkorven weer een beetje drastisch. Die eigenaar moet zijn hond gewoon aan de lijn houden. Ik hoop dat hij zo verstandig is zich te melden!


Hoezo drastisch? De hond heeft meerdere keren gebeten. Als het een keer hapt uit schrik vind ik tot daar aan toe, maar dit is echt aanvallend gedaan omdat het zowel aan de voor als achterkant gebeten heeft.

Wat ik me afvraag.. de verzekering vergoed meestal de schade gewoon. Maar stel nou dat iemand besluit dat het paard van zijn angst afgeholpen moet worden na het incident? Paard was eerst niet bang voor honden, nu wel. Wie vergoed die kosten dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 13:58 



 

niet iedere hond is een paard gewend. Ben het er helemaal mee eens dat die eigenaar beter op zijn hond moet letten. Als hij hem aangelijnt houdt dan voorkomt dit wel bijten of wil je met je paard binnen 1 meter een hond passeren? Als er een paard aankomt dan kan hij de hond dus gewoon bij zich houden aan de lijn. Dat dacht ik...... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:06 



 
Profiel   

Een muilkorf om is niet zo drastisch. Mijn hond loopt met snuitje en vind dit helemaal geen probleem. Is voor mij ook een stresspunt minder en de hond lijkt er juist rustiger door. Jammer dat het moet, maar het is nou eenmaal niet anders. (Overigens komt mijn hond ook niet zomaar los).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:15 



 
Profiel   

Lianne schreef
niet iedere hond is een paard gewend.


Dat is denk ik het hele probleem.
Het gros van de mensen komt zelf niet in aanraking met of in een omgeving met paarden, dus honden leren het simpelweg niet. Er zou eigenlijk op de puppytraining aandacht aan besteed moeten worden.
Toen ik mijn paard nog had ging ik eens in de zoveel weken langs bij een hondenschool met hem zodat de nieuwe groep pups konden snuffelen en wennen als ik rond stapte en draafde. Dat zou veel vaker moeten gebeuren denk ik, zou veel problemen voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:18 



 
Profiel   

Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:22 



 
Profiel   

Wat de politie mij verteld heeft is dat een hond nooit en te nimmer een paard mag aanvallen.

en op de reacties zweep meenemen; toen ik, mijn paard, aangevallen werden.. ik moest moeite doen om te blijven zitten omdat mijn paard volledig aan het rond draaien en bokken en trappen was om die hond maar van zich af te krijgen.. daarnaast is mijn paard ook niet echt gecharmeerd van een zweep dus dat is voor mij ook geen optie helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:25 



 
Profiel   

Weer heel erg dit. Heb het zelf ook meegemaakt. Politie doet niet veel als er geen onpartijdige getuigen zijn. Ik ken de persoon die zijn husky losliet die mijn paard aanviel (paard was niet bang van honden en nu wel).

Ook deze honden eigenaar liep gewoon weg. Ben zelf met paard en al gevallen door de aanval en 50 meter door de braamstruiken meegesleept, paard bang en ik nu ook, heeft me bijna een oog gekost.

We hebben zelf ook honden, maar die laat ik alleen los in een losloop gebied of eigen terrein. Echter vallen mijn honden niet zomaar aan.

ik vinden aanlijnen en muilkorf voor dergelijk honden absoluut noodzakelijk, plus de eigenaar een fikse boete en aansprakelijk voor alle schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:30 



 
Profiel   

Mijn haflinger is bij de vorige eigenaar door een hond gebeten in de wei en nu dus als resultaat dat ze gelijk trapt als een hond in de buurt komt. Vorige week nog het geval dat een loslopende hond op haar af kwam en ze begon met trappen. Ik liep er naast . Was aan de wandel met m’n paardje. Ik vraag altijd netjes of ze de honden even aan willen lijnen. Maar helaas zijn er af en toe van die mensen bij die denken dat er niks fout kan gaan.
Een hond mag zo wie zo niet los als deze niet onder appèl staat. En ja het paard zal deze negatieve ervaring nooit meer vergeten .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 14:49 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?


Kijk, dit vind ik een prachtige reactie. Ipv vingertjes wijzen een constructieve oplossing. Ik denk alleen dat het vooral lokaal gedaan moet worden. Veel paarden eigenaren hebben ook honden, dus waarom niet proberen om lokaal iets te starten?

Anderszins zou ik een initiatief vanuit bokt(leden) richting bijvoorbeeld de dierenbescherming zeker ondersteunen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 18:25 



 
Profiel   

Daar wil ik me best hard voor maken!
Lokaal moet het sowieso uitgevoerd worden,maar zou mooi zijn als het landelijk gedragen wordt door stichting recreatie ruiters, knhs oid - of bokt natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 18:58 



 
Profiel   

De eigenaren welke totaal geen/onvoldoende controle hebben over hun hond vormen het risico, daar moet wat aan worden gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 19:05 



 
Profiel   

Aangifte doen van mishandeling?
Is een van de eisen van een strafbaar feit niet dat een dier het niet gepleegd kan hebben? Omdat je dan in de problemen komt met de opzet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 19:23 



 
Profiel   

Mijn paard wordt over het algemeen wel met rust gelaten door honden, maar ik heb wel gehad dat ik eens op een ruiterpad reed en een hond op ons afgerend kwam en om de benen van mijn paard begon te springen. Mijn paard is niet zo onder de indruk van honden dus ik stapte gewoon rustig door (eigenaar nergens te bekennen).

Kwam de eigenaar ineens uit de struiken, begon tegen mij te schreeuwen dat ik moest gaan stilstaan omdat mijn paard anders misschien tegen haar hond aan kon schoppen! Ze deed niet eens een poging om hem mee te nemen of aan te lijnen!
Dat vond ik wel erg vreemd, ik stap toch gewoon keurig op het ruiterpad? Sodemieter lekker op met je hond zeg.


Sidenote: nog veel vervelender dan honden vind ik al die wandelaars die met 5 man breed op het ruiterpad gaan wandelen. Ben je even lekker aan het galopperen, moet je ineens vol in de remmen omdat die mensen niet opzij gaan!
Dus, ik maar braaf gaan stappen want ik ga natuurlijk niet keihard van achteren in galop op een stel mensen inrijden, schrikken die wandelaars alsnog van me, en dan boos worden omdat ze schrikken! Je loopt op een ruiterpad! _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 20:51 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat een ruiterpad voor ruiters is, net als een atb pad voor atbers, wandelpad voor wandelaars en een fietspad voor fietsers. Paarden mogen ook biet op die paden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 20:59 



 
Profiel   

Het ruiterpad loopt evenwijdig met de andere paden of kruisen elkaar. Een paard is een vluchtdier daar zou elk willekeurig persoon bewust van moeten zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 21:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen