Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:51

Het is gewoon heel slecht management als je iets verhuurt en hier zelf geld bij moet leggen.. In een normaal bedrijf wordt je hierom gewoon ontslagen als verantwoordelijke :n

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:52

Relaxed schreef:
Het is gewoon heel slecht management als je iets verhuurt en hier zelf geld bij moet leggen.. In een normaal bedrijf wordt je hierom gewoon ontslagen als verantwoordelijke :n


Maar dat er dan bij werkelijk NIEMAND een belletje gaat rinkelen als het gaat om zo vreselijk veel geld... Ik bedoel, er zijn dagen bij dat het niet op mijn rekening staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:54

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:
Het is gewoon heel slecht management als je iets verhuurt en hier zelf geld bij moet leggen.. In een normaal bedrijf wordt je hierom gewoon ontslagen als verantwoordelijke :n


Maar dat er dan bij werkelijk NIEMAND een belletje gaat rinkelen als het gaat om zo vreselijk veel geld... Ik bedoel, er zijn dagen bij dat het niet op mijn rekening staat.


Vast wel, maar als de hoge heren zeggen dat het zo moet, zal iedereen braaf volgen denk ik? ZO'n organisatie wordt vanzelf monddood gemaakt :n

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:55

@janine, waarschijnlijk zo'n vriendendienst van joh doe t bij ons kost je 15k en de rest regelen wij wel.. en dan moet er ineens een vergunning geregeld worden voor zo'n groot evenement, stallen, terrein moet klaar, huur van stands/partytenten en daarna terrein weer goed maken bijvoorbeeld grasmat herstellen en je bent zo ineens een heeeeel end verder

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:59

MarjanB schreef:
@janine, waarschijnlijk zo'n vriendendienst van joh doe t bij ons kost je 15k en de rest regelen wij wel.. en dan moet er ineens een vergunning geregeld worden voor zo'n groot evenement, stallen, terrein moet klaar, huur van stands/partytenten en daarna terrein weer goed maken bijvoorbeeld grasmat herstellen en je bent zo ineens een heeeeel end verder


Evenement?
Het centraal onderzoek is niets anders dan het verrichtingsonderzoek bij het KWPN. Stands komen daar echt niet bij kijken hoor. Hooguit bij een eindbeoordeling, maar ook dat betwijfel ik.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:00

Relaxed schreef:
Janine1990 schreef:
Maar dat er dan bij werkelijk NIEMAND een belletje gaat rinkelen als het gaat om zo vreselijk veel geld... Ik bedoel, er zijn dagen bij dat het niet op mijn rekening staat.


Vast wel, maar als de hoge heren zeggen dat het zo moet, zal iedereen braaf volgen denk ik? ZO'n organisatie wordt vanzelf monddood gemaakt :n


Tjonge, dan zijn ze wel echt heeeeeel erg diep gezakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:01

Janine1990 schreef:
MarjanB schreef:
@janine, waarschijnlijk zo'n vriendendienst van joh doe t bij ons kost je 15k en de rest regelen wij wel.. en dan moet er ineens een vergunning geregeld worden voor zo'n groot evenement, stallen, terrein moet klaar, huur van stands/partytenten en daarna terrein weer goed maken bijvoorbeeld grasmat herstellen en je bent zo ineens een heeeeel end verder


Evenement?
Het centraal onderzoek is niets anders dan het verrichtingsonderzoek bij het KWPN. Stands komen daar echt niet bij kijken hoor. Hooguit bij een eindbeoordeling, maar ook dat betwijfel ik.


Maar dan nog moet je er wel een prijs voor vragen die minimaal de kosten dekt ;) En dat gebeurt dus niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:02

Benthhh schreef:
Dees schreef:
Waarom heeft de KNHS rijpaarden in bezit?


Omdat de knhs in samenwerking met Groenhorst college Barneveld is. School/lespaarden voor de opleidingen vanuit het Groenhorst.

Waarom zouden wij moeten betalen voor de paarden van een pretopleiding? Betaalt die school huur voor de paarden?

Ik vond dat centrum altijd al belachelijk, maar dit is zo mogelijk nog idioter.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:03

@janine heb t even opgezocht :Y) paarden staan daar 70 dagen, weet niet hoeveel het er zijn? Maar als daar geen dekkende afspraken zijn over de kosten van stalling dan ben je ook een heel eind. Ook worden er voor die onderzoeken ruiters/koetsiers ingezet als dat bijvoorbeeld ook niet betaald is door het KFPS naar door KNHS heb je ook weer een hele hap van die 3 ton.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:03

Volgens mij is het wel duidelijk waar de besparing te halen valt. Het gemiddelde maandsalaris voor de medewerkers is een kleine € 6.000 per maand. Dat is toch absurd? Even heel snel naar een KNVB gekeken, daar ligt het gemiddelde salaris € 600 lager. Als ik tijd heb, kijk ik eens naar een corporate onderneming.

Maar het lijkt me helder waar het fout gaat, mismanagement op directie en financieel vlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:07

MarjanB schreef:
@janine heb t even opgezocht :Y) paarden staan daar 70 dagen, weet niet hoeveel het er zijn? Maar als daar geen dekkende afspraken zijn over de kosten van stalling dan ben je ook een heel eind. Ook worden er voor die onderzoeken ruiters/koetsiers ingezet als dat bijvoorbeeld ook niet betaald is door het KFPS naar door KNHS heb je ook weer een hele hap van die 3 ton.


Bizar toch, je weet wat een stal per dag kost.. Kan je zo uitrekenen voor 70 dagen en het aantal paarden.. En het Friese stamboek kan toch zelf de rest regelen en betalen? Ieder weldenkend mens kan dit verzinnen, alleen de KNHS niet :')

Net als die paarden voor de school.. School huurt het centrum, tegen een dekkende prijs en kan toch zelf de paarden kopen en hiervoor stallingsgeld betalen? Zal een prijzige accommodatie zijn voor een school, maar daar kiezen ze dan zelf voor, hoeft de KNHS toch niet te sponsoren?

Allemaal vage afspraken die heel veel geld kosten :n

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:14

MarjanB schreef:
@janine heb t even opgezocht :Y) paarden staan daar 70 dagen, weet niet hoeveel het er zijn? Maar als daar geen dekkende afspraken zijn over de kosten van stalling dan ben je ook een heel eind. Ook worden er voor die onderzoeken ruiters/koetsiers ingezet als dat bijvoorbeeld ook niet betaald is door het KFPS naar door KNHS heb je ook weer een hele hap van die 3 ton.


Klopt, afgelopen 3 oktober zijn ze in Exloo met 23 paarden begonnen, uiteindelijk zijn er maar 4 overgebleven.
Op 12 oktober is er 1 hengst opgehaald, op 17 oktober werd er nog één sporthengst nageleverd.
Op 3 november zijn er in aanloop naar de eerste beoordeling 11 hengsten afgevallen.
Met nog 1 maand te gaan, nog maar 12 hengsten in het CO.
Op 6 november vielen er nog 2 hengsten af. 11 november werden er slechts 5 hengsten doorverwezen naar het tweede deel van het onderzoek. Van de 5 hengsten zijn er 4 goedgekeurd op 9 december.

Daarnaast heeft het KFPS eigen ruiters en menners, zover mij bekend.

Laten we eens ruim rekenen en alle 23 hengsten voor 9 weken berekenen.
Laten we er 300 euro per hengst per week voor uittrekken, inclusief stalmanagement.
= €62.100,-
Waar komt die andere 2,5 ton dan vandaan?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:34

pol013 schreef:
En even los van hoe erg het is bij de KNHS. De gemiddelde ruiter heeft er voorlopig nog maar weinig last van. Ik kan gewoon op wedstrijd gaan en daar is het business as usual. We hoeven het ook weer niet zo te overdrijven.

Behalve dan dat het de laatste jaren steeds de oplossing is geweest om geld te halen bij de brede basis, namelijk het gemiddelde lid. De kosten voor de wedstrijd-rijdende ruiter zijn erg omhoog gegaan, de startkaart duurder, het aantal benodigde winstpunten voor promotie in de dressuur is verdubbeld waardoor de gemiddelde ruiter dus vaker op wedstrijd moet. Veel verenigingen vragen meer startgeld voor basisproeven en bij de subtop is het nog beetje duurder. Dus ik denk dat de leden veel hebben bijgedragen aan de financiële ondersteuning van de problemen die ontstaan zijn.

De P&S komt minder vaak, dat is om kosten te besparen. De boel is geautomatiseerd, dat heeft uiteraard geld gekost en heeft geen besparing op loonkosten opgeleverd, terwijl dat wel de bedoeling was. En dan hebben we het nog maar even niet over het federatiecentrum.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:38

Pipodipo schreef:
pol013 schreef:
En even los van hoe erg het is bij de KNHS. De gemiddelde ruiter heeft er voorlopig nog maar weinig last van. Ik kan gewoon op wedstrijd gaan en daar is het business as usual. We hoeven het ook weer niet zo te overdrijven.

Behalve dan dat het de laatste jaren steeds de oplossing is geweest om geld te halen bij de brede basis, namelijk het gemiddelde lid. De kosten voor de wedstrijd-rijdende ruiter zijn erg omhoog gegaan, de startkaart duurder, het aantal benodigde winstpunten voor promotie in de dressuur is verdubbeld waardoor de gemiddelde ruiter dus vaker op wedstrijd moet. Veel verenigingen vragen meer startgeld voor basisproeven en bij de subtop is het nog beetje duurder. Dus ik denk dat de leden veel hebben bijgedragen aan de financiële ondersteuning van de problemen die ontstaan zijn.

De P&S komt minder vaak, dat is om kosten te besparen. De boel is geautomatiseerd, dat heeft uiteraard geld gekost en heeft geen besparing op loonkosten opgeleverd, terwijl dat wel de bedoeling was. En dan hebben we het nog maar even niet over het federatiecentrum.


Allereerst denk ik dat de kosten voor de gemiddelde wedstrijdruiter niet veel hoger zijn geworden. Persoonlijk ben ik goedkoper uit voor het lidmaatschap alleen.

Meer winstpunten vind ik alleen maar goed, zeker als ik zie dat het steeds makkelijker wordt om winst te halen. En er zijn nu nog genoeg mensen die met net-winst in het Z geraken. Triest en verloedering van de sport noem ik dat.

Zelf zit ik in de organisatie van een wedstrijd, denk maar niet dat we daar veel geld aan over houden....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:49

Steeds makkelijker om winst te halen? Ik vind door de jaren heen jury's steeds kritischer geworden. Goede ontwikkeling hoor. Maar ik herken me niet in bovenstaande.

Wbt de kosten het federatie terrein (voor een deel) afhuren is een duur geintje. Voor alle "service" die ze bieden mag je afzonderlijk geld aftikken. Ik snap wel dat veel organisaties en verenigingen uitwijken naar elders.

KNVB werd ook aangehaald. Daar is het niet veel beter hoor.....

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:55

SusanH schreef:
Steeds makkelijker om winst te halen? Ik vind door de jaren heen jury's steeds kritischer geworden. Goede ontwikkeling hoor. Maar ik herken me niet in bovenstaande.

Wbt de kosten het federatie terrein (voor een deel) afhuren is een duur geintje. Voor alle "service" die ze bieden mag je afzonderlijk geld aftikken. Ik snap wel dat veel organisaties en verenigingen uitwijken naar elders.

KNVB werd ook aangehaald. Daar is het niet veel beter hoor.....


Groningen en het midden van het land hebben ook wel enigszins een kwaliteitsverschilletje denk ik zo :P


Kennelijk het het afhuren van de faciliteiten van de KNHS helemaal niet duur, aangezien de KNHS 3 ton inlevert op het verrichtingsonderzoek van de Friese paarden.
Het KFPS is afgelopen jaar niet op eigen initiatief uitgeweken naar Exloo:

https://undersiker.nl/wp-content/upload ... n-2017.pdf

Gedateerd 8 september, een maand voor de start van het CO!
Al wordt hier gesproken over onvoldoende capaciteit. HOE DAN? Ze staan er al jaren rond die tijd, dat weet je toch?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:55

SusanH schreef:
KNVB werd ook aangehaald. Daar is het niet veel beter hoor.....


Dat was om te kijken wat daar het gemiddelde salaris is. Beter hoor je mij echt niet zeggen hoor. Het was de eerste vereniging die in mij op kwam. Wellicht is het handiger om een qua ledenaantal vergelijkbare vereniging op te zoeken. De jaarverslagen staan meestal wel online. Altijd handig om even een sanity check te doen met vergelijkbare organisaties. Kun je direct de grootste issues naar boven halen.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:59

Janine, dat van die winstpunten mag je vinden, maar het bijkomende effect is wel dat bijna elke ruiter langer bezig is in een klasse en het dus meer kost. Als we alleen naar de kosten kijken, dan kun je niet ontkennen dat hierdoor de ruiter meer geld kwijt is. Of het betere sport oplevert, is een hele andere vraag en doet hier helemaal niet ter zake.

Een wedstrijdgevende vereniging hoeft aan het eind van het boekjaar geen geld over te houden, als het goed is zijn alle overgebleven euro's gebruikt voor de vereniging. Het is interessanter om te weten of de kosten voor wedstrijdorganisaties zijn gestegen dankzij verhogingen van de KNHS?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:02

Janine, knhs had nu de stallen gevuld staan met de lespaarden. :')

Ik heb ook geen idee of er werkelijk al een overeenkomst tussen de knhs en de kfps getekend was voor dat jaar, mogelijk was er nog onenigheid over de hoogte van het bedrag en daarom nog geen contract definitief getekend?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:17

Sakura789 schreef:
Volgens mij is het wel duidelijk waar de besparing te halen valt. Het gemiddelde maandsalaris voor de medewerkers is een kleine € 6.000 per maand. Dat is toch absurd? Even heel snel naar een KNVB gekeken, daar ligt het gemiddelde salaris € 600 lager. Als ik tijd heb, kijk ik eens naar een corporate onderneming.

Maar het lijkt me helder waar het fout gaat, mismanagement op directie en financieel vlak.


Leuk detail is dan weer dat €1200 voor mij nog net kon, terwijl ik dagen van 24 uur draaide, in een tochtig oud krot op het centrum moest wonen (want geld was er schijnbaar niet om de boel op te knappen), ik alle problemen op het centrum maar moest oplossen als er iets mis ging en zo heb ik nog wel een lijstje..

Het was zelfs zo erg dat meneer van Asselt (geen idee of hij daar nog werkt overigens) savonds kwam controleren of ik wel thuis was, vervolgens een keer z'n auto in de greppel parkeerde en moest ik maar zorgen dat ik z'n auto uit de greppel kwam trekken (detail: dit was om half 11 zondag avond en ik had visite)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:41

Pipodipo schreef:
Janine, dat van die winstpunten mag je vinden, maar het bijkomende effect is wel dat bijna elke ruiter langer bezig is in een klasse en het dus meer kost. Als we alleen naar de kosten kijken, dan kun je niet ontkennen dat hierdoor de ruiter meer geld kwijt is. Of het betere sport oplevert, is een hele andere vraag en doet hier helemaal niet ter zake.

Een wedstrijdgevende vereniging hoeft aan het eind van het boekjaar geen geld over te houden, als het goed is zijn alle overgebleven euro's gebruikt voor de vereniging. Het is interessanter om te weten of de kosten voor wedstrijdorganisaties zijn gestegen dankzij verhogingen van de KNHS?


Dat is een keuze, je kan ook meer thuisblijven en trainen voor een hoger resultaat.
Ben je ook geld kwijt, maar dan niet per se aan de KNHS. Genoeg (goede) instructeurs zonder papieren.
Je kan prima in 5 proeven een klasse door. Ik heb het wel sneller gedaan dan in 5 proeven geloof ik.

Kosten/baten heb ik bij ons (maar ben nog niet heel lang in de organisatie) nog nooit iemand gehoord over een onevenredige stijging/daling.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:43

cobiie schreef:
Janine, knhs had nu de stallen gevuld staan met de lespaarden. :')

Ik heb ook geen idee of er werkelijk al een overeenkomst tussen de knhs en de kfps getekend was voor dat jaar, mogelijk was er nog onenigheid over de hoogte van het bedrag en daarom nog geen contract definitief getekend?


Zie link in een van mijn vorige berichten. Al in april 2017 waren hier afspraken over gemaakt.

Dan ben je als professionele organisatie wel heel erg fout bezig als je het mij vraagt.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:54

Janine, we hadden het toch over de gemiddelde ruiter? Die rijdt niet in 5 proeven een klasse door en heeft wat meer tijd nodig. Het is echt superleuk voor jou dat jij het in 5 proefjes kan in een provincie waar het steeds makkelijker wordt om punten te halen, maar ik begrijp niet zo goed waarom dat relevant is in dit topic?

Als, volgens jou, de afdrachten van verenigingen aan de KNHS hetzelfde zijn gebleven, dan is het dus een bevestiging dat de KNHS de financiele gaatjes vult over de rug van de leden.

De KNHS is geen professionele onderneming, het is een vereniging met betalende leden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:06

Pipodipo schreef:
Janine, we hadden het toch over de gemiddelde ruiter? Die rijdt niet in 5 proeven een klasse door en heeft wat meer tijd nodig. Het is echt superleuk voor jou dat jij het in 5 proefjes kan in een provincie waar het steeds makkelijker wordt om punten te halen, maar ik begrijp niet zo goed waarom dat relevant is in dit topic?

Als, volgens jou, de afdrachten van verenigingen aan de KNHS hetzelfde zijn gebleven, dan is het dus een bevestiging dat de KNHS de financiele gaatjes vult over de rug van de leden.

De KNHS is geen professionele onderneming, het is een vereniging met betalende leden.


Ik haak in op jouw opmerking dat je meer moet deelnemen aan wedstrijden om aan je punten te komen.
Als je hier in Groningen met een gewoon paard in 5 proeven de B/L1 weet ik veel wat het was, door kan komen... Dan kan je dat elders in het land ook best. Het is alleen zaak te investeren in training. Maar daar ontbreekt het nogal eens aan.

Afdrachten zullen niet hetzelfde zijn gebleven, ik zeg juist dat ik dat niet precies weet. Ik weet alleen dat mijn vereniging niet klaagt over onevenredige stijgingen.
Ik zie mijn startpas ook elk jaar iets duurder worden, maar leg dat eens naast de inflatie. Dan klopt het gewoon en is het helemaal niet zo schokkend. Ik vind dat mensen te veel sturen over de stijging van prijzen, terwijl het gewoon op een blaadje gepresenteerd wordt hoeveel je geld in waarde daalt. Kennelijk begrijpt de gemiddelde mens nog altijd niet wat inflatie is. Erg frustrerend vind ik dat persoonlijk.

De KNHS is wel degelijk een professionele onderneming. Je bent in de war met commercieel of winstgevend. Dat zouden ze inderdaad niet moeten zijn, tenzij die winstgeving ten goede komt aan de leden.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:08

Sakura789 schreef:
Het gemiddelde maandsalaris voor de medewerkers is een kleine € 6.000 per maand.


Voor welke functies?
Dat is best een leuk salaris, benieuwd wat de bijbehorende activiteiten zijn.