Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:04

Karl66 schreef:
Mizora schreef:
Op het moment dat je dieren binnen een omheining houdt met de tekst natuur, en daarbij gemiddeld ieder jaar 30% van de dieren verhongerd/afgeschoten wordt omdat de conditie te slecht wordt om de winter te overleven, en er geschermd wordt dat dit natuurlijk is en dat men hier dus echte natuur wilt vormen, is het best bizar om dan een "natuur" te vormen die helemaal niet natuurlijk is voor deze regio.

Aangezien de natuur nauwelijks veranderd was de afgelopen miljoenen jaren, tot ±1500, is het uiterst onwaarschijnlijk dat die opeens in 500 jaar tijd vreselijk zou veranderen.

De niet natuurlijk aangelegde veluwe is niet omheind, daarnaast ligt het dichter naar de natuur zoals deze in Nederland was. Overigens bevat de veluwe 10.000 dieren, maar gaat het om zo'n 900km2. Het is dus 20x zo groot, met slechts 3x zo veel dieren (en dat is geteld bij de zomertelling, dus inclusief jongen, in tegenstelling tot de ovp, waar het gaat om het aantal dieren voor de grote geboortegolf). Het streefaantal is in de zomer 7000 dieren.


De vraag is natuurlijk wat het percentage sterfte in de "echte" natuur is. Want als daar het percentage vergelijkbaar is, is dat dan ook bizar of accepteer je het dan wel als gewoon?


Dat gebeurt over het algemeen niet door verhongering maar door predatie, en daar heb ik geen problemen mee. Overigens gebeurt het dan meer over het hele jaar door en zal het grotendeels jonge dieren betreffen. Sterven door predatie is absoluut geen pretje, maar gaat vaak over een korte periode. Bij een directe kill uiteraard een kwestie van 10-15 minuten meestal, bij een indirecte kill vaak een kwestie van een paar dagen. Dat is heel iets anders dan maanden verhongeren totdat je dusdanig door je reserves heen bent dat je een genadeschot krijgt (en in het verleden nog een beetje verder verhongerde totdat je van de verzwakking door je poten zakte).

Het zou je sieren als je niet suggereert dat het me gaat om het geschoten worden, in plaats van om het verhongeren. Dit is precies zo'n voorbeeld wat ik bedoel met onaangenaam discussieren.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:24

Bron Mizora? Want in de "echte" natuur sterven wel degelijk dieren van honger (en dorst).

Oh en over de onaangename manier van discussiëren: hierboven wordt een hele normale vraag gesteld door Karl66, alleen jouw reactie erop is erg onaangenaam.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:29

Ik snap eigenlijk niet waarom het specifiek de Oostvaardersplassen zijn die continu onder vuur liggen. Je zou eens moeten weten hoeveel dieren jaarlijks afgeschoten worden: everzwijnen, steenmarters, vossen, konijnen,... Dat zijn aantallen die oplopen tot in de duizenden (vossen gaat zelfs over aantallen van 11.000 per jaar in België).

Waarom wordt daar geen heisa over gemaakt? Of zijn we zo selectief in de dieren waarvoor we opkomen? Een everzwijn heeft natuurlijk niet de aaibaarheid van een leuk konikpaardje.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:33

Dat is vooral omdat de paarden, runderen, en herten daar door mensen zijn neergezet. De zwijnen zijn van nature op de veluwe en waar dan ook terecht gekomen, en kunnen ook proberen weg te lopen wanneer het ze daar niet bevalt. Dat is voor mij een heel andere situatie dan enorme kuddes die door menselijk toedoen ergens lopen. Dat is voor mij geen wild, maar vee wat aan hun lot overgelaten wordt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:38

Gini schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom het specifiek de Oostvaardersplassen zijn die continu onder vuur liggen. Je zou eens moeten weten hoeveel dieren jaarlijks afgeschoten worden: everzwijnen, steenmarters, vossen, konijnen,... Dat zijn aantallen die oplopen tot in de duizenden (vossen gaat zelfs over aantallen van 11.000 per jaar in België).

Waarom wordt daar geen heisa over gemaakt? Of zijn we zo selectief in de dieren waarvoor we opkomen? Een everzwijn heeft natuurlijk niet de aaibaarheid van een leuk konikpaardje.

Afschieten prima :j
Maar doe het 3 maanden eerder voordat alles al op sterven na dood is.
Dat is gewoon verschrikkelijk |(

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:01

julius_juut schreef:
Dat is vooral omdat de paarden, runderen, en herten daar door mensen zijn neergezet. De zwijnen zijn van nature op de veluwe en waar dan ook terecht gekomen, en kunnen ook proberen weg te lopen wanneer het ze daar niet bevalt. Dat is voor mij een heel andere situatie dan enorme kuddes die door menselijk toedoen ergens lopen. Dat is voor mij geen wild, maar vee wat aan hun lot overgelaten wordt.


Mmmm snap ik, maar everzwijnen worden juist afgeschoten wanneer ze de natuurgebieden verlaten en dan schade aanrichten aan landbouwgebied, tuinen en auto's. Dus ja, misschien geen fysiek hek, maar zeker wel een grens. We "aanvaarden" de dieren alleen als ze veilig in hun eigen gebiedje blijven. Wanneer ze dat verlaten (al ronddwalend naar betere plekken) lopen ze het risico overlast te veroorzaken en alsnog afgeschoten te worden. En dan wordt er geen onderscheid gemaakt tussen 'is gezond en sterk' of 'haalt waarschijnlijk de lente toch niet'.
Dus ik vraag me af of het simpel openen van de hekken van de Oostvaardersplassen de oplossing is?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:58

Openen van hekken daar lijkt me zeker niet de oplossing. Dan heb je die kuddes die in korte tijd de gebieden waar ze heen mogen volledig kaal eten, om vervolgens ofwel weer honger te hebben, ofwel de bewoonde wereld in te gaan.
Nee, schiet gewoon alles af, tot de laatste merrie, en laat echt wild het gebied innemen. Dan kunnen de hekken volledig weg, gooi je er wat wandelpaden in, en tadaa, het lijkt zowaar natuur!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:02

julius_juut schreef:
Openen van hekken daar lijkt me zeker niet de oplossing. Dan heb je die kuddes die in korte tijd de gebieden waar ze heen mogen volledig kaal eten, om vervolgens ofwel weer honger te hebben, ofwel de bewoonde wereld in te gaan.
Nee, schiet gewoon alles af, tot de laatste merrie, en laat echt wild het gebied innemen. Dan kunnen de hekken volledig weg, gooi je er wat wandelpaden in, en tadaa, het lijkt zowaar natuur!

Dan moet je wel accepteren dat je na verloop van tijd geen Oostvaardersplassen meer hebt maar Oostvaardersbossen ;)
Maar ik denk dat Staatsbosbeheer veel te veel lol heeft aan tuinieren.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:48

Mizora schreef:
Het zou je sieren als je niet suggereert dat het me gaat om het geschoten worden, in plaats van om het verhongeren. Dit is precies zo'n voorbeeld wat ik bedoel met onaangenaam discussieren.


Het probleem is alleen dat in de "echte" natuur slechts 20% van de dieren sterft door predatie. De rest door ziekte, zwakheid, ouderdom of ongelukken en dat betekent heel vaak uiteindelijke verhongering. Wat dat betreft hebben de dieren in de Oostvaardersplassen het een stuk beter, die worden in de meerderheid door afschot (predatie) uit hun lijden verlost.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:54

Nee dat afschot gebeurt pas als ze zien dat het dier op sterven na dood is.
Als ze niet zouden schieten scheelt dat voor het dier amper, hooguit een paar dagen.
Dus dat schieten is een zoethoudertje voor ons.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:12

CrazyCat schreef:
Beter afschieten als laten creperen. Al moet het gehele beleid van deze projecten eens grondig op de schop.

Waar slaat dat op? Je kan ook van tevoren berekenen en bedenken hoeveel dieren er geboren zullen worden en of ze tegen koude kunnen etc.
Dit is gewoon pure kansloze nep-natuur die ze willen nabootsen.

Anoniem

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:16

Nja geen nepnatuur, want het gebeurt overal in het wild dat het overschot wordt afgeschoten, dus in feite is er weinig anders.
Vind het wel typisch, eerst loopt iedereen te miepen dat er wat moet veranderen aan stervende dieren, wordt er wat aan gedaan, is het weer niet goed.
Kijk, dat er structureel iets moet veranderen, dat is misschien ook wel zo. Maar voor nu is dit de beste oplossing lijkt me.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:17

Janneke2 schreef:
Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.


Oeps,...daar klopt helemaal niets van.....niet bij tamme paarden tenminste.

Bij niet gedomesticeerde dieren klopt dat inderdaad. Zelfs bij mensen klopt het tot op zeker hoogte omdat beneden een bepaald lichaamsgewicht de menstruatie stopt.

Bij gedomesticeerde paarden blijkt dat toch een tikkie anders te zijn.


En daarvoor wijs ik graag op het verhaal van de wilde paarden van Namibië. Dat zijn afstammelingen van de paarden die de Duitsers daar fokte. (voor de Cavalerie in Afrika)

Die zijn toen de Duitsers daar vertrokken gewoon maar losgelaten/ontsnapt. Men dacht dat geeft niet want ze zijn zo dood. Maar niets bleek minder waar.....de graatmagere karkassen die daar liepen bleven gewoon veulens krijgen. Er gaan heel veel veulens dood maar toch bleef de groep groeien tot een niveau dat ze een probleem voor het ecosysteem en de boeren aldaar vormen.

En dat zie je hier op de OVP ook. De groep blijft groeien. Ondanks massale sterfte en voedsel tekort.

Ze kunnen wel weg? Je wil zeggen dat die dieren vrijwillig voor een hongerdood kiezen? Dat waag ik te betwijfelen

Overigens vind ik het vooruitgang te noemen dat ze ze nu tenminste afschieten voordat ze sterven van de honger...

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:35

Om even in te haken op dat ze pas schieten als de dieren al verzwakt zijn: doe je het 3 maanden eerder dan zie je niet welke dieren zwak zijn en moeite met de winter kunnen hebben en dan ben je dus totaal willekeurig dieren aan het schieten.
Nu kunnen ze de 'zwakkeren' er tussenuit schieten en blijven de sterkere dieren over. Natuurlijk nog steeds tot op zekere hoogte, maar toch.
Ze schijnen de dieren echt vrij uitgebreid te observeren voor ze tot schieten over gaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:36

Temeraire schreef:
Om even in te haken op dat ze pas schieten als de dieren al verzwakt zijn: doe je het 3 maanden eerder dan zie je niet welke dieren zwak zijn en moeite met de winter kunnen hebben en dan ben je dus totaal willekeurig dieren aan het schieten.
Nu kunnen ze de 'zwakkeren' er tussenuit schieten en blijven de sterkere dieren over. Natuurlijk nog steeds tot op zekere hoogte, maar toch.
Ze schijnen de dieren echt vrij uitgebreid te observeren voor ze tot schieten over gaan.

Nou en? :)
Het is toch een nep wildernis, daar hoef je niet te selecteren op de sterkste.
Daar moet je gewoon honger voorkomen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:47

NatasjavE schreef:
Janneke2 schreef:
Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.


Oeps,...daar klopt helemaal niets van.....niet bij tamme paarden tenminste.

Bij niet gedomesticeerde dieren klopt dat inderdaad. Zelfs bij mensen klopt het tot op zeker hoogte omdat beneden een bepaald lichaamsgewicht de menstruatie stopt.

Bij gedomesticeerde paarden blijkt dat toch een tikkie anders te zijn.


En daarvoor wijs ik graag op het verhaal van de wilde paarden van Namibië. Dat zijn afstammelingen van de paarden die de Duitsers daar fokte. (voor de Cavalerie in Afrika)

Die zijn toen de Duitsers daar vertrokken gewoon maar losgelaten/ontsnapt. Men dacht dat geeft niet want ze zijn zo dood. Maar niets bleek minder waar.....de graatmagere karkassen die daar liepen bleven gewoon veulens krijgen. Er gaan heel veel veulens dood maar toch bleef de groep groeien tot een niveau dat ze een probleem voor het ecosysteem en de boeren aldaar vormen.

En dat zie je hier op de OVP ook. De groep blijft groeien. Ondanks massale sterfte en voedsel tekort.

Ze kunnen wel weg? Je wil zeggen dat die dieren vrijwillig voor een hongerdood kiezen? Dat waag ik te betwijfelen

Overigens vind ik het vooruitgang te noemen dat ze ze nu tenminste afschieten voordat ze sterven van de honger...


En wat dacht je van landen als Egypte, India en Pakistan waar zwaar uitgemergelde dieren hard moeten werken. Ze gaan vroegtijdig dood maar toch planten ze zich snel genoeg voort om geen tekort te krijgen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:50

Inoterry schreef:
En wat dacht je van landen als Egypte, India en Pakistan waar zwaar uitgemergelde dieren hard moeten werken. Ze gaan vroegtijdig dood maar toch planten ze zich snel genoeg voort om geen tekort te krijgen.


Niet eens aan gedacht maar inderdaad.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:35

Gini schreef:
julius_juut schreef:
Dat is vooral omdat de paarden, runderen, en herten daar door mensen zijn neergezet. De zwijnen zijn van nature op de veluwe en waar dan ook terecht gekomen, en kunnen ook proberen weg te lopen wanneer het ze daar niet bevalt. Dat is voor mij een heel andere situatie dan enorme kuddes die door menselijk toedoen ergens lopen. Dat is voor mij geen wild, maar vee wat aan hun lot overgelaten wordt.


Mmmm snap ik, maar everzwijnen worden juist afgeschoten wanneer ze de natuurgebieden verlaten en dan schade aanrichten aan landbouwgebied, tuinen en auto's. Dus ja, misschien geen fysiek hek, maar zeker wel een grens. We "aanvaarden" de dieren alleen als ze veilig in hun eigen gebiedje blijven. Wanneer ze dat verlaten (al ronddwalend naar betere plekken) lopen ze het risico overlast te veroorzaken en alsnog afgeschoten te worden. En dan wordt er geen onderscheid gemaakt tussen 'is gezond en sterk' of 'haalt waarschijnlijk de lente toch niet'.
Dus ik vraag me af of het simpel openen van de hekken van de Oostvaardersplassen de oplossing is?


Dit dus. En even voor de duidelijkheid JJ; Everzwijnen komen niet "van nature" voor op de Veluwe. De Veluwe is namelijk aangelegd. Geen natuurlijk ontstaan bos dus.
En ook op de Veluwe worden jaarlijks (duizenden) dieren doodgeschoten (ook dieren die geen overlast veroorzaken buiten het gebied). Met het verschil dat daar niet de zwakkeren er worden uit geselecteerd.
En ook in andere natuurgebieden in Nederland is dat het geval.

Nogmaals: ik word daar niet echt vrolijk van. Maar als je dat structureel wil veranderen, waarom dan alleen bij de OVP? En hoe wil je dat dan veranderen zonder alle natuur -die in Nederland overigens wel echt bestaat ;) - te verwijderen?
Waarom SBB (en de PVDD :? ) verwijten doen, terwijl het de overheid en de Gemeente is die weigeren het aangrenzende bos open te stellen, en die niet willen meewerken aan een verbinding naar de Veluwe?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:40

Ok, dus SBB zet een hek om een gebied om een experiment te beginnen dat gedoemd is om te mislukken, houd dat vervolgens jaren stug vol met alle ellende van dien en dan is de overheid de gebeten hond als de hekken niet open mogen? SBB moet gewoon zelf zijn verantwoording nemen en dit probleem goed oplossen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:59

Zijn die everzwijnen uitgezet op de veluwe?

Dat lijkt me ook inderdaad. Ik zou een bos dat ik beheer als gemeente/provincie ook niet open zetten voor een partij grote grazers, dat is namelijk einde bos. XD

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:04

Nikass schreef:
Nogmaals: ik word daar niet echt vrolijk van. Maar als je dat structureel wil veranderen, waarom dan alleen bij de OVP? En hoe wil je dat dan veranderen zonder alle natuur -die in Nederland overigens wel echt bestaat ;) - te verwijderen?
Waarom SBB (en de PVDD :? ) verwijten doen, terwijl het de overheid en de Gemeente is die weigeren het aangrenzende bos open te stellen, en die niet willen meewerken aan een verbinding naar de Veluwe?

Kijk eens goed op de kaart/google maps satteliet, wat er tussen de OVP en de Veluwe ligt. Zit o.a. een paar grote stukken water tussen (randmeren onderaan flevoland). Lading bebouwing, landbouwgebied, etc. Het is niet 1 groene strook waar willekeurig enkel een hek in de weg staat. Als je die verbinding wil aanleggen, dan gaat dat miljarden aan omleggen wegen, wildviaducten en onteigeningen kosten incl. een zware klap voor de economie in het hele gebied, gezien alles wat dan moet vertrekken. Er is geen maatschappelijk draagvlak voor naast simpelweg geen geld.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:33

Dat waag ik te betwijfelen, maar ik zie graag een bron dat jouw standpunt onderbouwd.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:12

Gini schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom het specifiek de Oostvaardersplassen zijn die continu onder vuur liggen. Je zou eens moeten weten hoeveel dieren jaarlijks afgeschoten worden: everzwijnen, steenmarters, vossen, konijnen,... Dat zijn aantallen die oplopen tot in de duizenden (vossen gaat zelfs over aantallen van 11.000 per jaar in België).

Waarom wordt daar geen heisa over gemaakt? Of zijn we zo selectief in de dieren waarvoor we opkomen? Een everzwijn heeft natuurlijk niet de aaibaarheid van een leuk konikpaardje.


Omdat dieren in de Oostvaardersplassen worden uitgezet, zich vervolgens logischerwijze voortplanten en dan worden afgeschoten; Nederland is niet bepaald groot. Vossen en steenmarters die echt uit de natuur komen en vanwege overlast worden afgeschoten vind ik dus inderdaad wat anders.

Maar goed, geen idee wat ik hier precies van moet vinden. Echt mooie stukken vlees zal het inderdaad niet op hebben geleverd, maarja, ik eet dan ook geen vlees dus dat kan mijn reet roesten.

Vind het gewoon sneu dat er geen preventie voor dit is geweest, wat hebben deze mensen over het hoofd gezien toen ze de dieren uitzette? Ongeacht welke diersoort?

Afschieten lijkt me wel de meest diervriendelijke oplossing hiervoor, ondanks dat het onze (hun?) eigen schuld is. Hadden ze maar gewoon zelf wat takjes moeten knippen. :o Zie behoorlijk vaak n het duin dat stukken met bomen en struiken gewoon totaal verwoest zijn door de Hooglanders. Heb hier echter weinig verstand van, dus daar ga ik me niet op uitleven.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:54

Nikass schreef:
Nogmaals: ik word daar niet echt vrolijk van. Maar als je dat structureel wil veranderen, waarom dan alleen bij de OVP? En hoe wil je dat dan veranderen zonder alle natuur -die in Nederland overigens wel echt bestaat ;) - te verwijderen?


Wat is jouw definitie van natuur en waar vind jij die in Nederland?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:00

ik snap niet waarom ze het afschot niet in de herfst doen, zodat er een gezond aantal dieren de winter in gaat.. dan hoef je minder dieren door afschot te behouden voor de hongerdood, waardoor het afschot ook nog eens geen 'nut' meer heeft voor de mens anders dan behoud van de kudde.

beter dan vrijgrazend vlees is er bijna niet te vinden.. dus dun die kuddes uit tot reeele aantallen in het najaar.. is er mooi vlees voor de mensen te koop, en voldoende te eten voor het deel van de kudde dat overblijft.

zie het dan gewoon als goede combinatie, een stukje natuurbeheer door grazers en ondertussen prachtig mooi vrijgrazend vlees.