Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:34

Francieen schreef:
Jongens sorry maar dit moet ik even kwijt. De activisten van de ovp bedenken ook steeds meer. Een man die wij kennen heeft gaas geleverd aan de ovp voor om de nieuwe bomen aanplant. Letterlijk 2 uur naardat het geleverd was stond op Facebook dat dit er was om herten in te sluiten en zo op te vangen. Ze verzinnen ook steeds meer

Hebben die mensen niks beters te doen, dan daar de hele dag rond te lopen en zoeken naar fouten of misstanden. SBB moet het gebied gewoon afsluiten voor bezoekers en die lui bij kop en kont pakken en over het hek gooien.

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:36

Ze branden kaarsjes , houden de hele dag alles in de gaten . Hebben die mensen geen baan :?

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:38

pillow schreef:
Francieen schreef:
Jongens sorry maar dit moet ik even kwijt. De activisten van de ovp bedenken ook steeds meer. Een man die wij kennen heeft gaas geleverd aan de ovp voor om de nieuwe bomen aanplant. Letterlijk 2 uur naardat het geleverd was stond op Facebook dat dit er was om herten in te sluiten en zo op te vangen. Ze verzinnen ook steeds meer

Hebben die mensen niks beters te doen, dan daar de hele dag rond te lopen en zoeken naar fouten of misstanden. SBB moet het gebied gewoon afsluiten voor bezoekers en die lui bij kop en kont pakken en over het hek gooien.


Maar echt, wat dan wel weer grappig is is dat het gaas een meter hoog is, ze kunnen er dus met gemak overheen springen. Geeft dan ook weer aan hoe goed deze mensen dieren kennen

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:44

Jennyj01 schreef:
@oomens Als je bent uitgehongerd en afgeschoten gaat het volgens mij niet zo zo goed met je.

Dat gaat over individuen ja. Die kunnen lang of kort leven, veel of weinig lijden en veel of weinig nakomelingen produceren. Hoe één of meer individuen hun bestaan ervaren is voor die individuen superbelangrijk, maar hoeft op soort- of populatieniveau weinig te betekenen.

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:03

Wat ik me afvraag hè ik lees overal dat alleen de herten afgeschoten worden.... waarom niet ook de koniks en de runderen een deel? Want straks hebben We het weer over een overschot aan runderen en paarden

pillow
Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:10

Stephanie_86 schreef:
Wat ik me afvraag hè ik lees overal dat alleen de herten afgeschoten worden.... waarom niet ook de koniks en de runderen een deel? Want straks hebben We het weer over een overschot aan runderen en paarden

Daarvan zijn de aantallen veel en veel lager en daar is wat van over geplaatst

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:29

De paarden worden overgeplaatst. De runderen fokken niet zo snel aan. Dus die mogen blijven.

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:46

oomens schreef:
Jennyj01 schreef:
Helemaal mee eens. Alleen jammer dat dat over de rug van duizenden andere dieren is. Dieren die het ook erg moeilijk hebben door toedoen van de mens.

Welke bedoel je? Gaat het zo slecht met de edelherten dan? Weet niet precies wat de aantallen daarvan in Nederland en Europa doen, maar volgens mij gaat het er zo goed mee dat ondanks jaarlijks afschot in veel gebieden de stand over langere tijd niet daalt.
Konikpaarden en Heckrunderen tellen als gedomesticeerde dieren sowieso niet mee als het gaat om conservation status. Dat zijn onze eigen creaties, fokproducten van gedomesticeerde soorten.


Palingen?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:02

Karl66 schreef:
Palingen?

Die gaan inderdaad niet zo lekker, maar daar heeft het beleid in de Oostvaardersplassen weinig invloed op gehad.

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:48

Maar als we met onze poten van de Zuiderzee af waren gebleven, dan hadden die daar nog een prachtig leven gehad :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 07:40

Karl66 schreef:
Maar als we met onze poten van de Zuiderzee af waren gebleven, dan hadden die daar nog een prachtig leven gehad :D

Ik denk zelfs dat die enorm hadden geprofiteerd als we dan alsnog herten, paarden en runderen hadden uitgezet in het gebied waar nu de Oostvaardersplassen liggen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:45

oomens schreef:
Jennyj01 schreef:
@oomens Als je bent uitgehongerd en afgeschoten gaat het volgens mij niet zo zo goed met je.

Dat gaat over individuen ja. Die kunnen lang of kort leven, veel of weinig lijden en veel of weinig nakomelingen produceren. Hoe één of meer individuen hun bestaan ervaren is voor die individuen superbelangrijk, maar hoeft op soort- of populatieniveau weinig te betekenen.


Je kunt er weer een leuk theoretisch verhaal om heen hangen. Het slaat alleen nergens op. Het verhaal misschien wel, maar niet in de context van de quote. Maar ik had eerlijk gezegd ook niet anders van je verwacht.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:01

Jennyj01 schreef:
oomens schreef:
Code
[quote="Jennyj01"]
@oomens Als je bent uitgehongerd en afgeschoten gaat het volgens mij niet zo zo goed met je.
[/quote]

Dat gaat over individuen ja. Die kunnen lang of kort leven, veel of weinig lijden en veel of weinig nakomelingen produceren. Hoe één of meer individuen hun bestaan ervaren is voor die individuen superbelangrijk, maar hoeft op soort- of populatieniveau weinig te betekenen.


Je kunt er weer een leuk theoretisch verhaal om heen hangen. Het slaat alleen nergens op. Het verhaal misschien wel, maar niet in de context van de quote. Maar ik had eerlijk gezegd ook niet anders van je verwacht.

Hoezo slaat dat niet op je quote? Volgens mij doel jij met de gequotete tekst toch echt op de individuele dieren daar, of heb ik het mis?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:03

Laat maar.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:45

Maar Jenny, ik snap je verhaal ook niet.
50 gezonde wilde dieren maakt toch niet dat het goed gaat met de tijger als soort?
Net zomin als dat 50 zieke wilde dieren wilt niet zeggen dat het slecht gaat met de bruine rat.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:24

Gini geen wonder dat je het niet snapt als je in tijgers gaat zitten denken. Het gaat er hier over dat er personen zijn die beweren dat het zo goed gaat met de herten in de OVP. Met honderden worden afgeschoten. Volgens mij gaat het dan niet zo goed. Echter is het voor een aantal Wikipedia bokkers die alleen maar theorie kunnen spuien te simpel gedacht. En te simpel kan nooit goed zijn natuurlijk.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:33

Jennyj01 schreef:
Gini geen wonder dat je het niet snapt als je in tijgers gaat zitten denken. Het gaat er hier over dat er personen zijn die beweren dat het zo goed gaat met de herten in de OVP. Met honderden worden afgeschoten. Volgens mij gaat het dan niet zo goed. Echter is het voor een aantal Wikipedia bokkers die alleen maar theorie kunnen spuien te simpel gedacht. En te simpel kan nooit goed zijn natuurlijk.

Dat heeft niets met theorie en praktijk te maken, maar puur met waar je focus ligt. De populatie herten deed het daar prima. Het werden er lange tijd elk jaar meer. Dat betekent dat er structureel jaarlijks meer bijkomen dan er sterven.
Betekent het dan ook dat individuele herten het prettig hebben? Nee, niet noodzakelijkerwijs. Er kunnen er nog steeds een hoop sterven. Van de honger, van ouderdom, door verdrinking, door onderlinge conflicten, door kou, door...
Supervervelend voor ze, maar blijkbaar kan/kon de natuurlijke aanwas daar wel voor compenseren.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:42

Dat is eigelijk hetzelfde als je zegt met mensen in Afrika het goed doen, er komen er jaarlijks genoeg bij, die vangen de sterfte wel op.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:43

Wie snapt het hier nu niet ;)

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:48

Zelfde verhaal, beperkte ruimte, geen geboortebeperking, sterker nog willen meer kinderen in de hoop dat er 1 overleefd en later voor hun kan zorgen, en in hun geval Door droogte weinig eten.
Tuurlijk, vergelijking is kort Door de bocht, maar je kan niet zeggen dat het in Afrika goed gaat omdat ze niet uitsterven.

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:18

In Afrika spelen er ook nog wel een paar andere dingen die hier verder helemaal los van staan, dus dat pad zou ik niet opgaan.

Als een populatie in evenwicht is, dan sterft jaarlijks 95% van de aanwas. Dat kan ook niet anders, want omdat er al een evenwicht is, is er geen ruimte meer voor die aanwas. Dus moeten er heel veel dieren dood om het evenwicht in stand te houden. Er wordt maar een klein percentage van die dieren door roofdieren gedood, dat is ca 20%. De rest van de dieren overlijdt door versterving. Dat is de kille realiteit van natuur. Wil je dat niet, dan moet je gaan jagen. Dat is dan ook wat er in de rest van de wereld, inclusief de rest van Nederland gebeurd.

Wat Jennyj01 dus eigenlijk zegt is dat het met een populatie die in evenwicht is per definitie niet goed gaat. Want een groot deel van die populatie sterft jaarlijks door verhongering (versterving) of jacht...

Telpeva

Berichten: 14762
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:23

Jullie praten naar mijn idee al weken langs elkaar heen, de een praat over de populatie en de ander heeft het over het welzijn, dat zijn verschillende dingen. De populatie doet het enorm goed, het welzijn is alleen ver te zoeken wanneer er veel leed is.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe het daar nu is, is er nu leed? Is er nu voldoende voedsel en beschutting voor de 3000 dieren die er nu nog rondlopen? Naar mijn idee is dát leed volgend jaar in elk geval wel voorbij, aangezien er dan als het goed is nog maar 1100+- dieren rondlopen op het stuk, dat zijn aanzienlijk minder buikjes om te vullen, waardoor de beschutting ook beter heel blijft en ze ook weer meer kans maken om niet dood te gaan door onderkoeling. Ter vergelijking vorig jaar rond deze tijd liepen er 5000+ dieren, dat dat teveel was voor het stuk grond waar ze liepen (en er dus onvoldoende voeding en schuilplaatsen waren) lijkt mij duidelijk maar wat is de verwachting voor deze winter? Zijn er plannen voor bijvoeren of gaat dat niet nodig zijn?

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:33

Jij komt elke x wel met die percentages Karl maar mij lijkt dat sterk.
Ik denk dat er meer door roof dood gaat.
En dan heb ik het over de gebieden waar echt genoeg roofdieren zijn.
Ik ben zelf in Afrika geweest, dan had ik daar meer ellende moeten zien kwa magere dieren.

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:48

Ik heb ooit een keer die cijfers opgezocht in een eerdere discussie over de OVP. Dat lijkt met toch een iets degelijkere basis dan het gegeven dat iemand iets denkt.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:01

Dan ben ik wel benieuwd naar die bron.
En je hoeft mijn woord niet te geloven hoor, ik zeg alleen maar wat ik gezien heb en dat zag er een stuk minder gruwelijk uit als ovp afgelopen winter en vele winters ervoor.