Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Laagvliegende helikopters Defensie vermijden stallen

 
Profiel   

Ik kon meegaan met je bericht totdat je meende persoonlijk te moeten worden. Bedankt dat je mij een held vind die meent boeren zwart te moeten maken en mijn bitten erbij moet halen. Als je graag mensen natrekt, doe dat dan ook goed zodat je volledige informatie hebt. ;) Tot dan, adieu.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 08:24 



 

Wat ik nog even wil zeggen... Bij ons vliegen ze ook over maar gelukkig niet zo laag zoals in de op.
Er word een paar keer toe gezegd/gesuggereerde dat dieren er maar aan moeten wennen.
Koeien in een stal kunnen zo'n ding niet zien en weten dus niet waar het vandaan komt, dat maakt het juist zo eng. En koeien zijn hele gevoelige beesten.

Als een koe een kalf verwerpt is dat heel erg. Het ligt er een beetje aan hoe ver de koe in de lactatie zit. Maar zulke koeien krijg je meestal niet of heel slecht weer op de melk, het hele jaar lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 08:48 



 
Profiel   

xJitskee schreef
Volgens mij lees jij niet goed Magda. Er is niemand die zegt dat er niet geoefend mag worden en niemand die zegt dat zijn wereld vergaat.


Volgens mij bedoeld Magda hier de mensen die de heli's zo hard nodig hebben omdat anders letterlijk hun wereld vergaat. Gelukkig niet in Nederland, maar op heel veel andere plekken is er een hoop leed voorkomen door onze vliegers.

Citaat
Nu oefenen ze een maand lang en vliegen ze echt extreeem laag.


Juist het oefenen van dat extreme laagvliegen is zo hard nodig. Dat zijn echt skills die je nodig hebt om te kunnen overleven en zo anderen te kunnen beschermen. En dat gaat vaak nog op hoge snelheid, dus die vaardigheden moet je echt in de vingers houden.

Verder, de eerste twee weken zitten erop en komende week is de laatste week.

Citaat
Het gaat mij hier vooral om schade die wél geleden wordt. Boeren waarbij koeien kalveren verwerpen, elkaar verwonden en minder melk geven. Maneges waarbij lessen gecanceld worden omdat het te gevaarlijk is. Dat zijn enorme kostenposten voor zo’n bedrijf, al helemaal als dit een maand lang aan de gang is, dit kost je dan echt vele duizenden euro’s als veehouder. Al die mensen hebben begrip voor het feit dat er geoefend moet worden, vinden het niet erg als er af en toe een helikopter overvliegt, maar ze vinden het niet zo leuk dat dit ten koste gaat van het welzijn van hun dieren én hun toch al niet zo hoge inkomen.


De schade die geleden word, wordt vergoed. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Er is gewoon geen andere oplossing te verzinnen. Heb je die wel, hoort Defensie het graag denk ik.

Citaat
Waarom kan er geen begrip worden getoond voor veehouders in deze situatie? Voor Defensie alle begrip, maar voor degene die er zwaar onder lijden niet?


Hier ben ik niet mee eens. Er wordt voor Defensie juist ontzettend weinig begrip getoond. Iedereen vindt dat zij het het meeste recht hebben op het stukje lucht boven hun huis of bedrijf. De moeder met kleine kinderen vindt dat ze niet meer in de avond mogen vliegen, dus die tijden zijn aan banden gelegd. De mensen in de laagvlieggebieden vinden dat de vliegdruk te hoog is, dus wordt uitgeweken naar andere gebieden. Díe mensen zeggen, last ze teruggaan naar de gebieden waar de dieren en mensen er toch al aan gewend zijn. Mensen in een vakantiehuisje op de veluwe klagen dat ze voor hun rust komen en niet in 'oorlogsgeluid' willen zitten, de miljardair die vast een nachthok heeft klaar over zijn pauwen die wegvliegen, waardoor er zelfs ín de laagvlieggebieden grote cirkels worden aangewezen die gemeden moeten worden. En dan zijn er nog een heleboel helden op social media die de vliegers van vanalles uit maken en ze de dood wensen. Letterlijk. Dus laten we al dat begrip wel even in perspectief zien.

Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Het is geven en nemen, zowel voor Defensie als voor 'de burger'. Ik krijg iets meer mee van alle omstandigheden dan de gemiddelde burger, vandaar dat im hier dingen probeer uit te leggen zodat er een beter perspectief ontstaat. Het is niet zo simpel als het lijkt. Defensie zit ook niet te wachten op het verwerken van alle klachten-en-schadeclaims en de uitbetalingen. Dat zijn resources en geld die heel goed ergens anders gebruikt kunnen worden.
Aan de andere kant, heeft Defensie die klachten nodig om zelf een goed perspectief te kunnen krijgen, moeten de vliegers zich aan de regels houden (30 m boven een stal hangen terwijl paarden in paniek door de wei rennen is not done), en moet de communicatie naar buiten toe duidelijk zijn. En daar zitten soms best wat aandachtspuntjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 08:50 



 

magda_90 schreef
Ik kon meegaan met je bericht totdat je meende persoonlijk te moeten worden. Bedankt dat je mij een held vind die meent boeren zwart te moeten maken en mijn bitten erbij moet halen. Als je graag mensen natrekt, doe dat dan ook goed zodat je volledige informatie hebt. ;) Tot dan, adieu.

Ik noem je nergens een held die boeren zwart maakt hoor. Ik geef een opsomming van mensen die reageren. Dat zijn mensen als jij, die zeggen dat mensen niet moeten zeuren, dan is er nog een groep helden op social media en een groep mensen die veehouders in alle situaties maar zwart proberen te maken. :)

Overigens kon ik meegaan in jouw bericht tot je meent te moeten generaliseren, want
"Ik wordt er altijd zo kribbig van, je wilt wel dat ze anderen en jou beschermen maar vervolgens mogen ze niets om dit te oefenen." -> er zijn hier juist veel mensen die het oefenen geen probleem vinden. Die snappen dat het nodig is dat er geoefend wordt. Lees die berichten maar eens door, er zijn er genoeg. Daar kan je kribbig van worden, maar je kan ook begrip hebben van mensen die met levende have werken en wel inkomensderving hebben door deze oefeningen, dat was wat ik bedoelde met mijn bericht. Het lijkt mij dat je het zelf ook niet leuk zou vinden als je door oefeningen minder inkomsten hebt. Dát zijn de mensen die i.m.o. een reden hebben om te klagen. Helaas weten dieren niet dat ze in een laagvlieggebied zitten en dat dit slechts oefeningen zijn.

Allegra schreef
xJitskee schreef
Volgens mij lees jij niet goed Magda. Er is niemand die zegt dat er niet geoefend mag worden en niemand die zegt dat zijn wereld vergaat.


Volgens mij bedoeld Magda hier de mensen die de heli's zo hard nodig hebben omdat anders letterlijk hun wereld vergaat. Gelukkig niet in Nederland, maar op heel veel andere plekken is er een hoop leed voorkomen door onze vliegers.

Citaat
Nu oefenen ze een maand lang en vliegen ze echt extreeem laag.


Juist het oefenen van dat extreme laagvliegen is zo hard nodig. Dat zijn echt skills die je nodig hebt om te kunnen overleven en zo anderen te kunnen beschermen. En dat gaat vaak nog op hoge snelheid, dus die vaardigheden moet je echt in de vingers houden.

Verder, de eerste twee weken zitten erop en komende week is de laatste week.

Citaat
Het gaat mij hier vooral om schade die wél geleden wordt. Boeren waarbij koeien kalveren verwerpen, elkaar verwonden en minder melk geven. Maneges waarbij lessen gecanceld worden omdat het te gevaarlijk is. Dat zijn enorme kostenposten voor zo’n bedrijf, al helemaal als dit een maand lang aan de gang is, dit kost je dan echt vele duizenden euro’s als veehouder. Al die mensen hebben begrip voor het feit dat er geoefend moet worden, vinden het niet erg als er af en toe een helikopter overvliegt, maar ze vinden het niet zo leuk dat dit ten koste gaat van het welzijn van hun dieren én hun toch al niet zo hoge inkomen.


De schade die geleden word, wordt vergoed. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Er is gewoon geen andere oplossing te verzinnen. Heb je die wel, hoort Defensie het graag denk ik.

Citaat
Waarom kan er geen begrip worden getoond voor veehouders in deze situatie? Voor Defensie alle begrip, maar voor degene die er zwaar onder lijden niet?


Hier ben ik niet mee eens. Er wordt voor Defensie juist ontzettend weinig begrip getoond. Iedereen vindt dat zij het het meeste recht hebben op het stukje lucht boven hun huis of bedrijf. De moeder met kleine kinderen vindt dat ze niet meer in de avond mogen vliegen, dus die tijden zijn aan banden gelegd. De mensen in de laagvlieggebieden vinden dat de vliegdruk te hoog is, dus wordt uitgeweken naar andere gebieden. Díe mensen zeggen, last ze teruggaan naar de gebieden waar de dieren en mensen er toch al aan gewend zijn. Mensen in een vakantiehuisje op de veluwe klagen dat ze voor hun rust komen en niet in 'oorlogsgeluid' willen zitten, de miljardair die vast een nachthok heeft klaar over zijn pauwen die wegvliegen, waardoor er zelfs ín de laagvlieggebieden grote cirkels worden aangewezen die gemeden moeten worden. En dan zijn er nog een heleboel helden op social media die de vliegers van vanalles uit maken en ze de dood wensen. Letterlijk. Dus laten we al dat begrip wel even in perspectief zien.

Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Het is geven en nemen, zowel voor Defensie als voor 'de burger'. Ik krijg iets meer mee van alle omstandigheden dan de gemiddelde burger, vandaar dat im hier dingen probeer uit te leggen zodat er een beter perspectief ontstaat. Het is niet zo simpel als het lijkt. Defensie zit ook niet te wachten op het verwerken van alle klachten-en-schadeclaims en de uitbetalingen. Dat zijn resources en geld die heel goed ergens anders gebruikt kunnen worden.
Aan de andere kant, heeft Defensie die klachten nodig om zelf een goed perspectief te kunnen krijgen, moeten de vliegers zich aan de regels houden (30 m boven een stal hangen terwijl paarden in paniek door de wei rennen is not done), en moet de communicatie naar buiten toe duidelijk zijn. En daar zitten soms best wat aandachtspuntjes.


Jammer dat je mijn verhaal uit het verband trekt door een paar losse quotes. Het stuk over laagvliegen ging namelijk over de context waarom er geklaagd wordt. Wanneer ze hoger vliegen was er geen haan geweest die er naar had gekraaid. Ik snap ook wel dat ze daar op moeten oefenen, dat het logisch is en voor mij geen probleem is. Daarnaast schreef ik ook dat het volgende week de laatste week is en het dus bijna voorbij is. Ik heb nergens gezegd dat ik er ZELF moeite mee heb, ik schreef dat ik er ook niet over klaag. Want er moet gewoon geoefend worden, ik heb geen veehouderij of bedrijf dat hierdoor schade lijdt. Ik vind het dan ook erg jammer dat er zo geklaagd wordt door mensen die er relatief weinig last van hebben, zoals het voorbeeld van het vakantiehuisje of het kind dat op bed ligt.

Geleden schade wordt vergoed? Geloof ik weinig van. Mijn eigen paard is door de omheining gebroken. Zelfs met camerabeelden heb ik geen cent van de schade vergoed gekregen, want het was niet duidelijk dat dit door defensie kwam. Helaas was de heli net buiten beeld. Ik heb geen cent gezien en zelf €650 kunnen betalen om alles te laten herstellen. Of heb ik dan net weer een rotte appel van defensie gehad? Daarnaast is het natuurlijk lastig om te bewijzen welke schade van defensie komt. Dat verminderde melkproductie en het afstoten van kalveren door de oefeningen komt is lastig aan te tonen. Ik vraag me dan ook af of de schade wel geheel vergoed wordt, maar als er mensen zijn met concrete ervaringen ben ik daar benieuwd naar!

Natuurlijk is het lastig en veroorzaakt het voor iedereen overlast. Maar je kan zelf natuurlijk al maatregelen nemen om de overlast en het gevaar voor jezelf te beperken. Bijvoorbeeld door dan oordopjes in te doen zodat je je kan concentreren op je werk of door kan slapen (ja, deze kwam echt voorbij :+ ) of door angst bij je dieren proberen weg te nemen. Dingen die veel boeren al proberen, het nadeel is dat koeien het enorme lawaai van de helikopters niet kennen en in de stallen flippen van angst. Helaas kan er geen trekker of radio op tegen het lawaai van een helikopter. Ik zie ook echt geen onredelijke eisen van de boeren. Ze willen gewoon gehoord worden en schade vergoed krijgen. Zij zijn degene die er echt onder lijden, een kind wat 's avonds niet kan slapen loopt niet zoveel schade op. En het blijft geven en nemen, ja er moet geoefend worden. Er is niemand die dat gaat ontkennen. Juist vanuit de boeren naar defensie toe is er begrip voor de situatie, alleen geven de boeren/LTO aan dat zij er veel overlast van ondervinden en zich vooral niet gehoord voelen. Het ging in het begin al mis, er is een algemeen nummer waar je niet iemand aan de telefoon krijgt. Ze kunnen hun klachten niet melden en hun zorgen niet uiten, dat is punt één waar het al mis ging. Ik ben zelf geen boer, maar kan me heel goed indenken hoe frustrerend dit voor een boer moet zijn. Overigens vind ik het kort geding van de zakenman zelf ook een idiote actie. -O-

En begrip voor veehouders? Laten we dat dan ook in perspectief zien, want ik zie er maar weinig van....
Ik zal het wel niet mogen zeggen, maar het zijn veelal mensen die in de stad wonen en weinig van de 'overlast' meekrijgen. Het is blijkbaar erg moeilijk om je in te leven in een veehouder die hart voor zijn dieren heeft en die ook graag in de mogelijkheid wil blijven om zijn rekeningen te betalen
[ img ]

[ img ]

Even een paar citaten onder willekeurige nieuwsberichten over dit onderwerp
"Wat een gezeur weer. Ik neem aan dat de meeste dieren nu binnen zijn met dit koude weer? Zo niet, dat is dan pas erg voor die beesten "
"Wan gezeur foi. Staat allemaal duidelijk aangegeven op de site dus als je daar even op kijkt weet je precies wanneer je je vee binnen moet houden"
"Links of rechtsom het is nooit goed. Zeurkousen"
"Die boeren hoor je alleen maar over geld. Over dierenwelzijn gaat het niet ze hebben geen hart voor dieren"
"Jankerds, ik hoop dat de pleuris bij hun uitbreekt en ze niet geholpen worden. Moeten ze hun bek maar houden"
"Foi wat een gezeur, hou gewoon je beesten binnen als ze oefenen dan is er niks aan de hand"
"Ze moeten gewoon hun bek houden ze komen toch wel als eerste om in de oorlog"
"Het gaat alleen maar weer om geld. Zeur niet en laat ze oefenen!"

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 10:12 



 
Profiel   

xJitskee schreef
Jammer dat je mijn verhaal uit het verband trekt door een paar losse quotes. Het stuk over laagvliegen ging namelijk over de context waarom er geklaagd wordt. Wanneer ze hoger vliegen was er geen haan geweest die er naar had gekraaid.


Ik trek je verhaal helemaal niet uit zijn verband. Precies die laatste zin is waar het fout gaat, vandaar dat ik het relevante stukje quote ipv je hele verhaal. Als hoger vliegen net zo veel effect had gehad, hadden ze dat wel gedaan. Dus wat wil je precies zeggen met deze zin? Imo wil je hier zeggen, het probleem zit in het laagvliegen. En dus reageer ik op waarom laagvliegen zo belangrijk is. Dat jij dat goed begrijpt is heel prettig, maar een ander misschien niet, vandaar de extra uitleg op dat stukje.

Citaat
Daarnaast schreef ik ook dat het volgende week de laatste week is en het dus bijna voorbij is.


Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie dat nergens terug in je post. Ik zie enkel 'een maand lang' en 'de hele maand elke dag'. Dát klopt niet, dus dat wilde ik rechtzetten.

Citaat
Geleden schade wordt vergoed? Geloof ik weinig van. Mijn eigen paard is door de omheining gebroken. Zelfs met camerabeelden heb ik geen cent van de schade vergoed gekregen, want het was niet duidelijk dat dit door defensie kwam. Helaas was de heli net buiten beeld. Ik heb geen cent gezien en zelf €650 kunnen betalen om alles te laten herstellen. Of heb ik dan net weer een rotte appel van defensie gehad? Daarnaast is het natuurlijk lastig om te bewijzen welke schade van defensie komt. Dat verminderde melkproductie en het afstoten van kalveren door de oefeningen komt is lastig aan te tonen. Ik vraag me dan ook af of de schade wel geheel vergoed wordt, maar als er mensen zijn met concrete ervaringen ben ik daar benieuwd naar!


Als de heli net buiten beeld is, is het geluid wel te horen of anders is door Defensie na te kijken of en welke heli daar in de buurt is geweest. Daar hebben ze geen camera beelden voor nodig. Hoe lang is dit geleden? Was het wel een Defensie heli en niet per ongeluk politie of trauma, of zelfs particulier? Heeft Defensie enkel gezegd, 'het bewijs in onvoldoende', of hebben ze meer info gegeven? Uiteraard vergoeden ze niet zomaar. Ik hoop toch dat dat begrijpelijk is. Half Nederland staat anders aan de deur te kloppen voor centjes. Aan de andere kant zal dat in sommige situaties heel schrijnend zijn als boeren/particulieren er zeker van zijn dat de schade door de heli's komt maar Defensie het bewijs onvoldoende acht. Ook weer heel dubbel dit, en beide kanten hebben een punt. Verzin er maar een goede oplossing voor die voor iedereen acceptabel is. Ik ben blij dat het mijn baan niet is!

Citaat
Natuurlijk is het lastig en veroorzaakt het voor iedereen overlast. Maar je kan zelf natuurlijk al maatregelen nemen om de overlast en het gevaar voor jezelf te beperken. Bijvoorbeeld door dan oordopjes in te doen zodat je je kan concentreren op je werk of door kan slapen (ja, deze kwam echt voorbij :+ ) of door angst bij je dieren proberen weg te nemen. Dingen die veel boeren al proberen, het nadeel is dat koeien het enorme lawaai van de helikopters niet kennen en in de stallen flippen van angst. Helaas kan er geen trekker of radio op tegen het lawaai van een helikopter. Ik zie ook echt geen onredelijke eisen van de boeren. Ze willen gewoon gehoord worden en schade vergoed krijgen. Zij zijn degene die er echt onder lijden, een kind wat 's avonds niet kan slapen loopt niet zoveel schade op. En het blijft geven en nemen, ja er moet geoefend worden. Er is niemand die dat gaat ontkennen. Juist vanuit de boeren naar defensie toe is er begrip voor de situatie, alleen geven de boeren/LTO aan dat zij er veel overlast van ondervinden en zich vooral niet gehoord voelen. Het ging in het begin al mis, er is een algemeen nummer waar je niet iemand aan de telefoon krijgt. Ze kunnen hun klachten niet melden en hun zorgen niet uiten, dat is punt één waar het al mis ging. Ik ben zelf geen boer, maar kan me heel goed indenken hoe frustrerend dit voor een boer moet zijn. Overigens vind ik het kort geding van de zakenman zelf ook een idiote actie. -O-


Best een goeie suggestie toch, oordopjes? ;)

Dat zijn dingen waar Defensie van moet leren, zo'n nummer moet bereikbaar zijn. Online kun je altijd je klacht melden, maar het duurt misschien even voor er gereageerd wordt, zeker als er veel geklaagd wordt zoals afgelopen weken. Iets met, personeelstekorten door bezuinigingen enzo. Wat me wel is opgevallen is dat Defensie deze keer, veel meer dan anders, allemaal info filmpjes enzo verspreidt via social media, waarom laagvliegen moet, waarom er op die manier geoegend wordt, etc. Dus ik zie wel dat ze proberen transparanter te zijn. Maar het blijft een grote stugge organisatie. Voor het personeel, voor burgers, er verloopt maar weinig echt soepel.

Citaat
En begrip voor veehouders? Laten we dat dan ook in perspectief zien, want ik zie er maar weinig van....


Met een zooitje quotes kan ik ook gaan gooien, maar wat schieten we daar mee op? Welk punt probeer je te maken? Sommige mensen hebben geen begrip en empathie richting boeren, anderen hebben dat niet richting Defensie, ik vind het om het even. Het punt wat ik eerder wilde maken is enkel dat jouw stukje waarin je zegt dat er zoveel begrip is voor Defensie en niet voor de boeren niet klopt.

Ik kies geen kant. Ik vind het erg voor de boeren en paardenhouders die schade oplopen (overigens niet voor de mevrouw die met tranen in der ogen roept 'mijn paarden rennen zo het prikkeldraad in', die moet gewoon een deugdelijke omheining geschikt voor paarden neerzetten), maar omdat ik er wat dichter op zit zie ik ook de Defensie kant en een heleboel omstandigheden die meespelen in dit soort situaties maar die je gewoonlijk niet meekrijgt, waardoor het allemaal soms heel zwart-wit lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 10:43 



 

Allegra schreef
xJitskee schreef
Geleden schade wordt vergoed? Geloof ik weinig van. Mijn eigen paard is door de omheining gebroken. Zelfs met camerabeelden heb ik geen cent van de schade vergoed gekregen, want het was niet duidelijk dat dit door defensie kwam. Helaas was de heli net buiten beeld. Ik heb geen cent gezien en zelf €650 kunnen betalen om alles te laten herstellen. Of heb ik dan net weer een rotte appel van defensie gehad? Daarnaast is het natuurlijk lastig om te bewijzen welke schade van defensie komt. Dat verminderde melkproductie en het afstoten van kalveren door de oefeningen komt is lastig aan te tonen. Ik vraag me dan ook af of de schade wel geheel vergoed wordt, maar als er mensen zijn met concrete ervaringen ben ik daar benieuwd naar!


Als de heli net buiten beeld is, is het geluid wel te horen of anders is door Defensie na te kijken of en welke heli daar in de buurt is geweest. Daar hebben ze geen camera beelden voor nodig. Hoe lang is dit geleden? Was het wel een Defensie heli en niet per ongeluk politie of trauma, of zelfs particulier? Heeft Defensie enkel gezegd, 'het bewijs in onvoldoende', of hebben ze meer info gegeven? Uiteraard vergoeden ze niet zomaar. Ik hoop toch dat dat begrijpelijk is. Half Nederland staat anders aan de deur te kloppen voor centjes. Aan de andere kant zal dat in sommige situaties heel schrijnend zijn als boeren/particulieren er zeker van zijn dat de schade door de heli's komt maar Defensie het bewijs onvoldoende acht. Ook weer heel dubbel dit, en beide kanten hebben een punt. Verzin er maar een goede oplossing voor die voor iedereen acceptabel is. Ik ben blij dat het mijn baan niet is!


Dit was circa 4 jaar geleden. Helaas heeft mijn camera geen geluidsopname. Maar ze zouden dat aan de hand van de tijd (die op de beelden te zien is) en locatie toch moeten kunnen zien dat ze er gevlogen hebben? Het ging hier om te weinig bewijs dat de schade door die heli is veroorzaakt. Het gaat mij verder ook niet om de schade die wij hebben gehad, maar het gaat me er om dat jij zegt dat defensie de schade voor boeren vergoed. Ik geef aan dat het lastig is om dit te bewijzen, aan de hand van mijn eigen voorbeeld. Nu had ik camerabeelden en was het nog niet voldoende bewijs, hoe moet een boer dan bewijzen dat de oefeningen veroorzaakt hebben dat zijn koe een kalf verwerpt? Dat is erg lastig, dus komt het er waarschijnlijk op neer dat de schade niet vergoed wordt. Dan lijdt een boer dus financiële schade van deze oefeningen, wat hem i.m.o. toch echt het recht geeft om te klagen.


Allegra schreef
xJitskee schreef
Natuurlijk is het lastig en veroorzaakt het voor iedereen overlast. Maar je kan zelf natuurlijk al maatregelen nemen om de overlast en het gevaar voor jezelf te beperken. Bijvoorbeeld door dan oordopjes in te doen zodat je je kan concentreren op je werk of door kan slapen (ja, deze kwam echt voorbij :+ ) of door angst bij je dieren proberen weg te nemen. Dingen die veel boeren al proberen, het nadeel is dat koeien het enorme lawaai van de helikopters niet kennen en in de stallen flippen van angst. Helaas kan er geen trekker of radio op tegen het lawaai van een helikopter. Ik zie ook echt geen onredelijke eisen van de boeren. Ze willen gewoon gehoord worden en schade vergoed krijgen. Zij zijn degene die er echt onder lijden, een kind wat 's avonds niet kan slapen loopt niet zoveel schade op. En het blijft geven en nemen, ja er moet geoefend worden. Er is niemand die dat gaat ontkennen. Juist vanuit de boeren naar defensie toe is er begrip voor de situatie, alleen geven de boeren/LTO aan dat zij er veel overlast van ondervinden en zich vooral niet gehoord voelen. Het ging in het begin al mis, er is een algemeen nummer waar je niet iemand aan de telefoon krijgt. Ze kunnen hun klachten niet melden en hun zorgen niet uiten, dat is punt één waar het al mis ging. Ik ben zelf geen boer, maar kan me heel goed indenken hoe frustrerend dit voor een boer moet zijn. Overigens vind ik het kort geding van de zakenman zelf ook een idiote actie. -O-


Best een goeie suggestie toch, oordopjes? ;)

Dat zijn dingen waar Defensie van moet leren, zo'n nummer moet bereikbaar zijn. Online kun je altijd je klacht melden, maar het duurt misschien even voor er gereageerd wordt, zeker als er veel geklaagd wordt zoals afgelopen weken. Iets met, personeelstekorten door bezuinigingen enzo. Wat me wel is opgevallen is dat Defensie deze keer, veel meer dan anders, allemaal info filmpjes enzo verspreidt via social media, waarom laagvliegen moet, waarom er op die manier geoegend wordt, etc. Dus ik zie wel dat ze proberen transparanter te zijn. Maar het blijft een grote stugge organisatie. Voor het personeel, voor burgers, er verloopt maar weinig echt soepel.


Goede suggestie voor wie? Ik probeer met mijn bericht alleen een beeld te schetsen voor anderen, om duidelijk te maken wat het 'probleem' is, om te illustreren hoe vaak en hoe laag ze overvliegen. Heb er zelf weinig last van hoor.
Allegra schreef
xJitskee schreef
En begrip voor veehouders? Laten we dat dan ook in perspectief zien, want ik zie er maar weinig van....


Met een zooitje quotes kan ik ook gaan gooien, maar wat schieten we daar mee op? Welk punt probeer je te maken? Sommige mensen hebben geen begrip en empathie richting boeren, anderen hebben dat niet richting Defensie, ik vind het om het even. Het punt wat ik eerder wilde maken is enkel dat jouw stukje waarin je zegt dat er zoveel begrip is voor Defensie en niet voor de boeren niet klopt.

Ik kies geen kant. Ik vind het erg voor de boeren en paardenhouders die schade oplopen (overigens niet voor de mevrouw die met tranen in der ogen roept 'mijn paarden rennen zo het prikkeldraad in', die moet gewoon een deugdelijke omheining geschikt voor paarden neerzetten), maar omdat ik er wat dichter op zit zie ik ook de Defensie kant en een heleboel omstandigheden die meespelen in dit soort situaties maar die je gewoonlijk niet meekrijgt, waardoor het allemaal soms heel zwart-wit lijkt.


Met een zooitje quotes gooi ik omdat jij in je vorige bericht aangeeft dat je alleen maar onbegrip naar defensie ziet en niet naar de boeren. Ik zeg ook niet dat er veel begrip is naar defensie, maar dat boeren echt wel begrip hebben voor defensie en het oefenen. Ik zie meer begrip voor defensie dan voor de boeren. Overigens zie ik ook beide kanten, ik ben niet helemaal van gisteren en ik snap dat er vanuit defensie gewoon bepaalde keuzes en afwegingen worden gemaakt, ze kunnen niet iedereen tevreden houden. Vanuit defensie kan er gewoon veel verbeterd worden in communicatie. Als dit wat eerder was gedaan, was het ook niet zo'n groot 'ding' geworden.


Verder ben ik niet zo goed in het apart quoten, maar met het laag-vliegstuk bedoelde ik dat ik begrijp dat ze laag moeten vliegen, want dat moeten ze oefenen. Maar dat is dus ook hetgeen wat overlast veroorzaakt. Ik snap echt wel dat ze hoger vliegen als dat hetzelfde resultaat heeft.

En wat betreft dat het volgende week over is. Mijn excuus, dat schreef ik een bericht daarvoor.
xJitskee schreef
Ze zijn niet erg bang of van streek, we gaan na volgende week gewoon lekker verder met wat we altijd doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 10:58 



 
Profiel   

Deze week waren ze hier in de buurt aan het laagvliegen bij de Lemelerberg. Het was een mooi gezicht. Mijn merries staan daar in de buurt. Die hebben er geen last van gehad. Ik heb nog even staan filmen, toen ze over kwamen. Het is zo dat ze ergens moeten oefenen. Nederland is heel dicht bevolkt, dus dat is al lastig.

Allegra, bedankt voor je nette uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 11:17 



 
Profiel   

xJitskee schreef
Dit was circa 4 jaar geleden. Helaas heeft mijn camera geen geluidsopname. Maar ze zouden dat aan de hand van de tijd (die op de beelden te zien is) en locatie toch moeten kunnen zien dat ze er gevlogen hebben? Het ging hier om te weinig bewijs dat de schade door die heli is veroorzaakt. Het gaat mij verder ook niet om de schade die wij hebben gehad, maar het gaat me er om dat jij zegt dat defensie de schade voor boeren vergoed. Ik geef aan dat het lastig is om dit te bewijzen, aan de hand van mijn eigen voorbeeld. Nu had ik camerabeelden en was het nog niet voldoende bewijs, hoe moet een boer dan bewijzen dat de oefeningen veroorzaakt hebben dat zijn koe een kalf verwerpt? Dat is erg lastig, dus komt het er waarschijnlijk op neer dat de schade niet vergoed wordt. Dan lijdt een boer dus financiële schade van deze oefeningen, wat hem i.m.o. toch echt het recht geeft om te klagen.


Vier jaar geleden zat ik er nog niet zo in als nu, dus ik vind het lastig daar iets over te zeggen. Maar voor zover ik weet worden nu alle vliegbewegingen idd tot in detail bijgehouden (GPS coördinaten) en bij bijvoorbeeld de Apache (van hun werkwijzes weet ik het meeste) loopt altijd de tape mee die achteraf bekeken wordt (geen idee hoe lang ze die bewaren). Dus ja ze kunnen precies zien waar die dingen geweest zijn.

Verder, helemaal met je eens hoor.


Allegra schreef
xJitskee schreef
Best een goeie suggestie toch, oordopjes? ;)

Goede suggestie voor wie?


Voor de mensen in de nieuwbouwwijk in Tilburg bijvoorbeeld. Maar het was deels een grapje hoor, ik zie de boeren hun koeien geen oordopjes indoen.

xJitskee schreef
Met een zooitje quotes gooi ik omdat jij in je vorige bericht aangeeft dat je alleen maar onbegrip naar defensie ziet en niet naar de boeren. Ik zeg ook niet dat er veel begrip is naar defensie, maar dat boeren echt wel begrip hebben voor defensie en het oefenen. Ik zie meer begrip voor defensie dan voor de boeren. Overigens zie ik ook beide kanten, ik ben niet helemaal van gisteren en ik snap dat er vanuit defensie gewoon bepaalde keuzes en afwegingen worden gemaakt, ze kunnen niet iedereen tevreden houden. Vanuit defensie kan er gewoon veel verbeterd worden in communicatie. Als dit wat eerder was gedaan, was het ook niet zo'n groot 'ding' geworden.


Dat heb je echt verkeerd gelezen/begrepen. Ik zeg dat helemaal nergens en ik vind dat ook niet. Ik zeg enkel dat ik het er niet mee eens ben dat jij stelt (letterlijk) dat er voor Defensie alle begrip is maar niet voor de veehouders. Ik stel dat er ook voor Defensie een heleboel onbegrip is. Daarmee zeg ik niet automatisch dat dat er voor de boeren niet is.

Citaat
En wat betreft dat het volgende week over is. Mijn excuus, dat schreef ik een bericht daarvoor.


Ach so, dan vat ik hem! :D

Volgens mij zijn wij het op veel vlakken eigenlijk best met elkaar eens. Het is gewoon een hele moeilijke kwestie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 11:28 



 

Ik wilde inderdaad net zeggen, volgens mij zijn we het wel eens maar verwoorden we het allebei net anders. Bedankt ook voor de heldere info van uit de defensie kant. Lijkt me overigens wel een leuk gezicht, koeien met mutsjes op de oren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 11:31 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Ik zit hier toch met enige verbazing de berichten te lezen. Als defensie van alles zou moeten mijden, hoe moeten ze dan realistische situaties nabootsen?
Het is nu niet echt dat tussen iedere boerderij kilometers ruimte zitten. Op die hoogte zou je kunnen zeggen dat je niet je kont kunt keren voordat je weer tegen een stal 'komt'. Dus vertel, waar zouden ze dan moeten oefenen?

Speciaal voor mensen die wel even meer dan 4 weken per jaar het idee hebben dat letterlijk hun wereld vergaat? Konden die mensen maar veilig vanaf de computer zo reageren. :o

Je weet dat je in een laagvlieggebied zit. :=

Ik wordt er altijd zo kribbig van, je wilt wel dat ze anderen en jou beschermen maar vervolgens mogen ze niets om dit te oefenen.


Meid, al zouden ze landen in mn achtertuin. Nergens lees ik in dit topic dat er ergens niet gevlogen mag worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 15:39 



 
Profiel   

Allegra schreef
Malyma schreef
Dat overduidelijk zichtbare stallen en manege's vermeden worden, dat was hier vorig jaar toch overduidelijk niet het geval.. Of er moeten een heleboel piloten zijn die dat met een korrel zout namen.


Melden. Als vliegers dat blijven doen zonder dat er een geldige reden voor is krijgen ze nooit die middenweg voor elkaar tussen wel oefenen maar zo min mogelijk overlast veroorzaken :) Noteer dat en tijd, en als het lukt het type, of in elk geval of er eentje was met 1 (Apache of Cougar) of 2 rotor discs (Chinook), dan komen ze een heel eind.

Overigens noem je met de bomenrij met erachter een weiland een goed voorbeeld van waarom het soms niet te voorkomen is dat je over paarden of vee vliegt. Je ziet ze gewoon niet snel genoeg. Neemt niet weg dat sommige vliegers of squadrons best wat beter hun best kunnen doen in sommige gevallen.

Om nog even terug te komen op de hele algemene melding van het oefengebied; ze oefenen deze keer ook met radarsystemen. Die verplaatsen ze elke paar dagen binnen het aangegeven gebied, waarna enkele heli's dus daar aan de slag gaan, en de andere heli's dat gebied juist mijden. Daardoor is het in dit geval eigenlijk onmogelijk om specifiekere gebieden aan te wijzen.


Dank voor je heldere uitleg. Ik denk dat de uitbaters van de manege al wel contact hebben gehad met Defensie hier over.
(Zou zelf als ik ongeveer zou weten om wat voor tijd, op welke dagen er laagvlieg oefeningen boven mn manege zijn, er in overleg met de klanten er een soort van super schriktraining van maken. Win-win situatie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-18 16:14 



 
Profiel   

Tjonge wat een geruzie hier.
Hier vliegen ze ook echt mega laag over, en ook over de buurman met 130st melkvee.
Hoor hem er niet over klagen.

Enige nadeel hier is dat wij vlak aan de dijk van de vecht zitten met daarachter een flink stuk uiterwaarden. Ze oefenen hier dus bij dag en nacht extreem laag vliegen (denk iets van onder de radar blijven ofzo) en duiken letterlijk 100 meter achter onze weides en stal op achter de dijk. Dus onze paarden horen ze wel bij die manoeuvres maar zien ze niet totdat ze er al zijn. Dat vinden ze wel eng.
Verder doen ze er niet zoveel op uit.
Mijn honden vinden het minder grappig als zo'n grote slagroomklopper savonds over het huis vliegt en alles staat te trillen. Dan kijken ze echt naar mij met een blik van "is dit wel ok?"

Maar goed ik denk dan, Ach het heeft allemaal ook wel wat en nog een week dan zijn ze weer weg.
Dat gedoe met Lelystad vind ik vele malen erger, en hopelijk wordt daar nog een verstandige beslissing over genomen in Den Haag.

Laagvliegende luchtballonen vind ik vervelender, die maken niet continu lawaai en dat vinden de paarden toch enger, dan zo'n heli die met een berg (constant) lawaai over komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 08:24 



 
Profiel   

Ruzie? Ik zie eigenlijk alleen meningen en discussies. Beetje waar een forum voor bedoelt is zeg maar :D

Slagroomklopper _O- Die gaan we erin houden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 09:20 



 
Profiel   

Vandaag meegemaakt hoe een defensie transporthelikopter op zo'n 40/50 meter hoogte recht over de buitenrijbaan kwam vliegen terwijl ik en een ander meisje daar aan het rijden waren en ik les had. We hoorden hem wel aankomen maar zagen eerst niets omdat hij zo laag vloog. Toen we hem zagen is het meisje van de pony gesprongen omdat de pony op ontploffen stond en ik ben zoveel mogelijk naar een hoek gereden want die van mij was al aan het hippen.

Ik snap echt niet dat die piloot precies schuin over de bak met ons er in moest vliegen en hij niet even 50 meter naar links of rechts kon gaan. We zijn gelukkig niet gevallen en er zijn geen paarden door de draad gegaan maar zulke dingen kunnen echt verkeerd aflopen met gevaarlijke ongelukken... Vraag me af hoe het zit met de aansprakelijkheid en schade.

Vond het in elk geval erg onnadenkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-18 22:00 



 
Profiel   

Als hij zo laag vloog dat jullie hem niet zagen, zag hij jullie waarschijnlijk ook pas op het laatste moment. Was het zo een met twee rotor disks, een Chinook? Vooral dat type, maar eigenlijk alles heli's maken een enorm klappend geluid als ze ineens een uitwijkmaneuvre maken, dus vaak maakt dat het alleen maar erger. Maar als hij jullie van tevoren kon zien is het idd behoorlijk ondoordacht. Je kunt je klacht hier melden: https://www.defensie.nl/onderwerpen/kla ... dsoverlast

Lees het topic even door mbt de aansprakelijkheid, dat is hier uitvoerig besproken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-18 06:10 



 
Profiel   

Blijft een beetje dubbel altijd: wij wonen praktisch náást vliegbasis Gilze Rijen. Vader is ook militair, dus van kinds af aan veel van meegekregen. Paard staat hemelsbreed misschien een kilometer van de vliegbasis. Elke dag tijdens het oefenen komen er dus wel heli's over stal. Ook laag. Nieuwe paarden vinden dat altijd even spannend. Na een tijdje niet meer. Het zal net zo zijn als naast een spoor wonen: daar wennen ze ook wel aan. Mijn vorige paard vond de trein DOODeng, maar verzette geen pas met overvliegende heli's. Natuurlijk is het wel belangrijk dat er rekening mee wordt gehouden dat er dieren staan in het buitengebied, en dat alle maatregelen genomen worden. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn we ook allemaal errug blij dat de beste jongens hun oefening hebben kunnen draaien.... Wij hebben vorig jaar met een ongeluk op stal zelfs gehad dat er mogelijk een trauma heli zou landen IN een van onze weilanden. Eerste gedachte was 'dan moeten we de voorste weides even leeg maken, kunnen ze vooraan landen'.

Het kan natuurlijk mis gaan, en ik zal de eerste zijn die dan aan de telefoon hangt. Maar over het algemeen hebben wij hier veel meer last van onnadenkende randstedelingen in het 'campingseizoen', die hun auto's en motoren rakelings langs onze paarden sturen op hoog tempo, dan dat wij last hebben van landbouwvoertuigen en luchtverkeer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-18 06:31 



 
Profiel   

Soms heeft het voordelen om heel dicht bij schiphol te wonen. :D de vliegtuigen stijgen en landen hier om de 2 minuten. Door de voorspelbaarheid wennen dieren er snel aan. De hoogte van de toestellen is meestal gelijk, de vliegroute liggen vast.Vanwege de veiligheid van de passagiersvliegtuigen mogen hier helicopters en luchtballonnen vliegen, en al helemaal niet laag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-18 06:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen