Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: Tinker

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
De Tinker van Bokker missanita84


De Tinker
Ook wel bekend als de Gypsy Cob, zigeunertrekpaard, of koe-paard. Ze stralen rust en lompheid uit, maar er is in de ervaringen het tegenovergestelde bevestigd. Ze kunnen enorm eigenwijs zijn, heel koel of juist hele wakkere dieren.
Er kwamen enorm veel verhalen over dit prachtige ras naar voren, je merkt direct dat het Tinker-virus, of het Tinker Virish wat voorbij kwam in het topic, heel sterk heerst bij de eigenaren. De Tinker gaat voor de eigenaar door het vuur, maar andersom is dat ook zo.

Je hebt Tinkers in verschillende types, kleuren en maten.

Naast de Drumhorse (wat een kruising is van shires en tinkers, zie TGCDHA stamboek), heb je 4 verschillende ‘Tinkers’.

De Scudder; een ranker, dravertype Tinker met weinig behang.
De Grai; een slanker, sierlijker gebouwd dier.
De Cob; de klassieke rechthoekige Tinker met veel behang en relatief kort gestel.
De Vanner; het grootste type. Zwaarder gebouwd met veel behang en veel trekkracht, met een zwaardere halsaanzet en brede borst.

De stokmaten die voorbij komen variëren van 1.40m tot 1.75m.
[ img ]

Karakter


Het karakter van een Tinker kan enorm verschillen, waar de een heel koel en werkwillig is, kan de ander wel heel eigenwijs en heet zijn. Het typische "alle Tinkers zijn slome, koele kikkers" gaat niet voor alle Tinkers op. Wel kwam er veel naar voren dat een typische Tinkereigenschap het gedeelte 'alles voor eten' is. Het zijn brave, werkwillige, goedzakken, op mensen gericht met een eigen karakter, maar ze gaan door het vuur voor je. Ze zijn ook enorm veelzijdig, wat ze voor iedereen geschikt maakt.

Er kwamen omschrijvingen voorbij die aangeven dat het een pittig ras is, ondanks dat het koudbloeden zijn. Het zijn 'koekiemonsters', voor een beloning gaan ze door het vuur. Ze kunnen enorm lomp zijn, alsof ze je niet respecteren of niet helemaal beseffen hoe groot ze eigenlijk zijn. Ze gaan dwars door alles heen, struiken, bomen, als je het van ze vraagt (of niet ;-) ).

Ze denken actief mee, soms iets te actief waardoor ze een goede en duidelijke leider nodig hebben.
Tinkers werken graag samen met je, als een team, samen alles overwinnen en oplossingen zoeken.

Het ras wordt zeker aangeraden als familiepaard, maar niet voor een hele groene ruiter.


Tinkers in de sport
[ img ][ img ][ img ]

Veelzijdige paarden, dat is iets wat vaak naar voren kwam in het verzameltopic. Tinkers worden niet alleen gebruikt als recreatiepaard, maar zijn in vele verschillende disciplines aanwezig.
Zo worden ze gebruikt voor de mensport, ze worden dressuurmatig ingezet, ze kunnen een springparcours afleggen, worden gebruikt in de cross en er kwam zelfs voorbij dat er Tinkers mee hadden gedaan met het WK Horseboarden. Kortom, een heel veelzijdig type!


Behang
[ img ][ img ][ img ]

Veel haar! Dat is de Tinker zijn stokpaardje, die prachtige volle bos manen. Wie wil dat nou niet, maar wat een werk is het om die manen zo mooi te houden! Uren vlechten is voor sommige Tinkereigenaren niet meer weg te denken. Maar niet alleen de manen zijn veel, ook de staart is vaak heel vol en zwaar.
Veel Tinkers hebben ook een baard en snor, vooral in de winter krijgen de meeste Tinkers een heerlijke beharing. Wat kenmerkend is voor de Tinker zijn de volle sokken met haar, het is veel werk om deze te onderhouden. Helaas kan het wel eens voorkomen dat onder verkeerde omstandigheden of gevoeligheid, de Tinker door zijn sokken vaak te maken krijgt met mok, rasp, mijt en luizen.


Kleuren
[ img ]
Niet alle Tinkers zijn bont!

