Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:05

Hier (Woudenberg/Scherpenzeel) komen ze ook laag over. Ik moest daar erg aan wennen. Het lawaai en die dingen zo laag is best intimiderend maar ook best gaaf om te zien. Paarden staan in de wei en die gaan vol gas aan de kletter. Dat is dan ook het enigste wat ik er niet leuk aan vind.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:26

Ik had er hier ook al last van. Heb al vaker paarden aan de kletter gehad. Meestal hoor ik ze al en probeer de ergste angst hazen binnen te zetten.

Ze gaan lager dan de boomtoppen. . Machtig mooi gezicht dat dan weer wel.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:48

Ik dacht laag overvliegen a 600 meter niet zo zeuren. Maar dit is inderdaad net 50 meter haha, fijn dat er naar de klacht geluisterd word. Zelfs mijn ozo brave paard zou wel even opkijken van een helikopter zo dichtbij :D

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:46

Vaak. Ook nog twee tegelijk...

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:02

Allegra schreef:
Overigens keert Defensie wel gewoon schadevergoedingen uit als dat aantoonbaar door het oefenen komt.


Tja, toon maar eens aan dat het door het oefenen komt dat een paar koeien hun kalf hebben afgezet.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:33

Kinke schreef:
Allegra schreef:
Overigens keert Defensie wel gewoon schadevergoedingen uit als dat aantoonbaar door het oefenen komt.


Tja, toon maar eens aan dat het door het oefenen komt dat een paar koeien hun kalf hebben afgezet.


Als er een verklaring overlegt kan worden van een dierenarts, en het is in de periode gebeurd dat er idd geoefend is, gaan ze kijken of dat klopt met de info uit de heli's (werkelijk gevlogen vliegroutes) en dan doen ze er voor zover ik weet niet moeilijk over. Of heb jij daar andere ervaringen mee? Dan hoor ik het graag :)

Er moet natuurlijk wel enige controle zijn, als iedereen klakkeloos een schadevergoeding zou krijgen vliegen ze binnenkort helemaal niet meer omdat er geen onderdelen en personeel meer betaald kan worden.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:37

Wij woonden in Rijen vlak bij de vliegbasis van defensie. Afschuwelijke herrie vrijwel het hele jaar hele dag door. Het went ook voor de paarden, maar wij zijn zo gelukkig dat die geluidsoverlast over is en de ruiten niet meer rammelen in de sponningen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:56

Sussie85 schreef:
Wij zitten hier precies op de route tussen vliegbasis Gilze-Rijen en Woensdrecht. De chinooks komen hierdoor heel vaak laag over vliegen. Vaak met meerdere tegelijk. Maakt een enorme herrie en alles staat te schudden. Zeker als het er twee of meer zijn lijkt het of de wereld gaat instorten. Wij weten wat er gebeurd, maar dieren die het niet gewend zijn raken hier natuurlijk van in paniek. Onze paarden zijn er inmiddels goed aan gewend en kijken alleen nog naar boven waar ze vliegen. Ook worden de elektriciteitskabels die achter onze weides doorlopen tweemaal gecontroleerd met een helikopter die daar laag overheen vliegt. Onze paarden zijn dus inmiddels helikopter-proef. Maar ik kan goed begrijpen dat er flinke paniek ontstaat bij dieren als ze het niet gewend zijn. De beesten weten gewoon niet wat hun gebeurd. Als er dergelijke oefeningen gepland worden zou het voor de omwonenden in ieder geval fijn zijn als deze aangekondigd worden zodat er voorzorgsmaatregelen getroffen kunnen worden. En dan niet een aankondiging in de zin van: in de komende 3 weken kunt u overlast ondervinden. Maar meer specifiek wanneer ze in de buurt van jouw weiden/stallen hangen. Bedrijven zoals een manege kunnen immers niet 3 weken geen lessen geven, dan gaan ze failliet. Maar als ze weten op woensdag van 10 tot 14 uur oefenen we in de buurt van uw manege dan kunnen ze de geplande lessen verzetten zodat er geen ongelukken gebeuren.



Precies dit!

De dieren zijn er hier echt niet aan gewend, en als er dan een helikopter op dertig meter boven je staldak hangt, dan is er echt dikke, dikke, dikke paniek. Met mijn eigen pony's is het gelukkig nog meegevallen, maar stalgenoot met paard aan de hand dik in de problemen, paarden in de wei dik in de problemen...

En leuk hoor... De schade wordt vergoed: als je paard zichzelf aan gort loopt IS dat niet te vergoeden!

En dan helpt het niet als 100.000 paarden er WEL tegen kunnen omdat ze in een gebied staan waar veel gevlogen wordt en ze er dus aan gewend zijn. Situatie is hier zo dat ze nooit een helikopter zien, en er dan ineens een 30 meter boven je hoofd hangt..)

En nee: er is niet/ nauwelijks gecommuniceerd. We weten hier werkelijk niet wanneer er waar geoefend wordt. Paarden drie weken binnen houden gaat niet.
Ben dus blj dat er geklaagd is. Vind het alleen jammer dat onze sportbond / dan wel de koepelfokkerij niet net zo voortvarend was als het LTO

En ja,
ja.

Er moet geoefend worden.. .maar weten waar exact welk deel van de week zou al helpen. Overduidelijke stallen mijden ook.. Als er dan deze keer op grondniveau en in de lucht samengewerkt wordt, dan moet het gebied in kaart brengen ( waar wel / geeb vee/ paarden) toch niet zo lastig zijn..
Laatst bijgewerkt door Punz op 17-02-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:01

Over wat er gebeurd ( maar dat zou je op bokt eigenlijk niet uit hoeven leggen).
Brave manege pony's en een helikopter die eigenlijk niet eens zo heel laag overvliegt ( maar dieren die het duidelijk niet kennen):


Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:10

Ik woon tegenover vliegveld Volkel, als ze landen komen ze over ons huis en wei.
Afbeelding
Wat je eronder ziet is onze schuur.

Paarden zijn het gewend, wij kunnen ook vaak binnen kijken in het vliegtuig.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:18

Punz schreef:
En nee: er is niet/ nauwelijks gecommuniceerd. We weten hier werkelijk niet wanneer er waar geoefend wordt. Paarden drie weken binnen houden gaat niet.
Ben dus blj dat er geklaagd is. Vind het alleen jammer dat onze sportbond / dan wel de koepelfokkerij niet net zo voortvarend was als het LTO

En ja,
ja.

Er moet geoefend worden.. .maar weten waar exact welk deel van de week zou al helpen. Overduidelijke stallen mijden ook.. Als er dan deze keer op grondniveau en in de lucht samengewerkt wordt, dan moet het gebied in kaart brengen ( waar wel / geeb vee/ paarden) toch niet zo lastig zijn..


Punz, waar is 'hier' precies? En wat hebben jullie meegekregen van de communicatie vooraf? Hoe zou je dat graag beter zien?

Overduidelijke stallen of manages worden in principe ook gemeden, al zijn er natuurlijk altijd vliegers die dat met een korrel zout nemen. Soms kan het ook even niet omdat de vlieger door een maneuvre niet lekker uitkomt en je dus per ongeluk toch ineens op een stal zit. Je hoeft geen organisatie te zijn om overlast te kunnen melden, dat kun je als particulier ook. Wat handig is, is de tijd dat het gebeurde zo exact mogelijk noteren, en de plaats. Dan kan achterhaald worden wie er gevlogen hebben, waardoor het kwam dat ze zo laag/onhandig overkwamen en of het 'geoorloofd' was if niet. Als het onnodig was worden de vliegers er zeker op aangesproken.

Ook worden objecten die gemeden moeten worden aangemerkt op de vliegkaarten. In kaart brengen is ook niet de moeilijkheid. Al die objecten vermijden wel. Nederland is heel vol, en de heli's vliegen snel dus je ontkomt er gewoon niet aan. Dan zijn de vliegers alleen nog maar bezig met objecten vermijden, want vee- of paardvrij gebied hebben we hier gewoon niet. Ja, daar waar veel hoogbouw is. En daar mogen ze dan net ook weer niet vliegen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:14

Je heb pb, wil locatie niet zo open op internet.

En nee... .Maneges zijn níet gemeden: duikvlucht boven wei en paddock van rijvereniging waar paarden buiten stonden... en hier net niet door de draad gingen, verderop in Westendorp wel.

En de aankondinging; we oefenen drie weken boven Oost Nederland, en dan een gebied aangeven tussen Arnhem en Enschede... tja... daar heb je niet zo veel aan.


Edit: algemene berichtgeving dus. Niet gericht. En dan kan het wel op de website van defensie staan. Maar ja... Wie kijkt daar normaal nu op als je niets met defensie te maken hebt, en normaal niet in een oefengebied zit.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:35

Dat is wel erg algemeen idd. Tenminste een verwijzing naar de website in dat bericht zetten lijkt me wel passend.

Verder, zie pb :)

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:09

Allegra schreef:
Punz schreef:
En nee: er is niet/ nauwelijks gecommuniceerd. We weten hier werkelijk niet wanneer er waar geoefend wordt. Paarden drie weken binnen houden gaat niet.
Ben dus blj dat er geklaagd is. Vind het alleen jammer dat onze sportbond / dan wel de koepelfokkerij niet net zo voortvarend was als het LTO

En ja,
ja.

Er moet geoefend worden.. .maar weten waar exact welk deel van de week zou al helpen. Overduidelijke stallen mijden ook.. Als er dan deze keer op grondniveau en in de lucht samengewerkt wordt, dan moet het gebied in kaart brengen ( waar wel / geeb vee/ paarden) toch niet zo lastig zijn..


Punz, waar is 'hier' precies? En wat hebben jullie meegekregen van de communicatie vooraf? Hoe zou je dat graag beter zien?

Overduidelijke stallen of manages worden in principe ook gemeden, al zijn er natuurlijk altijd vliegers die dat met een korrel zout nemen. Soms kan het ook even niet omdat de vlieger door een maneuvre niet lekker uitkomt en je dus per ongeluk toch ineens op een stal zit. Je hoeft geen organisatie te zijn om overlast te kunnen melden, dat kun je als particulier ook. Wat handig is, is de tijd dat het gebeurde zo exact mogelijk noteren, en de plaats. Dan kan achterhaald worden wie er gevlogen hebben, waardoor het kwam dat ze zo laag/onhandig overkwamen en of het 'geoorloofd' was if niet. Als het onnodig was worden de vliegers er zeker op aangesproken.

Ook worden objecten die gemeden moeten worden aangemerkt op de vliegkaarten. In kaart brengen is ook niet de moeilijkheid. Al die objecten vermijden wel. Nederland is heel vol, en de heli's vliegen snel dus je ontkomt er gewoon niet aan. Dan zijn de vliegers alleen nog maar bezig met objecten vermijden, want vee- of paardvrij gebied hebben we hier gewoon niet. Ja, daar waar veel hoogbouw is. En daar mogen ze dan net ook weer niet vliegen.


Dat overduidelijk zichtbare stallen en manege's vermeden worden, dat was hier vorig jaar toch overduidelijk niet het geval.. Of er moeten een heleboel piloten zijn die dat met een korrel zout namen.

Hier een woonwijk met daarachter een vakantiepark in het bos. Een vrij groot park en open plek, met een manege voor vakantiegangers met hun paarden en pony's. Vaak genoeg hele groepen.
De heli's kwamen hier op zo'n beetje "spuug-afstand" over. Niet respectloos bedoeld overigens. Het is een machtig gezicht en erg indrukwekkend en ja, je weet dat er geoefend moet worden, maar dit was gewoon gevaarlijk. Ik denk dan, defensie is er toch in de eerste plaats om de burger te beschermen?
Dat materiële schade vergoed kan worden, daar koop je niets voor als je kind zijn/haar nek breekt..

Dit jaar nog geen laagvliegers meegemaakt, dus misschien dat er toch een verandering van route is gemaakt.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:12

Hier word ook veel gevlogen, onze paarden kijken er al niet eens meer naar, wel een keertje mis gegaan toen ze achter het bos vandaan kwamen ( onze wei grenst aan het bos en deze zagen de paarden niet aankomen). We hele omheining was stuk en paard had dik been, ze zij komen kijken van defensie en hebben de omheining vergoed, dierenarts was niet nodig maar anders hadden ze dit ook vergoed, ze proberen nu de weilanden te mijden. Ze kunnen trouwens precies nagaan wanneer en hoe laat er gevlogen is over een bepaald terrein.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:27

De meeste paarden wennen er snel aan, hier met de bosbranden de chinook helicopters nog geen 50 meter boven ons weiland, MET waterzak eronder. De eerste 2x zijn ze wat angstig, daarna talen ze er niet meer naar. Een paar jaar daarna een traumaheli in de wei en geen paard die gek keek.

borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:43

Ik heb wel eens op de ginkelse hei in ede gereden , en toen landde er een Chinook op een kleine 100 meter afstand ....dan ben je toch wel heeeeel erg blij dat je paard niet aan de klater gaat ik vond het zelf al doodeng!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:05

borderjay schreef:
Ik heb wel eens op de ginkelse hei in ede gereden , en toen landde er een Chinook op een kleine 100 meter afstand ....dan ben je toch wel heeeeel erg blij dat je paard niet aan de klater gaat ik vond het zelf al doodeng!


Hier ook, Chinooks? Apache's? In ieder geval zwaaar, en zo voelt dat ook. Ook een wat lichtere militaire heli die hier vaak heel laag overkomt, voelt nog steeds veel zwaarder dan een commerciële helicopter. Indrukwekkend is het zeker

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:10

Malyma schreef:
Dat overduidelijk zichtbare stallen en manege's vermeden worden, dat was hier vorig jaar toch overduidelijk niet het geval.. Of er moeten een heleboel piloten zijn die dat met een korrel zout namen.


Melden. Als vliegers dat blijven doen zonder dat er een geldige reden voor is krijgen ze nooit die middenweg voor elkaar tussen wel oefenen maar zo min mogelijk overlast veroorzaken :) Noteer dat en tijd, en als het lukt het type, of in elk geval of er eentje was met 1 (Apache of Cougar) of 2 rotor discs (Chinook), dan komen ze een heel eind.

Overigens noem je met de bomenrij met erachter een weiland een goed voorbeeld van waarom het soms niet te voorkomen is dat je over paarden of vee vliegt. Je ziet ze gewoon niet snel genoeg. Neemt niet weg dat sommige vliegers of squadrons best wat beter hun best kunnen doen in sommige gevallen.

Om nog even terug te komen op de hele algemene melding van het oefengebied; ze oefenen deze keer ook met radarsystemen. Die verplaatsen ze elke paar dagen binnen het aangegeven gebied, waarna enkele heli's dus daar aan de slag gaan, en de andere heli's dat gebied juist mijden. Daardoor is het in dit geval eigenlijk onmogelijk om specifiekere gebieden aan te wijzen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:31


pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:14


Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 04:49

Punz schreef:
Over wat er gebeurd ( maar dat zou je op bokt eigenlijk niet uit hoeven leggen).
Brave manege pony's en een helikopter die eigenlijk niet eens zo heel laag overvliegt ( maar dieren die het duidelijk niet kennen):

[ Video ]


Ik moest gelijk aan dit filmpje denken toen ik dit topic zag.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 07:36

Debbie00 schreef:
Punz schreef:
Over wat er gebeurd ( maar dat zou je op bokt eigenlijk niet uit hoeven leggen).
Brave manege pony's en een helikopter die eigenlijk niet eens zo heel laag overvliegt ( maar dieren die het duidelijk niet kennen):

[ Video ]


Ik moest gelijk aan dit filmpje denken toen ik dit topic zag.

Ik moest wel lachen om dat filmpje, zie je de paardjes lopen met zadel op en de meisjes liggen allemaal in de hoek. _O-

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 07:38

Ik zit hier toch met enige verbazing de berichten te lezen. Als defensie van alles zou moeten mijden, hoe moeten ze dan realistische situaties nabootsen?
Het is nu niet echt dat tussen iedere boerderij kilometers ruimte zitten. Op die hoogte zou je kunnen zeggen dat je niet je kont kunt keren voordat je weer tegen een stal 'komt'. Dus vertel, waar zouden ze dan moeten oefenen?

Speciaal voor mensen die wel even meer dan 4 weken per jaar het idee hebben dat letterlijk hun wereld vergaat? Konden die mensen maar veilig vanaf de computer zo reageren. :o

Je weet dat je in een laagvlieggebied zit. :=

Ik wordt er altijd zo kribbig van, je wilt wel dat ze anderen en jou beschermen maar vervolgens mogen ze niets om dit te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:01

Volgens mij lees jij niet goed Magda. Er is niemand die zegt dat er niet geoefend mag worden en niemand die zegt dat zijn wereld vergaat. Ze vliegen hier veel met helikopters, ook om te checken op bosbranden en dergelijke. Geen probleem, die vliegen hoog en er is geen haan die er naar kraait. Nu oefenen ze een maand lang en vliegen ze echt extreeem laag. Zoals ik eerder schreef gaan ze hier al de hele maand elke dag over mijn huis/stal/paddocks, ja mijn paarden vinden dat niet heel leuk maar er moet geoefend worden. Heb ik begrip voor. Ik ga er dan ook niet over klagen dat ze hier niet mogen vliegen, want ik lijdt er niet onder, het is zo af en toe alleen een beetje vervelend.

Het gaat mij hier vooral om schade die wél geleden wordt. Boeren waarbij koeien kalveren verwerpen, elkaar verwonden en minder melk geven. Maneges waarbij lessen gecanceld worden omdat het te gevaarlijk is. Dat zijn enorme kostenposten voor zo’n bedrijf, al helemaal als dit een maand lang aan de gang is, dit kost je dan echt vele duizenden euro’s als veehouder. Al die mensen hebben begrip voor het feit dat er geoefend moet worden, vinden het niet erg als er af en toe een helikopter overvliegt, maar ze vinden het niet zo leuk dat dit ten koste gaat van het welzijn van hun dieren én hun toch al niet zo hoge inkomen. Dus wordt dit aangegeven bij Defensie en gevraagd of ze er rekening mee willen houden, die mensen willen gehoord worden en willen graag een compromis sluiten. Gewoon redelijke mensen waar je mee in gesprek kan gaan, niks engs aan. Maar dan heb je van die leuke mensen zoals jij die zeggen dat die mensen niet moeten zeuren “want ze moeten toch ergens oefenen”. Mensen die helden zijn op social media en mensen die veehouders de grond in trappen en zwart maken. Waarom kan er geen begrip worden getoond voor veehouders in deze situatie? Voor Defensie alle begrip, maar voor degene die er zwaar onder lijden niet?

Gelukkig schrikken jouw foto’s en bitten niet van laagvliegers en heb jij niet een enorme inkomensderving, dan had je wel anders gesproken. :D