Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Singel breekt af tijdens cross

 
Profiel   

Gini schreef
Best wel ironisch. Want het paard was alerter en aandachtiger dan de ruiter. Paard wist al wat er aan de hand was, toen de ruiter nog aan de ideale tijd aan het denken was. En toch krijgt het paard de tikken. Maar goed, ik wil niet moeilijk doen. :D

Fijn dat alles goed is afgelopen!



Dat begrijp ik en dat zie ik ..
Wij zien allemaal dat de singel een meter voor de sprong begon met knappen, het paard voelt dat en houd in.
De amazone heeft logisch niets in de gaten en denkt alleen maar dat haar paard niet aan het opletten is.
Het moment dat zij die “tikken” geeft is bijna hetzelfde moment dat ze voelt/hoort dat er iets mis is.
Zij had dat niet direct door, focus van de amazone is recht vooruit en niet naar beneden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 10:57 



 
Profiel   

ahh naar, fijn dat het goed is afgelopen.
Mijn beugelriem is ooit gebroken boven een sprong, is ook niet echt fijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 13:45 



 
Profiel   

In mijn ogen kwamen de tikken nadat de singel geknapt is hoor? En ze kijkt zelfs ook nog. Maargoed wil niet moeilijk doen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-17 19:22 



 
Profiel   

Volgens mij tikt ze, voelt zadel wat los zitten en kijkt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 00:42 



 
Profiel   

superlotje schreef
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?


"tikken" is iets anders dan slaan met je zweep, heb je dat nog nooit eerder geleerd??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 14:26 



 
Profiel   

DiscoDipp schreef
In mijn ogen kwamen de tikken nadat de singel geknapt is hoor? En ze kijkt zelfs ook nog. Maargoed wil niet moeilijk doen :')


op het moment dat ze haar hand naar achter brengt om te tikken, is waarschijnlijk het zadel gaan schuiven waardoor ze keek. Als je je arm naar achter brengt zit je niet meer kaarsrecht. Normaal geen probleem, maar zonder singel komt dat niet goed natuurlijk.

Maargoed, vervelend dat een paar hier zo doordrammen op die tikjes met de zweep. Op dit niveau wil je geen aarzelend paard, dan krijg je mega ongelukken en vlieg je als ruiter face-first in de hindernis. Zeg dan maar doei tegen je tanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 14:33 



 
Profiel   

Wat knap dat ze is blijven zitten. Ik zou er denk met zadel en al naast gelegen hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 14:44 



 
Profiel   

Lullig, knap dat het allemaal recht bleef liggen!

En ja, wijze les. Paard houd niet zomaar in...... Luisteren naar je paard ;-) Hij bedoelt er echt wel wat mee als ie 5x goed wakker aanrijdt en ineens gaat aarzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 14:52 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
DiscoDipp schreef
In mijn ogen kwamen de tikken nadat de singel geknapt is hoor? En ze kijkt zelfs ook nog. Maargoed wil niet moeilijk doen :')


op het moment dat ze haar hand naar achter brengt om te tikken, is waarschijnlijk het zadel gaan schuiven waardoor ze keek. Als je je arm naar achter brengt zit je niet meer kaarsrecht. Normaal geen probleem, maar zonder singel komt dat niet goed natuurlijk.

Maargoed, vervelend dat een paar hier zo doordrammen op die tikjes met de zweep. Op dit niveau wil je geen aarzelend paard, dan krijg je mega ongelukken en vlieg je als ruiter face-first in de hindernis. Zeg dan maar doei tegen je tanden.


Ze keek, en daarna tikte ze, maargoed dat even daar gelaten, ik vind het ook geen 'tikjes' zat echt wel best kracht achter. Maar aangezien ik met 1 reactie schijnbaar al 'doordram' zal ik t hier maar bij laten he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 17:21 



 
Profiel   

Dit was natuurlijk een hele bijzarre toestand.
Achteraf gezien had haar paard die tikken met de zweep zeker niet verdiend.
En aan de andere kant kan je de amazone ook niet kwalijk nemen dat ze totaal verkeerd gefocussed was. Zij voelde haar paard inhouden terwijl dat echt niet uit kwam. Wie denkt er nu aan een singel die knapt?
Ik zou het houden op een ongelukkige miscommunicatie door een ongebruikelijke situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 17:51 



 
Profiel   

Knap dat ze zo evenwichtig rijdt dat het zadel blijft liggen, zeker met die korte beugels (zeg ik als dressuurruiter ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 18:04 



 
Profiel   

Georged schreef
superlotje schreef
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?


"tikken" is iets anders dan slaan met je zweep, heb je dat nog nooit eerder geleerd??


Vind je dit een tik? Als je instructrice zegt dat je even een tik moet geven om je paard beter aan het been te krijgen, dan doe je dus met je paard wat deze amazone doet?

We zijn er samen al uitgekomen dat dit geen mishandeling is, maar laten we wel een kat een kat blijven noemen en dan ook niet de andere kant op overdrijven. Het is toch net wel iets meer dan een tikje dat ze geeft. Dat daar legio redenen voor te bedenken zijn waarom ze dit deed, kan ik nog wel snappen. Jammerlijk misverstand waar voornamelijk het paard het nadeel treft. Trek je les en volgende keer ben je wijzer.
Maar ga alsjeblieft niet minimaliseren, want daar doe je niemand plezier mee, in het minst het paard zelf. Dan ontwijk je namelijk het kritisch denken over de situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 20:50 



 
Profiel   

Guthedentjemie, wat een gezeur over 2 tikken! Als jullie met 45 kmh op een kanon van een hindernis afgaan, en het paard aarzelt, ga je dan eerst kijken of je singel gebroken is? Hoe groot is die kans?
Tuurlijk heeft het paard die tikken niet verdiend, maar het vergt voor veel mensen blijkbaar teveel fantasie en inlevingsvermogen om de situatie goed te kunnen beoordelen... zegt meer over de zeurders dan over de amazone die zo stil zat dat dr zadel niet eens verschoof, terwijl de gemiddelde boktruiter er binnen 2 galopsprongen afgelazerd was omdat het zadel onderaan de buik hing....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 08:31 



 
Profiel   

Billy schreef
Guthedentjemie, wat een gezeur over 2 tikken! Als jullie met 45 kmh op een kanon van een hindernis afgaan, en het paard aarzelt, ga je dan eerst kijken of je singel gebroken is? Hoe groot is die kans?
Tuurlijk heeft het paard die tikken niet verdiend, maar het vergt voor veel mensen blijkbaar teveel fantasie en inlevingsvermogen om de situatie goed te kunnen beoordelen... zegt meer over de zeurders dan over de amazone die zo stil zat dat dr zadel niet eens verschoof, terwijl de gemiddelde boktruiter er binnen 2 galopsprongen afgelazerd was omdat het zadel onderaan de buik hing....


:j het zullen waarschijnlijk ook de mensen zijn die nooit op dat niveau zullen komen. Maar goed.... kom maar door met hoe zielig alles is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 09:55 



 
Profiel   

Moet ik mijzelf minderwaardig vinden omdat ik nooit op dat niveau wil rijden?
Waar zegt iemand dat dit voorval zielig is?

Billy schreef
maar het vergt voor veel mensen blijkbaar teveel fantasie en inlevingsvermogen om de situatie goed te kunnen beoordelen, zegt meer over de zeurders dan over de amazone die zo stil zat dat dr zadel niet eens verschoof,


Begrijp ik hieruit dat jouw beoordeling van de situatie dan de goede is en dat iedereen die de situatie ook maar ietsje anders bekijkt dan jij een zeurder is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 10:33 



 
Profiel   

Ik probeer iig de kant van de ruiter te belichten ipv het manegegeblaat van de gemiddelde bokker...
Wat jij je aantrekt moet je zelf weten, ik weet niet hoe lang jouw tenen zijn.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 11:06 



 
Profiel   

Pff waar maak je je druk om :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 11:14 



 
Profiel   

vibabu schreef
:j het zullen waarschijnlijk ook de mensen zijn die nooit op dat niveau zullen komen. Maar goed.... kom maar door met hoe zielig alles is.


En dit mensen, kom uit de mond van een vrouw van 30..

Ben jij blijven steken op de middelbare of iets dergelijk dat je zoiets belachelijks moet zeggen? Dat vind pedagogisch absoluut niet verantwoord wat jij nu doet. En al helemaal niet voor een volwassen vrouw. Maar ik zal je een kaartje sturen als jij wél de klasse B door bent :=

En daarbij ik doe niet aan eventing, wil het niet, en zou het ook nooit willen doen. Puur omdat IK vind dat dit echt de meeste belachelijk tak van de paardensport is, samen met alles wat met een renbaan te maken heeft. Maargoed dat is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 11:57 



 
Profiel   

Billy, niemand in dit topic toont onbegrip voor de kant van de ruiter.

Kabayo, ik krijg de indruk dat ik hier juist de enige ben die zich ergens niet druk over maakt. Ik heb nog niet moeten zuchten of met mijn ogen moeten rollen, noch heb ik de zorgvuldig getypte tekstjes van andere Bokkers geblaat en gezeur moeten noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 11:59 



 
Profiel   

Gini schreef
Billy, niemand in dit topic toont onbegrip voor de kant van de ruiter.

Kabayo, ik krijg de indruk dat ik hier juist de enige ben die zich ergens niet druk over maakt. Ik heb nog niet moeten zuchten of met mijn ogen moeten rollen, noch heb ik de zorgvuldig getypte tekstjes van andere Bokkers geblaat en gezeur moeten noemen.



Precies dit, even lekker normaal reageren. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 12:03 



 
Profiel   

Ik denk dat wanneer deze dame terug kijkt met wat ze nu weet, ook heus wel snapt dat die tikken daar tegenover het paard onterecht waren. Wie weet hoe rot ze zich daar over voelt.
Het dier wil alleen maar aangeven dat er een probleem is, maar als amazone in zo'n parcours moet je pittig rijden en ze wist op dat moment niet wat er was.

Ik heb m'n pony ook wel eens een dreun verkocht omdat ie me beet (beet overigens niet eens hard).
Achteraf gezien wou ie duidelijk maken dat ie last in zijn mond had en niet kon drinken.
Ik heb me daar nog heel rot over gevoeld, maar op dat moment wist ik niet wat er was en werd gebeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 12:06 



 
Profiel   

Ik doe dan wel niets op hoog niveau, maar ik zie veel meer gelukkige paarden door een bos heen scheuren en over boomstammen springen dan gelukkig uitziende paarden tussen de bordjes. Paarden vinden eventing juist vaak geweldig. En ik weet wel hoe het voelt om in de adrenaline van een cross te zitten, die connectie met je paard. En als je dan die connectie verliest omdat de concentratie van je paard gaat naar wat anders (bijvoorbeeld de griezelige hindernis jury, een wandelaar op een parallel pad, de volgende sprong die spannend aangekleed is of dus een afgeknapte singel) is dat best even griezelig, want zonder connectie ga je ongelukken maken. En aangezien dat paard ook hoog in z'n adrenaline zit kom je vaak niet door met 'hup opletten nu'

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 12:26 



 
Profiel   

Toch jammer dat sommige mensen zo reageren. :(:)

De vraag van een bokker was of het normaal is om een paard "wakker" te slaan/tikken en ik denk (HOOP) dat de "gemiddelde bokker" het er mee eens is dat dat niet nodig is. Niemand die zegt dat de amazone het paard afranselt, niemand die zegt dat de amazone het paard mishandeld. Alleen een reactie op de vraag: "Is het normaal om een paard wakker te slaan/tikken?".

Het is toch raar dat ik (ik kan alleen even voor mezelf spreken) als "matige recreatieruiter" zo'n band had opgebouwd met mijn pony's dat mijn stem genoeg was om hem/haar bij de les te houden en dat een 2* eventing amazone dat moet doen met de zweep? Ik snap dat het gevaarlijk kan worden als het paard zijn aandacht er niet bij heeft, maar het had ook gevaarlijk kunnen worden als het paard niet getwijfeld had en wél was gesprongen. Natuurlijk denk je niet direct aan een kapotte singel, maar ik neem aan dat zij haar paard goed genoeg kent om te weten dat hij zijn best doet? Hij was toch ook wakker genoeg voor de vorige hindernissen?

Naar mijn bescheiden mening hoort een aanmoediging met de stem voldoende te zijn, ook op dat niveau of moet ik eigenlijk zeggen juist op dat niveau. Ik neem het haar niet kwalijk dat ze 2 tikken heeft gegeven (alsof iemand dat interesseert, haha), maar vind de redenatie daarvoor een beetje vreemd. "Tikken" met de zweep (ik vind het toch meer slaan, maar goed) vind ik een straf, een noodoplossing. Even een klein, zacht tikje, een tikje die je jezelf op je wang zou willen geven is voldoende om even de aandacht te vragen, wanneer de stem niet goed genoeg door zou komen. Ze voelen verdorrie al een vlieg op de vacht zitten! Maar goed, zo trainde ik mijn pony's en die waren "maar" simpele recreatiepony's. :D Die waren kennelijk wat gevoeliger, al was Victor ook zeker niet de makkelijkste, die kon ook het bloed onder mijn nagels vandaan halen met zijn streken. ~~}>

En voor mezelf ... nee, ik zal nooit op dat niveau komen of willen komen. Nee, ik ben geen manege ruiter (is dat overigens iets minderwaardig? :? ) Wel gestart als manege ruiter. Oh, en ik had pony's ipv paarden, dat is voor sommige mensen ook al iets minderwaardig. :+
En ja, ik reed (bijna) altijd met zweep en ja, ik heb de zweep ook wel eens onterecht gebruikt, zeker in het begin. Gelukkig zijn dieren snel vergevingsgezind en fouten maken hoort bij het leerproces. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 13:11 



 
Profiel   

Citaat
Het is toch raar dat ik (ik kan alleen even voor mezelf spreken) als "matige recreatieruiter" zo'n band had opgebouwd met mijn pony's dat mijn stem genoeg was om hem/haar bij de les te houden en dat een 2* eventing amazone dat moet doen met de zweep?


Citaat
Naar mijn bescheiden mening hoort een aanmoediging met de stem voldoende te zijn, ook op dat niveau of moet ik eigenlijk zeggen juist op dat niveau

Sorry, maar dit is dus echte penny praat. Echt recreatieruiter praat.
Dat bedoel ik niet zo rot als het er staat maar duidelijk inderdaad dat je niet weet waar je het over hebt.
Is goed, is prima. Maar dan is een oordeel nar zo'n ruiter toe niet gepast. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 13:14 



 
Profiel   

En waarom dan Bruintje?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen