Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:10

fransje23 schreef:
Mizora schreef:
Nee, men is niet tegen het afschieten an sich (in ieder geval in dit topic. Op een enkeling na), maar op de situatie dusdanig uit de hand te laten lopen (het laten verhongeren van de dieren) dat afschot de enige manier is dat het uitzichtloos lijden beëindigd wordt.


:j

Dan liever eerder afschieten zodat het vlees nog een doel kan dienen en dieren minder lijden.

Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat dit vlees geschikt is voor menselijke consumptie ( paardenvlees van individuen van twijfelachtige gezondheid, niet uitgebloed?).
Weet iemand hier met zekerheid wat er met de afgeschoten dieren gebeurt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:18


Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:44

Bij eerder afschieten is het project in mijn ogen nog steeds een grote mislukking.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:00

Citaat:
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat dit vlees geschikt is voor menselijke consumptie ( paardenvlees van individuen van twijfelachtige gezondheid, niet uitgebloed?).
Weet iemand hier met zekerheid wat er met de afgeschoten dieren gebeurt?


Nu niet maar als er eerder geschoten wordt en jacht als beheer wordt ingezet misschien wel.
Nu gaat ze gewoon naar de Rendac.

Gaat niet alleen om paarden maar vooral veel edelherten leggen het loodje.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:00

Nikass schreef:
Maar dat is dus wat nu gebeurt, het afschieten. Maar daar is nu ook weer iedereen tegen?



ik niet tegen het afschieten, meer tegen de timing..
het is ieder jaar raak zo'n beetje.. en zelfs als het een goede winter is, dan sterft er weinig af en heb je t jaar erop weer een groot probleem.

ik ben juist voor afschot, maar wel op een veel vroeger moment in het jaar.. dan kun je het afschieten om als voedsel te dienen.. wat er nu afgeschoten wordt, is hooguit nog geschikt in de diervoeder omdat er geen behoorlijk vlees meer vanaf te halen is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:04

Gaat zelfs niet in het diervoer, word gebruikt om groene energie op te wekken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:06

bruintje123 schreef:
Gaat zelfs niet in het diervoer, word gebruikt om groene energie op te wekken.


dat vind ik helemaal zonde :(
dat is gewoon vernietiging van voedsel dus door te lang wachten.

yavne
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:42

grote grazers trekken in de natuur tijdens winter naar hogere gebieden, zand, duinen, bergen met bos en migreren over grote afstanden. Helft wordt opgegeten, natuur is eten of gegeten worden. In Scandinavie haalt men slechte rendieren voor de winter eruit. In OVP blijft geen boom staan, boeren en dierenartsen klagen al jaren over het enorme dierenleed wat daar plaatsvindt. SBB is overheid. Haal grote grazers daar weg en laat natuur natuur. Vogels en insecten zullen goed gedijen daar, want die lijden onder het vele landbouwgif, kunstmest. Koniks e.d. horen op de toendra of bergen, alleen hert en ree leven van nature hier in het bos.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:48

Ja uiteraard klagen de boeren :roll:

Grappig dat jullie de dieren zien als waardevol voedsel. ik zie ze heel anders ;)

En wat betreft de timing moeten jullie echt eens gaan praten met SBB, want zoals jullie het stellen gaat het niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:52

Als de boeren 20 tot 25% zouden uithongeren per jaar van hun veestapel dan zouden ze toch enorm aan de schandpaal gaan.
En direct gesloten worden. Terecht.
Waarom mag het hier dan wel?

En het is niet perse waardevol voedsel.
Maar als er dan om geen leed te veroorzaken toch geschoten moet worden gooi dan dat vlees niet weg. Dat is zonde. En dan dus in het najaar, nu zijn ze op sterven na dood.
Op een andere manier geboorte beperking is ook prima hoor. Zelfs nog beter.

Nikass ik zie jou altijd als een enorme dierenliefhebber maar hier begrijp ik jou standpunt dan echt niet.

http://www.stichtingwelzijngrotegrazers ... ersplassen

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:03

Kinke schreef:
Peluchy, dat jij dan blijkbaar een varkensboer kent die zo met z'n dieren omgaat betekent niet dat ze allemaal zo zijn. Biggetjes de wagen inslaan heb ik nog nooit gezien, een zeug wordt niet vastgebonden zodat ze zich niet meer kan bewegen. Een goede varkenshouder zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de dieren het niet te warm krijgen in de stal. Overigens, varkens krijsen heel snel :)

Na alles wat er op internet gekomen is van varkensmishandeling, blijkbaar zijn nog veel gruwelijker dingen gebeurd. Komaan doe niet zo hypocriet _-:(n

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:14

Bruintje mijn "standpunt" is voornamelijk dat in deze discussie wordt gemeten met twee maten.
En dat het lekker afbranden van alle betrokken partijen heel makkelijk is, maar men zelf vaak niet goed geïnformeerd is en/of de oplossing ook niet weet en dus vooral vaak met de bekende verschillende maten meet.

Mijn "standpunt" gaat dus met name over hoe deze discussie gevoerd wordt (niet constructief) en weinig over de OVP als zodanig.

Het enige wat ik over de inhoud, dus het project OVP heb gezegd is dat ik het erg vind dat er dieren dood gaan/ geschoten worden, dat er visie zit achter het beleid, en dat ik daar wel mooie natuur zie.

Ook denk ik dat de dieren daar minder lijden dan de genoemde varkens uit de bio industrie, de paarden die in mijn regio 24/7 zonder schuilstal op een kaal weitje achter prikkeldraad staan en nooit een ander paard zien, en zo nog wat voorbeelden.
(waar geef je prioriteit aan?)
Neemt niet weg dat ik direct voor alle verbeteringen van de OVP ben, maar ik ben er niet direct uit welke dat zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:19

Hongerdood vind jij minder lijden dan optijd eten en een dierenarts bij de bio industrie?
Bijzonder.

Paard alleen vind ik ook zware mishandeling maar hongerdood nog altijd erger. Het doet namelijk erg zeer. Het is een lange niet pijnloze dood.
En het afschieten gebeurt dus pas als de dieren zwaar verzwakt zijn. Veel te laat dus. Veel enorm leed.
20/25% van de dieren.
Op geen enkele manier kan ik mishandeling van zoveel dieren ergens mee vergelijken. Laat staan goed praten.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:12

Peluchy schreef:
Na alles wat er op internet gekomen is van varkensmishandeling, blijkbaar zijn nog veel gruwelijker dingen gebeurd. Komaan doe niet zo hypocriet _-:(n


Doe zelf niet zo hypocriet! Als iemand z'n hond mishandeld is toch ook niet opeens iedere hondeneigenaar zo? Waarom geldt dat voor boeren dan wel?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:14

Peluchy schreef:
Heel mooi verwoord.
Buiten dat ben ik niet akkoord met het feit dat je stelt dat een varken van niet beter weet dan het leven dat het l(ij)eidt in zijn beschutte hok waar hij nooit uitkomt.
net zo goed dat een stadskind niet weet wat de vrije natuur is, weet een stal varken neit hoe het is om buiten te leven
Mijn paarden stonden vlak naast de varkensstal van de boer aan wie ik zijn land huurde.
Ten eerste veel stress, varken is een buitendier. Ze krijsen soms de boel bij elkaar. Ik vertoefde eindje in land waar varkens vrij rondliepen, die krijsen nooit. Die gingen zelfs comfortabel op een matras gaan slapen!
in principe zijn alle dieren buitendieren, ook wij mens ;) heb je al eens gevraagd naar de reden van het krijsen? varkens krijsen heel snel om weinig
Ten tweede veel slagen tijdens binnen-,buiten brengen stal. Ze staan gewoon keihard de varkentjes op en af de camion te meppen.
ik heb veel varkens van hok naar hok verplaatst en ook in en uit vrachtwagens, slaan was er niet bij :n
Ten derde, als ik bij +30 graden de stal binnen ga, dan liggen de varkens plat keihard te hijgen op de grond. Ik hou het zelf niet uit, zo benauwend is het binnen en vlucht totaal van de kaart de stallen uit.'s anderendaags, 1 keer raden, liggen er enkele varkentjes dood vooraan onder de koepel om afgehaald te worden. Beetje luchtverfrissing is ook teveel gevraagd. Wel mooie bescherming tegen de elementen buiten +:)+
dan is er bij dat bedrijf iets goed mis met het klimaat beheer. ik ben in NL nog nooit in een stal geweest waar het niet een constante temperatuur, luchtvochtigheid en frisse lucht had 12 maanden per jaar
Ten vierde, moeder varken wordt vastgesnoerd zodat ze niet meer kan bewegen.
Als dat in België nog zo is is dat heel jammer. hier liggen de zeugen in kooien, ze kunnen staan liggen helaas niet draaien
Ten vijfde, worden ze na een heerlijk leven waar ze van niet beter weten, deze zeer stress gevoelige dieren, terug de camion opgeslegen, om dan de leuke bezigheden te ondergaan in het slachthuis (je gaat mij niet vertellen dat deze intelligente dieren niet weten waar ze terecht gekomen zijn) ipv thuis afgemaakt te worden.....
mij hoor je niet zeggen dat ze een heerlijk leven hebben gehad, wel dat hun leven naar verhouding beter is dan die op de ovp. hier blijven de biggen op het bedrijf tot slacht, gaan dus niet 2 keer de wagen op, en zeker niet gelagen! die worden rustig gedreven met schotten. een gestrest varken levert een slechte kwaliteit vlees op. dat wil je niet eten. ik ben voorstander om bij varkensbedrijven slachtlokalen te maken zodat de reis sterk verkort word. ik ben tegen het vervoer van levende varkens naar Italië om dan weer als vlees terug te keren. 't is nergens voor nodig dat gesleep.
Hypocrisie, ik denk het niet.


Dat er het een en ander anders is tussen de manier van varkenshouderijen in België en Nederland was mij wel duidelijk, alleen jammer dat belgen dan een vergelijking maken met hoe er bij hun met varkens om gegaan word en wat r nu in de ovp al jaren aan de gang is.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:43

Nikass schreef:
Aikon een varken weet niet beter? Serieus? Dat is pas recht praten wat krom is zeg -:(-
En zijn leven duurt niet zo lang nee omdat het voortijdig wordt beëindigd door de mens. Ik begreep net dat jullie daar in de OVP op tegen zijn.
Dat varken wordt niet beperkt in zijn natuurlijke gedrag? Wordt ook niet in een afgesloten gebied (lees: schuur) gehouden?

En een paard is een bos-dier? Since when?? >;)

Er was daar mooie natuur? Er was daar water! (En er IS mooie natuur, maar dat terzijde ;) )

Peluchy: wat jij schrijft over varkens is waar. Ik noem het hypocriet als mensen de manier waarop er met varkens wordt omgegaan goedpraten en dramatisch doen over OVP.
Ik denk te begrijpen dat jij het allebei afkeurt? Of begrijp ik jou nu nog niet goed? :? ;)
Als je beide situaties afkeurt ben je in elk geval consequent.


Nee, zolang een varken geen mogelijkheid heeft een ander leven kan leiden dan wat het in dat hok doet heeft het varken geen weet van een ander leven.
Net zo goed dat onderdrukte mensen geen weet hebben van hoe het is om in vrijheid te leven. Ze zullen er wel eens wat van gehoord hebben, maar weten dit niet uit eigen ervaring.

Nee, ik ben niet tegen op voortijdige levensbeëindiging, wel om het pas op het laatste moment te doen als een dier al een flinke lijdensweg heeft afgelegd.

Ja, varken word ook beperkt in zijn natuurlijke gedrag. Het is niet de bedoeling dat varkens in die schuren hun natuurlijke gedrag kunnen tonen. Daar zijn die schuren ook niet op ontwikkeld. Die zijn ontwikkeld om zo efficiënt/hygiënisch/klimaat gecontroleerd/stressvrij mogelijk te zijn.
De bedoeling in de ovp is dat dieren daar hun natuurlijke gedrag moeten aanwenden om te overleven in een voor hun natuurlijk gebied die daarvoor "ingericht"is. En dat kunnen ze niet. Er staat een hek om een postzegeltje land.

Heb jij het gebied gezien voor er een hek om kwam en er boerderijdieren op losgelaten werden?
En ja, er is veel water. Helaas zijn erg veel vogels en planten die aan de randen leefden verdwenen door de grote grazers.
Als jij die kaal gevreten vlakte, kapot gekauwde "bos" mooie natuur vind verschillen wij heel duidelijk van wat mooie natuur is.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:24

Kinke schreef:
Peluchy schreef:
Na alles wat er op internet gekomen is van varkensmishandeling, blijkbaar zijn nog veel gruwelijker dingen gebeurd. Komaan doe niet zo hypocriet _-:(n


Doe zelf niet zo hypocriet! Als iemand z'n hond mishandeld is toch ook niet opeens iedere hondeneigenaar zo? Waarom geldt dat voor boeren dan wel?

Hypocriet? Lees jij de nieuwsberichten niet? Ben je niet op de hoogte van wat de bio industrie doet met varkens? Neen? Wel, dan ben je een struisvogel met kop in het zand! De grootste gruwel gebeurt in de bio industrie verdorie!!! Een lel om je oren als je dit vergelijkt met hondeneigenaren _-:(
Niemand zou godverdomme nog varkensvlees mogen eten. Dieren zitten opeengepakt in hoge stress.
Dit zijn nog de braafste foto's die ik gevonden heb

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:03

Wel afbeeldingen uit nederland nemen aub.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:59

Peluchy, beter lezen!!! Jij veroordeelt iedere varkenshouder op een of andere buurman die volgens jou de biggen de vrachtwagen inslaat.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:06

Dit topic is geen discussie over de Nederlandse varkenshouderij.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:39

http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... n-132651E/

Dit is een gangbare varkensstal, Absoluut niet ideaal (voor de 2.5x 3.5+max 2 weken die de zeugen in de kraamhokken+inseminatiehokken doorbrengen, maar de rest van de tijd groepshuisvesting). Nieuwe stallen zijn vaak zeugvriendelijker (maar gevoelig voor uitval biggen de eerste week).

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:36

Ik eet graag een stukje varken, maar wel bij voorkeur bij boeren zoals mijn buurman vandaan. Dieren hebben het prima bij hem. Ze hebben ook nog een woelplekje, maar daar heb ik geen foto van.

Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:12

Leuk hoor, maar gezien er bij mij weten geen varkens in de OVP grazen ver off topic.
Genoeg discussies over de ethische kanten van vleescocumptie elders op bokt.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:35


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:44

Ja, want er word pas geschoten als ze zien dat een dier bijna dood is.
Ja "sommige" gaan de jagers natuurlijk net voor.
Dat afschieten is een zoethoudertje voor ons van kijk wij doen er wel wat aan het leed te voorkomen.
Voorkomen kunnen ze pas als er voor de winter ingegrepen word en dat vertikken ze.