Rechtbank wijst letselschade zaak af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 21:42

Bokt.nl / Equnews
Overige

Afbeelding
Foto: Marjoow


In Engeland heeft een beginnende ruiter een rechtzaak verloren. De vrouw klaagde een staleigenaar aan nadat deze haar heeft begeleid bij het vinden van een paard. De staleigenaar had hiervoor £30 ontvangen. Twee maanden na aankoop viel de ruiter van het paard en startte zij een juridische procedure voor de letselschade die zij had opgelopen. Deze zaak is door de rechter afgewezen, de ruiter heeft het paard gekocht terwijl deze werd afgeraden door de staleigenaar.

De staleigenaar werd gevraagd om de eiser te vergezellen bij de bezichtiging van de paarden en kreeg hiervoor een vergoeding van £30 voor haar tijd. In totaal was zij drie keer met de ruiter meegeweest.
Beide partijen hebben de merrie bezichtigd welke door de verkoper werd omschreven als veilig, mak en ideaal voor een beginner. Het paard werd bezichtigd in de buitenbak en op de weg.

Op het moment dat de eiseres besloot om de merrie te kopen en haar veterinair te laten keuren, werd er een zwelling ontdekt rond de maag. Zowel de dierenarts als de staleigenaar raadden de eiseres af om het paard te kopen vanwege deze aandoening. Ondanks voorgaand advies heeft de eiseres de koop doorgezet aangezien de verkoper aangaf dat het £200 dure paard anders naar de slager zou worden gebracht.

De merrie kwam in een pensionstal te staan en na een aantal lessen werd bij het paard verder geen gedragsproblemen geconstateerd.

Tijdens de twee dagen durende zitting werd door de staleigenaar en haar getuigen beschreven dat de eiseres hun advies niet had opgevolgd over hoe zij het beste voor het paard kon zorgen en dat zij het paard van genoeg beweging moest voorzien. Vaak werd het paard dagen achter elkaar niet gereden.

Eind 2013 deed zich weer een periode voor waarbij de merrie niet werd gereden. Toen de ruiter twee weken later samen met een vriend deelnam aan de les viel zij van het paard.

Tijdens de zitting stelde de eiseres dat de merrie begon te draven en te galopperen ondanks dat de eiser hulpen gaf om het paard te stoppen. Op een bepaald moment rende de merrie richting het hek waardoor de eiser van het paard viel en zij ernstig lichamelijke verwondingen opliep.

Hoewel de staleigenaar de £30 had geaccepteerd, volgde de Rechtbank de stelling van de staleigenaar dat zij de eiseres had verteld dat zij niet structureel paarden kocht en verkocht en zij hier niet van leefde, zij was verder ook geen rij-instructrice en geen ervaringsdeskundige in het selecteren van paarden voor hun eigenaren. Gezien de omstandigheden stelde de rechter dat de staleigenaar er niet op uit was op het creëren van juridische verhoudingen.

In aanvulling op het voorgaande stelde de rechter dat aangezien de merrie wel normaal gedrag vertoonde vanaf de aankoop tot aan het moment van het ongeluk, zij ondanks het gebrek aan beweging toch geschikt was voor de eiseres op het moment van het sluiten van de koopovereenkomst. Verder volgde de rechtbank dat de staleigenaar juist had gehandeld door de eiseres te adviseren om de merrie op het terrein van de verkoper uit te proberen en om het paard veterinair te laten keuren.

Verder werd nog opgemerkt dat er een nieuw hoofdstel was gekocht voor de merrie tussen de laatste rit en de dag van het ongeluk en dat de eiseres het bit twee gaten te laag had hangen in de mond van het paard. De rechtbank zag in dat dit kon bijdragen aan het feit dat de eiseres de controle over het paard verloor.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:49

Jeetje waarom moet de schuld altijd afgeschoven worden :(

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:52

Mensen zijn hartstikke gek.

Altijd maar dat gejank en centen overal uit proberen te halen.
Hoe bedenk je het.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:03

Geweldige titel. Vandaag heeft de rechter ook 35 echtscheidingen, 42 faillissementen en 67 celstraffen uitgesproken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:06

Tazzey schreef:
Geweldige titel. Vandaag heeft de rechter ook 35 echtscheidingen, 42 faillissementen en 67 celstraffen uitgesproken.
8-)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:16

Wat bizar dat hiermee naar de rechtbank gegaan is. Dacht haast dat het in Amerika was, maar nee. Het zou niet eens in me opkomen om daarvoor een rechtszaak aan te spannen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:20

Ik had liever een onafhankelijk verslag gelezen over de hoorzitting tegen de KNHS in Zutphen maar daarover blijft het verbazingwekkend stil op bokt. Ik vind dat wel op zijn zachtst gezegd bijzonder.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:27

_O- Geniaal.

Ik viel een paar weken geleden van de trap van m'n huurwoning. Ik zal de woningstichting aansprakelijk gaan stellen voor letselschade; immers hun trap waar ik vanaf viel :roll: _O- _O-

Noemen ze ook wel claim-cultuur. Dacht dat de VS erg waren, maar dit bewijst maar weer dat er tegenwoordig overal en nergens een claim-cultuur kan zijn :D

Als je niet van een paard wil vallen en daar letsel van wil oplopen of hier bang voor bent, parkeer je derrière dan ook niet op zo'n beest.

Anoniem

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:33

Ik brak weleens mijn pink doordat ik er een pot augurken op liet vallen (ja, echt). Zal ik dan nu maar de augurkenfabrikant voor de rechter slepen?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:07

Resistance schreef:
Ik brak weleens mijn pink doordat ik er een pot augurken op liet vallen (ja, echt). Zal ik dan nu maar de augurkenfabrikant voor de rechter slepen?

Nee, de cassière van de supermarkt.
Zij heeft het geld in ontvangst genomen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:14

Brainless schreef:
Resistance schreef:
Ik brak weleens mijn pink doordat ik er een pot augurken op liet vallen (ja, echt). Zal ik dan nu maar de augurkenfabrikant voor de rechter slepen?

Nee, de cassière van de supermarkt.
Zij heeft het geld in ontvangst genomen :+



:')

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:30

Brainless schreef:
Resistance schreef:
Ik brak weleens mijn pink doordat ik er een pot augurken op liet vallen (ja, echt). Zal ik dan nu maar de augurkenfabrikant voor de rechter slepen?

Nee, de cassière van de supermarkt.
Zij heeft het geld in ontvangst genomen :+


De vakkenvuller die heeft tenslotte die bewuste pot in het schap gezet die jij dan weer gepakt hebt :')


We zitten al in een claim cultuur. In de zorg werken we al met een indek cultuur of de zogenaamde indek geneeskunde. Iedereen dekt zich in om te voorkomen dat er rechtzaken gestart gaan worden. Nederland draait door zoals René van der Gijp al zei.. het is triest en zorgwekkend, deze ontwikkelingen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:36

Voor 30 pond 3x mee gaan, een paard tegen je advies in aangeschaft zien worden voor 200 pond (onderste prijsklasse), tegen je advies in te weinig beweging geven en als er dan met een niet-passend hoofdstel gereden wordt en de eigenaresse valt er (uiterst ongelukkig) een keertje af, wordt je beschuldigd van verkeerde begeleiding bij de aankoop van een paard? Ik ben heel blij dat de rechter heeft aangegeven dat hij niet schuldig is. Wat een bizar verhaal.

Die stalhouder denkt ook 3x na voordat hij voor een tientje per keer iemand helpt met een paard zoeken.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:45

Ik zou het paard aansprakelijk stellen. Die is sowieso schuldig en heeft geen alibi }> :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 02:11

Tazzey schreef:
Geweldige titel. Vandaag heeft de rechter ook 35 echtscheidingen, 42 faillissementen en 67 celstraffen uitgesproken.


Haha, you've read my mind :')

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 03:14

Je zal het maar als stalklant hebben :oo

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 04:38

Destination schreef:
Wat bizar dat hiermee naar de rechtbank gegaan is. Dacht haast dat het in Amerika was, maar nee. Het zou niet eens in me opkomen om daarvoor een rechtszaak aan te spannen.


Het schijnt zo te zijn dat Engeland tegenwoordig net zo erg, zo niet erger, is.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:29

Gianti schreef:
Je zal het maar als stalklant hebben :oo


Nou inderdaad :j
"Het paard draafde en galoppeerde ondanks dat ik op het knopje stoppen had gedrukt" Hij doet het niet mama! :roll:

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:53

Nikass schreef:
Gianti schreef:
Je zal het maar als stalklant hebben :oo


Nou inderdaad :j
"Het paard draafde en galoppeerde ondanks dat ik op het knopje stoppen had gedrukt" Hij doet het niet mama! :roll:


_O- _O- :=

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:11

MISTRAL94 schreef:
quote="Brainless"]
Resistance schreef:
Ik brak weleens mijn pink doordat ik er een pot augurken op liet vallen (ja, echt). Zal ik dan nu maar de augurkenfabrikant voor de rechter slepen?

Nee, de cassière van de supermarkt.
Zij heeft het geld in ontvangst genomen :+

De vakkenvuller die heeft tenslotte die bewuste pot in het schap gezet die jij dan weer gepakt hebt :')


We zitten al in een claim cultuur. In de zorg werken we al met een indek cultuur of de zogenaamde indek geneeskunde. Iedereen dekt zich in om te voorkomen dat er rechtzaken gestart gaan worden. Nederland draait door zoals René van der Gijp al zei.. het is triest en zorgwekkend, deze ontwikkelingen.

Wat heeft de vreselijk onsmakelijke en respectloze grap van René van der Gijp hier in hemelsnaam mee te maken? >;)

Maar goed, raar verhaal. Het zou idd je stalklant zijn...

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:54

de hele wereld wordt gek, misschien moeten mensen maar weer met de benen in de klei, dan komt de boerennuchterheid terug :')

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:04

Maar de staleigenaar had haar toch afgeraden het paard te kopen.Als ze dat dan toch doet is het alleen haar eigen schuld.Overigens vind ik het ook niet correct van de verkoper dat die zegt dat het paard naar de slager moet als zij het niet koopt. Op zo'n manier wordt je moreel onder druk gezet,als je dat zielig vindt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Rechtbank wijst letselschade zaak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:27

dat die vrouw de staleigenaar aanklaagde is al krankzinnig, maar dat deze zaak überhaupt bij een rechter terecht gekomen is, is nog krankzinniger; was toch zeker direct al duidelijk dat staleigenaar geen blaam trof en er dus helemaal geen zaak was.
compleet gestoord zijn we aan het worden.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:39

Zo gaat dat dus. Je helpt iemand met een paard te zoeken, je adviseert doe deze maar niet. Je bent er veel tijd aan kwijt, je krijgt er € 40,-- (ongeveer omgerekend) voor, dus een schijntje voor terwijl je er twee dagen mee bezig bent geweest en dan als klap op de vuurpijl word je leven overhoop gehaald doordat je ook nog een aanklacht aan je broek krijgt. Dit soort dingen duren altijd lang, zijn niet leuk en geeft veel ergernis en verdriet. Wat een nare ondankbare klant zeg. Verschrikkelijk gewoon dit soort mensen.

Een vriendin van mij heeft ooit 3!! dagen met iemand door Frankrijk gereden met eigen auto en trailer erachter, op zoek naar een goede merens. Gevonden. Toen ze thuis kwamen en paard had afgeleverd kreeg ze € 100,-- :oo . Soi er waren geen afspraken gemaakt, maar dit is natuurlijk wel heel erg weinig. De klant vond het hobby van mijn vriendin en met moeite legde ze er nog wat bij toen mijn vriendin de onkosten uitlegde alleen al aan benzine, terwijl alleen al de benzine het 2-3 dubbele was. Daar moest ik gelijk aan denken toen ik dit verhaal las. Sommige mensen zijn gewoon hele nare mensen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:47

pien_2010 schreef:
Zo gaat dat dus. Je helpt iemand met een paard te zoeken, je adviseert doe deze maar niet. Je bent er veel tijd aan kwijt, je krijgt er € 40,-- (ongeveer omgerekend) voor, dus een schijntje voor terwijl je er twee dagen mee bezig bent geweest en dan als klap op de vuurpijl word je leven overhoop gehaald doordat je ook nog een aanklacht aan je broek krijgt. Dit soort dingen duren altijd lang, zijn niet leuk en geeft veel ergernis en verdriet. Wat een nare ondankbare klant zeg. Verschrikkelijk gewoon dit soort mensen.

Een vriendin van mij heeft ooit 3!! dagen met iemand door Frankrijk gereden met eigen auto en trailer erachter, op zoek naar een goede merens. Gevonden. Toen ze thuis kwamen en paard had afgeleverd kreeg ze € 100,-- :oo . Soi er waren geen afspraken gemaakt, maar dit is natuurlijk wel heel erg weinig. De klant vond het hobby van mijn vriendin en met moeite legde ze er nog wat bij toen mijn vriendin de onkosten uitlegde alleen al aan benzine, terwijl alleen al de benzine het 2-3 dubbele was. Daar moest ik gelijk aan denken toen ik dit verhaal las. Sommige mensen zijn gewoon hele nare mensen.


Ik vind het persoonlijk nog vreemder om hier géén afspraken over te maken en dan 100 euro te weinig te vinden. Als jij een betaalde dienst wil leveren, dan spreek je dat van te voren af. En anders ga je er vanuit dat het een vriendendienst is