Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefijzer van rubber wint 'Innovation Pferd Award'

 
Profiel   

Kuggur schreef
ElCamino schreef
Lijkt mij niks, ik rijd elke dag over asfalt, stap draf en zelfs stukjes galop en na 8 weken zijn ze écht op.
Vraag me af of dat "rubber" het zolang volhoudt, en het lijkt me ontzettend stroef en remmend werken....

Het stuitert wel lekker...

Het zal toch geen autobandenrubber zijn neem ik aan? :')

Op zich vind ik deze ontwikkelingen allemaal wel positief, maar om nou te zeggen dat dit echt een super nieuw idee is?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 16:05 



 
Profiel   

Filmplje

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 16:30 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat voor compound ze gebruiken.
Er is zoveel mogelijk in de eigenschappen van rubber!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 17:26 



 
Profiel   

Beetje modder en het is er zo af.

Toen ik tiener was liepen er paarden op plastic of rubber. Die waren lichter. Heb ook aluminium ijzers gezien op de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 20:25 



 
Profiel   

Mijn paard is ooit ernstig vernageld geweest. Die heeft toen vanwege zijn hoef op aanraden van de DA een aluminium plakijzer gekregen. Helaas stootte hij deze elke keer eraf. Nu heb ik omdat de hoef noiit meer mooi in vorm is gekomen een ijzer dat speciaal gesmeed is. Ronder buitenzijde en voorzijde. Dat zou met zoiets niet eens kunnen. Daar moeten standaard voeten in lijkt mij! Daarbij vraag ik mij af hoe snel dit gaat loslaten? Stroefheid met oog op blessure... Tijd zal het leren. Maar ik ben sceptisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 13:39 



 
Profiel   

Ik vind die reacties mbt stroefheid echt vreemd. Jullie weten dat paarden met hoefijzers normaal echt heel erg doorschuiven en dan dit nu net niet is wat je wilt? En dat hoefschoenen al jaren gebruikt worden en vergelijkbare grip hebben?

Anyhow, het lijkt me wel beter dan gewone ijzers, meer doorbloeding/flexibiliteit van de hoef. Maar de straal maakt geen grondcontact plus het zit er altijd aan vast. Ij zou dan alsnog voorkeur hebben voor hoefschoenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 13:55 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Ik vind die reacties mbt stroefheid echt vreemd. Jullie weten dat paarden met hoefijzers normaal echt heel erg doorschuiven en dan dit nu net niet is wat je wilt? En dat hoefschoenen al jaren gebruikt worden en vergelijkbare grip hebben?

Hoefschoenen vind ik persoonlijk hetzelfde nadeel hebben qua stroefheid op asfalt... en ja, gewone ijzers op asfalt zijn ook verre van ideaal... dat zou je mij ook nooit horen zeggen.
Ik rij zelf gelukkig niet heel veel op de weg, dus ik kan het altijd met een berm of ruiterpad wel ontwijken. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor menners anders is.
Mijn paarden staan bloot, alleen als er een echte reden is komen ze beslagen. Mijn merrie stond altijd bloot en mijn ruin de eerste tijd ook, na een deel afgestorven weefsel (lang verhaal :') ) voor op ijzers.
Maar dat was prima te doen op de weg. Dat was sowieso geen paard die snel uit gleed oid.
Maar zoals ik al zei... zal dit voor mensen die veel op pad zijn op het asfalt vast anders zijn.

Stroef en "klappen" qua afremmen continu op gewrichten lijken mij zelf minder prettig dan af en toe wegglijden... maar dat is meer mijn eigen beleving :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 14:13 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Maartje1990 schreef
Ik vind die reacties mbt stroefheid echt vreemd. Jullie weten dat paarden met hoefijzers normaal echt heel erg doorschuiven en dan dit nu net niet is wat je wilt? En dat hoefschoenen al jaren gebruikt worden en vergelijkbare grip hebben?

Hoefschoenen vind ik persoonlijk hetzelfde nadeel hebben qua stroefheid op asfalt... en ja, gewone ijzers op asfalt zijn ook verre van ideaal... dat zou je mij ook nooit horen zeggen.
Ik rij zelf gelukkig niet heel veel op de weg, dus ik kan het altijd met een berm of ruiterpad wel ontwijken. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor menners anders is.
Mijn paarden staan bloot, alleen als er een echte reden is komen ze beslagen. Mijn merrie stond altijd bloot en mijn ruin de eerste tijd ook, na een deel afgestorven weefsel (lang verhaal :') ) voor op ijzers.
Maar dat was prima te doen op de weg. Dat was sowieso geen paard die snel uit gleed oid.
Maar zoals ik al zei... zal dit voor mensen die veel op pad zijn op het asfalt vast anders zijn.

Stroef en "klappen" qua afremmen continu op gewrichten lijken mij zelf minder prettig dan af en toe wegglijden... maar dat is meer mijn eigen beleving :')


Tegenwoordig kunnen ze zoveel soorten rubber en plastic maken dat ze toch ook wel iets kunnen maken wat in de buurt komt van een onbeslagen hoef in stroefheid?
Hoe duurzaam het is en hoe aanpasbaar is de vraag, maar de stroefheid lijkt me niet perse een issue.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 14:16 



 
Profiel   

De reden dat ik mijn paarden besla is vanwege de ruige ondergrond ( rotsen lava etc) waar ik rijd.
Slijtage is dan veel groter dan nagroei. Ik kan me niet voorstellen dat een product op rubberbasis slijtvast genoeg is om hoeven te beschermen op bv dagenlange hoogland tochten. En als er daar een ijzer verloren gaat trek ik mijn beslagkit uit de zadeltassen en tik er een reserve onder en kan binnen tien minuten weer verder. Dat zie ik met deze rubbers nog niet gebeuren (resten van kapotte wegraspen, plaksmeerboel, inpakken, wachten op uitharden, bijsnijden).
Al met al niet een product waar ik op zit te wachten.
En vraag me inderdaad eigenlijk af of je als rubber goed genoeg is niet net zo goed blootvoets kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 14:21 



 
Profiel   

Van dit rubber weet ik niet.
Maar kunststof beslag gaat best lang mee.
Voor de doorgewinterde menner zal het anders zijn maar voor veel recreanten wel.
Ik heb nu niets op ijzers maar moet dat wel zou ik zeker kunststof weer overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-18 15:10 



 
Profiel   

Ik heb nog niet echt beeld...

Ik denk dat in veel gevallen hoefschoenen een goed alternatief zijn voor ijzers en ook ten opzichte van deze rubberen dingen. Uiteraard zitten er ook nadelen aan schoenen, maar de techniek heeft niet stilgestaan de afgelopen jaren. Schoenen zijn allang niet meer de lompe dingen die het vroeger waren. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 04:20 



 
Profiel   

Zijn er ondertussen al ervaringen met het gebruik van deze “ijzers”?

Mijn hoefsmid had het er vandaag over dat dit weleens een oplossing zou kunnen zijn voor mijn paard. Zij heeft in de zomer snel last van brokkelende hoeven en moet dan op ijzers. In de winter heeft zij geen ijzers nodig. Dan zijn haar hoeven goed. Zijn idee is dat de rubberen rand de hoefwand beschermd en dus niet gaat brokkelen.
Mijn hoefsmid heeft binnenkort een cursus over deze “ijzers” en gaat ze dan eerst uitproberen bij zijn eigen pony. Volgende zomer weet hij dan of het goed bevalt en of het een oplossing kan zijn voor mijn paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 14:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen