Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:08

Die bijvoergekkies zijn allesbehalve dierenliefhebbers. Die houden alleen van zichzelf en hun heldenstatus op Facebook

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:30

Nikass schreef:
Die bijvoergekkies zijn allesbehalve dierenliefhebbers. Die houden alleen van zichzelf en hun heldenstatus op Facebook


Gelukkig zijn er genoeg die een andere mening hebben.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:20

Ach ja, een mening is net een poepgat, iedereen heeft er één. De praktijk laat zien dat mensen, die in eerste instantie terecht kritiek hadden, door blijven gaan nadat de reden voor die kritiek verdwenen is. Blijkbaar is die veer in de reet, omdat je zo'n moreel hoogstaande dierenliefhebber bent, belangrijker dan een realistische blik. Als je nu aan het bijvoeren bent, terwijl er geen enkele reden vanuit zware omstandigheden is, als je dan ook geen rekening houdt met het feit dat wilde dieren ook qua eten een seizoenspatroon hebben, dan ben je geen dierenliefhebber maar een liefhebber van je eigen ego.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:34

Ik geloof niet dat hun systeem erg veel verschilt met gehouden paarden, runderen, herten, die gaan we toch ook niet langzaam uithongeren en pas op het punt dat ze echt te dun worden gaan bijvoeren, dat lijkt me zwaarder voor hun systeem als het jaar rond normaal eten.
Ik weet niet hoe de situatie in het veld is dus kan geen oordeel vellen of het nu al te kaal is maar wetende dat er erg veel jkk e.d. staat en dat ze aan de hekken staan waar ze vorig jaar konden eten, zegt mij dat er best bijgevoerd kan worden.
Maar goed, dat vinden jullie toch allemaal onzin.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:45

Als de dieren nu in goede of overmatige voedingsconditie zijn levert bijvoeren meer problemen op dan dat het goed doet.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:51

fransje23 schreef:
Als de dieren nu in goede of overmatige voedingsconditie zijn levert bijvoeren meer problemen op dan dat het goed doet.



O Ja?
Bij ons op het land staat ook niets meer en wat er nog staat heeft echt geen voedingswaarde meer.
Dus ook maar niet bijvoeren?
Veel merrie`s zijn drachtig en die hebben echt wel wat nodig om de winter door te komen.
Wat voor problemen zouden er dan komen volgens jou?

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:10

loriene schreef:
fransje23 schreef:
Als de dieren nu in goede of overmatige voedingsconditie zijn levert bijvoeren meer problemen op dan dat het goed doet.



O Ja?
Bij ons op het land staat ook niets meer en wat er nog staat heeft echt geen voedingswaarde meer.
Dus ook maar niet bijvoeren?
Veel merrie`s zijn drachtig en die hebben echt wel wat nodig om de winter door te komen.
Wat voor problemen zouden er dan komen volgens jou?

Je wil jou land toch niet vergelijken met dat zeer uitgestrekte gebied OVP. En jou paarden kun je toch ook niet vergelijken met de wilde dieren die juist schraal voer moeten hebben. Bovendien groeit het gras nog steeds en de voedingswaarde is nog goed. Mijn schapen lopen in het land bij buurman boer, krijgen niks bijgevoerd en ze zijn nog nooit zo dik geweest als dat ze nu zijn. Dus geen voederwaarde in het gras? De bijvoerders daar zijn gewoon ontspoord.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:17

Onder de 12 graden groeit het gras niet meer.
Schapen kun je niet vergelijken met runderen of paarden.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:27

Afgelopen weken is het een aantal keer boven de 12 geweest. Bij ons is het gras als een malle gegroeid. (Net als de narcissen en kersenbloesem... het is nu al een rare warme winter)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:33

loriene schreef:
fransje23 schreef:
Als de dieren nu in goede of overmatige voedingsconditie zijn levert bijvoeren meer problemen op dan dat het goed doet.



O Ja?
Bij ons op het land staat ook niets meer en wat er nog staat heeft echt geen voedingswaarde meer.
Dus ook maar niet bijvoeren?
Veel merrie`s zijn drachtig en die hebben echt wel wat nodig om de winter door te komen.
Wat voor problemen zouden er dan komen volgens jou?


Als een wild dier nu al te weinig vet heeft om de winter door te komen, dan is er maar één dierwaardige oplossing voor zo'n dier en dat is afschieten. Want dat dier is dan domweg niet fit to survive. Op dit moment heeft het gebied voldoende draagkracht voor het aantal dieren dat er leeft en is bijvoeren echt de grootst mogelijke kolder en is het enige doel dat mensen zich goed over zichzelf voelen. Omdat ze denken dat zij het beter zien dan de rest van de wereld en omdat ze het zo fijn vinden om deel uit te blijven maken van hun zelf gevormde groepje wereldverbeteraars.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:16

loriene schreef:
Onder de 12 graden groeit het gras niet meer.
Schapen kun je niet vergelijken met runderen of paarden.


de temperatuursom van 24 uur. Overdag 10 in de nacht 5 dus 15 graden. En het gras groeit nog wel degelijk. Mijn paarden hadden een paar week geleden een deel van mijn land echt kaal gegeten. En nu is het weer mooi groen. Een schaap kun je zeker wel vergelijken met "wilde" paarden en runderen. Dat is wat jij vergeet, het zijn geen melkkoeien en rijpaarden.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:26

loriene schreef:
fransje23 schreef:
Als de dieren nu in goede of overmatige voedingsconditie zijn levert bijvoeren meer problemen op dan dat het goed doet.



O Ja?
Bij ons op het land staat ook niets meer en wat er nog staat heeft echt geen voedingswaarde meer.
Dus ook maar niet bijvoeren?
Veel merrie`s zijn drachtig en die hebben echt wel wat nodig om de winter door te komen.
Wat voor problemen zouden er dan komen volgens jou?


Hoefbevangenheid bijvoorbeeld , als ze jaarrond in overconditie zijn.
Van nature bouwen ze vetreserves op in de zomer en vallen ze af in de winter.

De oorzaak van veel gezondheidsproblemen bij gehouden paarden is ze jaarrond veels te vet zijn.

StalTamerijn

Berichten: 25
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 05:24

Het gaat er niet om hoe groot het gebied is maar hoeveel draagkracht er is voor de grote grazers.
En dat is te weinig, want het is overbevolkt.
Wrs hebben mijn pony's in verhouding meer ruimte dan die koniks daar.

Ze hadden gewoon seizoensbegrazing moeten doen met schapen.
De grote grazers ziet er natuurlijk leuk uit voor bezoekers en ze krijgen er subsidie voor.
Het gaat ze alleen maar om het geld helaas.

Bijvoeren vind ik goed, de dieren kunnen niet migreren naar plekken met voedsel.
Het beleid is fout, ze moeten die dieren daar weghalen, die kleigrond is trouwens ook niet geschikt voor de grote grazers.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:35

JewEmm schreef:
Afgelopen weken is het een aantal keer boven de 12 geweest. Bij ons is het gras als een malle gegroeid. (Net als de narcissen en kersenbloesem... het is nu al een rare warme winter)


Het is net een paar dagen winter. :+

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:01

StalTamerijn schreef:
Het gaat er niet om hoe groot het gebied is maar hoeveel draagkracht er is voor de grote grazers.
En dat is te weinig, want het is overbevolkt.
Wrs hebben mijn pony's in verhouding meer ruimte dan die koniks daar.

Ze hadden gewoon seizoensbegrazing moeten doen met schapen.
De grote grazers ziet er natuurlijk leuk uit voor bezoekers en ze krijgen er subsidie voor.
Het gaat ze alleen maar om het geld helaas.

Bijvoeren vind ik goed, de dieren kunnen niet migreren naar plekken met voedsel.
Het beleid is fout, ze moeten die dieren daar weghalen, die kleigrond is trouwens ook niet geschikt voor de grote grazers.


Momenteel lopen er toch beduidend minder dieren dan de afgelopen jaren en het beleid is al aangepast.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:41

StalTamerijn schreef:
Het gaat er niet om hoe groot het gebied is maar hoeveel draagkracht er is voor de grote grazers.
En dat is te weinig, want het is overbevolkt.
Wrs hebben mijn pony's in verhouding meer ruimte dan die koniks daar.

Ze hadden gewoon seizoensbegrazing moeten doen met schapen.
De grote grazers ziet er natuurlijk leuk uit voor bezoekers en ze krijgen er subsidie voor.
Het gaat ze alleen maar om het geld helaas.

Bijvoeren vind ik goed, de dieren kunnen niet migreren naar plekken met voedsel.
Het beleid is fout, ze moeten die dieren daar weghalen, die kleigrond is trouwens ook niet geschikt voor de grote grazers.


Wat veel flauwekul voor één bericht :roll:
Waarom er voor grote grazers is gekozen ipv voor schapen is al zo vaak uitgelegd. Misschien moet je je eens laten informeren.
En kom alsjeblieft niet met de grootst mogelijke onzin dat het beleid van de OVP gebaseerd is op winstoogmerk. Dat ik hier nog op in ga zeg sjonge jonge 8)7

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:09

n
fransje23 schreef:
StalTamerijn schreef:
Het gaat er niet om hoe groot het gebied is maar hoeveel draagkracht er is voor de grote grazers.
En dat is te weinig, want het is overbevolkt.
Wrs hebben mijn pony's in verhouding meer ruimte dan die koniks daar.

Ze hadden gewoon seizoensbegrazing moeten doen met schapen.
De grote grazers ziet er natuurlijk leuk uit voor bezoekers en ze krijgen er subsidie voor.
Het gaat ze alleen maar om het geld helaas.

Bijvoeren vind ik goed, de dieren kunnen niet migreren naar plekken met voedsel.
Het beleid is fout, ze moeten die dieren daar weghalen, die kleigrond is trouwens ook niet geschikt voor de grote grazers.


Momenteel lopen er toch beduidend minder dieren dan de afgelopen jaren en het beleid is al aangepast.



Er is nog steeds niets te eten. En in 2010 is het beleid ook aangepast. Vanaf 2010 zou een populatiecrash voorkomen worden, door tijdig afschot, en evt. bijvoeren. We weten allemaal hoe het verder ging...

Dus nee, veel vertrouwen in 'het nieuwe beleid' heb ik niet.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:44

SBB moet gewoon het hele gebied afsluiten voor de mens. En de bijvoerders forse boetes geven, waar bemoeien ze zich mee. Ik heb een Schwartswalder Fuchs ook zo'n type die groeit van de wind. Die loopt op een weide waar erg weinig staat, dat moet anders wordt ze moddervet. Dan zou ik toch ook woest worden als buurt bewoners haar gaan bijvoeren.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:00


se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:18

pillow schreef:
SBB moet gewoon het hele gebied afsluiten voor de mens. En de bijvoerders forse boetes geven, waar bemoeien ze zich mee. Ik heb een Schwartswalder Fuchs ook zo'n type die groeit van de wind. Die loopt op een weide waar erg weinig staat, dat moet anders wordt ze moddervet. Dan zou ik toch ook woest worden als buurt bewoners haar gaan bijvoeren.

Ik neem aan dat de jouwe er niet bijstaat als de koninks afgelopen winter.
Dat zal wel niet want dan had je allang de dierenbescherming op je dak, en terecht.
Gelukkig is het gebied niet op slot want dan hadden ze uit het zicht hun gang kunnen gaan.
Gelukkig bemoeien ze zich ermee en was dit hopelijk de laatste hongerwinter.
Soms moeten er dingen gebeuren om ogen te laten openen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:31

Nikass schreef:
StalTamerijn schreef:
Het gaat er niet om hoe groot het gebied is maar hoeveel draagkracht er is voor de grote grazers.
En dat is te weinig, want het is overbevolkt.
Wrs hebben mijn pony's in verhouding meer ruimte dan die koniks daar.

Ze hadden gewoon seizoensbegrazing moeten doen met schapen.
De grote grazers ziet er natuurlijk leuk uit voor bezoekers en ze krijgen er subsidie voor.
Het gaat ze alleen maar om het geld helaas.

Bijvoeren vind ik goed, de dieren kunnen niet migreren naar plekken met voedsel.
Het beleid is fout, ze moeten die dieren daar weghalen, die kleigrond is trouwens ook niet geschikt voor de grote grazers.


Wat veel flauwekul voor één bericht :roll:
Waarom er voor grote grazers is gekozen ipv voor schapen is al zo vaak uitgelegd. Misschien moet je je eens laten informeren.
En kom alsjeblieft niet met de grootst mogelijke onzin dat het beleid van de OVP gebaseerd is op winstoogmerk. Dat ik hier nog op in ga zeg sjonge jonge 8)7



Reageer dan gewoon niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:45

pillow schreef:
SBB moet gewoon het hele gebied afsluiten voor de mens. En de bijvoerders forse boetes geven, waar bemoeien ze zich mee.


_/-\o_

Seventje: er zijn heel wat particulier gehouden paarden die er behoorlijk erger bij staan dan de koniks in de ovp. Dit is althans mijn mening, zoals het jouw mening is (en geen feit!) dat de koniks in de ovp het slecht hebben of er slecht bijstaan.
Ik denk dat legio particulier gehouden paarden per direct zouden willen ruilen, inclusief hongerdood.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 31-12-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:48

Het grootste deel is sowieso afgesloten.
Volledig afsluiten is echt geen goed plan. Daar verlies je echt extreem veel maatschappelijk draagvlak mee. Los van de mensen die als mening hebben dat SBB dan dingen aan het verbergen is, sla je ook binnen natuurliefhebbers de plank mis. En je hebt minder mogelijkheid tot excursies, waardoor je een groot deel van natuureducatie ook kwijt bent, en dus ook een deel van je toekomstig publiek/draagvlak.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:49

Is waar JewEmm, maar je zou er toch toe geneigd raken ;)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:54

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken. Loop al lang genoeg mee in de wereld van ecologisch onderzoek en natuurbeheer om te zien dat er al vrij gemakkelijk een negatieve mening over natuur beheer en onderzoek gevormd wordt en enkel nog meer versterkt door het (tijdelijk) afsluiten van gebieden. Je hebt gewoon een deel van een natuur gebied nodig waarin mensen zelf aan natuurbeleving of recreatie kunnen doen.