Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Brons voor Koos de Ronde in wereldbekerfinale vierspannen

 
Profiel   

KNHS
Aangespannen rijden
Ingezonden door Bokker F_inley

[ img ]
Koos de Ronde, foto door de FEI.

In een zinderende wedstrijd won Koos de Ronde (Zwartewaal) vanmiddag brons in de Wereldbekerfinale voor vierspannen in Bordeaux. Boyd Exell schreef de titel voor de achtste keer op zijn naam. Het zilver ging naar de Zwitser Jérôme Voutaz waarmee het podium identiek is aan de Wereldbekerfinale 2017 in Gothenburg. Bram en IJsbrand Chardon (Schipluiden) vielen met hun respectievelijke vierde en vijfde plaats buiten het podium.

Bram Chardon begon na de wedstrijd op zaterdagavond met 6,64 seconden achter zijn naam en stuurde zijn vierspan op hoge snelheid door het technische én snelle parcours van Jeroen Houterman (Meterik), die voor het eerst de eer had een Wereldbekerfinale te mogen bouwen. Na een foutje in de speedbox schakelde Bram nogmaals op en stevende af op een ijzersterk eindresultaat, maar een bal op de laatste poort gooide roet in het eten. De 24-jarige Wereldbekerdebutant reed weliswaar de snelste tijd van alle zeven deelnemers, maar het laatste balletje hield hem uit de top drie: “Echt zonde dat dit gebeurde, want mijn tijd was gewoon niet normaal. In de hindernissen liep mijn span echt geniaal.”

IJsbrand Chardon won de finale in Bordeaux in 2016 en was er op gebrand vandaag een plaats in de top drie te bemachtigen. De afgeworpen bal van de eerste poort bleek naderhand een hele dure en Chardon slaagde er niet in door te dringen tot de winning round: “Ik snap nog niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, ik had het echt niet gezien. Ik baal als een stekker, voor mezelf en voor Bram, want Bram had ook een goed span. Het was gewoon niet ons weekend hier in Bordeaux.”

Koos de Ronde ging van start met slechts 1,39 seconde achterstand op Exell en stuurde zijn vierspan razendsnel door het parcours. Zijn scherpe basistijd bleek voldoende te zijn voor een plaats in de top drie, de twee afgeworpen balletjes zorgden er echter voor dat hij in de winning round opnieuw alles moest geven. In het verkorte parcours maakte De Ronde opnieuw twee foutjes, maar dit deerde hem niet: “Ik ben dolblij met mijn podiumplaats. Toen ik er twee balletjes afreed, baalde ik natuurlijk, maar toen ik op het podium stond had ik wel het ‘yes’ gevoel. Als je terugkijkt was dit het hoogst haalbare resultaat voor mij. Twee van mijn beste indoorpaarden bleken niet fit voor aanvang van het seizoen, dus ik reed met twee pintopaarden van mijn vader. In Leipzig probeerde ik nog paarden van mijn broer en dat pakte niet goed uit. Na Leipzig had ik wel mijn bedenkingen voor Bordeaux, dus ik had dit resultaat niet verwacht. Het was een goede zet om mijn beste outdoor paard Palero in te zetten voor de snelheid, dus ik ben super tevreden.”

Tweede starter in de winning round Jérôme Voutaz begon met een verschil van slechts 0,63 seconden op Exell en stuurde zijn span Freiberger paarden behendig en snel door het parcours, tijd winnend met zijn korte wendingen. Een balletje in de laatste marathonhindernis zorgde er echter voor dat Exell iets meer lucht kreeg. De in Valkenswaard woonachtige Australiër hield het hoofd koel en maakte met een foutloze ronde in het verkorte parcours de klus koelbloedig af.

Uitslagen CAI-W Finale Bordeaux 2018:
1. Boyd Exell (AUS) 297,42
2. Jérôme Voutaz (SUI) 302,91
3. Koos de Ronde (Zwartewaal) 315,89
4. Bram Chardon (Schipluiden) 159,35
5. IJsbrand Chardon (Schipluiden) 160,25
6. Glenn Geerts (BEL) 163,92
7. Benjamin Aillaud (FRA) 172,06

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 21:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen