Schorsing Sanne Thijssen onmiddellijk opgeheven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Schorsing Sanne Thijssen onmiddellijk opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 17:46

*Bokt.nl / Horses.nl
Juridisch

Afbeelding
Sanne Thijssen met It's Me. Foto: Aniek1985


De schorsing voor een half jaar die springamazone Sanne Thijssen eerder deze week van de FEI kreeg opgelegd is met onmiddellijke ingang opgeheven. Maar daar moest wel een advocaat, mr Luc Schelstraete, aan te pas komen.

Vorige week werd bekend dat Sanne Thijssen geschorst zou worden nadat er bij haar paard Sara Galotière het verboden middel ketamine geconstateerd werd. Dit werd echter gevonden in een bloedmonster dat na het inslapen van de merrie is afgenomen.

Lees het hele artikel op Horses.nl

Gerelateerde berichten:
[VN] Ketamineschorsing levert Sanne Thijssen mogelijk schade op
[VN] Merrie van Sanne Thijssen ingeslapen na ongeluk in Liverpool

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:03

Pfoeh, gelukkig maar. Als je je paard al verliest en dit er nog bij krijgt...

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Schorsing Sanne Thijssen onmiddellijk opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:06

Ik snap alleen niet waarom de dierenarts dan eerst heeft gezegd geen ketamine gebruikt te hebben. Want hij heeft dus 1 keer gelogen over wat hij gebruikt heeft. Ik vind eigenlijk dat dit voor de desbetreffende dierenarts wel gevolgen zou moeten hebben :=

Fijn voor Sanne in ieder geval. Kon me al niet voorstellen waarom je ketamine als doping zou gebruiken.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:08

goldenarrow schreef:
Fijn voor Sanne in ieder geval. Kon me al niet voorstellen waarom je ketamine als doping zou gebruiken.


Inderdaad, je gaat een verdovingsmiddel niet geven aan een paard dat nog hindernissen van 1. wie-weet-hoeveel moet gaan springen.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:09

Ketamine staat niet altijd als ketamine op het flesje. De merknaam is vaak anders.
Misschien dat de DA hierdoor in vergissing was.

Ik vond het al vreemd dat er geen ketamine gebruikt zou zijn bij het inslapen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:09

Die dierenarts.. 8)7 {:)-:(

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:15

fleurtjeuh schreef:
Ketamine staat niet altijd als ketamine op het flesje. De merknaam is vaak anders.
Misschien dat de DA hierdoor in vergissing was.

Ik vond het al vreemd dat er geen ketamine gebruikt zou zijn bij het inslapen.

Maar het lijkt me dat je als dierenarts wel weet wat je injecteert? Of dat je het op zn minst even checkt voor je zo'n statement geeft := Of even nadenkt als het paard positief test op ketamine bij het bloedonderzoek, want voor zover ik weet is dat 1 van de meest gebruikte middelen die gebruikt wordt voor het verdoven van het paard bij het euthanaseren.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Schorsing Sanne Thijssen onmiddellijk opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:27

Ketamine bij het inslapen van een paard is toch standaard? Ik snap niet dat er dan nog een valide bloedtest kan worden uitgevoerd voor doping controle.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:09

uiteindelijk kan sanne hierdoor,
dus wel al een beschadiging hebben opgelopen,
omdat ze dan verdacht word van doping.
dus vind wel dat de dierenarts,
een straf daarop zou moeten krijgen. :j :j

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:46

Op de site van Horse and Hound staat nog meer informatie.

- ze wilde graag bij het inslapen van haar paard zijn zodat ze niet alleen zou komen te overlijden. Maar dat mocht niet. Ze mocht er zelf dus niet bij zijn.

- het ging niet alleen om de Ketamine maar ook om Regumate. Iets wat legaal is als je een dieren artsverklaring hebt. Die had ze ook, maar omdat ze niet verteld hadden DAT ze bloed voor doping gingen prikken bij het paard heeft ze de kans nooit gehad om dat document te laten zien. En dus komt er nog bij dat men schijnbaar bloed afgenomen heeft (voor dopingcontrole) zonder daar de ruiter/eigenaar/verantwoordelijke van op de hoogte te stellen. Geen idee of dat 'normaal' en toegestaan is aangezien het paard al in de kliniek was. Maar vraag me af als het paard dat ongeluk niet gehad zou hebben een dierenarts dan een wedstrijdbox in mag gaan om op eigen gelegenheid bloed te gaan prikken.
Zou ik een -heel- onprettige regel vinden als dat inderdaad zo is.