Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw vaccin beschermt tegen droes

 
Profiel   

*Bokt.nl / Horse & Hound
Medisch

[ img ]
Foto: Marjoow


Wetenschappers van de Animal Health Trust (AHT), de Swedish University of Agricultural Sciences, het Karolinksa Institute en Intervacc AB hebben een vaccin ontwikkeld dat gebaseerd is op eiwitten. Strangvac zou moeten voorkomen dat paarden besmettelijke ziektes zouden oplopen.

Het vaccin is getest op 16 paarden en de resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Vaccine. Strangvac beschermde 13 van de 16 paarden tegen droes. Zij werden blootgesteld aan de infectie en tweemaal daags gecontroleerd op klinische symptomen van de ziekte. Ook hun temperatuur werd dagelijks gemeten, aangezien dit de primaire indicatie voor een infectie is.

Geen van de paarden ontwikkelde negatieve reacties van het vaccin.

"We zijn zeer opgetogen dat ons Strangvac-vaccin meer dan 80% van de paarden beschermd heeft tegen deze ziekte," zei Professor Jan-Ingmar Flock, algemeen directeur van Intervacc AB, het bedrijf dat het vaccin heeft geproduceerd. "Droes is een plaag in de paardenwereld en de ontwikkeling van Strangvac heeft het potentieel om te voorkomen dat elk jaar duizenden paarden droes krijgen."

Droes is een infectie die veroorzaakt wordt door de bacterie genaamd Streptococcus equi. Deze bacterie zorgt ervoor dat paarden grote abcessen gevuld met pus krijgen in hun keel en nek. Met een geschat aantal van 600 uitbraken per jaar in alleen al het Verenigd Koninkrijk is de hoop dat dit vaccin de gezondheid van paarden over de hele wereld positief beïnvloed.

"Strangvac is een extreem geweldig vaccin," voegde Dr. Andrew Waller nog toe, hoofd van bacteriologie aan de AHT. "Het vaccin is ontworpen met behulp van informatie door sequencing van het DNA (het bepalen van de nucleïnezuur- of aminozuur-volgorde van een DNA, RNA respectievelijk eiwit) van de Streptococcus equi en benadrukt het potentieel dat het genoom-tijdperk aankondigt voor het verbeteren van de gezondheid van dieren en mensen. Het verbeteren van de gezondheid van paarden is een kerndoel van het AHT en we zijn er trots op dat we hebben geholpen om dit vaccin realiteit te maken en eindelijk de vasthoudendheid van deze ziekte op onze paarden kunnen doorbreken."

Professor Flock verwacht dat Strangvac in 2020 beschikbaar zal worden voor gebruik.

Klik hier voor het volledige onderzoek.


Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 08-02-18 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:21 



 
Profiel   

Ik denk dat de dikgedrukte hoeveel nog even veranderd moet worden in 16 (gezien de regel daarvoor)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:23 



 
Profiel   

denk niet 1, is net zoals de griepprik bij ons

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:25 



 
Profiel   

Maar hoeveel paarden zouden er gemiddeld gezien normaal droes oplopen van de 16? Want niet alle paarden worden ziek dacht ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:35 



 
Profiel   

En zijnu die andere 3 wel ziek geworden? Al.zou ik het wel 33n uitkomst vinden als het werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:43 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd of de gevaccineerde paarden dan alsnog wel drager kunnen zijn, ondanks dat ze zelf niet ziek worden. Want dan kunnen ze nog steeds andere, niet gevaccineerde paarden besmetten en ziek maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 13:46 



 
Profiel   

Dat is toch niet nieuw!? Wij enten al jaren tegen droes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 16:18 



 
Profiel   

Leuk en aardig maar droes is er in verschillende varianten...

Ik heb hier recent droes gehad en geen 1 van de paarden had koorts.
1 tot een longontsteking aan toe en de ander kantje boord. Is 4 weken flink ziek geweest.
Geen bulten en opgezette klieren ook.
5 zieken, geen van alles koorts of bulten. Wel allemaal droes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 16:35 



 

cp112 schreef
Leuk en aardig maar droes is er in verschillende varianten...

Ik heb hier recent droes gehad en geen 1 van de paarden had koorts.
1 tot een longontsteking aan toe en de ander kantje boord. Is 4 weken flink ziek geweest.
Geen bulten en opgezette klieren ook.
5 zieken, geen van alles koorts of bulten. Wel allemaal droes.


Maar is de bacterie er ook in verschillende varianten? Of is er enkel sprake van een verscheidenheid aan verschijningsvormen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 22:44 



 
Profiel   

We enten ook al jaren. Het is er even uit geweest maar nu kan je weer enten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 07:40 



 
Profiel   

Enten heeft geloof ik alleen echt zin bij drachtige merries. Zodat ze niet arborteren.
Voor de neurologische effecten kan (nog?) niet geeent worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 08:02 



 
Profiel   

sanso schreef
Enten heeft geloof ik alleen echt zin bij drachtige merries. Zodat ze niet arborteren.
Voor de neurologische effecten kan (nog?) niet geeent worden.


Ik denk dat jij het over rhino hebt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 08:08 



 
Profiel   

enten tegen droes?
daar heb ik nog nooit van gehoord?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 12:40 



 
Profiel   

ik weet dat er eerder ook een enting tegen droes was. Maar ik begreep dat er toch wel forse bijwerkingen zijn aan de enting.
Misschien is er een nieuwe variant met minder bijwerkingen?
Ik heb mijn veearts er ook om gevraagd, gezien er nu een paar stallen verderop droes uitgebroken is.
Volgens haar heeft enten tegen droes nog steeds flinke bijwerkingen en is de bescherming die het geeft matig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 12:44 



 
Profiel   

knollentuin schreef
sanso schreef
Enten heeft geloof ik alleen echt zin bij drachtige merries. Zodat ze niet arborteren.
Voor de neurologische effecten kan (nog?) niet geeent worden.


Ik denk dat jij het over rhino hebt....


Klopt :Y) niks gezegt O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 12:51 



 
Profiel   

Misschien is de nieuwe vaccinatie een veel betere als de vaccinatie die je nu al hebt tegen droes.
De vaccinatie die je nu hebt tegen droes is er een die (zeker bij hoog risico) heel vaak gegeven moet. Eerst de basisvaccinatie (een maand na de 1ste vaccinatie), daarna is er eigenlijk om de 3 mnd herhaling nodig, maar bij een laag risico om het bij te houden kan om de 6 mnd ook. Bij een hoog risico (droes op stal of in de buurt) is het beter om echt om de 3 mnd te geven. Dan heb je toch een redelijke kans op bescherming dat ze het niet krijgen of in ieder geval milder verloop van de droes als ze het toch krijgen. Opzich is dit in ieder geval al iets om te proberen te voorkomen dat je paard droes krijgt of een ernstig verloop van droes, want een onschuldige kinderziekte zoals men het vaak zegt, is droes in best veel gevallen toch echt niet.

Ik heb een aantal paarden tegen droes gevaccineerd met deze, en moet zeggen dat ik enkel bij een enkeling eens een zwelling van de bovenlip heb gehad wat in een dag weer over was en waar je ze gewoon eenmalig een pijnstiller voor kan geven als je die bijwerking wil verzachten. Verder nooit bijwerkingen bij mijn paarden gezien, ik heb er persoonlijk dus wel goede ervaring mee.

Misschien dat je met de nieuwe vaccinatie (waar dit nieuwsbericht over gaat) na de basisvaccinatie dus ook enkel jaarlijks nog hoef te vaccineren of zelfs nog minder vaak (zoals bij de tetanus bv) en bied het wel erg goed bescherming, dat zou echt een vooruitgang zijn vergeleken met die je nu hebt dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 14:56 



 
Profiel   

Manda schreef
Op zich is dit in ieder geval al iets om te proberen te voorkomen dat je paard droes krijgt of een ernstig verloop van droes, want een onschuldige kinderziekte zoals men het vaak zegt, is droes in best veel gevallen toch echt niet.


Nee het is zeker geen onschuldige ziekte. Maar als paarden deze als veulen krijgen dan is het toch minder ingrijpend, net als dat de bof bij kinderen ook veel minder ingrijpend en gevaarlijk is dan bij volwassenen.
Als ze als veulen al een keer droes doorgemaakt hebben is verloopt de infectie als ze volwassen zijn (als ze het al krijgen) minder heftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 17:17 



 
Profiel   

Ligt het aan mij dat ik vind dat het onderzoek bij 16 paarden wel wat te weinig is om er zeker van te zijn dat het echt werkt.

Maar mooi......het begin is er....

Mijn arabier had Droes opgelopen toen hij 3 was en heeft het gelukkig goed doorstaan.

En weer jaren later een paard van een kennis van mij, die heeft het helaas niet overleefd, maar paard was dan ouder als 15 jaar.

Het is een nare ziekte en zeker niet onschuldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 17:08 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af welke die 16 paarden waren en hoeveel er zonder vaccin wel ziek geweest zouden zijn.

Hier jaren terug droes gehad.
Enkel 3 jonkies en onze oma hebben het gehad,de rest is kerngezond gebleven,stonden met een 20-tal in een kudde,24/7 samen.

Dus uiteindelijk percentueel gezien ongeveer hetzelfde resultaat.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 17:22 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik vraag me ook af welke die 16 paarden waren en hoeveel er zonder vaccin wel ziek geweest zouden zijn.

Hier jaren terug droes gehad.
Enkel 3 jonkies en onze oma hebben het gehad,de rest is kerngezond gebleven,stonden met een 20-tal in een kudde,24/7 samen.

Dus uiteindelijk percentueel gezien ongeveer hetzelfde resultaat.....



Dat dus!

Dus het is nog te weinig om er echt vertrouwen in te kunnen hebben en of te weten of het echt nut heeft.

Voorlopig is het leuk en kassa voor de makers ervan en of artsen die het toedienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 17:27 



 
Profiel   

Jibbel schreef
Ben wel benieuwd of de gevaccineerde paarden dan alsnog wel drager kunnen zijn, ondanks dat ze zelf niet ziek worden. Want dan kunnen ze nog steeds andere, niet gevaccineerde paarden besmetten en ziek maken.

...tja - zo kan het gaan met een droesdrager.

Maar een droesdrager kan ook een vaccin op 4 hoeven zijn... ;)

Ik ken een stal waar 16 jaar lang een droesdrager stond.
Verder nooit een uitbraak van droes in al die 16 jaar, alleen de droesdrager zelf had af en toe een offdag en de volgende dag dikke, geopende klieren tussen de kaaktakken.

Nadat het dier van het erf ging, was het bijna ieder jaar raak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 18:05 



 
Profiel   

Even het artikel lezen geld voor meerderen hier staat nog berg extra informative in kort samengevat en bij elkaar geraapt.

Aantal paarden in het experiment was geen 16, ze hebben meerdere varianten vaccin getest en ze hebben ook placebo's gestest.
40 paarden in totaal een vaccin (dus ook andere vaccins) en 16 placebo paarden.
Verder hebben ze het ook over het feit dat als je het vaccin op meer eiwitten zou baseren het voor productie te duur zou worden.
Het is geen gewone infectie uiteraard, dus paard in kudde of op stal en bidden dat ie het wel of niet krijgt en wel of niet ermee in contact komt, het is een experimentele infectie, met andere woorden alle paarden krijgen kunstmatig evenveel ziekmaker op dezelfde wijze (in de neusgaten gesprayd).

Afhankelijk van welk vaccin de paarden kregen werd er meerdere keren gevaccineerd (2 tot 3 x per paard afh. van het vaccin) 2 wkn na laatste vaccinatie worden de dieren experimenteel besmet.

De reacties van de paarden werd vastgelegd door ze te temperaturen en bloedmonsters af te nemen en uiteindelijk sectie te verrichten en daarbij naar de lymfeknopen te kijken. Bij bepaalde groep hebben ze ook nog IgG gemeten door bloed afname en spoeling van neusholte.

En nu moeten ze nog verder onderzoek doen, maar 1 van de varianten daarvan lijken de resultaten hoopvol. Kortom voordat er een nieuw goedgekeurd effectief betaalbaar vaccin op de markt is gaat nog wel even duren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 18:12 



 
Profiel   

Bedankt, Sjolvir, hier hebben we wat aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 10:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen