Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:04

Oh, ik had de indruk omdat je opmerking op mijn post volgde, en je geen quote gebruikte.
Dan heb ik niets gezegd.
Het klopt overigens dat ik niet meer in Nederland woon, en hier in IJsland is dit een non probleem om verschillende redenen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:09

Gedogen is niet altijd goed hoor... Hier hebben ze onlangs een kruising veranderd. Van een kruising met stoplichten naar een breed rotonde achtig verkeersplein. 2 kanten 80 km weg, 1 kant 30 km en 2 kanten 50. Geen simpele constructie. Om het veilig te maken hebben ze voor fietsers 2 stoplichten neer gezet. Aan 2 kanten liggen ruiterpaden die verbonden worden over dat verkeersplein.

Ruiters moeten dan over dat verkeersplein. Dat ging dus 2 dagen goed. Toen konden ze de eerste ruiter van de weg schrapen. Nu gaan ruiters via het fietspad. Die fietsers klagen, de ruiters klagen en er ligt er een klacht bij de wegbeheerder. Die was even vergeten rekening te houden met de ruiters... Verklaring "we waren in de veronderstelling dat ruiters op het fietspad hoorde"... Heb je het over een provinciale wegbeheerder...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:12

Een paard op het fietspad is even verboden als een paard met hoge snelheid passeren. Toch wordt het ene ok bevonden en het andere niet. Hoe komt dat? Omdat je altijd redeneert vanuit je eigen positie en die positie wil je natuurlijk zo optimaal mogelijk hebben. Logisch, en volledig menselijk, maar wel leerzaam om het daarom af en toe van een grotere afstand te bekijken en af te stappen van je eigen gevoel. Een fietser kan het doodsbenauwd krijgen wanneer die een paard langs achteren moet passeren, net zoals een ruiter het doodsbenauwd krijgt wanneer die een auto met hoge snelheid ziet aankomen. Je verlegt het probleem dus eigenlijk alleen maar.

Ik denk dat we als ruiter gewoon iets strikter moeten kijken naar welke wegen we ons paard allemaal laten bewandelen. Het is niet omdat je het recht hebt om ergens te mogen zijn, dat je daar moet zijn. Op een 80-weg zonder berm gaan wandelen en dan achteraf klagen dat je geen ontspannend ritje hebt gehad, tja,...

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:22

Kuggur schreef:
Oh, ik had de indruk omdat je opmerking op mijn post volgde, en je geen quote gebruikte.
Dan heb ik niets gezegd.
Het klopt overigens dat ik niet meer in Nederland woon, en hier in IJsland is dit een non probleem om verschillende redenen.

Ook als je dwars door Reykjavik wil?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:44

Mij zit het ook niet zo hoog hoor. Maar ik klaag dan ook niet dat het de schuld is van al die andere gemene weggebruikers dat ik niet buiten kan rijden...

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:51

Karl66 schreef:
Mij zit het ook niet zo hoog hoor. Maar ik klaag dan ook niet dat het de schuld is van al die andere gemene weggebruikers dat ik niet buiten kan rijden...

Ik toch ook niet?
Volgens mij niemand hier... alleen rekening met elkaar houden is blijkbaar steeds moeilijker.

En Kuggur, in IJsland wonen dan ook nog geen 400.000 mensen. Heel makkelijk praten dan zo :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 02:18

ikke schreef:
Kuggur schreef:
Oh, ik had de indruk omdat je opmerking op mijn post volgde, en je geen quote gebruikte.
Dan heb ik niets gezegd.
Het klopt overigens dat ik niet meer in Nederland woon, en hier in IJsland is dit een non probleem om verschillende redenen.

Ook als je dwars door Reykjavik wil?

Kijk dat is het gezonde verstand van ijslandse ruiters; niemand wil dat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:00

Plek zat overal daar, dan ga je idd niet in de stad rijden.

En NL is er ook nog plek zat om de natuur op te zoeken, of iig plekken die autoluw zijn. Zo hebben wij voor jaren terug een vakantie in de Achterhoek gehad, wat een verademing was dat ten opzichte van hier. Op de rustige landweggetjes (omgeving Vorden) kon je met een lang teugeltje stappen. Alleen fietsers en bestemmingsverkeer tegen gekomen. Moet er wel bij zeggen dat de ruiterroutes daar voor een groot deel via de verharding liepen. En dat dit dus idd autoluwe wegen waren. Verkeer dat er reed hield netjes rekening met paarden. Het enige waar mijn paard daar van geschrokken is was een koe die ineens haar kop door een struik stak om eens te kijken wat daar aan kwam :')

In ons stukje NL ga ik ook de weg niet meer op tenzij een paar 100 meter om in het bos te komen, of om bij stal (autoluwe weg) even op het harde uit te stappen.