Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

 
Profiel   

*FD
KNHS
Ingezonden door meerdere bokkers
[ img ]
Foto door Neonlight


Er is een groot conflict uitgebroken binnen de KNHS. Na het vertrek van hoofdsponsor Rabobank ruziet het bestuur onder leiding van voorzitter Theo Ploegmakers met de directie van de KNHS over de juiste koers om het wegvallen van de sponsorgelden te compenseren.

'Kantelmoment'
Een nieuwe algemeen directeur van de KNHS, Rens Plandsoen, is een maand geleden na amper twaalf maanden door het bestuur op stel en sprong de laan uit gestuurd. Plandsoen was aangetrokken om orde op zaken te stellen. Haar komst juichte de voorzitter in het laatst gepubliceerde jaarverslag, over 2016, nog toe als 'een kantelmoment' voor de KNHS. Maar in een persbericht over haar gedwongen vertrek verklaart het bestuur van de KNHS nu dat er 'geen draagkracht' is voor het beleid waarmee Plandsoen de snel groeiende problemen bij de KNHS wilde aanpakken.

De ontslagen algemeen directeur staat donderdagmiddag in een procedure voor de rechtbank in Utrecht tegenover de KNHS. Het bestuur verlangt in die rechtszaak ontbinding van de arbeidscontract met Plandsoen. Die eist op haar beurt eerherstel en financiële genoegdoening ter grootte van 'enkele tienduizenden euro's', zegt haar advocaat Jan Hendrik Crucq. Een deel van dat geld overweegt Plandsoen volgens hem aan 'paardengerelateerde goede doelen' te schenken.

'Nodeloze escalatie'
Terugkeer van de directeur bij de KNHS acht de advocaat inmiddels uitgesloten. 'Het is duidelijk dat de arbeidsverhouding is verstoord. Dat is grotendeels te wijten aan de nodeloze escalatie door het KNHS-bestuur', zegt de advocaat. 'De aanpak van het bestuur heeft geleid tot vermijdbare interne en externe schade bij de KNHS. Plandsoen is als een hervormer bij de KNHS binnengehaald, maar het ontbrak het bestuur aan moed om door te pakken.'

In een brief aan de KNHS hekelde Plandsoen vorige maand dat het bestuur haar 'publiekelijk aan de schandpaal nagelt'. Het bestuur heeft volgens de weggestuurde directeur haar 'integriteit beschadigd' door in de ledenraad te suggereren dat zij 'familiegerelateerde adviseurs' aantrekt en de vereniging runt als een privébedrijf. Plandsoen weerspreekt deze verdachtmakingen.

Hakken in het zand
Plandsoen, die in 2014 in het Financieel Dagblad een van de honderd aanstormende vrouwelijke talenten van Nederland werd genoemd, wil voorafgaand aan de rechtszaak geen vragen beantwoorden. In haar brief aan het bestuur waarin Plandsoen vorige maand haar beleid verdedigde, betoogt zij dat het bestuur weigerachtig is om de broekriem aan te halen. Bij onontkoombare bezuinigingen zet het KNHS-bestuur volgens haar de hakken in het zand.

Riante deken van de Rabo-sponsorgelden
In een vertrouwelijke brief die KNHS-directeur Rens Plandsoen 12 december 2017 aan het bestuur richtte, stelt zij dat de sponsoring van de paardensport door de Rabo de vereniging in slaap heeft gesust. 'Tot 2016 lag de riante deken van de Rabobank over de KNHS heen.'

'De overvloed aan geld maskeerde het financiële wanbeleid van de afgelopen jaren. Men is “lui geworden”, schrijft Plandsoen in de brief die in handen is van Het Financieele Dagblad. Plandsoen en de KNHS beantwoorden geen vragen over de brief.

Plandsoen schrijft dat bij de KNHS sprake is van 'een angstcultuur' en 'verdeel en heers'. Voorzitter Theo Ploegmakers treedt volgens de brief op als 'de facto algemeen directeur'. Plandsoen wijst als voorbeeld op de onderhandelingen van de KNHS met de Koninklijke Vereniging “Het Friesch Paarden-Stamboek”. De Friezen huurden van oktober tot december stallen op het Hippisch Centrum van de KNHS. De KNHS verloor daar jaarlijks drie ton op. Ploegmakers bemoeide zich volgens Plandsoen 'tot op details' hiermee.

'Ploegmakers is vriendenpolitiek niet vreemd,' schrijft Plandsoen. De opdracht voor hekken rond het Hippisch Centrum zou hij 'eigenhandig' aan een duurdere inschrijver hebben gegund.

De KNHS verloor in 2016 de Rabobank als hoofdsponsor. Dat scheelt jaarlijks ongeveer een miljoen euro. Vorig jaar is TeamNL als nieuwe hoofdsponsor aangetreden, maar die betaalt ongeveer de helft van wat de Rabobank betaalde. Dat jaar dook de paardensportfederatie diep in het rood met een negatief exploitatieresultaat van €786.000 tegenover €15.420.000 aan inkomsten. Een accountantsverklaring ontbreekt in het jaarverslag.

Kwart minder leden
De gerapporteerde ledenaantallen van de KNHS dalen gestaag al zeven jaar op rij. Na een hoogtepunt in 2010 van 212.141 leden erodeerde het ledenbestand met bijna een kwart tot 160.000 afgelopen jaar. Uit de laatste jaarcijfers blijkt dat de KNHS haar uitgaven niet onder controle heeft. De organisatie gaf €1,2 mln meer uit dan begroot. De KNHS gaf woensdag geen antwoord op de meeste vragen, zoals de vraag hoe de financiën zich afgelopen jaar hebben ontwikkeld. Een woordvoerder zegt dat het bestuur de onrustige periode voor de KNHS betreurt.

De controverse tussen directie en bestuur over de aanpak van de financiële problemen van de paardensportbond trekt binnen en buiten het hoofdkantoor van de federatie in Ermelo diepe sporen. Uit solidariteit met de weggezonden directeur Plandsoen is bestuurslid Paulien Chardon december vorig jaar demonstratief opgestapt. Horses.nl publiceerde twee weken terug een open brief met grote vraagtekens bij de financiële gezondheid van de KNHS.

Kritische ledengroep op Facebook
Op Facebook heeft KNHS-lid en advocate Gina Zoer een groep van 7100 kritische leden verzameld. Volgens haar informatie zouden zeven van de zeventien ledenraadsleden van de KNHS zich onlangs hebben uitgesproken voor een aftreden van het huidige KNHS-bestuur. Dat valt niet te verifiëren omdat de ledenraadsnotulen niet openbaar zijn. Het KNHS-bestuur beantwoordt geen vragen.

Zoer overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen de KNHS om openbaarheid en een correcte stemprocedure van de ledenraadplegingen af te dwingen. Zij bekritiseert onder meer de rol van de 71-jarige KNHS-bestuursvoorzitter Theo Ploegmakers. Hij hanteert sinds 2009 de voorzittershamer van het federatiebestuur. 'Maar hij is tegelijk ook voorzitter van de ledenraad die het beleid van het bestuur geacht wordt te controleren', zegt Zoer.

'Situatie wordt precair'
Zoer wijst erop dat ondanks de financiële problemen de personeelsbezetting van het hoofdkantoor van de KNHS groeit, van 86 voltijdbanen in 2016 naar 90 voltijdbanen nu. 'De financiële situatie komt dit jaar op een punt dat het precair gaat worden.' Zoer plaatst kanttekeningen bij een aantal uitgavenposten die ook de weggestuurde directeur aan probeerde te pakken. Zoals de recente aanschaf van een dozijn paarden door de KNHS voor het 'dure Nederlands Hippisch Centrum' bij het KNHS-hoofdkantoor in Ermelo. 'Alle leden betalen daaraan mee, maar 90% maakt daar geen gebruik van. We zijn een sportbond en geen manege, maar beconcurreren nu maneges.'

Gerelateerde artikelen:
[VN] KNHS in gesprek met algemeen directeur over vertrek
[VN] Theo Fledderus aangesteld als interim directeur KNHS
[VN] KNHS op zoek naar interim algemeen directeur
[VN] Paulien Chardon legt functie als KNHS-bestuurslid neer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:40 



 
Profiel   

Dit wekt geen verbazing, verdeel en heers is al heel lang aan de gang. Maar nu zullen de leden waarschijnlijk weer de sjaak zijn door onontkoombare verhogingen. Wanneer er echt een frisse wind moet gaan waaien dan kun je sommige bestuurders daar alleen maar toe dwingen door ijskoud het lidmaatschap per 1 januari 2019 op te zeggen en wel direct. Dan geef je als leden een signaal af want die 7100 ontevredenen die zich gemeld hebben, och, daar liggen ze echt niet wakker van. Maar wanneer echt iedereen nu op gaat zeggen dan geef je als lid een heel duidelijk teken dat het afgelopen moet zijn. Knhs is er voor de leden en niet alleen om de top in het zadel te houden en de bobo's van allerlei hapjes en drankjes te voorzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:46 



 
Profiel   

Ik ben zeer benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal zijn over deze zaak vanmiddag :). Nu blijft het allemaal "hetgeen wat in de media verteld wordt", maar bij de rechter zal de waarheid boven tafel moeten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:51 



 
Profiel   

Ik pak alvast een bak popcorn.

Blij dat ik geen wedstrijden meer rijd *\o/* ik heb mij afgemeld als lid.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 01-02-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:52 



 

Wauw... -O-

Ik moet nog een startkaart aanvragen maar geloof dat ik daar even haast bij moet maken... Tekorten zullen ze wel weg gaan halen bij de (nieuwe) leden.

Ik snap dat met die paarden niet helemaal... Als je dus lid bent van de KNHS kun je daar een paard van hun lenen? Rijden? Huren? :o?


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-18 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:52 



 
Profiel   

We draaien verlies dus we kopen gewoon wat paarden bij :') :') Dat zullen zeker ook geen goedkope shetlanders zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 13:54 



 
Profiel   

Ik lees op Facebook ook veel informatie in een groep die staat voor de ledenraad geloof Ik? Heb me er nog niet heel erg in verdiept.
Ik vind het oprecht erg jammer dat het zo moet gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:00 



 
Profiel   

MissMiekjee schreef
Ik ben zeer benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal zijn over deze zaak vanmiddag :). Nu blijft het allemaal "hetgeen wat in de media verteld wordt", maar bij de rechter zal de waarheid boven tafel moeten komen.


Dat ontslaggeval bedoel je? Die dingen zijn zeer zeer zeer zelden 'spectaculair'. Is meer iets voor de rekenmeesters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:03 



 
Profiel   

Tis net een soap.. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:07 



 
Profiel   

Jeetje wat een toestand zeg, heb ,me er eerlijk gezegd niet in verdiept maar dat het 1 corrupte bende is , is een publiekelijk geheim,toch?

Maar kun je ook zonder lid te zijn van de KNHS wel wedstrijden rijden? Heb je een keus?
Ikzelf heb mijn lidmaatschap per 1 januari 2018 op gezegd, omdat ik geen wedstrijden rij op dit moment.Manlief heeft wel een startkaart, maar dan moet je toch lid zijn van de KNHS, of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:25 



 
Profiel   

Misschien wordt het nu tijd dat een paar competente mannen en vrouwen zich beschikbaar stellen en een nieuwe bond opzetten voor en door paardenminnende mensen, dat gezeik moet afgelopen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:35 



 
Profiel   

iamsam schreef
Misschien wordt het nu tijd dat een paar competente mannen en vrouwen zich beschikbaar stellen en een nieuwe bond opzetten voor en door paardenminnende mensen, dat gezeik moet afgelopen zijn.


Daar was Plantsoen voor, maar die mocht weer wieberen.. Volgens mij had zij echt wel verstand van zaken en veel bestuurservaring. Bestuur moet de eer aan zichzelf houden en opstappen, maar zolang zij blijven zitten :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:37 



 
Profiel   

Juist daarom mijn opmerking om iedereen te laten opzeggen, dan geef je een duidelijk teken af. En je kunt gewoon het hele jaar blijven rijden. Maar dan worden die planken voor sommige dikkoppen misschien iets dunner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:38 



 
Profiel   

Nies_ schreef
We draaien verlies dus we kopen gewoon wat paarden bij :') :') Dat zullen zeker ook geen goedkope shetlanders zijn geweest.


Als het om de paarden gaat waarvan ik denk dat het gaat, zijn het schoolpaarden van het Groenhorst college!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:41 



 
Profiel   

Wat ik persoonlijk vreemd vind, is dat ze vervolgens op zoek gingen naar een nieuwe directeur zonder link met de paardensport. Is dat ook niet erg raar? Dan weet je toch totaal niet wat er speelt in de paardenwereld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:47 



 
Profiel   

LiVetime schreef
Wat ik persoonlijk vreemd vind, is dat ze vervolgens op zoek gingen naar een nieuwe directeur zonder link met de paardensport. Is dat ook niet erg raar? Dan weet je toch totaal niet wat er speelt in de paardenwereld?


Voor deze bestuurs- en financiele problemen lijkt me dit ook niet heel relevant. Een goede en ervaren directeur heeft die kennis niet perse nodig. Gaat nu toch meer om de keiharde cijfers en resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:48 



 
Profiel   

Cowboy55 schreef
MissMiekjee schreef
Ik ben zeer benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal zijn over deze zaak vanmiddag :). Nu blijft het allemaal "hetgeen wat in de media verteld wordt", maar bij de rechter zal de waarheid boven tafel moeten komen.


Dat ontslaggeval bedoel je? Die dingen zijn zeer zeer zeer zelden 'spectaculair'. Is meer iets voor de rekenmeesters.


Daar ben ik van op de hoogte :). Het gaat me dan ook voornamelijk om de motivatie van de "onhoudbare arbeidsverhouding" en of de rechter daarin meegaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:55 



 
Profiel   

Relaxed schreef
LiVetime schreef
Wat ik persoonlijk vreemd vind, is dat ze vervolgens op zoek gingen naar een nieuwe directeur zonder link met de paardensport. Is dat ook niet erg raar? Dan weet je toch totaal niet wat er speelt in de paardenwereld?


Voor deze bestuurs- en financiele problemen lijkt me dit ook niet heel relevant. Een goede en ervaren directeur heeft die kennis niet perse nodig. Gaat nu toch meer om de keiharde cijfers en resultaten.


Toch blijf ik dat vreemd vinden hoor :j
Naar mijn mening kun je je dan ook niet goed verplaatsen in echt cruciale zaken die bij ruiters spelen. Volgens mij is er dan weinig noodzaak om hier aandacht aan te schenken, als het puur draait om winst maken. Maar hee, ik ben vast erg naïef hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 14:59 



 
Profiel   

LiVetime schreef
Relaxed schreef

Voor deze bestuurs- en financiele problemen lijkt me dit ook niet heel relevant. Een goede en ervaren directeur heeft die kennis niet perse nodig. Gaat nu toch meer om de keiharde cijfers en resultaten.


Toch blijf ik dat vreemd vinden hoor :j
Naar mijn mening kun je je dan ook niet goed verplaatsen in echt cruciale zaken die bij ruiters spelen. Volgens mij is er dan weinig noodzaak om hier aandacht aan te schenken, als het puur draait om winst maken. Maar hee, ik ben vast erg naïef hoor.


Nou, volgens mij is het 5 voor 12 bij de KNHS, dus er moet iets gebeuren.. En dat is misschien niet leuk voor ruiters, werknemers en andere betrokkenen, maar wel heel erg noodzakelijk :j Immers als er geen geld meer is zijn de problemen vele malen groter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:00 



 
Profiel   

MissMiekjee schreef
Daar ben ik van op de hoogte :). Het gaat me dan ook voornamelijk om de motivatie van de "onhoudbare arbeidsverhouding" en of de rechter daarin meegaat.


Ik ook wel, daar niet van. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:03 



 
Profiel   

Relaxed schreef
LiVetime schreef
Wat ik persoonlijk vreemd vind, is dat ze vervolgens op zoek gingen naar een nieuwe directeur zonder link met de paardensport. Is dat ook niet erg raar? Dan weet je toch totaal niet wat er speelt in de paardenwereld?


Voor deze bestuurs- en financiele problemen lijkt me dit ook niet heel relevant. Een goede en ervaren directeur heeft die kennis niet perse nodig. Gaat nu toch meer om de keiharde cijfers en resultaten.


En volgens mij had Plandsoen voldoende in de smiezen dat niet de belangen van alle leden voldoende werden vertegenwoordigd. Denk dat ze echt de vinger op de zere plek heeft gelegd en dat ze de juiste was om dingen te gaan reorganiseren.

Jammer dat dat mislukt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:04 



 
Profiel   

Waardeloos wat er allemaal is gebeurd de laatste jaren, de knhs misbruikt het geld van de startpashouders voor zaken waar zij niets aan hebben.

De prijzen rijzen de pan uit, en inderdaad klopt er niets van dat er voor de opleiding paarden zijn gekocht ...

Een nieuwe bond zou mijn inziens de beste oplossing zijn, net als vroeger dat je kon kiezen waar je startte, we leven toch in een vrij land, waarom zou er maar een bond mogen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:06 



 
Profiel   

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... steld.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:12 



 

bigone schreef
Juist daarom mijn opmerking om iedereen te laten opzeggen, dan geef je een duidelijk teken af. En je kunt gewoon het hele jaar blijven rijden. Maar dan worden die planken voor sommige dikkoppen misschien iets dunner.


Maar dan mag je toch geen wedstrijden meer rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:20 



 
Profiel   

Je hebt in principe gewoon betaald voor 2018, dus je mag je jaar gewoon uitrijden. :) Incl. wedstrijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen