Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:47

elenaMM77 schreef:
ik snap niet waarom ze het afschot niet in de herfst doen, zodat er een gezond aantal dieren de winter in gaat.. dan hoef je minder dieren door afschot te behouden voor de hongerdood, waardoor het afschot ook nog eens geen 'nut' meer heeft voor de mens anders dan behoud van de kudde.

beter dan vrijgrazend vlees is er bijna niet te vinden.. dus dun die kuddes uit tot reeele aantallen in het najaar.. is er mooi vlees voor de mensen te koop, en voldoende te eten voor het deel van de kudde dat overblijft.

zie het dan gewoon als goede combinatie, een stukje natuurbeheer door grazers en ondertussen prachtig mooi vrijgrazend vlees.

Vind ik goeie opmerking. Misschien doen ze dit niet omdat ze enkel de zwakke dieren eruit willen halen. Ik zou het ook mooi alternatief vinden voor vlees uit de bio industrie.
Heel moeilijke morele kwestie...

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:28

Peluchy schreef:
elenaMM77 schreef:
ik snap niet waarom ze het afschot niet in de herfst doen, zodat er een gezond aantal dieren de winter in gaat.. dan hoef je minder dieren door afschot te behouden voor de hongerdood, waardoor het afschot ook nog eens geen 'nut' meer heeft voor de mens anders dan behoud van de kudde.

beter dan vrijgrazend vlees is er bijna niet te vinden.. dus dun die kuddes uit tot reeele aantallen in het najaar.. is er mooi vlees voor de mensen te koop, en voldoende te eten voor het deel van de kudde dat overblijft.

zie het dan gewoon als goede combinatie, een stukje natuurbeheer door grazers en ondertussen prachtig mooi vrijgrazend vlees.

Vind ik goeie opmerking. Misschien doen ze dit niet omdat ze enkel de zwakke dieren eruit willen halen. Ik zou het ook mooi alternatief vinden voor vlees uit de bio industrie.
Heel moeilijke morele kwestie...

Zeker een goed alternatief, word op meer plaatsen in Nederland zo gedaan. Als je met pakweg 1000 grote grazers de winter ingaat zullen er nog wel wat een natuurlijke dood sterven maar niet van de honger omkomen. Dit aantal zal er ook voor zorgen dat de natuur weer kan opleven waardoor er weer meer voedsel beschikbaar komt.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:53

Wilde zwijnen horen van nature al in NL. In 1827 waren ze uitgestorven door over bejaging. In begin 1900 werden zwijnen van elders geherintroduceerd in NL wederom voor jacht doeleinden, maar dan alleen rond het Loo. Zowel dier van hier als "overlopers" uit Duitsland hebben NL weer bevolkt. Komt ook nog bij dat zwijnen alles eters zijn en een groot aanpassingsvermogen hebben naar niet alleen naar het voedselaanbod maar ook het gebied wat verandert.

Verschil met wild dat jaarlijks geschoten word en het schieten van half dode dieren in de ovp is dat de eerste voor zowel voor beperking als vlees geschoten word. Het tweede om dieren hun lijden te verkorten.

Runderen en paarden in dit gebied bij elkaar drijven om te schiften om zo een acceptabele hoeveelheid in de winter maanden te hebben is geen groot probleem. Laat er een groep westernruiters in los die ervaring hebben met het werken/drijven met vee. En met weinig stress worden de dieren in omheiningen gedreven. De dieren kunnen allemaal stuk voor stuk gecontroleerd worden en uitgezocht welke weg kunnen/moeten (denk aan manlijke dieren) en ze afvoeren naar de slager.

Nog beter, grote grazers eruit en de kleinere dieren (zwijnen/reeën/ konijnen/hazen/vogels...) daar herintroduceren wat naar mijn kennis/opleiding van natuur/milieu en flora en fauna veel meer waarde heeft dan een groep grote grazers er ongecontroleerd te laten aanmodderen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:13

Op de Veluwe (en in Montferland, waterleiding duinen etc) wordt geschoten om overpopulatie te voorkomen. In dat opzicht is dat niet anders dan in de OVP.

Van "half dode dieren" en van "aanmodderen" is geen sprake.
Je kunt het met het beleid eens of oneens zijn, maar het is niet zo dat er geen visie achter zit.

Je kunt je afvragen wat eerlijker is en beter voor de soort: de zwakkere dieren selecteren en afschieten of dieren in de kracht van hun leven?
Als ze worden opgegeten is het minder zielig?
Net als het "welzijn" van de varkens die hun leven "lang" in een schuur slijten om daarna te worden opgegeten; dat is wel acceptabel omdat het "een hoger doel" dient?
Het is hypocrisie ten top hier :r

Dat wilde zwijnen al langere tijd voorkomen in Nederland neemt niet weg dat de Veluwe net zo goed aangelegd gebied is en dus bestempeld kan worden als "landschapspark" (zoals de OVP eerder dit topic werd genoemd)

Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:14

Nikass schreef:
Op de Veluwe (en in Montferland, waterleiding duinen etc) wordt geschoten om overpopulatie te voorkomen. In dat opzicht is dat niet anders dan in de OVP.

Van "half dode dieren" en van "aanmodderen" is geen sprake.
Je kunt het met het beleid eens of oneens zijn, maar het is niet zo dat er geen visie achter zit.

Je kunt je afvragen wat eerlijker is en beter voor de soort: de zwakkere dieren selecteren en afschieten of dieren in de kracht van hun leven?
Als ze worden opgegeten is het minder zielig?
Net als het "welzijn" van de varkens die hun leven "lang" in een schuur slijten om daarna te worden opgegeten; dat is wel acceptabel omdat het "een hoger doel" dient?
Het is hypocrisie ten top hier :r

Dat wilde zwijnen al langere tijd voorkomen in Nederland neemt niet weg dat de Veluwe net zo goed aangelegd gebied is en dus bestempeld kan worden als "landschapspark" (zoals de OVP eerder dit topic werd genoemd)

Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.

Als je heel klein beetje kunt nadenken, dan weet je dat dit GEEN hypocrisie is!
Dieren worden nu gehouden in kleine stallen, zien soms zelfs nooit het daglicht, om dan uiteindelijk op je bord te belanden.
Ikzelf ben pesco-tariër, eet wel (kleine) vis, maar zou het al fairder vinden om vlees te eten van dieren die een wild en goed leven gehad hebben. Ik zou veel liever al die verschrikkelijke bio industrie zien sluiten met hun vreselijke mishandelingen en terug alles vrij in de natuur.
Van mij hoeven de diertjes niets te vrezen omdat ik enkel eet wat ooit vrij in de grote plas leefde, maar het zijn al deze die vlees willen. Dit zou mooi alternatief zijn, ook ipv van paarden op vreselijke wijze vanuit buitenland op transport te zetten richting slachthuis.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:23

Nikass schreef:
Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.


Maar verbinden is toch ook geen lage termijn oplossing? Er zijn geen natuurlijke vijanden dus ook dan zal de overpopulatie uiteindelijk plaats gaan vinden, op een nog grotere schaal..
Krijgen we daar ook een kaalgevreten vlakte..

Feral paarden zoals mustangs en brumbies zorgen in andere delen van de wereld voor grote schade en vernietiging van de natuur. Ook daar zijn geen natuurlijke vijanden buiten honger en dorst.. Laten we daar een voorbeeld aan nemen en er niet aan beginnen

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:29

Nikass schreef:
Op de Veluwe (en in Montferland, waterleiding duinen etc) wordt geschoten om overpopulatie te voorkomen. In dat opzicht is dat niet anders dan in de OVP.

Van "half dode dieren" en van "aanmodderen" is geen sprake.
Je kunt het met het beleid eens of oneens zijn, maar het is niet zo dat er geen visie achter zit.

Je kunt je afvragen wat eerlijker is en beter voor de soort: de zwakkere dieren selecteren en afschieten of dieren in de kracht van hun leven?
Als ze worden opgegeten is het minder zielig?
Net als het "welzijn" van de varkens die hun leven "lang" in een schuur slijten om daarna te worden opgegeten; dat is wel acceptabel omdat het "een hoger doel" dient?
Het is hypocrisie ten top hier :r

Dat wilde zwijnen al langere tijd voorkomen in Nederland neemt niet weg dat de Veluwe net zo goed aangelegd gebied is en dus bestempeld kan worden als "landschapspark" (zoals de OVP eerder dit topic werd genoemd)

Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.


Jij mag het hypocrisie noemen. Die varken in die schuur weet niet van een ander leven. Die lijd geen honger en heeft beschutting tegen de elementen. En daarbij duurt dit varken zijn leven niet lang in tegenstelling van het vee in de ovp. Gedomesticeerde dieren aan hun lot overlaten op een postzegeltje land is hypocrisie.

Ik ken het verschil tussen de veluwe en de ovp. Dat er een visie achter zit ben ik van op de hoogte. Alleen spoort die visie niet met de werkelijkheid (en ja dat noem ik dan aanmodderen). En dat weet men allang, maar wil er niet aan toe geven.

Er hebben in Nederland nooit wilde paarden gelopen (of je moet 1,9 miljoen jaar geleden recent vinden) en de koeien die hier liepen waren oerossen (die in 1627 uitgestorven zijn in europa) en wisenten. Ze leefden in kleine kuddes anders dan de runderen (ook de paarden) nu in de ovp.
Zowel runderen als paarden zijn bos dieren. En helaas is er amper meer iets wat bos genoemd kan worden. Dus een natuurlijk leefgebied hebben ze al niet meer mede doordat ze niet uit dat gebied kunnen trekken. En dit voor dieren die met gemak 15 kilometer per dag afleggen om voedsel te zoeken. Ze lopen in de ovp in rondjes. Vergelijk het maar met goudvissen in een kom.

Wat beter is is geen dieren in een afgesloten gebiedje dumpen en aan hun lot overlaten die niet in het Nederlandse "natuur" thuis horen van oudsher. En dan ook nog beperken in hun natuurlijke gedrag om te trekken. Wat anderen ook aan gegeven zijn er meer dan genoeg ervaringen met verwilderde kuddes paarden en wat daar met de vegetatie en oorspronkelijke fauna gebeurt is.

Er was daar mooie natuur met de fauna die er bij hoorde. Dat is om zeep geholpen door idealisten die niet verder gekeken hebben dan hun neus lang is. Die van menig was dat het gebied niet dicht mocht groeien en begraasd moest worden. Deze idealisten zijn helemaal voorbij gegaan aan wat natuur is. Natuur wisselt qua vegetatie en fauna door de tijd heen. Ook dicht groeien hoort daar bij. Het word van zelf ooit weer open gebied. Daar hoeft de mens zich niet mee te bemoeien. Als nu de grote grazers weggehaald zouden worden duurt het nog jaren voor het gebied weer was voor deze fiasco.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:56

Peluchy schreef:
elenaMM77 schreef:
ik snap niet waarom ze het afschot niet in de herfst doen, zodat er een gezond aantal dieren de winter in gaat.. dan hoef je minder dieren door afschot te behouden voor de hongerdood, waardoor het afschot ook nog eens geen 'nut' meer heeft voor de mens anders dan behoud van de kudde.

beter dan vrijgrazend vlees is er bijna niet te vinden.. dus dun die kuddes uit tot reeele aantallen in het najaar.. is er mooi vlees voor de mensen te koop, en voldoende te eten voor het deel van de kudde dat overblijft.

zie het dan gewoon als goede combinatie, een stukje natuurbeheer door grazers en ondertussen prachtig mooi vrijgrazend vlees.

Vind ik goeie opmerking. Misschien doen ze dit niet omdat ze enkel de zwakke dieren eruit willen halen. Ik zou het ook mooi alternatief vinden voor vlees uit de bio industrie.
Heel moeilijke morele kwestie...



in de herfst zijn die zwakkere dieren, nog niet echt heel zwak.. ze verzwakken juist door kou/nattigheid/schaarste.. dus ook de zwakkere dieren, kunnen nog heel goed gegeten worden..
niet meer als ze over het midden van de winter worden afgeschoten.. dan zijn ze verloren voor menselijke consumptie en kunnen ze hooguit nog in diervoeder verwerkt worden.

De populatie in de vroege herfst zal enige zwakkere dieren kennen.. die eruit halen plus overschot dat anders in de winter zal verzwakken.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:55

aikon schreef:
Nikass schreef:
Op de Veluwe (en in Montferland, waterleiding duinen etc) wordt geschoten om overpopulatie te voorkomen. In dat opzicht is dat niet anders dan in de OVP.

Van "half dode dieren" en van "aanmodderen" is geen sprake.
Je kunt het met het beleid eens of oneens zijn, maar het is niet zo dat er geen visie achter zit.

Je kunt je afvragen wat eerlijker is en beter voor de soort: de zwakkere dieren selecteren en afschieten of dieren in de kracht van hun leven?
Als ze worden opgegeten is het minder zielig?
Net als het "welzijn" van de varkens die hun leven "lang" in een schuur slijten om daarna te worden opgegeten; dat is wel acceptabel omdat het "een hoger doel" dient?
Het is hypocrisie ten top hier :r

Dat wilde zwijnen al langere tijd voorkomen in Nederland neemt niet weg dat de Veluwe net zo goed aangelegd gebied is en dus bestempeld kan worden als "landschapspark" (zoals de OVP eerder dit topic werd genoemd)

Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.


Jij mag het hypocrisie noemen. Die varken in die schuur weet niet van een ander leven. Die lijd geen honger en heeft beschutting tegen de elementen. En daarbij duurt dit varken zijn leven niet lang in tegenstelling van het vee in de ovp. Gedomesticeerde dieren aan hun lot overlaten op een postzegeltje land is hypocrisie.

Ik ken het verschil tussen de veluwe en de ovp. Dat er een visie achter zit ben ik van op de hoogte. Alleen spoort die visie niet met de werkelijkheid (en ja dat noem ik dan aanmodderen). En dat weet men allang, maar wil er niet aan toe geven.

Er hebben in Nederland nooit wilde paarden gelopen (of je moet 1,9 miljoen jaar geleden recent vinden) en de koeien die hier liepen waren oerossen (die in 1627 uitgestorven zijn in europa) en wisenten. Ze leefden in kleine kuddes anders dan de runderen (ook de paarden) nu in de ovp.
Zowel runderen als paarden zijn bos dieren. En helaas is er amper meer iets wat bos genoemd kan worden. Dus een natuurlijk leefgebied hebben ze al niet meer mede doordat ze niet uit dat gebied kunnen trekken. En dit voor dieren die met gemak 15 kilometer per dag afleggen om voedsel te zoeken. Ze lopen in de ovp in rondjes. Vergelijk het maar met goudvissen in een kom.

Wat beter is is geen dieren in een afgesloten gebiedje dumpen en aan hun lot overlaten die niet in het Nederlandse "natuur" thuis horen van oudsher. En dan ook nog beperken in hun natuurlijke gedrag om te trekken. Wat anderen ook aan gegeven zijn er meer dan genoeg ervaringen met verwilderde kuddes paarden en wat daar met de vegetatie en oorspronkelijke fauna gebeurt is.

