Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:21

Heel onze paardensport is over enkele jaren naar de kl*te.... en niet alleen door de KNHS.... ;(

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:23

CM_ schreef:
Waardeloos wat er allemaal is gebeurd de laatste jaren, de knhs misbruikt het geld van de startpashouders voor zaken waar zij niets aan hebben.

De prijzen rijzen de pan uit, en inderdaad klopt er niets van dat er voor de opleiding paarden zijn gekocht ...

Een nieuwe bond zou mijn inziens de beste oplossing zijn, net als vroeger dat je kon kiezen waar je startte, we leven toch in een vrij land, waarom zou er maar een bond mogen zijn?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:33


Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:36

CM_ schreef:
Waardeloos wat er allemaal is gebeurd de laatste jaren, de knhs misbruikt het geld van de startpashouders voor zaken waar zij niets aan hebben.

De prijzen rijzen de pan uit, en inderdaad klopt er niets van dat er voor de opleiding paarden zijn gekocht ...

Een nieuwe bond zou mijn inziens de beste oplossing zijn, net als vroeger dat je kon kiezen waar je startte, we leven toch in een vrij land, waarom zou er maar een bond mogen zijn?


Lijkt mij ook een goede oplossing. Zodra er een andere optie is ben ik ook weg bij de KNHS.

Anoniem

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:38

Volgens mij mag er wel een andere bond zijn, maar is het nog niet zo makkelijk om dit op te zetten..

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:38

Merel_Brit schreef:
CM_ schreef:
Waardeloos wat er allemaal is gebeurd de laatste jaren, de knhs misbruikt het geld van de startpashouders voor zaken waar zij niets aan hebben.

De prijzen rijzen de pan uit, en inderdaad klopt er niets van dat er voor de opleiding paarden zijn gekocht ...

Een nieuwe bond zou mijn inziens de beste oplossing zijn, net als vroeger dat je kon kiezen waar je startte, we leven toch in een vrij land, waarom zou er maar een bond mogen zijn?


Lijkt mij ook een goede oplossing. Zodra er een andere optie is ben ik ook weg bij de KNHS.

Maar dat bereik je maar op één manier, de knhs als organisatie failliet laten gaan en dan op de puinhopen met kundige bestuurders een nieuwe organisatie opzetten. Of heel veel druk uitoefenen maar dan moet bijna iedereen opstaan. Ook ouders van ponyrijdende kinderen. En de menners, eventers, echt iedereen en dan kun je een vuist maken en zeggen tot hier en niet verder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:45

Ik ben wel benieuwd naar die FB groep van kritische leden. Ik vind dat wij als leden iig het recht hebben om goed geinformeerd te zijn. Het is toch niet normaal dat ik hier moet lezen wat er aan de hand is, en dat we dat bericht niet via de KNHS zelf krijgen. Ook op de homepage van de KNHS staat dit niet bij de nieuwsberichten. Ik ben bang dat wij als leden dik mogen gaan betalen hier voor. En idd voor faciliteiten waar wij geen gebruik van maken. We rijden geen kampioenschappen (ja, mijn man wel eventing maar dat is niet op het federatieterrein). Ik vind het niet gek dat Rabo na zoveel jaar de stekker eruit trekt. Nadat Rabo stopte met het sponsoren van de wielersport hadden ze wakker moeten worden in Ermelo. Helaas hebben ze de enige die wel wakker was de laan uit gestuurd.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:47

SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die FB groep van kritische leden. Ik vind dat wij als leden iig het recht hebben om goed geinformeerd te zijn. Het is toch niet normaal dat ik hier moet lezen wat er aan de hand is, en dat we dat bericht niet via de KNHS zelf krijgen. Ook op de homepage van de KNHS staat dit niet bij de nieuwsberichten. Ik ben bang dat wij als leden dik mogen gaan betalen hier voor. En idd voor faciliteiten waar wij geen gebruik van maken. We rijden geen kampioenschappen (ja, mijn man wel eventing maar dat is niet op het federatieterrein). Ik vind het niet gek dat Rabo na zoveel jaar de stekker eruit trekt. Nadat Rabo stopte met het sponsoren van de wielersport hadden ze wakker moeten worden in Ermelo. Helaas hebben ze de enige die wel wakker was de laan uit gestuurd.

https://www.facebook.com/groups/2053426074930114/about/ Dit is 'm volgens mij. :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:49

Relaxed schreef:
Volgens mij mag er wel een andere bond zijn, maar is het nog niet zo makkelijk om dit op te zetten..


Ik heb laatst ook een artikel gelezen waarin twee mensen een voorstel voor reorganisatie van de paardensport deden. Twee bonden is echt zo makkelijk nog niet.

Kan dat stukje alleen niet weer vinden, stond volgens mij ergens in die Facebookgroep.


SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die FB groep van kritische leden. Ik vind dat wij als leden iig het recht hebben om goed geinformeerd te zijn. Het is toch niet normaal dat ik hier moet lezen wat er aan de hand is, en dat we dat bericht niet via de KNHS zelf krijgen. Ook op de homepage van de KNHS staat dit niet bij de nieuwsberichten. Ik ben bang dat wij als leden dik mogen gaan betalen hier voor. En idd voor faciliteiten waar wij geen gebruik van maken. We rijden geen kampioenschappen (ja, mijn man wel eventing maar dat is niet op het federatieterrein). Ik vind het niet gek dat Rabo na zoveel jaar de stekker eruit trekt. Nadat Rabo stopte met het sponsoren van de wielersport hadden ze wakker moeten worden in Ermelo. Helaas hebben ze de enige die wel wakker was de laan uit gestuurd.


https://www.facebook.com/groups/2053426074930114/
Vind hem alleen niet zo overzichtelijk meer, maar er staan wel degelijke nuttige berichten tussen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:01

Bedankt voor de link!

Andere bond lijkt me ook niet de oplossing. Wel een beter bestuur en meer openheid van zaken.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:30

Ik ben heel benieuwd naar waar dit toe gaat leiden.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:55

SusanH schreef:
Bedankt voor de link!

Andere bond lijkt me ook niet de oplossing. Wel een beter bestuur en meer openheid van zaken.


Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

Ik denk juist dat meerdere bonden, zoals we in het verleden hadden, onderling voor concurrentie kan zorgen, wat dan juist de leden ten goede kan komen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:56

Wat had je vroeger ook al weer? Vereniging vanndressuur ruiters, landelijke ruiters, ..... vast nog wel meer.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:06

Tragedy of the commons..

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:08

Omg..dat verwacht je toch niet!
Hier niks met de knhs te maken "gelukkig" maar t ziet er niet goed uit!
Wel bijzonder dat er de afgelopen jaren veel spanningen zijn bij grote stamboeken en hippische bonden.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:15

rien10 schreef:
Wat had je vroeger ook al weer? Vereniging vanndressuur ruiters, landelijke ruiters, ..... vast nog wel meer.


[WD-V] Crisis KNHS?

Staat hier in, was al drama direct na de oprichting :+

tienus63

Berichten: 12089
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:15

Om soap nog mooier te maken.

“Geen inhoudelijke behandeling van de zaak KNHS vs Rens Plandsoen. Belangrijkste reden was de te late aanlevering van de stukken, met name door de KNHS. Deze kwamen gisteren pas.”

Bron: horses.nl

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:25

Iedereen weet toch al jaren dat de KNHS van vriendjespolitiek aan elkaar hangt?

Ik denk dat je het leiden van het bedrijf (in financiele zin) prima kunt laten doen door een bestuurder zonder enige paardenkennis. Daarnaast eentje met (enige) paardenkennis; of een adviesraad. Een tweekoppige directie zou ik voor zijn.
Een financieel directeur die gewoon goed op het 'huishoudboekje' past. Zodat er niet gesjoemeld kan worden.
Ik denk dat als de beerput open gaat duidelijk wordt bestuurders en vriendjes zich verrijkt hebben.
Orde op zaken is dus nodig en de bezem door het toezichthoudend orgaan.

Ik heb te doen met Plandsoen hoor; het is gewoon een wespennest.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:11

Babootje schreef:
Iedereen weet toch al jaren dat de KNHS van vriendjespolitiek aan elkaar hangt.

Nope.

Waarom/hoe zou ik dat moeten weten? Ik ben geen insider.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:18

Als endurance ruiter betaal je fijn mee aan een enorm complex met drie binnenrijhallen, voor het indoor endurance seizoen :+ hahaha.

Opheffen die tent, opsplitsen en failliet laten verklaren, bestuur eruit en opnieuw beginnen.

Waarom alle takken van sport onder één paraplu? Je hebt toch ook geen balsport bond? Met voetbal, tennis en hockey in één?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:20

Ook als dressuur/spring/eventingruiter betaal je er aan mee terwijl je er nooit gebruik van maakt. Althans, wij niet. Hippiade rijden we niet. De eventingwedstrijd op het SGW terrein daar wordt vaker afgelast dan dat hij doorgaat doordat de bodem niet veel water kan hebben. Volgens mij staat hij voor dit jaar niet eens op de kalender, maar ik kan het fout hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:30

Pfff ben ik even blij dat ik enkele jaren geleden heb opgezegd. Ik verlang terug naar de KNF en de Levade. Toen mocht je ook NBVR wedstrijden in schrijven als je wilde. En de NVDR was ook een top organisatie toen. En de NHS was de overkoepelende organisatie. Ik vond het toen veel beter lopen eigenlijk.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:39

Een zinkend schip willen redden is vaak gedoemd te mislukken, zeker als de informele cultuur(macht) sterk is.
Zuur voor alle betrokkenen.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:40

Babootje schreef:
Iedereen weet toch al jaren dat de KNHS van vriendjespolitiek aan elkaar hangt?

Ik denk dat je het leiden van het bedrijf (in financiele zin) prima kunt laten doen door een bestuurder zonder enige paardenkennis. Daarnaast eentje met (enige) paardenkennis; of een adviesraad. Een tweekoppige directie zou ik voor zijn.
Een financieel directeur die gewoon goed op het 'huishoudboekje' past. Zodat er niet gesjoemeld kan worden.
Ik denk dat als de beerput open gaat duidelijk wordt bestuurders en vriendjes zich verrijkt hebben.
Orde op zaken is dus nodig en de bezem door het toezichthoudend orgaan.

Ik heb te doen met Plandsoen hoor; het is gewoon een wespennest.

Dit is de werkorganisatie waar Rens algemeen directeur van was, hier zijn zeker aanzienlijke problemen dat staat als een paal boven water. Een groter probleem is dat we op dit moment te maken hebben met een bestuur dat totaal niet meer lijkt te beseffen dat ze ten dienste van de leden op die plek zitten, niet meer en niet minder. Dit bestuur moet worden gecontroleerd door een ledenraad die hiervoor op dit moment niet voor bij machte blijkt te zijn. Hier zijn meerdere oorzaken voor: een voorzitter van het bestuur die statutair ook voorzitter van de ledenraad is, een soort van slager die zijn eigen vlees keurt. Het aantal leden van de ledenraad dat is teruggebracht van 40 naar 17 leden in 2014. Deze 17 leden hebben nog steeds 40 stemmen uit te brengen, de verdeling van deze stemmen is statutair geregeld en is onder andere gebaseerd op het aantal leden dat men vertegenwoordigd. Probleem is dat totaal niet duidelijk is hoeveel leden we hebben, de aantallen variëren van 160.000 tot bijna 200.000 leden en een aantal getallen daartussen. De aantallen leden zijn wel van belang voor de verdeling van de stemmen in de ledenraad. Onlangs is gevraagd om opheldering over de stemverdeling, deze opheldering zou afgelopen woensdag worden gegeven, dit is helaas niet gedaan. Om dit alsnog op te helderden word door een aantal leden nu een kort geding tegen de KNHS aangespannen, zoals het er nu uitziet was de stemverdeling in 2017 ongeldig en kunnen de beslissingen die de ledenraad in 2017 heeft genomen nietig worden verklaard. Dit betreft onder andere het goedkeuren van de begroting en de tariefsverhoging over 2018

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:45

Van Gina Zoer, op fb:
En nu... Rens Plandsoen nog in dienst en nog zwijgplicht in het openbaar. Wat in Financieel Dagblad staat is uiteraard al schokkend, laat staan wat ze nog meer weet. Ledenraad kan overigens wel alles vragen aan Rens Plandsoen als ze dat willen. Daar mag ze wel uitleg aan geven, want intern orgaan KNHS.

Ledenraad wordt echter door (bewust?) onjuiste stemverdeling (onjuiste aantallen en niet volgens de Statuten en Algemeen Reglement) op hand Bestuur gehouden en voorzitter Bestuur regeert de Ledenraad. Hierdoor zit dit Bestuur er nog...

Ik heb als lid en dus belanghebbende openheid gevraagd van de ledenaantallen en verdeling daarvan voor de stemverdeling 2017 en 2018 in de Ledenraad. Niet binnen de toegezegde termijn gekregen. Begroting 2018 zou afgelopen dinsdag uiterlijk online staan werd toegezegd. Niet gebeurd. Kortom, het lijntje is ten einde. Kort geding dagvaarding gereed namens enkele leden, waaronder ikzelf. Datum kort geding wordt morgen gevraagd door mij. Wij willen voor 2017 en 2018 juiste stemverdeling Ledenraad op basis van de Statuten en Algemeen Reglement en volgens correcte ledenaantallen. Opschorten (niet uitvoeren) besluiten die genomen zijn in 2017 door Ledenraad, zodat er op basis van een juiste stemverdeling opnieuw gestemd kan worden over de goedkeuring jaarrekening 2016, de tariefsverhogingen 2018 en de begroting 2018. Dat is wat wij als leden kunnen doen in het belang van alle leden op dit moment.


https://fd.nl/economie-politiek/1239671 ... onsor-rabo

Link naar het fd, waar men het verhaal kan lezen, voor de geïnteresseerden onder ons.


Van fb, van Marja Gamal, over de zitting van vandaag, helaas verdaagd naar ongeveer over 4 weken:
Vandaag de zitting van de Rechtbank te Utrecht van de KNHS tegen Rens Plandsoen.
Er was grote publieke belangstelling.
Helaas werd de zitting al snel verdaagd omdat de KNHS op het laatste moment nog een grote hoeveelheid (46) stukken had ingeleverd (en dat zonder verwijzingen), waardoor de rechter die documenten nog niet had kunnen lezen...
De rechter was hier niet van gecharmeerd....
Na overleg met beide partijen is besloten dat er nog gezocht zal worden naar een eventuele schikking en anders komt er over een paar weken een nieuwe zitting.
Dan heeft de rechter alles gelezen en zullen er wat meer spijkers met koppen geslagen kunnen worden.


Link fb groep:
https://www.facebook.com/groups/2053426074930114/