De meeste kennen de Tinker van de bonte kleuren die zij hebben, maar niet alle Tinkers zijn bont.
Er zijn meerdere kleuren, Tinkers met een effen lijf en witte sokken en bles, een kleur die wellicht van het Shire bloed komt. Af en toe zie je een palomino of zelfs palominobont. Ook komen blauw-bonte Tinkers voor en geheel zwarte of bijna hele witte paarden.

[ img ]
Pintaloosa

Bijzonder weetje

Het Engelse equivalent Tinker is een niet bepaald vleiend woord dat in Ierland en Groot-Brittannië wordt gebruikt om rondtrekkende groepen aan te duiden, zoals de zigeuners en de Ierse Travellers. De aanduiding Tinker wordt gevoeld als een scheldwoord voor rondtrekkende handelaren die overal aanbellen en mensen aanbieden om messen te slijpen en ketels te lappen. Het Engelse woord voor ketel is tin, waardoor het woord Tinker ontstond.


Leuke plaatjes
[ img ]

[ img ]

Voor volgende maand zijn we op zoek naar al jullie ervaringen met de Fries.
Post je verhalen en foto's hier: [RPA] Ras van de maand: de Fries!.
Ook kan iedereen in dat topic in de poll meestemmen voor het volgende uit te lichten ras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 21:50 



 
Profiel   

Jaaa!! Tinker!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 22:49 



 
Profiel   

Met hetzelfde paard;

Z1 dressuur
Cross
Springen
TREC
Endurance
Mennen
Working Equitation
Fokken (4 veulens)
Dat icm het grondwerk en handwerk van de Academische Rijkunst en het helpen bij het leren rijden van jongedames.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 22:57 



 
Profiel   

Tinkers zijn super paarden. Veelzijdig en lief. Mijn Tinker heeft mij ook uitgezocht. Ik niet direct hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 23:16 



 
Profiel   

Wat een leuk stuk en wat mooi dat m'n Chuckie voorbij komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 05:13 



 

Ik zit erover te denken er nog een paard bij te kopen voor buitenrijden. Zit alleen nog te twijfelen tussen draver, fjord of tinker. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 06:59 



 
Profiel   

Knappe paddy staat erbij!!!
Leuk geschreven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 07:22 



 
Profiel   

[ img ]
echt een GEWELDIG ras :D ...zooo blij met de mijne <3 <3 <3 <3 <3 <3
liefde op het eerste gezicht .
Als veulen gekocht en niet meer uit mijn leven te slaan haha..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 07:53 



 
Profiel   

Wat gaaf ras van de maand de tinker. Ik heb er 2 . Mijn tuin had mij uitgekozen toen ik voor een andere tinker mensen kijken.
Vanavond zal ik foto's plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:00 



 
Profiel   

Was best nuttig geweest als er iets over PSSM in had gestaan. Helaas heerst er in de Tinkerwereld nog te vaak een taboe op...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:27 



 
Profiel   

Wat leuk dat mijn man met zijn tinker voorbij komt! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:51 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Was best nuttig geweest als er iets over PSSM in had gestaan. Helaas heerst er in de Tinkerwereld nog te vaak een taboe op...



Dat ben ik niet met je eens.. Ik vind dat t nu juist overal gevraagd/aangegeven wordt.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:53 



 
Profiel   

Dan moet je eens op Facebook rondkijken. Daar stel je je als Tinkereigenaar aan als ze last hebben van de PSSM en in de handel melden ze gewoon dat het niks voorstelt hoor. En dan ken ik ook nog wat dragers die gedekt zijn, want "Tinkers hebben er geen last van". Het is helaas slechts een topje van de ijsberg dat nu wordt aangegeven, al is het wel goed dat het NsvT nu ingrijpt, dat vind ik wel echt klasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:56 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Dan moet je eens op Facebook rondkijken. Daar stel je je als Tinkereigenaar aan als ze last hebben van de PSSM en in de handel melden ze gewoon dat het niks voorstelt hoor. En dan ken ik ook nog wat dragers die gedekt zijn, want "Tinkers hebben er geen last van". Het is helaas slechts een topje van de ijsberg dat nu wordt aangegeven, al is het wel goed dat het NsvT nu ingrijpt, dat vind ik wel echt klasse.

CPL is ook al zoiets wat stiekem meer voor komt dan word toegegeven.

Heb zelf geen tinker maar wel een tijd verzorgd, fijne paarden over het algemeen volgens mij :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 08:58 



 
Profiel   

Ja dat valt inderdaad zowat onder dezelfde categorie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 09:08 



 
Profiel   

Hier een 2 jarige merrie....Helaar niet zoveel behang als ik zou willen maar hey, een gouden hartje (al pubert ze nu wel)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 09:54 



 

Tinkiessss *\o/* *\o/* *\o/*

Ik heb nog nooit een paard met zoveel humor gehad. Regelmatig lig ik in een deuk om wat ze weer uit heeft gehaald :') Je hoeft je maar om te draaien of ze heeft weer wat uitgespookt, variërend van touwen losmaken tot de boxdeur zelf openen :D Het is ook een aardige sloper, halstertouwen gaan hier regelmatig kapot, maar alles wat binnen haar bereik staat moet even uitgebreid bekeken, besnuffeld en indien nodig gesloopt worden. Zo heeft ze al eens een TL bak van de muur gesloopt :=
[ img ]

[ img ]

Ze doet inderdaad alles voor eten := Ze kan stronteigenwijs zijn, als ze ergens geen zin in heeft doet ze het ook écht niet. Maar als ze het leuk vindt, heb je een fantastisch lief, braaf en meewerkend paard. Af en toe ontzettend confronterend, heb regelmatig met mijn handen in het haar gezeten wat ik nu weer met haar aan moest, maar uiteindelijk komt het allemaal goed. Ze lijkt zo stoer, het is een aardige tank om te zien, maar ze is ook zo gevoelig. Als je bijvoorbeeld je stem ook maar verheft in haar buurt, kruipt ze bijna weg in een hoekje, ze vindt dat echt verschrikkelijk.

Maar buiten dat is het ook gewoon een ontzettend lief, leuk en prachtig beest <3
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 10:23 



 
Profiel   

Hey ik mis de super gave Bing! Geen foto van de knapste hengst ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 10:37 



 
Profiel   

KarinLF schreef
Hey ik mis de super gave Bing! Geen foto van de knapste hengst ??


Naar mijn mening staat de knapste tinker hengst die ooit bestaan heeft er al tussen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 10:39 



 
Profiel   

Ik voel me rijk met mn eigen Tinker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 10:43 



 
Profiel   

Dieren om mee SAMEN te werken. Een merrie tinker. Een geheel eigen karakter maar spiegel en 1 met mijn dochter. Ik smelt iedere keer weer hoe die 2 op elkaar ingewerkt zijn, al heeft dat enige tijd geduurt voordat ze zover waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 11:05 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Dan moet je eens op Facebook rondkijken. Daar stel je je als Tinkereigenaar aan als ze last hebben van de PSSM en in de handel melden ze gewoon dat het niks voorstelt hoor. En dan ken ik ook nog wat dragers die gedekt zijn, want "Tinkers hebben er geen last van". Het is helaas slechts een topje van de ijsberg dat nu wordt aangegeven, al is het wel goed dat het NsvT nu ingrijpt, dat vind ik wel echt klasse.


Ik zit op fb op meerdere tinkergroepen en ik zie juist een steeds grotere bewustwording van pssm en klachten/gevolgen hiervan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 11:58 



 
Profiel   

Ik heb het ook niet per definitie over die groepen, alhoewel daar toch regelmatig heftige discussies zijn ontstaan hoor. Of op het pssm-forum, die zijn niet mals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 12:00 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Ik heb het ook niet per definitie over die groepen, alhoewel daar toch regelmatig heftige discussies zijn ontstaan hoor. Of op het pssm-forum, die zijn niet mals.


Dat is zeker waar.. Maar ik heb toch echt wel get besef dat er een stijgende bewustwording gaande is over de problemen omtrent pssm..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 12:25 



 
Profiel   

Ja er is een stijgende lijn, absoluut. Maar er valt ook nog zoveel winst te behalen. Daarom zou het al een toevoeging zijn aan dit verhaal. Ik zit op het forum en we hebben nu weer een Tinkerinvasie. Er zijn er echt veel die het hebben, zo sneu.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-18 13:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen