Bokker achter het topic: SparklingApp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 23:24

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
De paarden van SparklingApp bij een hooistation.

Deze maand hebben we Bokker SparklingApp bereid gevonden om over zichzelf en haar topic te vertellen. Zij is bezig met het aanleggen van een HIT actief stal en opende daar een topic over. Dit was voor ons aanleiding om haar een paar vragen te stellen.

Voor de mensen die je niet kennen: zou je je kort willen voorstellen?
Ik ben Melanie en zo'n 24 jaar geleden kochten mijn ouders een boerderij waar we een pensionstal zijn begonnen.
Eerst een traditionele en vorig jaar hebben we er weer een grote bouwput van gemaakt om uiteindelijk met een HIT actief stal verder te gaan.
Daar zijn we super druk mee geweest, maar op een paar dingen na is het nu bijna af en hoop ik weer wat meer tijd te hebben om te rijden en les te geven en op termijn het wedstrijd rijden weer op te pakken.
Het topic ben ik samen met Annemiek begonnen die eerder haar paarden aan huis had staan en haar rijpaarden bij ons liet overwinteren.
Ondertussen zijn alle paarden permanent bij ons komen wonen en is ze hier een grote hulp.

Wat is een HIT actief stal precies?
Een HIT actief stal, is een groepshuisvesting voor paarden waarbij ze gestimuleerd worden om te bewegen en zoveel mogelijk op een natuurlijke manier kunnen leven.
De letters HIT zijn afkomstig van de bedenker van het concept en actief staat dus voor het bewegen wat ze in de natuur ook bijna de hele tijd doen.
Deze manier van groepshuisvesting onderscheid zich van andere door het chipgestuurde systeem.
Er zijn voerautomaten en selectiesystemen waar de paarden doordat de chip afgelezen wordt wel of geen eten krijgen op dat moment, of wel of geen toegang.
Alles is per paard apart in te stellen, welk voer, hoe vaak en hoeveel.
Afbeelding
Een Appaloosa bij een voerstation.

Verder zijn er mogelijkheden om te schuilen, is er een poel, stukken om te rennen en plekken om te rusten en er is een groot deel gedraineerd zodat de paarden (en wij) droge voeten houden.

Viel het mee of viel het tegen? Hebben jullie nog tegenslagen gehad en hoe heb je dit opgelost?
Het viel tegen dat er veel meer zand dan verwacht aangevoerd moest worden wat er op dat moment gewoon niet was, zodat alles vanaf toen niet meer op "schema" liep, verder had ik me al ingesteld op een jaar lang alleen maar met dit project bezig zijn.
De stomste tegenslag was wel dat we in de net gerenoveerde inloopschuur nog 1 muur moesten afbreken en dat die dwars door de buitenmuur viel, daar zijn ook geen foto's van...

Is alles zoals je het je had voorgesteld?
De kruidenwei is nog niet geworden wat we hadden gehoopt, daar gaan we nog mee puzzelen, er leek alleen maar smalle weegbree te groeien en dat is wel heel saai en eenzijdig.
Verder gaat het wennen van nieuwe paarden in de groep makkelijker dan ik had gedacht, maar duurt het leerproces voor de voerstations juist langer dan verwacht.

Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Dat de paarden, op aanvoering van Annemiek haar paard, al op de eerste dag helemaal de poel in gingen! Dat ze daarna alle waterplanten op heeft gegeten is haar ondertussen weer vergeven.

Hoe gaat het met de paarden nu? Konden ze snel wennen aan alles? Merkte je verschil toen ze op de HIT actief stal kwamen te staan?
Het gaat super met de paarden!
Als ik er over nadenk geloof ik dat ze er stuk voor stuk enorm blij mee zijn.
Afbeelding
Paarden in de wei, met directe toegang tot de paddock.

De één moet wel veel meer wennen dan de ander en met een aantal zijn we nog rustig aan het opbouwen, maar ze zijn zichtbaar blij met alle ruimte en de mogelijkheden om zelf hun dag en nacht in te kunnen delen.
Ook leuk om te zien hoe sommige vriendschappen uit het verleden blijven bestaan, maar er ook nieuwe vriendschappen ontstaan die we niet hadden verwacht.

Valt het onderhoud mee?
Op dit moment nog niet echt, de grootste groep gaat nog voor de nacht op stal wat dubbel werk geeft, maar het gaat steeds een stukje makkelijker, dus ik heb goede hoop dat het nog een stuk beter wordt.

Zou je het zo weer doen, met alle kennis die je nu hebt?
Ik ben heel blij dat de afgelopen periode voorbij is en we weer verder kunnen kijken, maar de paarden allemaal in individuele stallen zou ik echt niet meer willen, dus als het zou moeten zou ik het weer doen.
Afbeelding
De paddock heeft een poel.

Afbeelding
Lekker relaxen in de paddock.

Is er iets wat je anders zou doen?
Nee, de grote dingen in ieder geval niet, we zijn ook lang bezig geweest om alles tot in detail uit te denken en dat is eigenlijk heel goed gelukt.

Tot slot, is er nog iets wat jullie zelf kwijt willen ?
Ja, ik heb nog wel iets wat ik kwijt wil!
Ik wil zeker Annemiek nog heel erg bedanken voor al haar inzet en verrichtte werk, ze heeft van het begin af aan voor ons klaar gestaan en meegedacht, naar oplossingen gezocht en geholpen dat ik wel durf te zeggen dat we zonder haar nooit zover waren gekomen in die tijd.
In het overleg zijn we het niet altijd meteen met elkaar eens, maar juist daardoor krijg je een goed uitgedacht plan.
En ik vond het heel leuk dat we zoveel volgers kregen in het topic. Ik denk nog veel meer dan alleen de personen die een reactie gegeven hebben, misschien dat er nu wel kleine penny meisjes dromen van zo'n hippisch gebeuren en dat er mede daardoor steeds meer paardvriendelijke oplossingen komen.
De vele leuke en positieve reacties gaven regelmatig een stukje positieve energie om door te zetten en niet uit het oog te verliezen waar we het allemaal om begonnen waren!
Afbeelding
Er is ook een heuvel in de paddock.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:24

Superleuk om te lezen! Wat ik mij afvraag, misschien heb ik het niet goed begrepen, zijn er wel mogelijkheden om te schuilen pf binnen te staan?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:47

Interessant! Wat een werk joh, maar het resultaat mag er zijn. :j

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:26

Banjer bedankt voor het plaatsen! :)
Je hebt alleen van mijn Appaloosa een Fjord gemaakt. :D


Amandavd er is ook een grote binnenruimte!
Hier kunnen ze schuilen en languit slapen zoals op de foto te zien.

Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:48

Wat een heerlijkheid zeg, je zult hier maar als paard mogen wonen. <3

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe merk je dat een paard er meer aan moet wennen dan anderen?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:53

Wat gaaf dit zeg ! :D

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:40

:o graag gedaan +:)+

Ik ben blij onderdeel te mogen zijn van dit mooie project!
Alles gaat steeds makkelijker en we gaan steeds meer tijd overhouden om de sport weer op te pakken **\O/**

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:42

Wat een luxepaarden (letterlijk!). Mooi project zeg, moet toch wel wat geld in gezeten hebben.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:43

SparklingApp schreef:
Banjer bedankt voor het plaatsen! :)
Je hebt alleen van mijn Appaloosa een Fjord gemaakt. :D

Ik heb het voor je aangepast :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:51

Wat leuk om het nog eens zo samengevat terug te kunnen lezen. Ik heb je topic van begin af aan gevolgd en het is echt waanzinnig mooi geworden!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:43

Bedankt voor de leuke reacties! :D

Jolien, sommige hebben meer last van stress en komen in de groep niet helemaal tot rust in het begin, die gaan niet liggen en worden moe, of ze gaan niet rustig staan eten.
Net als met rijden en ander werk met paarden kan je niet door stress heen werken, dan leert een paard niet.
Eerst moet de stress weer afzakken en dan kan je weer een stapje verder.
Door gewenning zijn paarden hun stal als hun veilige plekje gaan zien, geheel tegennatuurlijk dus, en uiteindelijk zullen ze juist in de groep minder stress ervaren, maar ze moeten dan wel door die gewenningsfase heen.
En dat is nogal wat, alle leden van de kudde leren kennen, de nieuwe omgeving en het gebruik van alle stations en een heel ander dag en nacht ritme met veel meer bewegen om aan het voedsel te komen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:09

Leukkkk!
Trouwe volger hier!

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:32

Wauw. Paarden die hier mogen staan hebben toch echt ontzettend veel geluk.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:38

Wat leuk Mel!

Ik hoop dat je snel weer de tijd en rust hebt om lekker te gaan trainen met je paarden en hopelijk weer de ring in gaat!

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:38

Amandavd schreef:
Superleuk om te lezen! Wat ik mij afvraag, misschien heb ik het niet goed begrepen, zijn er wel mogelijkheden om te schuilen pf binnen te staan?


Als de paarden op een natuurlijke manier leven lijkt het mij dat ze geen schuilstal nodig hebben :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:03

Renskewendel schreef:
Amandavd schreef:
Superleuk om te lezen! Wat ik mij afvraag, misschien heb ik het niet goed begrepen, zijn er wel mogelijkheden om te schuilen pf binnen te staan?


Als de paarden op een natuurlijke manier leven lijkt het mij dat ze geen schuilstal nodig hebben :)


Nodig.... ze stellen het echt wel op prijs hoor! Wij hebben de ponies in een paddock met afdak en daar ligt stro, en als het rotweer is, staan ze daar uit de wind en liggen lekker in dat stro.


Wat een prachtig onderkomen is het geworden zeg, wauw! :wow: Kan me wel voorstellen dat dat hele gelukkige paardjes oplevert. :)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:48

Renskewendel schreef:
Amandavd schreef:
Superleuk om te lezen! Wat ik mij afvraag, misschien heb ik het niet goed begrepen, zijn er wel mogelijkheden om te schuilen pf binnen te staan?


Als de paarden op een natuurlijke manier leven lijkt het mij dat ze geen schuilstal nodig hebben :)


Tot dat je ziet dat er heeeeel dankbaar gebruik van wordt gemaakt!

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:22

Renskewendel schreef:
Amandavd schreef:
Superleuk om te lezen! Wat ik mij afvraag, misschien heb ik het niet goed begrepen, zijn er wel mogelijkheden om te schuilen pf binnen te staan?


Als de paarden op een natuurlijke manier leven lijkt het mij dat ze geen schuilstal nodig hebben :)


Helaas is er geen enkele plek in ons dichtbevolkte landje, waar een paard op een natuurlijke manier kan leven. Geloof ook niet dat ze dat uit zichzelf ooit gedaan hebben in nederland.
Het klimaat is er niet geschikt voor en de bodemgesteldheid laat het op veel plekken ook niet toe.
We kunnen er naar streven het de paarden zo comfortabel mogelijk te maken.
Naast de vrijheid die we ze bieden dmv de HIT Actief hebben ze voldoende schuilgelegenheid nodig om te kunnen schuilen in alle enorm wisselende weersomstandigheden.
Gelukkig hebben we een hele fijne inloopstal waar ze dankbaar gebruik van maken.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:50

Het ziet er top uit!

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:58

Wauw wat ziet dat er gaaf uit zeg.
Mag ik vragen, houd het zich met dit ontzettende bagger weer ook goed? De bodem bedoel ik of wordt het toch ook nat.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:16

mala26 schreef:
Wauw wat ziet dat er gaaf uit zeg.
Mag ik vragen, houd het zich met dit ontzettende bagger weer ook goed? De bodem bedoel ik of wordt het toch ook nat.


Afgelopen periode is wel de perfecte test geweest qua regen en sneeuw!
Gelukkig heeft de halfverharding het echt super gehouden. Je ziet duidelijk verschil tussen het gewone zand en de stukken waar de halfverharding ligt.
Waar op het gewone zand water stond is de halfverharding netjes droog en stevig.
Mijn merrie lag er van de week heerlijk op te slapen
Afbeelding

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:47

O wauw zeg. Dat ziet er super mooi uit. En erg fijn dat het zich zo goed houd met dit weer.
Idd ideaal test weer.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Bokker achter het topic: SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:45

Wauw wat gaaf zeg! Dit zou ik echt ideaal vinden voor mijn pony! In combinatie inderdaad met die mooie schuilmogelijkheid. Het is nogal een mooi-weer pony :+
In combinatie met een mooie accomodatie. Waarom zit je nou niet in de buurt :oo
Prachtige verbouwing!