Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ingeslapen na reddingsactie in Muiderberg

 
Profiel   

Gooi- en Eemlander
Overige
Ingezonden door Chiave


De brandweerkorpsen van Muiderberg en omliggende plaatsen moesten dinsdagochtend een paard uit een sloot redden. Zij konden het dier bevrijden, maar het heeft het desondanks niet gered.

De brandweer spoedde zich rond 10.00 uur naar de Dijkweg in Muiderberg om paard Pomme te redden bij de boerderij van Frans Jan ter Beek. De merrie was waarschijnlijk de nacht ervoor in het ijskoude water geraakt.

Ze was in een gat gevallen pal naast een sloot en was al tot de nek in de blubber weggezakt. De brandweer wist het dier, met hulp van boer Frans Jan ter Beek en zijn vrouw, na anderhalf uur eindelijk uit de modder te krijgen.

Direct na de reddingsactie werd het bloed van het paard gecontroleerd en kreeg het dier een infuus. De politie reed met sirene naar het lab, zodat het bloed snel getest kon worden. De veearts besloot na drie uur helaas dat het paard niet meer te redden viel en heeft het laten inslapen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 14:23 



 
Profiel   

Beetje een half verhaal dit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:12 



 
Profiel   

Wtf.. Heel vaag.

Bloed testen?? Waarom?
Is dat prioriteit?

Het opwarmen van het dier lijkt me prio1?

Of begrijp ik het eens verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:22 



 
Profiel   

Als zo'n dier als gevolg van een nacht in het ijswater al in shock is, kan je dat idd uit het bloed aflezen. Via (warme, 40 graden) infuusvloeistof zal het paard van binnen opgewarmd worden, maar als de bloedwaardes verregaand orgaanfalen en spierafbraak aantoonden kan je weinig meer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:30 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk, dat dat nu net s'nachts heeft moeten gebeuren. Met man en macht voor gevochten zo te lezen, maar toch niet gered...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:33 



 
Profiel   

Verschrikkelijk.. wat sneu zeg.. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:38 



 
Profiel   

Een hele nacht in ijskoud water maakt inderdaad veel kapot van binnen.
Arm dier :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 18:39 



 
Profiel   

Weer zo'n ongeluk dat gemakkelijk te voorkomen was geweest, even een lintje om dat grote gat van de omgevallen boom en klaar. Zonde en onnodig, arm dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 19:04 



 
Profiel   

Wie zegt dat er geen omheining stond dan? Of weet je meer Bigone?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 19:39 



 
Profiel   

Stond in de krant Elly Ann.
Paard is kopje onder gegaan in die prutsloot. Grote kans er vuil water de longen in gekomen was en het dier het later nog niet zou redden. Sneu hoor in die kou....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 20:32 



 
Profiel   

Ach ach wat sneu dit. Arm dier....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 19:48 



 
Profiel   

Draadje houdt ook niet alles tegen mijn paard stond in een la d totaal omheind met stroom en toch in de sloot onder het draad door geschoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 06:16 



 
Profiel   

Zoals je op de foto ziet is het dier helaas terecht gekomen in een soort van gat waar eerdere een grote boom stond. Wanneer zoiets veranderd dan kan zo'n dier daar zomaar in het donker in terecht komen, en ik zie nergens een draadje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 13:36 



 
Profiel   

Dat is natuurlijk wel een beetje bokt op zijn smalst hé....

"Er stond geen draadje", eigenaar is in gebreke gebleven etc. Verwijten maken dat er geen goede maatregelen waren is zo makkelijk achteraf praten. :\

Ik denk een ongeluk als dit voor iedere eigenaar een drama met veel verdriet is......

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 13:53 



 
Profiel   

Jolliegirl schreef
Wtf.. Heel vaag.

Bloed testen?? Waarom?
Is dat prioriteit?

Het opwarmen van het dier lijkt me prio1?

Of begrijp ik het eens verkeerd?


dat gaat tegelijk... ze meten in het bloed oa de afvalstoffen (dus hoe erg het dier verzuurd is en of er organen aangetast zijn of er gigantische uitval is) maar ook hoe het met de shock zit en hoe lang de eventuele onderkoeling is geweest.
En daar hangt het dan heel erg vanaf wat je doet, qua toediening van stoffen, verwarmen e.d.
Dus het is juist heel goed dat ze het direct doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 14:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen