Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:39

Als je paard een stap opzij doet naar een fietser heeft dat redelijk desastreuze gevolgen. Verder zijn er soorten paden die door de hoeven teveel omgeharkt worden en wat dacht je van de poep? Daarbij zijn er genoeg mensen die werkelijk in hun broek schijten voor paarden.

Het probleem in Nederland is dat er bv provinciale wegen zijn war je inderdaad ook niet op thuis hoort en daarbij mag je vaak ook niet in de berm en dan blijft het fietspad over, maar dan heb je het over gedogen, je moet er niet vanuit aan dat je paard er hoort. En al helemaal niet op voetpaden, dat ik 20 jaar geleden als tegenkwam bij asos.

En nogmaals als die weg gewoonweg te gevaarlijk is, vermijd dan die route en pak een trailer. Een paard hoort niet op een snelweg ofzo.

Een en ander blijft uiteindelijk gewoon hangen op fatsoen en etiquette en daar mankeert het bij alle partijen wel eens aan.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:04

Maar paarden op de rijbaan hebben toch ook te maken met fietsers? Daar kan dat ook. Ik zie het probleem niet echt. Die regel kan gewoon veranderd worden als wij dat als maatschappij besluiten. En ik weet echt niet of de bezwaren er nu zijn omdat dat echte inhoudelijke bezwaren zijn, of omdat die nou eenmaal passen bij de eindconclusie ('dit is de regel dus er zal wel een reden voor zijn, en dan zal die reden wel dit of dat zijn' terwijl we eigelijk niet weten wat de oorspronkelijke overwegingen waren.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:25

Het zou misschien niet verkeerd zijn om ruiters wettelijk onder de categorie zwakkere weggebruikers te scharen. Want je bent op je paard nu eenmaal aan meer risico's blootgesteld dan in een auto.

Hier gaat het over het algemeen heel gemoedelijk. Wel merk ik dat ik me er soms aan erger, dat als ik bijvoorbeeld een klein kind op een pony mee heb, mensen toch heel hard voorbij komen.
Maar die mensen zouden waarschijnlijk even hard en dicht voorbijkomen als het kind in kwestie op een fiets zit. Terwijl de wet er in het laatste geval volgens mij vrij duidelijk over is dat je dan rekening met de zwakkere weggebruiker dient te houden.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:40

Lusitana schreef:
Als je paard een stap opzij doet naar een fietser heeft dat redelijk desastreuze gevolgen. Verder zijn er soorten paden die door de hoeven teveel omgeharkt worden en wat dacht je van de poep? Daarbij zijn er genoeg mensen die werkelijk in hun broek schijten voor paarden.

Het probleem in Nederland is dat er bv provinciale wegen zijn war je inderdaad ook niet op thuis hoort en daarbij mag je vaak ook niet in de berm en dan blijft het fietspad over, maar dan heb je het over gedogen, je moet er niet vanuit aan dat je paard er hoort. En al helemaal niet op voetpaden, dat ik 20 jaar geleden als tegenkwam bij asos.

En nogmaals als die weg gewoonweg te gevaarlijk is, vermijd dan die route en pak een trailer. Een paard hoort niet op een snelweg ofzo.

Een en ander blijft uiteindelijk gewoon hangen op fatsoen en etiquette en daar mankeert het bij alle partijen wel eens aan.

Fietspaden die omgeharkt worden zijn er niet hoor. Misschien in het bos maar dan heb je een ruiterpad.
Als mensen bang zijn om te passeren kunnen ze ook bellen en even roepen dat ze bang zijn. Dan ga ik gerust zover mogelijk aan de kant even stilstaan.
Gewoon communiceren heet dat.

Op de stoep zal je mij niet vinden overigens.

Ik heb geen trailer + trekauto in mijn bezit en vind het ook niet nodig omdat voor de wekelijkse buitenrit van stal af te gaan regelen.
Ben wel verhuisd van stal om beter te kunnen buiten rijden ( strand in de buurt) maar moet om op het strand te komen wel een stuk nog over de polderwegen.
Een beetje rekening houden met elkaar en af en toe eens een voet van het gas afhalen zou ik al blij mee zijn. Wat al aangehaald word fietsers met flinke snelheid passeren is ook aso.

Een stal waar ik gestaan heb werden er letterlijk fietsers de sloot ingereden door auto’s. Je moet er niet aan denken dat dat toevallig jou kind betreft.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:47

Wat dachten jullie van huifkarren die de volledige breedte van het fietspad in beslag nemen, waardoor de fietser de berm in kan. Wat dachten jullie van ruiters die op de weg het paard niet goed onder controle hebben en dat op het fietspad dus ook niet hebben, maar waar je als fietser veel minder uitwijkruimte hebt dan op de weg. Wat dachten jullie van paardenmest op het fietspad. Wat dachten jullie van ruiters op recreatieve fietspaden door een bos dat voor paarden verboden is? Er zijn echt wel wat redenen te verzinnen waarom het misschien toch een wat minder goed idee is om paarden wettelijk gezien op een fietspad toe te laten.

Het probleem is volgens mij het veel voorkomende ruiterprobleem, namelijk dat de meeste ruiters alleen maar aan hun rechten kunnen denken, terwijl ze vinden dat plichten vooral iets voor andere verkeersdeelnemers zijn. Als een weg niet geschikt is om met je paard op te gaan rijden, dan moet je misschien op zoek naar andere routes in de plaats van te verwachten dat de situatie wel aan jou aangepast moet worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:53

Karl66, ik zou dan denken aan een tussenoplossing. Inventariseren waar het echt heel druk is met ruiters en huifkarren. Op die routers voor extra ruiterpaden zorgen.
Op de overige plekken waar het meer uitzondering dan regel is dat er ruiters op een rustig fietspad komen, zal het denk ik niet zo snel problemen opleveren. (Denk aan fietspaden in de polder.)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:04

Want op dat rustige fietspad in de polder is het geen probleem dat een huifkar de volle breedte van het pad inneemt, dat de gemiddelde ruiter zijn paard gewoon op het fietspad laat mesten of dat teveel ruiters hun paard niet onder controle hebben?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:07

Niet als dat maar een keer in de week voorkomt en er ook maar een enkele fietser over dat fietspad komt. Die bovendien op verschillende plekken gelegenheid heeft om veilig in te halen.

Op fietspaden waar dat bijvoorbeeld dagelijks voorkomt is het misschien wel de moeite om een ruiterpad aan te leggen. Maar hier in de omgeving waar ik rijd? Nee.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:07

Volgens mij is er in de EU al lang een afspraak dat ruiterroutes verbeterd moeten worden en op elkaar moeten aansluiten. Maar Nederland is gewoon traag.

Het zou natuurlijk logisch zijn om iets te zeggen van: binnen de bebouwde kom en op 30/50km wegen op de weg. Buiten de bebouwde kom en op wegen boven de 50 op het fietspad. Met uitzondering van aanspanningen bredere dan 1,50 meter. Deze dienen altijd op de weg te blijven.
(fietspaden zijn tussen de 2 en 4,5 meter breed. Wanneer veel gebruikt in de spits tenminste 2,5 meter)

Met mest zie ik nog steeds geen probleem. Daar kan je best omheen, wanneer je als ruiter even nadenkt en even aan de zijkant gaat stappen zeker.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:11

Want overlast die niet zo vaak voorkomt is geen overlast of wordt dan opeens niet meer als overlast ervaren?

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:14

Lusitana schreef:
En nogmaals als die weg gewoonweg te gevaarlijk is, vermijd dan die route en pak een trailer. Een paard hoort niet op een snelweg ofzo.


Ja want iedereen kreeg bij aanschaf paard automatisch een trailer, grote auto en E rijbewijs :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:15

Karl66 schreef:
Want overlast die niet zo vaak voorkomt is geen overlast of wordt dan opeens niet meer als overlast ervaren?


Ik denk niet dat je het als overlast kunt aanmerken. Een huifkar heb ik hier nog nooit gezien, dat ten eerste. Bovendien zijn er veel uitwijkmogelijkheden, dus je kunt elkaar makkelijk en snel veilig passeren.
Dus waar is dan die overlast waar jij het over hebt?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:23

Huifkarren horen in mijn beleving gewoon op de openbare weg, alles wat breder 1.20 meter is, daar staat ook een paard voor dat nogal wat groter is dan bv een shetje en dat hoort gewoon op de weg. Net als de ruiter met het sensibele paard van 1.75 meter, want als die eens een keer uitschopt en je fietst erachter dan mag je van geluk spreken dat ze je hoofd niet raken. Maar alles wat onder de 1.20-1.30 meter zit qua schoft, dus de pony's waar kleine kindjes op zitten en de kleine shetlanders voor de wagen zouden wat mij betreft mogen worden opgenomen als fietsers ipv bestuurders en in het geval van de kindjes niet zonder begeleider aan het halstertouw de weg op mogen. Poep kun je in de polder nogal gauw in de berm schoppen en anders leer je je paard maar hetzelfde aan als wat mijn shetlander doet, die parkeert zichzelf gewoon in de berm als ie moet. De ruiters die hun paard niet onder controle hebben, mogen wat mij betreft beboet worden als een agent dat ziet, met als advies het eerst wandelend te laten wennen aan verkeer of anders alleen op ruiterpaden in het bos te gaan rijden.

Ik ben zelf momenteel al 2 jaar bezig mijn jongste aan verkeer te laten wennen zodat ik straks in de zomer zo met hem de weg op kan als ik hem beleer.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:30

Ik moet het eerste fietspad met inhaalstroken nog tegenkomen, maar een beetje huifkar neemt ondertussen wel de hele breedte van een twee richtingen fietspad in beslag. En dat bij jou in de buurt geen huifkarren voorkomen verandert nog steeds niks aan paardenmest op het fietspad of paarden die niet voldoende onder controle zijn.

Als ruiter ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor het kunnen uitoefenen van je hobby. En als je voor het buitenrijden een grote auto met trailer en het goede rijbewijs nodigt hebt, dan zijn dat dus blijkbaar kosten die bij je hobby komen. Dat kan vervelend zijn, maar dat is nog geen reden om te verwachten dat de rest van de wereld zich bij jou aanpast.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:34

Nou dan nodig ik je bij deze uit voor een ritje hier. Kun je het zelf zien. Zitten simpelweg om de haverklap opritten maar het land.

Ik denk dat het al duur genoeg is om op de gebieden waar veel overlast is extra ruiterpaden te realiseren.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:48

Dus als je als fietser niet de berm in hoeft, maar op een oprit kan gaan staan wachten tot de huifkar voorbij is, dan is het geen overlast :?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:52

Ik denk persoonlijk niet dat je dat aan kunt merken, zeker niet als het slechts sporadisch voorkomt, als het type overlast dat het rechtvaardigt om een (duur!) ruiterpad op koste van de gemeente aan te leggen, of om alle ruiters toegang tot de openbare weg te verbieden.

Bij een weg waar huifkarren en ruiters dagelijks overlast en oponthoud veroorzaken, kan ik me dan weer heel goed voorstellen dat het aanleggen van een apart ruiterpad een realistische oplossing is.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:24

Ik zeg niet dat ruiters alle verantwoordelijkheid maar van zich af moeten schuiven en dat iedereen zich aan ze aan moet passen,
Maar als een ruiter zich gewoon netjes gedraagd, zo veel mogelijk aan de kant blijft, de eventuele mesthopen aan de zijkant schopt, stil gaat staan en naar de zijkant gaat als er een fietser wil passeren en bovenal het paard zo ver onder controle heeft als verwacht mag worden zie ik het probleem niet.
Ja een men combinatie kan ik mij voorstellen dat dat gigantisch in de weg loopt, hoe dat zou moeten zie ik ook nog niet meteen voor me.

Bij ons in de omgeving rijden eigenlijk alle ruiters op het fietspad. Ik ben een fietspad gebruiker (snorscooter) en ik heb letterlijk nog nooit een probleem gehad of gezien met ruiters. Iedereen gaat netjes aan de kant voor elkaar, knikt en glimlacht, niemand loopt te chagerijnen of te schelden. Heel anders is het dus als je gewoon op de weg loopt, toeteren en extra gas bijgeven is meer de regel dan uitzondering.

Wat ik erg moeilijk kan verkroppen is dat je wanneer je naast je paard loopt nog steeds een bestuurder bent, en dus tussen de auto's hoort. Ook met een shetlander. Terwijl als je een grote hond maat shet aan de lijn hebt je opeens wel een voetganger bent.

Edit: in de stad Groningen zie ik regelmatig de bereden politie rondrijden, áltijd op de stoep of op een fietspad, nóóit tussen de auto's. Gek he.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:28

Ik vind het meeste in dat filmpje uit Engeland gewoon asociaal rijgedrag. Ik mag toch hopen dat niemand hier een ruiter of zelfs een fietser zo passeert. Als je een langzamer bewegend kwetsbaar iets nadert (en ik neem aan dat je niet blind bent en dat ziet), haal je gewoon je poot van het gas en dan haal je het met afstand in.
Niet alleen voor de veiligheid van die weggebruiker maar ook voor die van jezelf. Het zal je maar overkomen dat je iemand door jouw schuld dood rijdt, daar zal je voor altijd mee moeten leven.
Maar er lijken maar weinig mensen te zijn die zich dat realiseren.

Ook een fietser met zo'n enorme snelheid voorbij jagen is vragen om problemen, ik fiets altijd door de binnenstad van Grunn en echt niemand let op. Niemand kijkt ff over zijn schouder als ie afslaat en auto's en bussen! die af willen slaan worden ook gewoon links ingehaald. :') Fietsers zonder licht die alsnog snachts gewoon voorrang nemen en ervan uit gaan dat iedereen ze ziet. :') Ik vind ze misschien nog wel onvoorspelbaarder op de weg dan een paard, maar dat is misschien omdat ik paardengedrag kan lezen en de meeste ruiters redelijk voorspelbaar zijn op de weg.

Ik zie overigens ook geen problemen met het gebruik van het fietspad, zolang je je niet asociaal gedraagt en waar het kan de berm meepakt. Toen ik 16-18 was reed ik altijd over een fietspad langs een 80 km weg waar iedereen net iets harder rijdt. Als er plek was ff in de berm natuurlijk.
Ik wist niet eens dat dat eigenlijk niet mocht en er was ook niemand die het anders deed.

Voor degene met de elektrische fiets in de binnenstad, ff offtopic maar een tip: Pas je snelheid even aan aan de rest, dat maakt het al een stuk makkelijker. Zoals ik zei, niemand kijkt over zijn schouder als ie afslaat dus gewoon roestig an doen is het beste.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:31

Laurora schreef:
Wat ik erg moeilijk kan verkroppen is dat je wanneer je naast je paard loopt nog steeds een bestuurder bent, en dus tussen de auto's hoort. Ook met een shetlander. Terwijl als je een grote hond maat shet aan de lijn hebt je opeens wel een voetganger bent.

Edit: in de stad Groningen zie ik regelmatig de bereden politie rondrijden, áltijd op de stoep of op een fietspad, nóóit tussen de auto's. Gek he.



Mensen die je tegenkomt zeggen dan vaak ook ik dacht dat het een hond was :') En ik heb 2 grote maat shets.


Ik weet niet beter dan dat de bereden politie zich op fiets en wandelpaden zich begeven. Uiteraard in het centrum van een stad, dat is vaak alleen maar voetgangersgebied, maar ik heb ze inderdaad nog nooit op de rijweg zien lopen. (tenzij de weg afgesloten was)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:01

Laurora schreef:
Ik zeg niet dat ruiters alle verantwoordelijkheid maar van zich af moeten schuiven en dat iedereen zich aan ze aan moet passen,
Maar als een ruiter zich gewoon netjes gedraagd, zo veel mogelijk aan de kant blijft, de eventuele mesthopen aan de zijkant schopt, stil gaat staan en naar de zijkant gaat als er een fietser wil passeren en bovenal het paard zo ver onder controle heeft als verwacht mag worden zie ik het probleem niet.
Ja een men combinatie kan ik mij voorstellen dat dat gigantisch in de weg loopt, hoe dat zou moeten zie ik ook nog niet meteen voor me.

Bij ons in de omgeving rijden eigenlijk alle ruiters op het fietspad. Ik ben een fietspad gebruiker (snorscooter) en ik heb letterlijk nog nooit een probleem gehad of gezien met ruiters. Iedereen gaat netjes aan de kant voor elkaar, knikt en glimlacht, niemand loopt te chagerijnen of te schelden. Heel anders is het dus als je gewoon op de weg loopt, toeteren en extra gas bijgeven is meer de regel dan uitzondering.

Wat ik erg moeilijk kan verkroppen is dat je wanneer je naast je paard loopt nog steeds een bestuurder bent, en dus tussen de auto's hoort. Ook met een shetlander. Terwijl als je een grote hond maat shet aan de lijn hebt je opeens wel een voetganger bent.

Edit: in de stad Groningen zie ik regelmatig de bereden politie rondrijden, áltijd op de stoep of op een fietspad, nóóit tussen de auto's. Gek he.


Als iedereen in het verkeer zich netjes en verantwoordelijk zou gedragen, dan zouden paarden niet eens op het fietspad hoeven te rijden. Dat is nou net het probleem.

Volgens mij werkt de huidige situatie juist heel goed. Het wordt gedoogd, zodat ruiters zonder problemen op het fietspad kunnen rijden. Er hoeven niet een hele set oncontroleerbare regels verzonnen te worden over stokmaten, breedtes van aanspanningen, welke fietspaden wel en niet opengesteld worden etc. En doordat de ruiter gast is, heb je in overlast situaties altijd een duidelijk verhaal en kan een ruiter daar op aangesproken worden.

Wil je dat als ruiter niet en wil je meer rechten? Jammer dan, dan mag je lekker je BE rijbewijs halen en een trailer aanschaffen en op die manier naar je buitenrij gebied toegaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:05

Eens met Karl66, met als toevoeging dat ruiters hun handjes dicht mogen knijpen met de huidige situatie; dat ze in het verkeer getolereerd worden. En dat zelfs in principe verboden zaken als op fietspaden rijden gedoogd worden.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:40

Sorry ik moet hier echt om lachen inmiddels. Als het je zo hoog zit dien een protest in dan bij de juiste instantie en hoop dat de regels scherper worden nageleefd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:59

Mij zit niets "hoog" ( aangenomen dat je mij aanspreekt). En ik heb geen behoefte aan strengere regels of een strengere naleving van de bestaande. Het ziet er naar uit dat je mijn punt niet echt begrepen hebt.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:01

Kuggur nee ik heb het niet tegen jou, aangezien je niet in Nederland woont.