Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43837
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:13

Joolien schreef:
Ik kijk niet naar wat de jury wil zien, want daar zitten ook vaak lui die volgens mij het uitgangspunt van de dressuur niet snappen := Er zitten idd fouten tussen, de passage is ook niet lekker achter en in de piaffe is het voorbeen teveel onder de massa. Maar het ziet er allemaal minder getrickt uit dan eerder. Ik hoop dat dat ook zo is.


Uhhhhh... juist ja :+

Ik denk sowieso niet dat voorgaande paarden van hem getrixt waren hoor...
Ik denk alleen dat ze onder flinke druk werden gereden en dat dit afhankelijk van karakter en exterieur openbaarde. Zonik is een heel compleet en modern gefokt paard. Misschien wat traag bewegen (in combinatie met de iets te open aanleuning werd hij misschien te traag in de pirouettes en wissel daartussen), maar wel gelijkmatig. Dat geeft meteen al een heel ander beeld dan vele andere paarden van hem. Romanov bijvoorbeeld is behoorlijk traag van achteren, sleept bijna. Undercover heeft korte voorbenen en is juist heel erg snel van achteren. Totilas had ook het iets trage in het achterbeen en tilde dat ook niet enorm op. Dat maakt gewoon verschil.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:25

Ik kan het niet zien op Clipmyhorse. Adblocker staat aan? Waar vind ik die aan/uit knop? Alvast bedankt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:02

Iets te open aanleuning? Jeutje zeg het is ook nooit goed. Ik ben bepaald geen fan van het rijden van Gal van de afgelopen jaren, maar wat is dit een verademing: een open, ademende aanleuning. Een paard dat niet vastgepakt wordt in zijn mond. Ja, het oogt nog rommelig hier en daar, maar ik zie dit 100x liever dan een foutloze proef gereden met een strakke verbinding, te kort in de hals en zonder enige beweging in de halsspieren. Het paard is nog jong en enorm in ontwikkeling. Ik hoop echt dat Gal die lichtheid erin weet te houden.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:03

Wat ontzettend flauw Joolien, een typisch gevalletje "de beste stuurlui staan aan wal". Waarom moet er zelfs op een positief bericht zo naar gedaan worden. Wat kan de paardenwereld toch vreselijk zijn.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:25

Janine1990 schreef:
Joolien schreef:
Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.


Maar dan vind ik 77% wel wat overrated, want als ik me niet vergis tellen zowel de zigzag als de pirouettes dubbel.

De piaffe is netjes, maar wat weinig afdruk en in de laatste piaffe trekt hij zijn achterbenen naar de staart toe. Dit in combinatie met jouw opmerking, doet mij inderdaad fronsen. Meer van Edward zijn paarden haperden in de piaffe, denk aan Gribaldi die gewoon flink in protest kwam...
Vraag ik me stiekem ook een klein beetje af of Zonik nu al gaat afslaan. Hoop het niet, want zoals ik zeg, dit beeld is wat de Nederlandse paardensport nodig heeft.


Edward kennende,zal hij echt de puntjes op de “i” gaan zetten maar ik zie al een flinke verbetering met name in de piaffe. Werd deze eerst nog wat teveel naar voren gereden, nu blijft hij beter op de plaats. De controle is al veel beter. Voor een 10-jarige laat hij al hele goede dingen zien.
77% overrated? Ik weet het niet. Het is Indoor Brabant...

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:27

Heel lang geleden dat ik nog een dressuurproef kon uitkijken zonder dat ik moest "wegzappen" uit ergernis voor te strakke stangteugels, zwiepende staarten, noem maar op. Zou echt super zijn mocht deze tendens zich voortzetten, en de jury verdient ook een pluim omdat ze dit totaalbeeld beloond hebben.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:40

Fijn beeld dit, gelijk bij het binnenkomen al fijn om te zien dat de neus voor de loodlijn bleef.

Half de proef leek het of Zonik dacht dat ie thuis het gas niet had dichtgedraaid en haast kreeg.
Hij werd wat loperig en hoe verleidelijk is het dan voor een ruiter om strenger met de hand te worden.

Gal liet hem lopen, maar dan is het wel lastig om de oefeningen netjes af te werken, wellicht dat het daarom wat rommelig werd.

Maar jeetje, paard is nog jong en wordt vriendelijk voorgesteld, ik hoop dit toch vaker te mogen zien :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:53

Tazzey, n.a.v. de laatste regel van jouw post: overdrijven is ook een kunst. Kritiek op de jury meteen als voorbeeld zien van hoe naar de paardenwereld toch kan zijn? En dan direct weer dat cliché van 'de beste stuurlui' van stal trekken? Kom dan liever met tegenargumenten.

Ik ben benieuwd of Gal ook kijkt naar sites als Bokt. Zou leuk zijn als hij zelf de positieve reacties ook leest.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:24

Ik vond het een verademing, ook voor het paard, zag er ontzettend vriendelijk uit en echt rekening houdend met de leeftijd van het paard, dit mag van mij voortgezet worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:22

Avanti schreef:
Volgens mij heeft hij inderdaad het licht gezien. Echt 1000x fijner om naar de kijken met de hals op lengte, paard oogt ook wel heel tevreden. Hier word ik blij van, misschien ook wel een keerpunt in de Nederlandse dressuurruiters?



was daar de schorsing van een jury voor nodig?? dan heeft het zijn doel bereikt denk ik dan maar

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:13

Zo dat paard heeft er de gas goed op zitten :D in aanlooop naar de eners had Gal ook echt tijd nodig om hem voor te bereiden, en dat deed hij idd heel netjes niet terugwerken en durven enkele passen de tijd nemen op zo’n niveau vind ik getuigen van inzicht en respect naar je paard toe.

De piaffe was het enige wat ik ‘slecht’ gereden vond, daar gaat het paard naar de verkeerde houding en werd er te veel geprikt.

Janine1990

Berichten: 43837
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:50

karijn schreef:
Edward kennende,zal hij echt de puntjes op de “i” gaan zetten maar ik zie al een flinke verbetering met name in de piaffe. Werd deze eerst nog wat teveel naar voren gereden, nu blijft hij beter op de plaats. De controle is al veel beter. Voor een 10-jarige laat hij al hele goede dingen zien.
77% overrated? Ik weet het niet. Het is Indoor Brabant...


Persoonlijk vind ik de score meer passend voor een nationale subtopwedstrijd. :o
Maar goed, nu vind ik persoonlijk sowieso dat de laatste jaren de scores onevenredig zijn gestegen ten opzichte van het getoonde.

En het is in mijn ogen (ik heb geen coupon gezien natuurlijk, dus ik weet niet of deze voorstelling zo gigantisch is gewaardeerd) toch van de zotte dat de hoogte van de punten zit in de manier waarop het paard is voorgesteld. Het uitgangspunt van dressuur is toch aanspanning in ontspanning? Dit moet helemaal niet uniek zijn, en daarom zou het paard gepunt moeten worden op wat er getoond wordt.
Een pirouette moet geen 7 worden in plaats van een 5 omdat het algehele beeld zo mooi is, terwijl de pirouette te weinig sprongen heeft.

Mocht dit het geval zijn, dan zitten we straks in no time tegen de 90% in de Grand Prix :+

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:10

Los van dit alles: wat een mooi paard is het! Zo glanzend donker, met die sierlijke dunne benen, wat een schitterende zweefdraf heeft hij. Vond hem ronduit de knapste van allemaal!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:12

Er wordt sowieso wel veel op naam gejureerd...
Isabell Werth kreeg vandaag in de kür een 7.5, 3x een 8.0 en een 5.5 voor de series om de pas met een grote fout erin. Iedere andere ruiter had daar een 5 gekregen of 4 van de 5 juryleden waren aan het slapen vandaag...

Janine1990

Berichten: 43837
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:15

Quir schreef:
Er wordt sowieso wel veel op naam gejureerd...
Isabell Werth kreeg vandaag in de kür een 7.5, 3x een 8.0 en een 5.5 voor de series om de pas met een grote fout erin. Iedere andere ruiter had daar een 5 gekregen of 4 van de 5 juryleden waren aan het slapen vandaag...


Bizar...

Ik kreeg vorig jaar in het M2 een 1 op travers, niet getoond stond er bij. Ik deed mijn best hoor, maar het cijfer was geheel terecht. (ik won idioot genoeg de rubriek wel)
Ik begrijp dat ik een 3 of een 4 krijg, ook dat ik een 7 of een 8 krijg...
Waarom wordt er dan op dat niveau zo anders gepunt?

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:10

Ik heb ook geen coupon gezien, ik ben geen jury. En jurysport is zo verdraaide lastig. Ik volg Edward met Zonik. De eerste keer dat ik ze als combi zag, had ik weer eens zo’n wauw!-gevoel. Maar ik let eigenlijk niet meer op de punten. Is jurysport niet je ding, dan kan je beter gaan springen, een balk is een balk. Een beetje balk bestaat niet. Gisteravond op Indoor Brabant jonge superspringers gezien maar jeetje, de balken vielen heel gemakkelijk. Offtopic...

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:13


karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:20

De link is beter leesbaar ja.
Maar nogmaals, ik kijk niet naar de punten. Ik vind dat zijn piaffe bijvoorbeeld al beter is dan de laatste keer dat ik keek. Het blijft gewoon een heel gaaf paard! En Edward is een vakman

Janine1990

Berichten: 43837
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:35

karijn schreef:
De link is beter leesbaar ja.
Maar nogmaals, ik kijk niet naar de punten. Ik vind dat zijn piaffe bijvoorbeeld al beter is dan de laatste keer dat ik keek. Het blijft gewoon een heel gaaf paard! En Edward is een vakman


Piaffe in de kür vanmiddag was echt stukken beter, vond ik. Vond hem daarin sowieso veel minder rommelig.
Een verschil dat groter zou moeten zijn dan een kleine 6%.

Quir, bedankt voor de link!
Vind de cijfers op de onderdelen die in de GP minder goed waren, doorgaans te hoog beoordeeld in verhouding tot de onderdelen die veel beter gingen. De eerste pirouette 7.5 - 8.5, tweede pirouette 7 - 7.5 de wissel daartussen 6 - 7.5. Waar een uitgestrekte draf die gewoon ontzettend goed was 8.5 - 9 oplevert... De wissel tussen beide pirouettes was er eentje zoals die in het springparcours wordt uitgevoerd. Dan is een 6 nog aan de hoge kant als je het mij vraagt, maar goed.
Die pirouettes worden maar een klein beetje lager beoordeeld dan een uitmuntende uitgestrekte draf.
Waarbij er dus een jury zit die beide onderdelen hetzelfde beoordeelt.

Dat vind ik serieuze zaken die niet zouden moeten gebeuren op dit niveau.

En ja absoluut, het is een jurysport hoor. Ik bevind me maar op basisniveau, maar daar vind ik de zaken stukken beter geregeld!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:36

Vind het zelf rommelig en takt fouten. Fijn dat zijn neusje eruit mag maar die achter hand komt toch niet echt mee en dier houdt van bij de schoft.. maar ach. Beste stuurlui staan wal :) en als ik een dressuur ruiter moet kiezen vind ik hem wel het vriendelijkste rijden/ogen ondanks dat ik geen fan ben van de moderne dressuursport.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:39

Helaas totaal geen fan van de tegenwoordige dressuur. Absoluut dan ook niet met de eerste nummer 3. Edward is wel aan het veranderen in zijn rijden. Kan alleen helaas niet meer zeggen dat ik van de dressuur meer geniet.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:57

Positieve vooruitgang die ik zie is dat alles voorwaarts wordt opgelost. Gas tussendoor, spanning eraf en de verbinding niet zo strak. Nu nog echt het achterbeen zetten als het dier wat volwassener is en dan zul je zien dat het beeld heel gaaf wordt.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:17

Sill_Monster schreef:
Helaas totaal geen fan van de tegenwoordige dressuur. Absoluut dan ook niet met de eerste nummer 3. Edward is wel aan het veranderen in zijn rijden. Kan alleen helaas niet meer zeggen dat ik van de dressuur meer geniet.


Genieten als toeschouwer kan alleen als de ruiter en het paard ook genieten.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:19

Kür van Isabell & Emilio was opmerkelijk goed. Een voor in het register. Ben geen fan maar deze was bijzonder.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 01:05

Ik heb van alle deelnemers genoten en zeker van de jeugd: Anne en Jeanine. Het is toch een ander niveau als bij de plaatselijke vereniging een M2 of Z1 proef bekijken :D. Deze paarden hebben zoveel kwaliteit en uitstraling, daar kan ik alleen maar van genieten. En als het perfect was, dan was er wel 100% gescoord. Er is nog ruimte voor verbetering.