Er was daar mooie natuur met de fauna die er bij hoorde. Dat is om zeep geholpen door idealisten die niet verder gekeken hebben dan hun neus lang is. Die van menig was dat het gebied niet dicht mocht groeien en begraasd moest worden. Deze idealisten zijn helemaal voorbij gegaan aan wat natuur is. Natuur wisselt qua vegetatie en fauna door de tijd heen. Ook dicht groeien hoort daar bij. Het word van zelf ooit weer open gebied. Daar hoeft de mens zich niet mee te bemoeien. Als nu de grote grazers weggehaald zouden worden duurt het nog jaren voor het gebied weer was voor deze fiasco.

Heel mooi verwoord.
Buiten dat ben ik niet akkoord met het feit dat je stelt dat een varken van niet beter weet dan het leven dat het l(ij)eidt in zijn beschutte hok waar hij nooit uitkomt.
Mijn paarden stonden vlak naast de varkensstal van de boer aan wie ik zijn land huurde.
Ten eerste veel stress, varken is een buitendier. Ze krijsen soms de boel bij elkaar. Ik vertoefde eindje in land waar varkens vrij rondliepen, die krijsen nooit. Die gingen zelfs comfortabel op een matras gaan slapen!
Ten tweede veel slagen tijdens binnen-,buiten brengen stal. Ze staan gewoon keihard de varkentjes op en af de camion te meppen.
Ten derde, als ik bij +30 graden de stal binnen ga, dan liggen de varkens plat keihard te hijgen op de grond. Ik hou het zelf niet uit, zo benauwend is het binnen en vlucht totaal van de kaart de stallen uit.'s anderendaags, 1 keer raden, liggen er enkele varkentjes dood vooraan onder de koepel om afgehaald te worden. Beetje luchtverfrissing is ook teveel gevraagd. Wel mooie bescherming tegen de elementen buiten +:)+
Ten vierde, moeder varken wordt vastgesnoerd zodat ze niet meer kan bewegen.
Ten vijfde, worden ze na een heerlijk leven waar ze van niet beter weten, deze zeer stress gevoelige dieren, terug de camion opgeslegen, om dan de leuke bezigheden te ondergaan in het slachthuis (je gaat mij niet vertellen dat deze intelligente dieren niet weten waar ze terecht gekomen zijn) ipv thuis afgemaakt te worden.....
Hypocrisie, ik denk het niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:15

Peluchy schreef:
Nikass schreef:
Op de Veluwe (en in Montferland, waterleiding duinen etc) wordt geschoten om overpopulatie te voorkomen. In dat opzicht is dat niet anders dan in de OVP.

Van "half dode dieren" en van "aanmodderen" is geen sprake.
Je kunt het met het beleid eens of oneens zijn, maar het is niet zo dat er geen visie achter zit.

Je kunt je afvragen wat eerlijker is en beter voor de soort: de zwakkere dieren selecteren en afschieten of dieren in de kracht van hun leven?
Als ze worden opgegeten is het minder zielig?
Net als het "welzijn" van de varkens die hun leven "lang" in een schuur slijten om daarna te worden opgegeten; dat is wel acceptabel omdat het "een hoger doel" dient?
Het is hypocrisie ten top hier :r

Dat wilde zwijnen al langere tijd voorkomen in Nederland neemt niet weg dat de Veluwe net zo goed aangelegd gebied is en dus bestempeld kan worden als "landschapspark" (zoals de OVP eerder dit topic werd genoemd)

Laten we kijken naar constructieve verbeteringen ;)
Jouw idee om andere, kleinere dieren in de OVP te laten leven ipv de grotere grazers is een optie denk ik, vooralsnog zou ik meer voorstander zijn van het verbinden vde grote natuurgebieden.

Als je heel klein beetje kunt nadenken, dan weet je dat dit GEEN hypocrisie is!
Dieren worden nu gehouden in kleine stallen, zien soms zelfs nooit het daglicht, om dan uiteindelijk op je bord te belanden.
Ikzelf ben pesco-tariër, eet wel (kleine) vis, maar zou het al fairder vinden om vlees te eten van dieren die een wild en goed leven gehad hebben. Ik zou veel liever al die verschrikkelijke bio industrie zien sluiten met hun vreselijke mishandelingen en terug alles vrij in de natuur.
Van mij hoeven de diertjes niets te vrezen omdat ik enkel eet wat ooit vrij in de grote plas leefde, maar het zijn al deze die vlees willen. Dit zou mooi alternatief zijn, ook ipv van paarden op vreselijke wijze vanuit buitenland op transport te zetten richting slachthuis.


Volgens mij begrijp jij mijn bericht niet, en anders begrijp ik jou verkeerd :? :? :?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:18

Aikon een varken weet niet beter? Serieus? Dat is pas recht praten wat krom is zeg -:(-
En zijn leven duurt niet zo lang nee omdat het voortijdig wordt beëindigd door de mens. Ik begreep net dat jullie daar in de OVP op tegen zijn.
Dat varken wordt niet beperkt in zijn natuurlijke gedrag? Wordt ook niet in een afgesloten gebied (lees: schuur) gehouden?

En een paard is een bos-dier? Since when?? >;)

Er was daar mooie natuur? Er was daar water! (En er IS mooie natuur, maar dat terzijde ;) )

Peluchy: wat jij schrijft over varkens is waar. Ik noem het hypocriet als mensen de manier waarop er met varkens wordt omgegaan goedpraten en dramatisch doen over OVP.
Ik denk te begrijpen dat jij het allebei afkeurt? Of begrijp ik jou nu nog niet goed? :? ;)
Als je beide situaties afkeurt ben je in elk geval consequent.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:34

fransje23 schreef:
Maar verbinden is toch ook geen lage termijn oplossing? Er zijn geen natuurlijke vijanden dus ook dan zal de overpopulatie uiteindelijk plaats gaan vinden, op een nog grotere schaal..


Daar heb je wel een punt :)*
Als je het verbindt met Duitsland komen er misschien wolven hier?
Ik weet niet of dat zou moeten hoor, je hebt gelijk dat alleen gebied vergroten wellicht niet veel veranderd, alhoewel dat in tegenspraak is tot wat hier (niet door jou) gezegd wordt; dat het aan de hekken ligt. >;)

Wat zou er volgens jou moeten gebeuren? Grote grazers er weghalen?
Of iets van geboorte beperking?
Hoe gaat het op andere plaatsen waar koniks zijn uitgezet?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:38

Niet waar andere Koniks zijn uitgezet, maar op Assateague Island (VS) loopt een kudde pony's. Die krijgen één keer een veulen (in principe) en daarna de rest van hun leven de prikpil.
Op het zuidelijke deel van het eiland (Chincoteague) doen ze niet aan geboortebeperking, maar wel jaarlijks de 'pony swim'. Alle pony's worden naar een bepaalde plek gedreven en daar geselecteerd en geveild.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:19

Hilary schreef:
Niet waar andere Koniks zijn uitgezet, maar op Assateague Island (VS) loopt een kudde pony's. Die krijgen één keer een veulen (in principe) en daarna de rest van hun leven de prikpil.
Op het zuidelijke deel van het eiland (Chincoteague) doen ze niet aan geboortebeperking, maar wel jaarlijks de 'pony swim'. Alle pony's worden naar een bepaalde plek gedreven en daar geselecteerd en geveild.



1x in hun leven een veulen kan niet kloppen.. want zelfs in 'gevangenschap' is het sterftecijfer onder veulens behoorlijk hoog.. En dan zitten we er als mens nog bovenop met antibiotica en levensreddend ingrijpen.. Daarna heb je nog roofdieren in de meest kwetsbare dagen na de geboorte, scepsis door infectie tijdens of net na de geboorte, blessures door veulen lompheid waardoor het een 'zwak' dier blijft voor roofdieren.

stel het sterftecijfer is 30 procent tot aan volwassenheid (zeer optimistisch).. En iedere merrie mag maar 1x veulen.. dan neemt dus iedere generatie de populatie met meer dan 30% af, omdat van iedere drie merries er 1 veulen sterft, en er dan ook nog eens een aantal hengstjes tussen zit.. dus voor iedere merrie die dan werpt, komt er gemiddeld dan maar 1/2 merrie terug als volwassen dier. De kudde zou dan dus in notime verdwijnen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:27

Peluchy, dat jij dan blijkbaar een varkensboer kent die zo met z'n dieren omgaat betekent niet dat ze allemaal zo zijn. Biggetjes de wagen inslaan heb ik nog nooit gezien, een zeug wordt niet vastgebonden zodat ze zich niet meer kan bewegen. Een goede varkenshouder zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de dieren het niet te warm krijgen in de stal. Overigens, varkens krijsen heel snel :)

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:45

Nikass schreef:
fransje23 schreef:
Maar verbinden is toch ook geen lage termijn oplossing? Er zijn geen natuurlijke vijanden dus ook dan zal de overpopulatie uiteindelijk plaats gaan vinden, op een nog grotere schaal..


Daar heb je wel een punt :)*
Als je het verbindt met Duitsland komen er misschien wolven hier?
Ik weet niet of dat zou moeten hoor, je hebt gelijk dat alleen gebied vergroten wellicht niet veel veranderd, alhoewel dat in tegenspraak is tot wat hier (niet door jou) gezegd wordt; dat het aan de hekken ligt. >;)

Wat zou er volgens jou moeten gebeuren? Grote grazers er weghalen?
Of iets van geboorte beperking?
Hoe gaat het op andere plaatsen waar koniks zijn uitgezet?


Wat mij betreft mogen inderdaad alle grote grazers worden weggehaald, deel miss hoen herplaatst en een deel geslacht en het vlees verkocht. In hoeverre dat mogelijk is want misschien zit het wel vol lintwormen?
Daarna hekken weg en gebied zijn gang laten gaan. Maar dat laatste kunnen mensen niet zo goed. :D

Bij ons in de duinen lopen Schotse hooglanders, schapen en Exmoorpony's. Een deel van de dieren wordt jaarlijks geslacht en vlees kun je kopen. Een Schotse hooglanderburger is erg lekker :9
Paard en worden ook bij elkaar gedreven, ontwormt en geselecteerd.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:48

Janneke2 schreef:
...van mij mag het, chippen, oormerk, opdrijven, opeten.
Koniks zonder al te veel stress op de trailer is gewoon mogelijk.
(De herten zijn wat lastig, maar wel of geen ervaring met bejaging os al snel merkbaar.)

Princpieel zie ik alleen wat verschillen tussen 'dier gaat dood om natuurlijke redenen' en 'dier gaat dood voor die tijd en wordt opgegeten'.
Qua dierenleed lijkt optie 1 mij net iets beter, sprak de vegetariër....

Vruchtbaar land kun je prima gebruiker voor vlees""productie"" en 's winters bijvoeren is dan al helemaal niet nodig.

Wat mij trof in de statistieken is dat er uiteraard schommelingen zijn, maar dat het beeld niet is 'ďat er ieder jaar meer dieren worden afgeschoten'.
Ook met "nagespeeld roofdier" is de popuatie een soort van stabiel.

En mbt dierenwelzijn zou het bio industrie kunnen schelen.
(Zo gaan die dingen niet, |( de meeste mensen kopen goedkoop vlees omdat er bioindustrie is... Maar het scheelt mogelijk Prinzipienreiterei.)


Ik ben ook vegetarier, maar het lijkt mij toch minder diervriendelijk als ze op natuurlijke wijze sterven van de honger. En de bio industrie is ook minder diervriendelijk dan half wilde dieren bijvoeren voor de productie

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:59

Dit zijn hele mooie stukjes "wild" vlees van dieren die als ze geen honger hoeven te lijden een mooi leven hebben gehad.
Daar mag best ook wel wat voor betaald worden en daar kan dan ook weer behoud voor de dieren van betaald worden.
Dan is het een heel mooi project.

nu afschieten als ze op een paar dagen na zelf al het loodje leggen is het gruwelijkste wat men kan doen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:11

Bruintje "op een paar dagen na" is niet de realiteit.

Ik denk dat als er zo nodig vlees moet worden gegeten dat het beter van wild af kan komen dan van bio industrie. Ik ben alleen bang dat de varkens het niet beter gaan krijgen als men de koniks gaat opeten.
Ik vind het toch wel bizar dat als het "een mooi stukje vlees" oplevert, het project opeens wel is geslaagd.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:20

Het niet slagen van het project zit hem in het feit dat er jaarlijks grote aantallen dieren verhongeren (±30% gemiddeld gesproken. Officieel wordt er geen conditiescore aangegeven, maar het rapport leest tussen de regels door een score van 1-1.5 (op 5)) en dat het voorbij kaal gegeten wordt. Niet in het feit dat er dieren daar de boel wat kaal staan te houden.

Op het moment dat er 's winters iets minder vraat is, doordat de dieren niet verrekken van de honger (want eerder afgeschoten), is er ook meer herstel van planten mogelijk waardoor ook een hoop vogelsoorten weer een kans hebben.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:24

Maar dat is dus wat nu gebeurt, het afschieten. Maar daar is nu ook weer iedereen tegen?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:29

Nee, men is niet tegen het afschieten an sich (in ieder geval in dit topic. Op een enkeling na), maar op de situatie dusdanig uit de hand te laten lopen (het laten verhongeren van de dieren) dat afschot de enige manier is dat het uitzichtloos lijden beëindigd wordt.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:35

Nikass schreef:
Maar dat is dus wat nu gebeurt, het afschieten. Maar daar is nu ook weer iedereen tegen?

Nee, men is tegen de tijd dat het gebeurt. Aangegeven is er al vaker dat er besloten moet worden met hoeveel dieren van elke soort incl. verdeling geslacht je de winter in wil. Het afschot zou dus in oktober moeten gebeuren ipv als ze al creperen nadat ze alle winterreserves te vroeg opgebruikt hebben. Er moet dus een maximum aantal dieren m.a.w. draagkracht van het gebied vastgesteld worden ipv deze huidige bekorten van ondragelijk lijden methode om de aantallen te beperken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:32

Nikass schreef:
Bruintje "op een paar dagen na" is niet de realiteit.

Ik denk dat als er zo nodig vlees moet worden gegeten dat het beter van wild af kan komen dan van bio industrie. Ik ben alleen bang dat de varkens het niet beter gaan krijgen als men de koniks gaat opeten.
Ik vind het toch wel bizar dat als het "een mooi stukje vlees" oplevert, het project opeens wel is geslaagd.

Dat is wel de realiteit, wat ze nu afschieten is op sterven na dood door de honger.

En nee het project is niet geslaagd omdat er dan vlees vandaan komt, het project is dan geslaagd omdat er tijdig geschoten word, vóór de hongerdood. Immers van zo'n schraal ding komt geen vlees.
Maar wel vervelend als je woorden zo verdraaid.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:48

Mizora schreef:
Nee, men is niet tegen het afschieten an sich (in ieder geval in dit topic. Op een enkeling na), maar op de situatie dusdanig uit de hand te laten lopen (het laten verhongeren van de dieren) dat afschot de enige manier is dat het uitzichtloos lijden beëindigd wordt.


:j

Dan liever eerder afschieten zodat het vlees nog een doel kan dienen en dieren minder lijden.