Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

 
Profiel   

NOS
Overige
Ingezonden door superlotje

[ img ]
Foto door Amanda

Defensie gaat bij oefeningen met legerhelikopters in de Achterhoek voortaan rekening houden met vee in stallen. Bestuurder Henk Jolink van LTO West-Achterhoek heeft dat met Defensie afgesproken.

De organisatie heeft boeren opgeroepen om locaties te melden waar veel overlast ontstaat als helikopters laag over vliegen. De plekken worden vervolgens door Defensie aangemerkt als gebieden waar piloten minder of niet meer vliegen. "Als ze dat wel doen, worden ze daar op aangesproken en moeten ze wellicht voor straf aan de grond blijven," aldus Jolink. LTO helpt helikopterpiloten stallen met dieren beter te herkennen door foto's ervan te delen.

Als een helikopter dicht boven een stal met koeien hangt, schrikken de dieren. Ze gaan op de loop en vallen over elkaar heen. "Dieren kunnen dan komen te overlijden met duizenden euro's schade tot gevolg."
Onlangs klaagden veehouders uit de Achterhoek over laagvliegende helikopters.

Tot en met volgende week vrijdag traint Defensie daar. Helikopters vlogen enkele meters over boomtoppen en stallen. Door de herrie braken paarden door de omheining en raakten koeien in de stallen in paniek. Andere boeren meldden dat hun geschrokken koeien minder melk geven. LTO heeft nog geen beeld van de schade. "Complicaties doen zich soms pas later voor," schrijft Omroep Gelderland.
Een kort geding van de Achterhoekse miljardair Hans Melchers is nu van de baan. Eerder dreigde hij daarmee omdat de pauwen op zijn landgoed Onstein van slag raakten door de heli's.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 08:24 



 
Profiel   

Dat is fijn dat ze wel luisteren naar verhalen en klachten. Ik snap dat ze moeten oefenen en heb daar ook alle begrip voor. Maar hier kwamen ze ook bijna aan de grond. Mijn paarden die normaal niet snel onder de indruk van iets zijn, vonden dit toch wel eng. Wel mooi gezicht om de piloot te kunnen zien zitten als ze zo laag overvliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 08:31 



 
Profiel   

Ik heb gister landelijk nieuws gezien maar het was op veel meer plekken dan de staatscourant gemeld, oa omroep gelderland en zelfs lokaal weekkrantje stond het in. Ze moeten ergens oefenen en hier is het nu eenmaal het leegste.

Ik heb eerder bij veenendaal en ede tegen de hei aan gewoond. Daar komen veel helicopters (apache chinooks cougars ) en tanks voorbij. Maar gek genoeg op een keer schrikken na de eerste geen reactie meer gehad. Naar als dieren zo over de zeik gaan maar wel een goede leerschool.

Hopelijk wordt iedereen nu rustiger van dezemededeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 08:34 



 
Profiel   

Ze komen ook hier bij ons momenteel zo laag over en ook 's avonds. Dacht al dat het een oefening was. Gelukkig doen onze horsies er niks op en gaan ze ernaar staan kijken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 09:38 



 
Profiel   

De groeten, woon vlak aan de Lekdijk. Ik kan soms bij ze naar binnen kijken(Chinooks). Zit te wachten tot een keer mijn ruiten eruit vliegen. Mail ze altijd en wordt netjes teruggebeld, maar het probleem blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 09:56 



 
Profiel   

De oefening is ook boven ons huis, gisteren en vorige week donderdag.

Heb er vorige week weinig van gemerkt. Maar gisteren kwamen ze erg laag over.
An sich niet een probleem maar ze gingen ook rakelings over de manege 100 mtr van mijn huis, hele spul op de loop en geen instructie meer te verstaan.

Dat soort panden mogen ze van mij wel aanmerken zodat in de toekomst dat niet weer gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 09:59 



 
Profiel   

Nu nog de luchtbalonnen die soms zeer laag langs je huis komen. En ja ook over de stallen hier in de regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 10:06 



 

Tja ik vind het lastig. Ik begrijp de klachten heel goed, snap ook dat er geoefend moet worden, maar ze vliegen echt heel erg laag, dat zorgt voor veel angst bij dieren. Ik snap dat je daar als veehouder die er zijn boterham mee moet verdienen niet blij mee bent. Koeien in de stress betekent toch meer verwondingen en minder melk, dus dit kan echt een grote kostenpost voor zo’n bedrijf zijn. Ze zijn hier al twee weken onafgebroken aan het oefenen en het duurt nog tot het eind van de maand.

De oefening gaat hier al weken over het huis. Ze vliegen echt heel erg laag, zoals de eerste shot in het filmpje is geen uitzondering. Ze vliegen hier recht over de bak, waar de paarden staan. Die zijn gelukkig niet heel erg bang als er een helikopter vlak over hun hoofd vliegt, maar na twee weken dagelijkse meerdere helikopters zijn ze er ook wel aan gewend geraakt, ze worden soms even gek en galopperen een paar rondjes met gekke bokkensprongen maar dan keert de rust ook wel weer terug. Ik heb ze nog wel s nachts binnen staan, ze oefenen hier ‘s avonds tot erg laat, ik durf ze niet buiten te laten staan met kans op uitbreken. := Helaas zijn ze nog circa 2 weken aan het oefenen. Hopelijk keert de rust dan terug. :)

Tijdens een eerdere oefening een paar kaar geleden zijn ze hier ook zo laag overgekomen. Mijn andere paard, inmiddels overleden dus ‘gelukkig’ hoeft ze deze stress niet mee te maken, is zich toen een hoedje geschrokken en door de omheining gebroken. Was een aardige kostenpost om dat allemaal te herstellen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 10:17 



 

Hoe zit dit dan met laag-vlieggebied?

Ik zou het een prachtig gezicht vinden, die laagvliegende heli's! Maar ik kan me voorstellen dat mensen met dieren er anders over denken.

En het zou toch mooi zijn als defensie met die stallen/dieren rekening kan houden? :D Aan de andere kant, waar zouden ze dan nog laag kunnen vliegen in Nederland om te trainen als ze hier vele objecten moeten vermijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 10:49 



 
Profiel   

Wij wonen in een laagvlieg gebied. De straaljagers en Hercules vliegtuigen komen hier regelmatig heel laag over. Maar niet zo laag als die Heli's nu. Mijn paard vind het een beetje spannend maar gelukkig niet eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:04 



 
Profiel   

Hier vliegen ze af en toe ook laag over nu met die oefeningen.

Eerste keer was er wat onrust in de wei, maar het went blijkbaar al snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:06 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
Hoe zit dit dan met laag-vlieggebied?

Ik zou het een prachtig gezicht vinden, die laagvliegende heli's! Maar ik kan me voorstellen dat mensen met dieren er anders over denken.

En het zou toch mooi zijn als defensie met die stallen/dieren rekening kan houden? :D Aan de andere kant, waar zouden ze dan nog laag kunnen vliegen in Nederland om te trainen als ze hier vele objecten moeten vermijden?


Wat bedoel je met je eerste zin? Wat wil je precies weten?

Maar precies dat. Ze moeten zich in allerlei bochten wringen om iedereen tevreden te houden, maar eigenlijk is Nederland daar gewoon te klein, te vol, en te klagerig voor. Nu hebben de boeren een punt hoor, absoluut. Maar ook mensen met kleine kinderen, honden die aanslaan, of die simpelweg 'voor hun rust' in een vakantiehuisje zitten ergens klagen altijd steen en been. Dan hou je dus geen oefengebied meer over op een gegeven moment.

Overigens keert Defensie wel gewoon schadevergoedingen uit als dat aantoonbaar door het oefenen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:08 



 

@allegra, het is inderdaad een halve vraag zie ik nu. Whoops!

Vraag: Ik neem aan dat de video's allemaal in een laagvlieggebied zijn gemaakt? Omdat ze buiten die gebieden niet zo laag mogen(?) vliegen.

Als bewoner ben je je dan toch bewust van de risico's lijkt mij.
Maarja, dat verhaal heeft natuurlijk 2 kanten, want je zou op je eigen erf gewoon moeten kunnen doen wat je wilt. Ook dieren houden.

En met het volgebouwde Nederland zou je nooit zonder overlast te veroorzaken laag kunnen vliegen.

Lastige, maar interessante situatie!
Edit: foutje verbeterd


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-18 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:50 



 

Laten we de laagvlieggebieden er bij pakken.

[ img ]


Zoals te zien beslaat dat laagvlieggebied zo ongeveer de hele regio. Je kan hier in het oosten dus bijna geen huis buitenaf kopen zonder in een laagvlieggebied te zitten. :=
Maar ik snap zeker dat er geoefend moet worden, daar heeft iedereen natuurlijk begrip voor, het gaat ook om je eigen veiligheid. Maar het oefenen is nu zo vaak en heel veel en ik denk dat dat ook het punt is dat boeren tot wanhoop drijft. Ze vliegen al ruim twee weken af en aan met die helikopters. En een keer een helikopter over je stal is dan geen ramp, maar een maand lang elke dag helikopters over je stal, daar wordt je niet blij van.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:54 



 
Profiel   

Mij maakt het niet wat uit, dat ze nu hier oefenen. Ik vind het altijd wel mooi om naar te kijken. Ik persoonlijk heb dan meer problemen met luchtballonvaarders. Vind dat ook mooi om te zien hoor. Maar heb toch in het verleden een paar x meegemaakt, dat er eentje zo laag direct over ons heenkwam, dat ik blij was dat de paarden al op stal stonden en 1 x is er eentje direct achter ons land in een koeienwei geland. Dwars door prikkeldraad en de koeien in die wei. Dan vraag ik me weleens af, of dat nodig is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 11:57 



 
Profiel   

Ach de paarden worden vanzelf mak..
Mijn paarden staan onder het vliegveld en kijkt nergens van op. Zelfs zo mak dat toen er laatst een trauma heli moest komen op crosstraining dat ik op mijn paard kon blijven zitten ( wel ver van de slachtoffer vandaan ofcourse)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:04 



 
Profiel   

Ik heb nog maar 2x die helicopters echt dichtbij gehad. Kan me niet voorstellen dat ze op plekken elke dag zo laag bezig zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:11 



 
Profiel   

xJitskee schreef
Laten we de laagvlieggebieden er bij pakken.

[ [url=m/2XgW5X.png]Afbeelding[/url] ]
.

[ img ]

Toch wel een ander beeld zo. Hier willen ze graag windmolens neerzetten maar dat gaat niet omdat wij gelukkig op die streep wonen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:17 



 
Profiel   

Ze zijn nu een periode van in totaal 3 of 4 weken achterelkaar erg intensief aan het oefenen met laagvlieg-acties, daarom hoor je er nu zoveel over.


Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-02-18 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:22 



 

Qimm schreef
xJitskee schreef
Laten we de laagvlieggebieden er bij pakken.

[ [url=m/2XgW5X.png]Afbeelding[/url] ]
.

[ Afbeelding ]

Toch wel een ander beeld zo. Hier willen ze graag windmolens neerzetten maar dat gaat niet omdat wij gelukkig op die streep wonen

Deze is iets uitgebreider :)
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... ieghoogten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:23 



 
Profiel   

Laatst ook op buitenrit met de verzorgpaarden en vlogen die dingen opeens voorbij, gelukkig waren de paarden rustig die dag :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:24 



 

Dan heb jij gewoon geluk Qimm :D Overigens heb jij alleen de lijnen van het jachtvlieggebied en transport op jouw kaartje. Wij zitten middenin het helikoptergebied. Normaal heb je er weinig last van, af en toe wat oefeningen, maar dat is dan een paar dagen en dan is het over. Meestal zitten ze dan ook hoger. Maar nu is het drie weken lang en vliegen ze ook nog eens erg laag, dat zorgt gewoon voor overlast.

Hier zijn ze overigens wel echt elke doordeweekse dag bezig. Gisteravond zijn ze van 19:00 tot zeker 21:00 bezig geweest. Ze oefenen ook dagelijks, 3 weken lang:

website defensie schreef
Wanneer wordt er gevlogen?
De oefeningen vinden plaats op de volgende dagen en tijden:

Week 6:

maandag 5 tot en met donderdag 8 februari van 9.00 tot 23.00 uur.
vrijdag 9 februari van 9.00 uur tot 16.00 uur.
Week 7:

maandag 12 tot en met donderdag 15 februari van 9.00 tot 23.00 uur.
vrijdag 16 februari van 9.00 tot 16.00 uur.
Week 8:

maandag 19 tot en met donderdag 22 februari van 9.00 tot 23.00 uur.
vrijdag 23 februari van 9.00 tot 16.00 uur.


Ik heb er persoonlijk geen grote problemen mee. Ik heb mijn paarden voor de hobby en hoef er niet aan te verdienen. Ze zijn niet erg bang of van streek, we gaan na volgende week gewoon lekker verder met wat we altijd doen :D Maar voor de vele boeren in de omgeving is het gewoon erg vervelend, omdat zij echt schade lijden door de laag overvliegende helikopters. Dat dat af wordt gedaan als zeuren vind ik persoonlijk gewoon erg jammer. Als je ziet hoe boeren gelyncht worden op o.a. facebook :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:27 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
@allegra, het is inderdaad een halve vraag zie ik nu. Whoops!

Vraag: Ik neem aan dat de video's allemaal in een laagvlieggebied zijn gemaakt? Omdat ze buiten die gebieden niet zo laag mogen(?) vliegen.

Als bewoner ben je je dan toch bewust van de risico's lijkt mij.


Buiten de laagvlieggebieden mogen ze tot 45m zakken, met wat restricties rondom bebouwing. De meeste mensen die klagen hebben geen idee van op welke hoogte ze zitten, dat is ook erg lastig te zien. Maar ze mogen dus een stuk lager dan de meeste mensen weten.

Die laatste zin gaat helaas niet op. Er wordt rondom de basis Gilze-Rijen het meeste geklaagd door de mensen in een nieuwbouwwijk in Tilburg die er vlak naast ligt. Tja, waarom denk je dat je huis relatief goedkoop was? Die basis ligt er al een heel tijdje langer.

xJitskee schreef
Maar het oefenen is nu zo vaak en heel veel en ik denk dat dat ook het punt is dat boeren tot wanhoop drijft. Ze vliegen al ruim twee weken af en aan met die helikopters. En een keer een helikopter over je stal is dan geen ramp, maar een maand lang elke dag helikopters over je stal, daar wordt je niet blij van.


Ze oefenen juist nu in dit gebied om de gebieden waar normaal veel vliegbewegingen zijn te ontlasten. Daar klagen namelijk ook heel veel mensen dat er een aantal keer per week het hele jaar door heli's vliegen, wel in de speciaal daarvoor aangestelde gebieden. Ze proberen die vliegbewegingen dus meer te spreiden. Echter, bij oefeningen zoals deze waarbij meerdere squadrons en ook bijvoorbeeld de landmacht betrokken is om zo ook de samenwerking te trainen en niet enkel het vliegen zelf, is het logistiek niet mogelijk om dit verspreid over Nederland te doen, en zijn ze dus heel intensief in een relatief klein gebied bezig. Maar, dan ook voor korte tijd. Wat is nou 3 weken op een jaar. Vaak worden dit soort oefeningen al in het buitenland gehouden, wat voor de vliegers en het thuisfront weer minder fijn is want dan zijn ze nóg meer nachten van huis, en het kost veel meer geld vanwege transport en het huren van die gebieden.

Nogmaals, ik vind niet dat de boeren zeuren. Maar door heel veel mensen wordt er wel erg individualistisch gedacht. 'Prima dat oefenen, als het maar niet in mijn achtertuin is!' roept half Nederland. Dan blijven er weinig mogelijkheden meer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 12:35 



 
Profiel   

Wij zitten hier precies op de route tussen vliegbasis Gilze-Rijen en Woensdrecht. De chinooks komen hierdoor heel vaak laag over vliegen. Vaak met meerdere tegelijk. Maakt een enorme herrie en alles staat te schudden. Zeker als het er twee of meer zijn lijkt het of de wereld gaat instorten. Wij weten wat er gebeurd, maar dieren die het niet gewend zijn raken hier natuurlijk van in paniek. Onze paarden zijn er inmiddels goed aan gewend en kijken alleen nog naar boven waar ze vliegen. Ook worden de elektriciteitskabels die achter onze weides doorlopen tweemaal gecontroleerd met een helikopter die daar laag overheen vliegt. Onze paarden zijn dus inmiddels helikopter-proef. Maar ik kan goed begrijpen dat er flinke paniek ontstaat bij dieren als ze het niet gewend zijn. De beesten weten gewoon niet wat hun gebeurd. Als er dergelijke oefeningen gepland worden zou het voor de omwonenden in ieder geval fijn zijn als deze aangekondigd worden zodat er voorzorgsmaatregelen getroffen kunnen worden. En dan niet een aankondiging in de zin van: in de komende 3 weken kunt u overlast ondervinden. Maar meer specifiek wanneer ze in de buurt van jouw weiden/stallen hangen. Bedrijven zoals een manege kunnen immers niet 3 weken geen lessen geven, dan gaan ze failliet. Maar als ze weten op woensdag van 10 tot 14 uur oefenen we in de buurt van uw manege dan kunnen ze de geplande lessen verzetten zodat er geen ongelukken gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 13:06 



 
Profiel   

Dat gaat niet. Je kunt niet een oorlogscenario oefenen als je weken van te voren in zoveel detail alles vastlegt. Dat gaat compleet voorbij aan alle vaardigheden die ze moeten trainen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 13:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen