Een blik op presterende paardensportfamilies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Een blik op presterende paardensportfamilies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:58

Bokt.nl / Equnews
Overige

Afbeelding
Maikel van der Vleuten met Verdi. Foto: Arnd Bronkhorst /FEI


De paardensport microbe wordt vaak van jongs af aan doorgegeven. Van vader/ moeder op zoon/dochter of zelfs generaties verder. Vandaag zijn er generaties paardensporters die zich manifesteren op het hoogste niveau, in België is dat zonder twijfel de familie Philippaerts en Van Paesschen. In Nederland kennen we natuurlijk de familie Van der Vleuten.

Bij de familie Van Paesschen zorgt Constant Van Paesschen voor de derde generatie paardensport in de familie. Ludo Philippaerts zorgde meermaals dat de Brabançonne op een internationaal concours weerklonk. Ook zijn kinderen hebben de smaak te pakken. De meest bekende zijn uiteraard de mode-tweeling; Nicola en Olivier Philippaerts.
Toch moeten de broers stilletjes uitkijken naar de opkomst van hun jongere broer, Thibault Philippaerts die zich meer en meer weet te bewijzen in het zadel.

Ook Stephan Conter heeft zijn microbe doorgegeven. Hoewel hijzelf een beperkte sportieve carrière achter de rug heeft, blinken dochters Emilie en Zoe Conter sinds kort uit op het hoogste niveau. Voornamelijk deze laatste weet haar mannetje te staan op een vijfsterren niveau.

Op dat niveau zijn de paardenfamilies beperkt. Buiten de Philippaertsen is er ook in Frankrijk de familie Bost. Roger-Yves Bost zit nog steeds zelf in het zadel. Bost groeide op tussen de paarden. Samen met zijn vrouw runt hij zijn eigen stallen nabij Parijs. Samen met broer Olivier Bost kregen ze de microbe van hun vader mee. Nu lijkt ook de derde generatie op het hoogste niveau klaar te staan. Nicolas en Clémentine via Roger-Yves Bost en Kim, Margaux en Timothée via Olivier. Allen zijn ze actief in de sport.

In Nederland is het de familie Van der Vleuten en de familie Voorn die op het hoogste niveau presteren. Eric Van der Vleuten is één van Nederlands’ beste springruiters uit de geschiedenis. Hij gaf de microbe en opleiding met succes door aan zoon Maikel van der Vleuten. Ook Eric Van der Vleuten Jr. ambieert het hoogste niveau van de sport.

Maar zonder twijfel is de bekendste springfamilie in de wereld de Britse familie Whitaker. Het is niet meer bij te houden hoeveel leden nu actief zijn op het hoogste niveau in de sport. Ouders, ooms, neven, nichten, kinderen, allen zijn ze opgegroeid in het zadel. Het mag duidelijk wezen dat de familienaam Whitaker de geschiedenisboeken van de springsport decennia lang domineert.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:57

tja, het wordt er met de paplepel ingegoten, bijzonder is wel dat het talent dus blijkbaar ook erfelijk is!

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Een blik op presterende paardensportfamilies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:42

Volgens mij worden er nog aardig wat Nederlandse familie's vergeten, zowel in springen als dressuur ...

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:55

Samy schreef:
Volgens mij worden er nog aardig wat Nederlandse familie's vergeten, zowel in springen als dressuur ...


Dat was ook wat ik dacht :j

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:56

Samy schreef:
Volgens mij worden er nog aardig wat Nederlandse familie's vergeten, zowel in springen als dressuur ...

Dat klopt helemaal.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:58

Knakker schreef:
tja, het wordt er met de paplepel ingegoten, bijzonder is wel dat het talent dus blijkbaar ook erfelijk is!

Och...ik denk dat dat wel meevalt. Maar als je van jongs af aan veel en hele goede begeleiding krijgt heb je sowieso een grote voorsprong

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:07

bigone schreef:
Samy schreef:
Volgens mij worden er nog aardig wat Nederlandse familie's vergeten, zowel in springen als dressuur ...

Dat klopt helemaal.


En in de eventing, en in de mensport :j

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:14

Billy schreef:
Knakker schreef:
tja, het wordt er met de paplepel ingegoten, bijzonder is wel dat het talent dus blijkbaar ook erfelijk is!

Och...ik denk dat dat wel meevalt. Maar als je van jongs af aan veel en hele goede begeleiding krijgt heb je sowieso een grote voorsprong


En goede ,ervaren paarden, dus meer kansen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:16

CM_ schreef:
En goede ,ervaren paarden, dus meer kansen.



En de centjes omdat allemaal te bekostigen.

Talent en doorzettingsvermogen is zeker een ding.
Maar heb genoeg ruiters gezien die dat ook hadden, maar die misten ouders die financieel konden helpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:27

bruintje123 schreef:
CM_ schreef:
En goede ,ervaren paarden, dus meer kansen.



En de centjes omdat allemaal te bekostigen.

Talent en doorzettingsvermogen is zeker een ding.
Maar heb genoeg ruiters gezien die dat ook hadden, maar die misten ouders die financieel konden helpen.

En voorgangers die weten welke weg te bewandelen helpt ook.
Ik vrees ook dat dit nul bewijs is voor de erfelijkheid van talent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:13

Goede ervaren paarden hoeft niet hoor, ik ken een familie die ook allemaal in de paarden zitten, maar die beginnen bij alle paarden op 0. Om dan vervolgens na een paar jaar wel internationaal te kunnen starten. Maar allemaal zelf gehaald als combinatie door keihard te werken. Het komt echt niet vanzelf aanwaaien. Ook voor de centjes wordt iedere dag hard gewerkt door paarden van anderen te rijden, les te geven, pensionpaarden te verzorgen etc. Alles op en rondom de stal is ook met eigen handen opgebouwd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:23

SusanH schreef:
Maar allemaal zelf gehaald als combinatie door keihard te werken. Het komt echt niet vanzelf aanwaaien.

Aanwaaien komt het voor niemand. Maar met keihard werken alleen kom je er niet, je moet ook aan het goede werken. En daar zit net even dat voordeeltje dat kinderen van paardensportouders hebben. Plus het netwerk van die ouders en het goede voorbeeld.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:33

Samy schreef:
Volgens mij worden er nog aardig wat Nederlandse familie's vergeten, zowel in springen als dressuur ...



... als in het mennen !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:39

Mennen had ik ook genoemd idd :j

voet

Berichten: 51
Geregistreerd: 19-05-07
Woonplaats: elst (utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:50

Thijssen, Nooren, Chardon, van Baalen, van Lieren, Bartels, ...etc

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:56

Je ziet al kleinkinderen van bekende ruiters bij de bixie. Is logisch,waar je mee opgroeit...

En de familie Raaijmakers springen ook goed mee ...