Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Dierenarts geschokt door paard met prothese

 
Profiel   

Ik durf/wil het filmpje niet eens kijken.

Vraag me af wat eraan vooraf is gegaan. Wat voor afschuwelijk ongeluk heeft het dier meegemaakt en welke debiele dierenarts besluit dan het paard te amputeren ipv in te laten slapen.

En dan moet je dus ter plekke bij het ongeluk besluiten, we gaan amputeren en we gaan een protese maken. Idioot. Heel egocentrisch van de eigenaar.

Ik zie ze er ook nog wel toe in staat, om een prothese te promoten, een paard expres te amputeren om te experimenteren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 20:14 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Ik durf/wil het filmpje niet eens kijken.

Vraag me af wat eraan vooraf is gegaan. Wat voor afschuwelijk ongeluk heeft het dier meegemaakt en welke debiele dierenarts besluit dan het paard te amputeren ipv in te laten slapen.

En dan moet je dus ter plekke bij het ongeluk besluiten, we gaan amputeren en we gaan een protese maken. Idioot. Heel egocentrisch van de eigenaar.

Ik zie ze er ook nog wel toe in staat, om een prothese te promoten, een paard expres te amputeren om te experimenteren.

Nu je dit schrijft, kan een prothese direct na amputatie gebruikt worden?
Of moeten de wonden eerst genezen?
En hoe heeft dat paard dat moeten doorstaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 20:17 



 
Profiel   

Ik vermoed hangend in een harnas..

Ook ik vind het paardonterend en onbegrijpelijk dat er klinieken zijn die zich hiervoor lenen. Is ook niet het eerste paard waar dit bij geprobeerd wordt en vast niet de laatste en allen eindigen hetzelfde. Heel sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 20:22 



 
Profiel   

Nog zoiets misselijkmakends, hoe verzin je het %)


Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 20:34 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Jasmijn159 schreef
Vergeet niet dat een mens rond de 90 kg weegt. Eenpaard draagt 60-70% van zijn gewicht op zijn voorhand. Als het goede been van de grond is, is dat dus zo 350 kg op het prothese-been. Paard en mens zijn hier mijns inziens dus absoluut niet te vergelijken!!

Precies.
En een mens gaat ook nog eens zitten en dan zit er geen gewicht meer op geen enkel been.
Ook met liggen en opstaan is het voor een mens gemakkelijker dan voor een paard.


Ik snap best dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken, dat lijkt me logisch.
Echter met een stukje ervaring of totaal geen ervaring is een nog groter verschil.

Vroeger was ik veel banger voor pijn, voor het leven met pijn.
Nu ben ik chronisch ziek en kijk ik door mijn ervaring anders naar verschillende dingen.

Nogmaals vind ik het natuurlijk ook geen fijn filmpje.... Zou er ook niet voor kiezen als mijn paard voor zo'n keuze zou staan.
Maar heb wel interesse voor de andere kant van het verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 21:49 



 
Profiel   

Word gedaan vanuit geloofsovertuiging. In bepaalde landen mogen paarden niet zomaar afgemaakt worden. Is inderdaad een heel naar gezicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 22:34 



 
Profiel   

Cynn schreef
Ik ben benieuwd welke dierenarts het uiteindelijk in z'n hoofd heeft gehaald om hieraan mee te werken := .. en vooral de waarom vraag.

Geld zal waarschijnlijk wel belangrijk zijn.

En dat filmpje van die olifant. Ik heb er denk ik zo wel al meerdere gezien, olifanten zijn vrij slim dus volgens mij kunnen zij zich er wel aan aanpassen. Maar ik weet er niet echt genoeg over om erover te kunnen oordelen..
EDIT; als ik op het eerste zicht naar filmpjes van olifanten kijk met een prothese gebruiken zij hun 'onechte' been wel gewoon normaal. Niet zo'n gestrompel zoals je bij paarden ziet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-18 22:45 



 
Profiel   

Wat ik me afvraag als ik deze zo lees, hadden mensen net zo fel gereageerd als het wel een kundige prothese was geweest waar het paard daadwerkelijk een paardwaardig bestaan mee had kunnen hebben?

In deze context is het triest omdat het diertje gewoon er niets mee kan en vind ik het belachelijk dat de eigenaren nog overwegen deze lijdensweg te blijven volgen, maar ik kan me indenken dat wanneer het gewerkt het, het hele andere reacties opgeroepen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 07:37 



 
Profiel   

Helaas is dit de harde realiteit. De ontwikkeling van nieuwe technieken hebben vaak een vreselijk voor traject. En dat is niet alleen met protheses maar ook met medicijnen. Alleen zie je het nu en anders gebeurd het achter gesloten deuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 07:51 



 
Profiel   

Ik heb na aanleiding van dit topic op youtube gezocht naar meer beeldmateriaal van paarden met protheses.
Geen enkele leek daadwerkelijk goed te passen.
Ja er kwam er 1 voorbij waarbij alleen de hoef weg was en het paard een ijzeren voetje had. Dat ging dan nog. Ookal liep ie daar wel stijf op.
Maar de rest waarbij er meer van het been weg was (of zelf 2 benen!!!) vond ik er allemaal heel triest uit zien.
Mensen bedoelen het waarschijnlijk goed, maar kijken niet naar het paard. Alleen naar zichzelf.

Het paard met 2 kunst voorbenen zag er het slechts uit. Helemaal vergroeid en een trieste blik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 07:56 



 
Profiel   

Dit is inderdaad heel naar om naar te kijken.

Alleen vroeger bij mensen was het echt niet veel beter. Door jarenlang door ontwikkelen zijn er nu goede protheses voor mensen.

Alleen je kan je inderdaad afvragen of je dit moet willen ontwikkelen. Paarden zijn bewegingsdieren en een dergelijk lang revalidatie traject gevolgd door een prothese die het op zijn best mogelijk maakt om overeind te blijven en rond te schuifelen is niet dierwaardig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 08:06 



 
Profiel   

Ik heb er een tijdje over nagedacht. Het filmpje op zich vind ik ook naar om te zien, zeker ook op het einde met het ijzer die afgetrapt wordt. Maar imo ligt dit ook deels aan de prothese zelf (het paard moet op een klein knopje onderaan steunen, terwijl ze normaal op een hoef lopen die veel breder en groter is).
Als je kijkt bij honden en zelfs alpaca's, zien de protheses er al héél anders uit. (en ook meer verend).
https://www.youtube.com/watch?v=b3TDepUbld0 (dit vind ik er na de prothese op zich niet zielig uit zien, beest kan zich prima redden en loopt vrij soepel.)

Een eerste fase is altijd zoeken en behelpen. 10 jaar geleden liep een hond met een prothese ook niet zoals ze vaak nu al kunnen lopen.

Maar, imo moet een paard wel in staat zijn om met een prothese te kunnen stappen,draven en galopperen, en in het geval van een paard hem 24/7 kunnen omhouden (wat bij een hond minder van belang is, die redden zich prima op 3 poten, maar een prothese kan beter zijn voor de belasting van het lijf.)
En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren...

deze bv kan er wel weg mee:
https://www.bitmagazine.nl/media/prothese-voor-midnite/
(al zal een achterbeen verschil maken bij een voorbeen)

deze:
https://www.ad.nl/buitenland/pony-kan-w ... ~a8235261/
vind ik dan weer uberzielig, de prothese ziet er imo te kort uit, en de stand van de achterbenen en de rug is zodanig belabberd dat dit dier imo niet pijnvrij kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 08:53 



 
Profiel   

Het alles voor je dier over hebben gaat in dit geval gewoon te ver voor mij.

Pharootz schreef
Wat ik me afvraag als ik deze zo lees, hadden mensen net zo fel gereageerd als het wel een kundige prothese was geweest waar het paard daadwerkelijk een paardwaardig bestaan mee had kunnen hebben?

In deze context is het triest omdat het diertje gewoon er niets mee kan en vind ik het belachelijk dat de eigenaren nog overwegen deze lijdensweg te blijven volgen, maar ik kan me indenken dat wanneer het gewerkt het, het hele andere reacties opgeroepen had.


Wanneer is het paardwaardig? In mijn ogen als het paard er mee kan rennen, zonder pijn aan zijn stomp. En dan heb je nog kans op blijvende fantoompijn.




LBLGypsyCobs schreef
Monique1963 schreef
Ik durf/wil het filmpje niet eens kijken.

Vraag me af wat eraan vooraf is gegaan. Wat voor afschuwelijk ongeluk heeft het dier meegemaakt en welke debiele dierenarts besluit dan het paard te amputeren ipv in te laten slapen.

En dan moet je dus ter plekke bij het ongeluk besluiten, we gaan amputeren en we gaan een protese maken. Idioot. Heel egocentrisch van de eigenaar.

Ik zie ze er ook nog wel toe in staat, om een prothese te promoten, een paard expres te amputeren om te experimenteren.

Nu je dit schrijft, kan een prothese direct na amputatie gebruikt worden?
Of moeten de wonden eerst genezen?
En hoe heeft dat paard dat moeten doorstaan?


Moet eerst genezen. En mijn ervaring van heel dichtbij, een stomp gaat ook nog wel eens kapot van het niet goed zitten van de prothese. Vermoed dat het paard daarvoor in een harnas hangt, dat is in ieder geval het enige wat in me op komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 09:06 



 
Profiel   

Voor degenen die denken dat het een kwestie van ontwikkelen is, ik denk het niet. Dit is wat ik tien jaar geleden al schreef in het andere topic over een prothese en waarom ik denk dat het voor een dier, en met name een vluchtdier gewoon niet gaat werken:
Citaat
Tja, ik weet ook eigenlijk niet of ik hier nu wel zo blij van wordt..... Er wordt steeds de vergelijking getrokken tussen een prothese voor een dier en een prothese voor een mens. Blijkbaar hebben weinig mensen kennis van hoe het aanmeten van een prothese gaat. Dat is namelijk een kwestie van ontzettend veel passen, meten, aanpassen, uitproberen, aangeven waar het net niet helemaal lekker zit, weer aanpassen, weer meten, weer proberen, weer aangeven etc. Dit is een vrij langdurig proces, waarbij het ontzettend belangrijk is dat de drager goed aangeeft wat hij voelt, wat hij merkt met gebruiken, waar de prothese net niet lekker zit etc. Kan een mens dit? Ja. Kan een paard dit? Nee.
Ik vraag me dan ook af of de pasvorm net zo ideaal is als hij voor mensen gemaakt zou worden. En alleen als de pasvorm en de belasting perfect is, kan je lang zonder problemen met zo'n ding doen. Maar er hoeft maar ergens een klein plekje te zijn wat ietsiebietsie knelt, en in no time heb je een drukplek. Met het gevolg dat de prothese afmoet tot dat over is. Een mens geef je een paar krukken, maar zo'n paard moet dan weer in een hangband.... En dat zal hoogstwaarschijnlijk wel zijn toekomst zijn dat dat steeds gebeurt! Want het paard kan immers zelf niet aangeven hoe het voelt. En dan kunnen ze dat plekje wel bijwerken, maar dan heb je kans dat het ergens anders niet goed meer zit.

Verder kunnen ze blijkbaar tegenwoordig objectief meten hoeveel pijn een dier heeft. Want ze gaan er vanuit dat het dier geen pijn heeft. Maar weten ze dat wel heel zeker?? Veel paarden laten niks merken van ongemakken. Dat kan in de natuur namelijk niet, want dan zijn ze onmiddelijk prooi voor roofdieren. Dus is het echt wel zo zeker dat het dier geen pijn heeft? Ik weet dat mensen met protheses inderdaad vaak blij zijn als dat domme ding 's avonds af kan, en ik weet ook dat er mensen zijn die dat ding liever niet dan wel dragen. Zij kunnen dat aangeven, en zij hebben dan nog een prothese die helemaal naar hun gevoel is aangepast. Het paard kan dat dus niet aangeven, en heeft dan hoogstwaarschijnlijk ook nog een minder perfect passende prothese. Bovendien heeft het paard hoogstwaarschijnlijk de prothese 24/7 om.

Verder vraag ik me inderdaad af of het paard nog wel met soortgenoten in de wei kan, en nog weg kan rennen. Beiden vallen voor mij onder de eerste levensbehoeften van een paard, naast eten en drinken. Een paard wat niet weg kan rennen, kan niet vluchten en zal dus altijd op zijn hoede moeten zijn. Maak je hem daar gelukkig mee??? En dan kan er wel gezegd worden: er zijn zoveel paarden die alleen staan of stokkreupel in de wei staan. Ja, fijn, dat vind ik ook niet paardwaardig. En mijn paard zal er niet zo bij staan! Sowieso vind ik het een vreemd tegenargument. Want dat iemand het wel doet, betekend dat dan maar dat we het moeten accepteren??? En maar nog meer van zulke paarden moeten behouden??? Lijkt mij toch niet.

Let wel: het is niet zo dat ik denk dat dit bedrijf zomaar wat aan is gaan klungelen. Ik denk dat ze er inderdaad gedegen onderzoek naar gedaan hebben, en er veel geld en moeite ingestoken hebben om het voor het dier zo goed mogelijk te doen. Ik vraag me dus alleen af of dat kán, gezien mijn bovenstaande punten.

[MD] Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 10:04 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Dit is inderdaad heel naar om naar te kijken.

Alleen vroeger bij mensen was het echt niet veel beter. Door jarenlang door ontwikkelen zijn er nu goede protheses voor mensen.

Alleen je kan je inderdaad afvragen of je dit moet willen ontwikkelen. Paarden zijn bewegingsdieren en een dergelijk lang revalidatie traject gevolgd door een prothese die het op zijn best mogelijk maakt om overeind te blijven en rond te schuifelen is niet dierwaardig.


Daarbij kunnen mensen van krukken of een rolstoel gebruik maken als ze (weer) eens last hadden van de prothese (wonden, drukkingen) of als de prothese weer eens vervangen of gerepareerd moet worden. Ik had een collega met een prothese en hoorde van hem wat het allemaal inhield. Ik heb hem zelfs wel eens een "enkel" zien breken (van die prothese dus)... en ik vraag me af hoe lang het duurt voor de prothese van het paard op het filmpje het begeeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 10:58 



 
Profiel   

_Dracarys schreef
Nog zoiets misselijkmakends, hoe verzin je het %)

[ Video ]

In Sri Lanka komt het veel voor dat olifanten op landmijnen trappen die daar ten gevolge van de burgeroorlog gelegd zijn.Er is een opvangcentrum voor olifanten daar,waar inderdaad ook protheses worden gegeven aan olifanten die een poot zijn kwijtgeraakt.Nou zij olifanten wel heel anders dan paarden,en minder afhankelijk van het vermogen snel te kunnen bewegen.Ze hebben ook een zeer hoge status in Sri Lanka en zullen absoluut niet zomaar afgemaakt worden.Eigenlijk net zo min als een mens die een been is kwijtgeraakt. Wat tengevolge van diezelfde landmijnen ook geregeld voorkomt helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 14:32 



 
Profiel   

CharleyT schreef
Praat me bij, welk geloof of ideologie heeft zulke ideeen?


Dat zou ik zo niet meer weten, had dat onder een ander prothese filmpje een keer gelezen.
Ik hoopte dat iemand anders het zich ook zou herinneren want ik ben ook wel benieuwd of het nou klopte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 14:51 



 

Ongelofelijk dit. Gewoon een stuk van een kruk onder dat paard gepropt. Op zo'n stokkie kan een paard toch niet lopen.. zo te zien heeft hij ook nog eens erg veel pijn. Dit noem ik geen tweede kans.. tweede kans moet ie krijgen in de paardenhemel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-18 15:12 



 
Profiel   

humaan vind ik dit niet.... Ik zou het als baas ook niet over m'n hart verkrijgen om zoiets te doen, maar het zal bij hen daar in Colombia vast niet een rijpaard zijn, maar een paard dat zsm weer voor de ploeg moet. Waarschijnlijk hebben ze geen geld om een nieuw paard te kopen, maar ik had het anders opgelost 8)7 ... Hoop dat het paardje inmiddels in vrede rust daarboven<3 (als het daadwerkelijk als werkpaard gebruikt is zal het beestje ook nog eens hartstikke uitgebuit zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-18 22:37 



 
Profiel   

Iemand die zijn land nog moet bewerken met een paard voor de ploeg heeft echt geen geld om dit soort geintjes uit te halen. Die doodt het paard en ziet dat hij aan een nieuwe komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-18 22:55 



 
Profiel   

julius_juut schreef
Iemand die zijn land nog moet bewerken met een paard voor de ploeg heeft echt geen geld om dit soort geintjes uit te halen. Die doodt het paard en ziet dat hij aan een nieuwe komt.

dacht ik ook aan tijdens het douchen net... Iets te snel verstuurd _-:( zal het onbegrip wel zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-18 23:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen