Politie op zoek naar automobilist die paard aanreed *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Politie op zoek naar automobilist die paard aanreed *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 10:55

Bokt.nl / HLN
Ongeval


De 19-jarige amazone Femke De Graaf is dinsdagavond aan het ergste ontsnapt toen een auto aan hoge snelheid inreed op haar paard Opalia. “De klap was enorm”, vertelt de jonge ruiter. “De straat lag bezaaid met brokstukken van de auto. Een klein wonder dat mijn paard niets gebroken heeft, anders had ik haar moeten laten inslapen.”

Het ongeval gebeurde dinsdagavond kort na 17 uur vlak voor de deur van de La Rosteehoeve in de Kolkstraat in Nieuwkerken, in de buurt van Sint-Niklaas. Femke De Graaf werkt als monitor op de manege die wordt uitgebaat door haar moeder Jeanette en diens partner. Femke is daarnaast ook op hoog niveau actief in de springsport. Ze neemt geregeld deel aan internationale wedstrijden. “Ik rij elke dag in de omgeving”, vertelt ze. “Op de weg ben ik dubbel zo voorzichtig, want veel chauffeurs houden amper rekening met ruiters en razen op hoge snelheid voorbij. De bestuurder moet enorm snel hebben gereden, want ik zag hem bijna niet aankomen. Ik reed hem tegemoet langs de kant en hij moet wellicht even onoplettend geweest zijn, want hij week plots af en reed mijn paard aan.”

Moeder Jeannette Coolen was op dat moment bezig met enkele leerlingen in de buitenbak. “Ik hoorde plots een enorme klap”, vertelt ze. “Kort daarna hoorde ik Femke roepen dat er iemand tegen haar paard was gereden. Ik ben meteen gaan kijken, maar de bestuurder was zonder te stoppen doorgereden. Het moet een enorme klap zijn geweest want de straat lag bezaaid met brokstukken afkomstig van zijn bumper en lichten. Aan de hand van de beschrijving van Femke en de brokstukken die we vonden, denken we dat het gaat om een grijze Ford Fiësta.”

Jeannette plaatste een oproep naar getuigen op Facebook en dat bericht werd intussen bijna tienduizend keer gedeeld. “Iedereen reageert enorm verontwaardigd, maar echt bruikbare tips hebben we nog niet gekregen. Het moet iemand uit de buurt zijn, want de Kolkstraat is een kleine landelijke weg waar je niet komt als je er niet moet zijn.”

Femke kwam er met de schrik vanaf, maar haar paard, de driejarige merrie Opalia, liep wel een zware verwonding op. “De vleeswond zal wel helen, al moeten we wel opletten voor infecties. Ik maak me meer zorgen over de zwelling" geeft Femke aan. "Op het eerste zicht heeft ze niks gebroken en dat mag een klein wonder heten. Het is schandalig dat die persoon niet naar ons omkeek en vluchtmisdrijf pleegde. Ik was Opalia aan het klaarstomen voor springwedstrijden op hoog niveau. Het is een waardevol paard. Als ze iets had gebroken, hadden we haar moeten laten inslapen.”

Moeder Jeannette deelt haar verontwaardiging. “Femke droeg een helm, maar dat is geen garantie. Als het paard had gesteigerd of op hol was geslagen, had dit fout kunnen aflopen. Gelukkig is ze een ervaren ruiter en is Opalia een doodbraaf dier. Die chauffeur moet echter verantwoording afleggen. Dit had ook een fietsend kind kunnen overkomen. Je leest tegenwoordig bijna dagelijks verhalen over ongevallen met vluchtmisdrijf. Met die oproep op Facebook wil ik de politie een handje helpen bij het opsporen van de dader.” De politie van Sint-Niklaas neemt de zaak in ieder geval ernstig. “We onderzoeken momenteel een spoor naar een automobilist die mogelijk betrokken was bij de feiten”, laat woordvoerster Sofie Buyse weten.

*Update 12 januari 2018*
TV Oost
Er is mogelijk een spoor naar de dader die eergisteren een meisje en haar paard aanreed in Nieuwkerken bij Sint-Niklaas. De chauffeur pleegde nadien vluchtmisdrijf. Het slachtoffer kreeg via Facebook foto's toegestuurd van een beschadigde grijze Ford. De politie heeft een verdachte opgepakt voor ondervraging.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:05

Ongelooflijk he... Arm paard, nog zo jong en al zo'n nare ervaring met voertuigen gehad. Hopelijk geneest het paard snel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:19

Ik had het gezien op Facebook. Vreselijk.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:47

Ik hoop dat het dier er verder niets aan over houdt. Gisteren met de dierenambulance ook een aangereden ree . De meneer die ons gebeld heeft dat er een ree was aangereden was een medewerker van de gemeente. Deze vertelde ons dat hij achter de bestuurder had gereden die de ree aangereden had. Deze bestuurder had even verderop alleen zijn eigen auto even bekeken op schade en is daarna gewoon doorgereden. De ree was in shock en hersenschudding en kneuzingen.
Wij komen zo ontzettend vaak tegen niet alleen met wild maar ook met honden en katten dat de bestuurder gewoon doorrijdt. Ik begrijp dat echt niet.
Deze bestuurder precies hetzelfde misschien wel een slok drank op gehad maar ook die schade moet lijkt me gemaakt gaan worden ik zou dan alle reparatie bedrijven in de omgeving op de hoogte brengen. Weet niet of dat natuurlijk handig zou zijn.

Gelukkig zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:25

Ik hoop ook dat het paard er niets aan over houdt. Ik vrees alleen dat de leeftijd van het paard niet klopt in dat artikel. Een 3-jarige kan je niet klaarstomen voor een internationale wedstrijd. Die wordt hoogstens pas zadelmak gemaakt.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:30

Ik vraag me wel af of ze verlicht was. Nu is het rond 17.00 toch al redelijk schemerig. Maar goed dan nog kan zo'n chauffeur het niet maken zo door te rijden

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:39

petraaken schreef:
Ik hoop ook dat het paard er niets aan over houdt. Ik vrees alleen dat de leeftijd van het paard niet klopt in dat artikel. Een 3-jarige kan je niet klaarstomen voor een internationale wedstrijd. Die wordt hoogstens pas zadelmak gemaakt.

Klaarstomen = voorbereiden, zadelmak maken en inrijden is de belangrijkste voorbereiding voor wedstrijden haha, dus woordkeuze lijkt me wel oke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:55

fenja schreef:
Ik hoop dat het dier er verder niets aan over houdt. Gisteren met de dierenambulance ook een aangereden ree . De meneer die ons gebeld heeft dat er een ree was aangereden was een medewerker van de gemeente. Deze vertelde ons dat hij achter de bestuurder had gereden die de ree aangereden had. Deze bestuurder had even verderop alleen zijn eigen auto even bekeken op schade en is daarna gewoon doorgereden. De ree was in shock en hersenschudding en kneuzingen.
Wij komen zo ontzettend vaak tegen niet alleen met wild maar ook met honden en katten dat de bestuurder gewoon doorrijdt. Ik begrijp dat echt niet.
Deze bestuurder precies hetzelfde misschien wel een slok drank op gehad maar ook die schade moet lijkt me gemaakt gaan worden ik zou dan alle reparatie bedrijven in de omgeving op de hoogte brengen. Weet niet of dat natuurlijk handig zou zijn.

Gelukkig zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt.


Wat een vergelijking zeg :n Deze automobilist heeft een paard en een mens aangereden, vind ik wel even iets anders..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:01

koetjeboe schreef:
Ik vraag me wel af of ze verlicht was. Nu is het rond 17.00 toch al redelijk schemerig. Maar goed dan nog kan zo'n chauffeur het niet maken zo door te rijden

Dit vroeg ik me ook af. En in het artikel staat niets van ondanks de goede cap en verlichting, bla bla.

Doorrijden is natuurlijk altijd fout, maar zonder verlichting op een landweg is wel vragen om een ongeval.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:12

Zelfs zonder licht in het pikkedonker blijft het toch evengoed vluchtmisdrijf?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:13

Zeggen we wat anders dan?

Maar het had wel vermeld mogen worden. :j

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:15

bruintje123 schreef:
Zeggen we wat anders dan?

Maar het had wel vermeld mogen worden. :j

Dan ga je er al vanuit dat ze effectief geen verlichting had

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:21

Ja klopt, eigenlijk ga ik er van uit omdat die cap wel vermeld word.
Fout van mij heb je gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:21

Relaxed schreef:
fenja schreef:
Ik hoop dat het dier er verder niets aan over houdt. Gisteren met de dierenambulance ook een aangereden ree . De meneer die ons gebeld heeft dat er een ree was aangereden was een medewerker van de gemeente. Deze vertelde ons dat hij achter de bestuurder had gereden die de ree aangereden had. Deze bestuurder had even verderop alleen zijn eigen auto even bekeken op schade en is daarna gewoon doorgereden. De ree was in shock en hersenschudding en kneuzingen.
Wij komen zo ontzettend vaak tegen niet alleen met wild maar ook met honden en katten dat de bestuurder gewoon doorrijdt. Ik begrijp dat echt niet.
Deze bestuurder precies hetzelfde misschien wel een slok drank op gehad maar ook die schade moet lijkt me gemaakt gaan worden ik zou dan alle reparatie bedrijven in de omgeving op de hoogte brengen. Weet niet of dat natuurlijk handig zou zijn.

Gelukkig zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt.


Wat een vergelijking zeg :n Deze automobilist heeft een paard en een mens aangereden, vind ik wel even iets anders..


Ze zegt toch niet dat het hetzelfde is :?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:23

ja het zou kunnen natuurlijk bruintje, ik spreek me er niet over uit want heb geen idee... maar alles kan, hopelijk wel verlichting of iets van fluo aan

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:23

Als je wild aanrijd moet je het zelfs melden bij de politie. Tenminste in Nederland.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:32

Relaxed schreef:
fenja schreef:
Ik hoop dat het dier er verder niets aan over houdt. Gisteren met de dierenambulance ook een aangereden ree . De meneer die ons gebeld heeft dat er een ree was aangereden was een medewerker van de gemeente. Deze vertelde ons dat hij achter de bestuurder had gereden die de ree aangereden had. Deze bestuurder had even verderop alleen zijn eigen auto even bekeken op schade en is daarna gewoon doorgereden. De ree was in shock en hersenschudding en kneuzingen.
Wij komen zo ontzettend vaak tegen niet alleen met wild maar ook met honden en katten dat de bestuurder gewoon doorrijdt. Ik begrijp dat echt niet.
Deze bestuurder precies hetzelfde misschien wel een slok drank op gehad maar ook die schade moet lijkt me gemaakt gaan worden ik zou dan alle reparatie bedrijven in de omgeving op de hoogte brengen. Weet niet of dat natuurlijk handig zou zijn.

Gelukkig zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt.

Wat een vergelijking zeg :n Deze automobilist heeft een paard en een mens aangereden, vind ik wel even iets anders..


Het gaat mij meer om het doorrijden na een aanrijding in het algemeen en niet om de vergelijking tussen wild en een paard met ruiter.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:36

bruintje123 schreef:
Als je wild aanrijd moet je het zelfs melden bij de politie. Tenminste in Nederland.


Sterker nog je pleegt gewoon een misdrijf als je wel doorrijdt. Ten minste dat is mij verteld. En inderdaad melding van maken. Tegenwoordig heeft bijna iedereen internet op de telefoon en het nummer van de dierenambulance en die gemeente kan zo opgezocht worden. Evt de politie bellen inderdaad afhankelijk van de plaats waar het gebeurd is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:39

Het is inderdaad een misdrijf. En dan is het niet de dierenambulance bellen maar het algemene politienummer.
En dan krijg je ook te horen of je moet wachten of weg mag rijden.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:55

Dit is bij mij in de buurt.
Ik zag het passeren op facebook en werd er misselijk van.
Ik vertrouw ondertussen, nadat ik door het oog van de naald gekropen ben, geen enkele bestuurder meer. Helaas...
Het is in België en wellicht andere landen dan ook levensgevaarlijk geworden met al die ego's achter het stuur.
Daarom versper ik volledig de weg als er een auto af komt en ga pas terug door als auto volledig stil staat en we veilig kunnen passeren. Meermaals heb ik al meegemaakt dat ze tot bijna op mijn tenen reden alsof ze me wilden omver rijden, nog wat extra gas bijgaven, maar ik wijk geen meter. 1 keer meegemaakt dat jongen die bmw gepikt had van vader ons gewoon niet gezien had en op laatste moment zo hard remde , dat hij in patattenveld terecht kwam. Hij was stoned en heb hem dan nog zelf met mijn jeep uit het veld gaan trekken...
Er zou eindelijk eens een wet moeten gestemd worden die ons beschermt. Ikzelf ga nooit meer op grote wegen, enkel landwegen (niet omdat mijn paard onbetrouwbaar is, want die kijkt niet gauw op, maar omdat auto's gewoon durven tot dicht tegen je paard rijden om toch maar zo snel mogelijk door te kunnen blijven rijden). Daar zouden paarden voor de veiligheid voorrang moeten krijgen! De auto moet stoppen!

foxy80

Berichten: 7868
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:33

Er is een verdachte opgepakt. Heb de nieuwsredactie getipt zodat ze een update kunnen plaatsen.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:25


FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:51

Hopelijk hebben ze de dader en kan hij gestraft worden.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Politie België op zoek naar automobilist die paard aanreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:14

Jakkes! De beide slachtoffers hebben zo te lezen vreselijk veel geluk gehad!
En wat een idioot zeg, hoe verzin je het om door te rijden! 8)7