Hond valt paard aan in Het Twiske

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:13

Weer zo'n naar incident met een hond in het bos, die hondeneigenaren zijn tegenwoordig ook echt van het "ik doe waar ik zin in heb, als mijn hond het maar leuk vind" geloof ik. Ben een tijdje terug ook van mijn paard gevallen in het bos door een loslopende hond die op mijn paard af kwam op het ruiterpad...paard schrok en ik viel er af. Wat deed de eigenaar? Niks zeggen en snel met haar hond richting wandelpad vertrekken de bosjes in. En het gaat niet alleen om de ruiters die er last van hebben, ook het wild wat achterna gezeten word en gegrepen word. Hoop in ieder geval dat dit paard er niets aan over houd en dat mensen eens wat meer rekening met elkaar gaan houden, zodat iedereen fijn kan recreëren.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:24

swartbeessie schreef:
Daar wil ik me best hard voor maken!
Lokaal moet het sowieso uitgevoerd worden,maar zou mooi zijn als het landelijk gedragen wordt door stichting recreatie ruiters, knhs oid - of bokt natuurlijk


Als de knhs zoiets zou willen ondersteunen zou dat heel mooi zijn. Als er meer geïnteresseerden voor zijn zou ik daar ook best initiatief in willen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:25

Hierom vind ik het altijd spannend als ik alleen met mijn paard het bos in ga, en verderop honden zie lopen. Omdat die klerebeesten ALTIJD achter mijn paard moeten gaan rennen, eromheen springen, etc. Probeer je je paard vertrouwd te maken om hem ontspannen alleen in het bos te kunnen rijden. Laatst heb ik een hond zò hard weggeslagen met mijn zweep, dat dat beest piepend wegrende en de eigenaar behoorlijk schrok. Alhoewel ik al 3x naar hen had geschreeuwd, als u dat beest niet aanlijnd, sla ik hem weg. En dat is precies wat ik gedaan heb.
Nee hoor, die pokkebeesten jagen mn paard altijd de stuipen op het lijf. Snap niet dat die krengen nog los mogen lopen in het bos. En als ik met mijn paard op het voetpad loop, ben ik strafbaar. Maar als zo een hond op het ruiterpad loopt, is dat altijd maar prima...

(Hier heb ik het over die beesten die niet luisteren en als een malle achter je paard aan rennen. Zelf heb ik ook een hond die ik bewust niet los laat!)

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:36

In het amsterdamse bos net zo, ze komen in ene de ruiterpaden op en veel blijven ook achter je paard aanrennen, soms geen eigenaar te bekennen of deze lopen gewoon door zonder de hond te roepen.

Paard dat ik vaak rijd vind honden dan echt super eng en trapt dus ook als ze te dichtbij komen, voor de hond ook gevaarlijk maar voor mij ook als hij er in ene vandoor gaat of omhoog komt.

Ik heb zelf ook een grote hond en ja deze loopt soms ook los waar het mag en ook wij komen ruiterpaden en ruiters tegen, als ik ze al zie roep ik mijn hond meteen terug en lijn ik hem even aan.
Gelukkig vind de mijne paarden nogal spannend want ze zijn een stuk groter dan hij dus blijft hij liever op een afstandje kijken (al eens mee genomen naar mijn werk op stal en zolang ze in de box stonden durfte hij erlangs maar anders :P)

Ook belachelijk dat de eigenaar gewoon doorloopt zonder even excuses te maken en of te vragen hoe het met ruiter en paard gaat

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:36

swartbeessie schreef:
Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?

Manege Hallinckveld doet dat al jaren, echt een top initiatief +:)+

Ik heb helaas enkele maanden geleden ook 2x kort achter elkaar een aanval meegemaakt. Mijn paard gaat gewoon hopeloos stil staan en ik ram die honden dan wel met de zweep van haar af. Gelukkig is het niet tot bijten gekomen maar ik schrok enorm van de lakse reactie van de eigenaar. In beide gevallen werd er geen moeite gedaan om de hond bij mijn paard weg te halen. En sorry? Nee hoor, ik kreeg een preek dat 'jullie tegenwoordig ook maar gewoon overal rijden!'. Ik rij op een ruiterpad l*l, wat verwacht je daar aan te treffen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:04

Keell94 schreef:
In het amsterdamse bos net zo, ze komen in ene de ruiterpaden op en veel blijven ook achter je paard aanrennen, soms geen eigenaar te bekennen of deze lopen gewoon door zonder de hond te roepen.

Paard dat ik vaak rijd vind honden dan echt super eng en trapt dus ook als ze te dichtbij komen, voor de hond ook gevaarlijk maar voor mij ook als hij er in ene vandoor gaat of omhoog komt.

Ik heb zelf ook een grote hond en ja deze loopt soms ook los waar het mag en ook wij komen ruiterpaden en ruiters tegen, als ik ze al zie roep ik mijn hond meteen terug en lijn ik hem even aan.
Gelukkig vind de mijne paarden nogal spannend want ze zijn een stuk groter dan hij dus blijft hij liever op een afstandje kijken (al eens mee genomen naar mijn werk op stal en zolang ze in de box stonden durfte hij erlangs maar anders :P)

Ook belachelijk dat de eigenaar gewoon doorloopt zonder even excuses te maken en of te vragen hoe het met ruiter en paard gaat

Ik had het inderdaad ook over het Amsterdamse Bos.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:06

No_No schreef:
Ik ben van mening dat een ruiterpad voor ruiters is, net als een atb pad voor atbers, wandelpad voor wandelaars en een fietspad voor fietsers. Paarden mogen ook biet op die paden.

In het Kuinderbos is veel gemengd, daar mogen atb-ers en wandelaars op de (meeste) ruiterpaden, maar de atb-ers en ruiters mogen niet van hun pad afwijken.

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:12

Niet iedere hond kan los, maar lang niet alle eigenaren snappen dat. Die vinden het ook super grappig als honden nieuwsgierig doen, zij het naar honden zij het naar paarden. Er zijn ook weleens ruiters die op wandelpaden gaan rijden en dan vind ik dat je het zelf opzoekt, maar andersom hoort het ook niet. Maar ik vind het belachelijk dat de eigenaar in dit geval gewoon is doorgelopen

Koper

Berichten: 30287
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:20

Lianne schreef:
niet iedere hond is een paard gewend.

Dit lijkt mij nou een hele goede reden om dan met je hond uit de buurt van het ruiterpad te blijven.

Loslopende honden, en vooral de laksheid van de hondeneigenaren, is al jaren de enige reden dat ik een zweep bij me heb. Voor de paarden heb ik die niet nodig namelijk.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Hond valt paard aan in Het Twiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:28

Helaas is dit standaard in het Twiske zo. Afgelopen december zeker een km achterna gezeten... maar eigenlijk is het iedere keer wel raak. Jammer genoeg is mijn merrie honden gewend en zal dus niet trappen, ook niet als ze op de achterhand vliegen. Dus tegenwoordig gelijk hoofd erheen draaien en zelf schreeuwen, dat helpt meestal wel wat. En meestal gooi ik nog iets naar de eigenaar dat als een paard trapt, dat de hond dan zo dood is en dan willen ze de hond nog weleens aanlijnen.

Het is erg triest allemaal en vooral erg jammer dat Twiskebeheer er niks mee doen :n

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:43

Wij ruiters vormen maar een fractie van het bezoekersaantal, daarom mogen wij niet al te hard klagen, maar een aanlijngebod door het gehele gebied zou wat mij betreft een optie zijn :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:45

Als ze nou eens beginnen om de regels te veranderen, ruiterpaden zijn alleen voor ruiters,voor alle anderen is het verboden. Dat scheelt ook al een hoop.
Ik heb trouwens besloten om niet meer af te remmen als ik galopeer op het ruiterpad.Dan worden mensen maar boos, ik roep wel: aan de kant.
Ik ben altijd over gegaan in stap om wandelaars te passeren op het ruiterpad,maar als ik dan tot 3x toe over moet gaan in stap? nee dan ben ik maar aso,ik wil ook genieten van een ruiterpad.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:59

KPet schreef:
swartbeessie schreef:
Daar wil ik me best hard voor maken!
Lokaal moet het sowieso uitgevoerd worden,maar zou mooi zijn als het landelijk gedragen wordt door stichting recreatie ruiters, knhs oid - of bokt natuurlijk


Als de knhs zoiets zou willen ondersteunen zou dat heel mooi zijn. Als er meer geïnteresseerden voor zijn zou ik daar ook best initiatief in willen nemen.


Tof KPet!
Ik hou dit topic in de gaten, kijken of er nog meer mensen zijn die hier iets aan willen doen op een positieve manier.

Ik denk dat 'agressieve baasjes' vaak reageren uit schrik en angst. Onkunde is iets waar je iets aan kunt doen, daar zijn alle partijen aan geholpen. In mijn ogen hoort het in iedere puppy cursus...

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:01

Fortitude schreef:
swartbeessie schreef:
Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?

Manege Hallinckveld doet dat al jaren, echt een top initiatief +:)+


Super! Zijn er mensen die van nog meer plekken weten die dit doen? Goed om kennis uit te wisselen misschien!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:04

swartbeessie schreef:
Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?

Ik ben vele jaren vrijwilliger bij een grote hondenclub geweest en bij iedere nieuwe puppygroep ging ik een lesje met m'n paard langs om pups bekend met paarden te maken. Bij de huidige club waarbij nu train wil ik dit komend seizoen ook weer gaan doen. Zo leren de honden dat een paard niet alleen langs ze heen rent maar ook stilstaan en ze kennis mogen maken. Haalt al een heel stuk bh onbekende eraf.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:26

Erg sneu wat er gebeurd is maar ssjongejonge, die onzinnige dramatisering van mensen altijd "wat als er een kind" blabla.

Als er een kind had gespeeld of wat dan ook, dan was er dus waarschijnlijk helemaal NIETS gebeurd. Veel honden zien nu eenmaal (bijna) nooit paarden en dan gaat het, hoe vervelend ook, weleens fout. Het is mij ook weleens overkomen en reken maar dat het niet leuk is maar nieuwswaardig? Nee.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hond valt paard aan in Het Twiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:38

Ik vind het prima als mijn beest een lel uitdeelt naar zo'n hond, ik heb het 1x gehad dat ze dat inderdaad deed en goed raak ook. Heel lullig voor die hond maar voor de eigenaar is het vette pech, moet ie z'n beest maar bij zich houden

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:22

Tinkermuts schreef:
swartbeessie schreef:
Dit zou voor mij een reden zijn om n lange zweep mee te nemen buiten...

Maar meer opbouwend, is het niet een idee om ene initiatief te starten waarbij rijverenigingen samenwerken met hondenscholen, en met makke paarden kan worden geoefend in een veilige omgeving?

Ik ben vele jaren vrijwilliger bij een grote hondenclub geweest en bij iedere nieuwe puppygroep ging ik een lesje met m'n paard langs om pups bekend met paarden te maken. Bij de huidige club waarbij nu train wil ik dit komend seizoen ook weer gaan doen. Zo leren de honden dat een paard niet alleen langs ze heen rent maar ook stilstaan en ze kennis mogen maken. Haalt al een heel stuk bh onbekende eraf.


Wat goed!

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hond valt paard aan in Het Twiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:39

Soms kan het ook echt een ongeluk zijn. Onze hond wel gewend aan paarden maar nooit mee op rit is ook een keer achter een paard aan gegaan. Ze was door mijn man aangelijnd toen hij het paard zag en klikte haar los toen paard ruim gepasseerd was. Ze was tot toen nooit ergens achteraan gerend. Maar opeens zet ze toch de spurt erin en ging erachteraan. Gelukkig heeft ze het paard niks gedaan, paard schrok godzijdank minimaal en mijn man heeft daar zijn excuses aangeboden en nogmaals op de manege toen hij de vrouw weer zag.

Daarbij de reactie was als er een kind was..... tja wat als.... als paard er niet had gelopen als hond er niet was geweest, als hond aangelijnd was etc etc. Een hond die achter een konijn aan rent zal niet dezelfde reactie op een kind geven.

Wel ben ik van mening om meer bekendheid ermee te maken. Een paard kan bij een hond triggeren dat hij erachteraan gaat dus eigenaren leren om honden bij paarden aangelijnd te houden en ook niet in de wei te laten gaan. Daarbij ruiters nogmaals duidelijk maken dat toch echt andere weggebruikers dus ook wandelaars met honden in stap gepasseerd moeten worden.

Had dit mogen gebeuren? Nee ik vind het vreselijk voor hun dat ze dit mee hebben moeten maken. Ik zou als hondeneigenaar en als ruiter heel erg geschrokken zijn als mij dit overkwam en weet ook niet of ik het makkelijk van me afgezet zou kunnen krijgen. Ik hoop dat ze snel weer relaxed het bos in kunnen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:41

gohya schreef:
Als ze nou eens beginnen om de regels te veranderen, ruiterpaden zijn alleen voor ruiters,voor alle anderen is het verboden. Dat scheelt ook al een hoop.
Ik heb trouwens besloten om niet meer af te remmen als ik galopeer op het ruiterpad.Dan worden mensen maar boos, ik roep wel: aan de kant.
Ik ben altijd over gegaan in stap om wandelaars te passeren op het ruiterpad,maar als ik dan tot 3x toe over moet gaan in stap? nee dan ben ik maar aso,ik wil ook genieten van een ruiterpad.


Als ze die regels zouden gaan veranderen dan denk ik dat het alleen maar in ons nadeel gaat werken.
Ze gaan echt niet meer ruiterpaden maken die alleen voor ruiters zijn. Zeker de kleinere bosgebieden niet. Zoveel gebruik wordt er niet gemaakt van het bos door ruiters dat het de moeite is om de paden aan te leggen en te onderhouden voor die wellicht 20 paarden per week die er overheen gaan. Ideaal? Zeker. Ik mijdt op zondag ook juist het bos in NL. Maar het zijn nu eenmaal paden die je veelal moet delen daar kunnen de wandelaars ook weinig aandoen. En door ze voorbij te sjeesjen ga je klachten krijgen en als je niet uitkijkt verdwijnen de ruiterpaden. Dat heb ik echt al vaak genoeg gezien dat paden soms onterecht gesloten worden door overlast.
Hier vliegen ze ook met crossmotors de bossen in en wie krijgen de schuld? Ruiters die zijn makkelijk te pakken dan een crossmotor.
Ik zou juist graag wat meer willen delen met andere bos gebruikers. Dan hebben we tenminste meer paden tot onze beschikking. En meer aansluiting met andere gebieden.
Verder is ook niet in alle gebieden duidelijk dat het ruiterpaden zijn. Hier lopen namelijk 2 ruiterpaden en daar lopen ook wandelroutes langs daar kunnen mensen dan weinig aan doen. Ik snap best de frustratie maar je kan op die manier best een averechts effect hebben dat je als ruiter niet meer welkom bent.

Verder is het op zich geen verkeerd idee om honden aan paarden te laten wennen met een puppycursus maar ik gok zomaar dat het merendeel van de mensen die het niet interesseert dat de hond in een staart gaat hangen van een paard niet op een puppycursus verschijnt. En als ze dat wel doen zal hun houding niet veranderen en die van de hond helaas ook niet.
Ik heb gelukkig niet zoveel last van honden, maar mijdt ook de drukkere gebieden. En als ik ze zie lopen draai meestal af als dat lukt.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:24

Tigra_ schreef:
Verder is het op zich geen verkeerd idee om honden aan paarden te laten wennen met een puppycursus maar ik gok zomaar dat het merendeel van de mensen die het niet interesseert dat de hond in een staart gaat hangen van een paard niet op een puppycursus verschijnt. En als ze dat wel doen zal hun houding niet veranderen en die van de hond helaas ook niet.


Misschien wel als mensen meer bekend zijn met de mogelijke gevolgen van 'in de staart hangen' - ook voor de hond? Voorlichting en bekendheid gaat heus niet alle problemen oplossen, maar ik schat de angstige reacties ('wat als een kind...') wel opgelost kunnen worden als mensen weten wat te doen.
Dit geldt natuurlijk ook voor ruiters.. Strategie hoofd van paard naar hond draaien o.a. is lang niet bij iedereen bekend.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hond valt paard aan in Het Twiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:33

Wordt vervolgd: Bart gemaild, die vind het een mooi initiatief en kijkt wat bokt kan betekenen hierin.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond valt paard aan in Het Twiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:55

Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf contact opnemen met hondenscholen in de buurt, vertellen over je initiatief en je samenwerking aanbieden.

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:48

Ik heb net een hondenschool in de buurt gemaild en als er respons op is ga ik het eens voorstellen. Heb zelf een enorm mak paard dat zich niks aan trekt van honden dus mogelijk is om mee te nemen bij wijze van spreken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:06

paardje87 schreef:
Ik heb net een hondenschool in de buurt gemaild en als er respons op is ga ik het eens voorstellen. Heb zelf een enorm mak paard dat zich niks aan trekt van honden dus mogelijk is om mee te nemen bij wijze van spreken.


Vergeet niet te vragen hoe het zit w.b.t. aansprakelijkheid.Wat als je paard 'schade'maakt bij een hond of mens,of materiaal daar op de club? enz.