Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 22:07

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Deze maand in Bokkers vertellen vertelt Bokker Vernon ons over haar bijzondere ervaringen op filmsets. Sinds een aantal jaar helpt zij soms mee tijdens grote opnames zoals die van Beauty and the Beast en The Huntsman Winter's War. De ene keer als groom, en de andere keer als ruiter. Na haar laatste opnames voor een nog onbekende Disneyfilm nam ze zelfs haar filmpaard Pasador mee naar huis!

Kun je jezelf en je paarden even voorstellen?
Natuurlijk. :D Ik ben Nynke van der Horn, 27 jaar oud, getrouwd (in 2014) en ik ben mede-eigenaresse van Zorgboerderij en Stal de Flint. Op onze zorgboerderij wonen en werken 11 cliënten met een verstandelijke beperking en/of ASS. Daarnaast hebben we een binnenbak met stallen waar een verzameling van kippen, konijnen, geiten, schapen en paarden/pony’s wonen. De Fell pony’s hebben onze harten gestolen, dus daar hebben we een aantal van verzameld haha! De stermerrie en dagkampioen 2016, Jane fan Skarsterlân, of zoals wij haar noemen Jeanny. De eerste premie definitief goedgekeurde en dagkampioen 2011 & 2014 dekhengst, Wellbrow Tommy. Een dochter van hen beide, Flint’s Zyva, nu bijna 3 jaar oud. En nog een merrie, Swallowsflight Quicksilver, of zoals wij haar noemen Quinta. Daarnaast hebben we toch ook nog wat andere rassen verzameld. Twee shetlanders, Sheddy en Bodan. Een KWPN kruising Whitney. Een tinker, Vernon, de naamgever van mijn boktnaam. Onze geweldige topper, het lespaard voor de cliënten van de zorgboerderij. En zelf gefokte Barock Pinto, Flint’s Legolas, ook bijna 3 jaar oud. En dan last, but definitely not least, Pasador. Waarschijnlijk hoef ik hem niet echt meer voor te stellen, haha. Ons cadeautje uit Engeland, een Disney filmpaard! Samen veel avonturen beleefd op de filmset en nu ook aan de dressuur begonnen. Nooit verwacht een wit paard te kopen, vooral als je hart bij kleine zwarte Fell pony’s ligt. Maar hij heeft mijn hart gestolen en dan maakt kleur en grootte natuurlijk niet uit.

Jij hebt meegewerkt bij de opnames van Beauty and the Beast, The Huntsman Winter’s War, Fantastic Beasts and where to find them, serie Taboo, een nog onbekende Disneyfilm en de Nederlandse film Redbad. Hoe kwam je hier terecht?
Vrienden van mij hebben een grote filmpaardenstal in Engeland. Sinds een paar jaar werk/help ik op oproepbasis voor hun mee aan verschillende films/series. De stal krijgt de jobs binnen en zij regelen dan de mensen voor de jobs. Dit kunnen allemaal verschillende dingen zijn. Helpen op de stal en het trainen van de paarden op stal, helpen/assisteren op locatie of filmset of riding/stunt jobs. Elke dag is anders. :D

Wat hielden jouw rollen in deze films in?
Bij Beauty and the Beast was ik een van de grooms. Dit houdt in voor de paarden zorgen op set (water/hooi/mest ruimen), zorgen dat ze schoon/netjes zijn, op tijd gezadeld/ingespannen zijn, en in dit geval ook op tijd geairbrusht waren en zo nodig bijgewerkt werden. Maar ook het warm rijden van de paarden voor de acteurs, paarden vasthouden/in de gaten houden als de acteurs erop zitten, assisteren bij stunts met de paarden, en ga zo maar door.
Afbeelding

Bij The Huntsman was ik ook voornamelijk groom. Dus vooral dezelfde werkzaamheden als bij Beauty and the Beast. Er waren wel meer paarden aanwezig, dus de dagen waren wel wat drukker haha! Tussendoor verzon de filmproductie ineens scenes toe te voegen en kwamen er twee figurantenjobs beschikbaar. Super gaaf natuurlijk! Voor de eerste rol was ik een Huntswoman te paard en reed ik eerste in rij achter Chris Hemsworth, Jessica Chastain en Sope Dirisu. We moesten vermoeid van de strijd terugkomen, naar het kasteel rijden, afstappen en weglopen met de paarden. Uiteindelijk bleef er maar 10 seconden in de film over en bleek ik het eerste deel perfect verstopt achter Chris, tweede deel zie ik mezelf in de verte weglopen haha! Maar het was wel gaaf om te doen haha! De tweede rol was ik een moeder die haar gestolen kind op kwam halen. Ik zat samen met een man op een kar, en dan reden we naar het kasteel, moest ik van de kar springen, een kind in de armen nemen en op de kar zetten. Heel erg leuk om te doen! Helaas werd deze scene toch weer geschrapt. De filmwereld is grillig haha!
Bij Fantastic Beasts was ik ook groom. Opzich maar weinig paardenwerk, dus rustige dagen. Maar de sets waren echt machtig mooi om te zien!
Bij Taboo was ik ook groom. Kleinere set, maar wel gaaf paardenwerk.
Bij de nog onbekende Disney film was ik aan het werk als horse/stuntrider. Echt een onwijs gave ervaring! Nog steeds zorg voor je voor de paarden, maar het grootste gedeelte van de verzorging werd gedaan door de grooms. De horseriders trainden twee keer per dag of stonden de hele dag op filmset. Eigen kleedkamer/eigen hair-, costume- en make-upteam/kostuum op maat gemaakt/etc. Echt onwijs gaaf om zoiets mee te maken!
Bij Redbad hebben Pasador en mijn man vooral meegewerkt. Maar ook ik mocht een paar dagen in kostuum, als Frankische soldaat en als Friese amazone. En verder heb ik geholpen met de verzorging van de paarden en het assisteren op set. Pasador was het paard van een van de hoofdacteurs, dus die heb ik wat les gegeven en geholpen als hij erop zat.
Afbeelding

Hoe vond je het om op een filmset te werken?
Voor het grootste gedeelte natuurlijk super gaaf! Ik kijk elke keer mijn ogen uit. Elke set is weer zo anders, zoveel mensen die eraan werken en ik vind het heel knap wat ze er allemaal van kunnen maken. De dagen dat er veel scenes opgenomen worden, vind ik vooral leuk. Dat houdt de dag mooi afwisselend en voel je je nuttig. Helaas is dat vaak niet het geval, haha! Er zijn veel dagen dat ze uren bezig zijn met camera’s verzetten of licht aanpassen, die duren wel erg lang. Want wij kunnen dan niet anders dan (vaak met de paarden in de handen) wachten. En er was een dag van 14 uur regen non-stop. Geen regenpak die het dan houdt, dus nat en koud tot het bot, en we filmden uiteindelijk maar 20 min die dag. Dan vraag je je wel eens af, wat doe ik hier? Maar de internationale, bijzondere en nieuwe contacten, de gave locaties en sets, de gave paarden waarmee je werkt, de opnames en stunts, en alles bij elkaar maakt het toch elke keer heel bijzonder!

Wat is het bijzonderste, of gekste wat je mee hebt gemaakt tijdens de opnames?

Oef, daar moest ik even over nadenken. Wat me erg bijgebleven is, is de set van Beauty and the Beast. Ze hadden in een grote hal een heel bevroren bos nagemaakt. Met een enorme ijspoort. Aan het plafond hingen sneeuwmachines (zeepsop). Zodra er Action! Werd geroepen, werden de sneeuwmachines aangezet en veranderde het bos dus echt in een winter wonderland. En dan zag ik daar Maurice met Phillipe voor de wagen door het bos mennen, of Belle op Phillipe door het bos galopperen. Dit vond ik zo gaaf om te zien!! Echt een sprookje dat tot leven kwam op dat moment. Elke keer als die sneeuwmachines aangingen, kreeg ik kippenvel. Cliché misschien, maar het gebeurde toch elke keer weer.
En natuurlijk de eerste keer in kostuum te paard op filmset. Dat vergeet ik ook nooit meer. Ik denk dat veel mensen die van paarden en films houden wel eens gedacht hebben over hoe zoiets zou kunnen zijn. En toen het ineens werkelijkheid werd, was dat toch wel heel bijzonder. De hele ervaring, niet alleen het moment op set zelf, maar het hele proces van kostuum passen, aankleden, make up, line up voor de costume department, het klaarstaan, de spanning, de camera dichtbij je snuit, het goed moeten doen en het met zijn alle in een andere wereld duiken. Hele aparte ervaring!
Afbeelding

Met welke beroemde acteurs/actrices heb je samengewerkt?
Ehm, dat is stiekem toch al een heel lijstje geworden, maar alsnog geen foto met een van hen samen kunnen verzamelen haha! Je bent natuurlijk aan het werk, dus hen ‘storen’ voor een foto mag niet. Maar wie weet lukt het ooit nog eens. :D
Ik heb met Chris Hemsworth gewerkt en wat woorden gewisseld, maar die was eigenlijk best afstandelijk. Praatte sowieso erg weinig met iedereen. Emily Blunt is een hele lieve hartelijk vrouw. Met haar in pauzes heel gezellig gekletst. Luke Evans is ook een hele aardige man. Hij kwam op de stal voor paardrijlessen en ook met hem gezellig gekletst. Was erg geïnteresseerd in Nederland haha! Colin Farrell is ook heel aardig. Kwam ook op stal om te lessen en maakte voor iedereen tijd voor een praatje. Later op filmset zagen we elkaar weer en dan herinnerde hij zich ook nog wie je was. Met oefenen van een van onze scenes voor de onbekende Disney film kwam hij ook kijken en dan gaf hij ook oprecht iedereen complimenten. Michael Keaton is ook heel aardig. Ik stond op Pasador te wachten totdat de scene weer zou beginnen en toen kwam hij langs. Hij stopte, gaf Pasador een knuffel en vertelde dat hij het een erg mooi paard vond. En dat hij zelf ook paarden had. Dat was een hele leuke ervaring! Verder nog wel met onbekendere acteurs/actrices gewerkt, maar dan wordt de lijst wel heel lang.

Na de laatste opnames heb je een filmpaard mee naar huis genomen, hoe ging dit in zijn werk?
Ik had al eens gezegd tegen de mensen van de stal, dat als ze ooit een paard wilden verkopen, of ze dan aan mij wilden denken. Maar toen werd duidelijk gezegd, dat ze eigenlijk nooit paarden verkochten. Had ik ook eigenlijk niet verwacht, want waarom zouden ze zulke goede paarden verkopen. Maar wie niet waagt, die niet wint. :D Begin dit jaar was ik in Engeland om te helpen/trainen en toen mocht ik oa. Pasador trainen. Ik vond het gelijk een heel fijn paard. Toen ik daarna als rider mee mocht doen in de Disney film en Pasador toegewezen kreeg, vond ik dit natuurlijk super. Vlak voordat ik naar huis ging, zeiden ze ineens dat ik hem wel mocht kopen. Ik had hem, zonder dat ik het wist, goed kunnen uitproberen, ze zagen dat het klikte en bij hun stond hij helaas door de grilligheid van de filmwereld toch ook wel veel stil, dus zo was het een win-win situatie voor ons beide. Helemaal geweldig natuurlijk! Zodra ik dit wist, heb ik een transportbedrijf benaderd en zij zouden alles regelen. Twee weken nadat ik thuis was aangekomen, werd Pasador thuis afgeleverd. En hij voelde zich gelijk thuis. Ideaal een paard wat veel gewend is. :D
Afbeelding

Ben je van plan om in de toekomst vaker aan filmproducties mee te werken?
Als die kans zich nog eens voor zou doen, zou ik het natuurlijk heel graag willen doen. Helaas is de filmwereld grillig, weinig jobs voor vrouwen/jobs snel al vergeven/of heel erg lang van huis, en heb ik naast deze ‘hobby’ ook nog andere verplichtingen. Ik ben net begonnen aan een deeltijd HBO-studie (Verpleegkunde) en het bedrijf, mijn man en eigen paarden willen ook genoeg aandacht, haha! Maar ik sluit het zeker niet uit en we gaan zien wat er eventueel nog op ons pad komt.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:21

Erg leuk artikel! Blijft leuk om je verhalen te lezen over je werk op de filmset, zo bijzonder! En stiekem voor iedereen toch wel een droom lijkt me <3

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:43

Is dit bij Daniel??

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:09

Wat een Leuk Item weer. Het blijft genieten voor mij met alles wat je beleeft Vernon. Niet dat ik met jou zou willen ruilen, ben zeer tevreden met mijn bestaan. Maar heerlijk zo, dat je dit alles wil delen. Je hebt prachtige paarden, maar voor mij is Pasador toch wel de kers op de taart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:19


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:22

De onbekende film staat trouwens al wel op IMDB. Leuk stuk!

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:18

shirleyp, dankjewel! <3 Zeker een droom die uitkomt!
ardo_iggy, nee, dit is niet bij Daniel. :)
elbony, dankjewel! <3
Joolien, Ja, dat is niet heel makkelijk helaas.. En ja, jij spotte hem eerder dan mij! Vet cool! :D Dankjewel nog voor het berichtje toen! +:)+ En ja, dat is hem ook! <3
lieveli, Ja, klopt, maar ik blijf toch altijd een beetje voorzichtig met wat ik waar noem. Ik wil het ook niet voor mezelf verpesten. O:) dankjewel!

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:27

Super gaaf! Dat is echt een droombaantje! Als jullie nog eens mensen nodig hebben... :):)

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:27

Dit lijkt mij zo gaaf! Leuk stuk om te lezen!

Het harnachement, wordt dat speciaal voor de film gemaakt of uit bestaande collectie gehaald?

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:22

Roquen, haha! Ik hoor dat aanbod vaker. :D Dankjewel!
Dapnik, dankjewel! En over het harnachement, dit wisselt per productie. Ze hebben veel zadels, dekjes, speciale tuigen, maskers, etc. zelf op voorraad, dus dit wordt vaak wel gebruikt. Maar er zijn ook producties, over het algemeen de hele grote producties, die alles speciaal laten maken. Maar er is ook wel de middenweg, dan worden bestaande dingen aangepast of van beide wat gebruikt. :D Dat de aankleding speciaal wordt gemaakt en een neutraal zadel en hoofdstel van de stal wordt gebruikt. Van alles is mogelijk. +:)+ Ik heb mijn ogen uitgekeken in hun 'zadelkamers'. <3

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:36

Leuk intervieuw! Duurde veel te lang voordat kwam _O-

Heb het al vaker gezegd maar vind zo'n kijkje achter de schermen erg leuk!

*gaat nu de onbekende disney film opzoeken <<)*

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:38

wat leuk om te lezen!!! wat ik me afvraag dan he als ze neutrale zadels of op het op maat gemaakte spul gebruiken. wordt dat dan ook allemaal goed gepast gezien er vaak veel paarden gebruikt worden.

En wat doen de paarden als er geen productie is? staan ze bij privé mensen of blijven ze getraind worden door de mensen van de filmindustrie?

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:18

_KiMbErLeY_, haha, dankjewel! <3 De film wordt zo gaaf! Helaas nog heel lang wachten... -O-
Stephanie_86, dankjewel! Ze hebben echt honderden zadels liggen in verschillende types en maten. Over het algemeen wordt er voordat de productie begint en bekend is welke paarden mee gaan, een pasrondje gedaan en bepaald welk zadel het best op welk paard past. Ook wordt er gewerkt met verschillende dikke onderleggers om het zo goed mogelijk te laten liggen. Naam erop en zo weet iedereen welk tuig voor welk paard is. Plus het scheelt een hoop uitzoekwerk elke dag. :+ Dus er wordt zeker goed gekeken om het zo comfortabel mogelijk te maken voor de paarden, maar echt een perfect passende zadel bij elk paard is helaas niet haalbaar. Maar zo komt het wel erg dichtbij. :)
Als er geen productie is, staan ze in kuddes in grote weilanden met schuilstallen heerlijk paard te wezen. <3 Een klein groepje paarden blijven wel in training en die staan overdag in de wei en 's nachts op stal. Zodra er weer een productie aankomt, worden de overige paarden die nodig zijn, iets van tevoren naar stal gehaald en in training gezet. De paarden zijn van een grote filmpaardenstal, de producties huren ze in. De training wordt dus gedaan door mensen van of ingehuurd door de stal.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:36

Dank je wel voor de uitleg!!! Logisch ook dat niet elk paard tig spullen heeft voor elke film maar voer me af hoe het dan geregeld was Haha nogmaals dank je wel

En heerlijk dat de paarden vaak gewoon paard kunnen zijn ik had zelf toch een ander beeld in Mn hoofd. Maar heerlijk leven zo dus

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:59

Wat een gaaf beroep! Zou ik ook wel eens aan willen snuffelen :D

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Bokkers vertellen: Vernon achter de schermen op filmsets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:19

Wat een enorm leuk artikel. dat is toch echt wel een droombaan.
En dan mogen praten met 1 van mijn favoriete acteurs ( colin).
Pracht paard is Pasador.