Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 18:40

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Edward Gal en Glock's Zonik. Foto: FEI/Digishots

Edward Gal was vandaag de beste Nederlander in de Grand Prix van Indoor Brabant - The Dutch Masters. Met GLOCK’s Zonik N.O.P. eindigde de routinier op de tweede plaats achter de Duitse Isabell Werth en Emilio. Met de in Brabant gefokte Zaire-E werd Jessica von Bredow-Werndl derde voor Madeleine Witte-Vrees met Cennin en Emmelie Scholtens en de hengst Apache. Morgen worden de wereldbekerpunten verdeeld in de Kür op Muziek. Edward en Madeleine zijn nog in de race voor een ticket voor de finale in Parijs.

De FEI wereldbekerwedstrijd morgen in Den Bosch is de laatste van dit seizoen waar nog punten zijn te verdienen om in aanmerking te komen voor de finale in april in Parijs. Madeleine Witte-Vrees, vandaag vierde in de Grand Prix met Cennin, staat op de gedeelde achtste plaats in de tussenstand en kan zich morgen met een goede klassering plaatsen voor de finale.

Dat geldt ook voor Edward Gal. Wanneer hij morgen de uitslag van de Grand Prix evenaart dan lijkt een ticket voor de finale in zicht. In de Grand Prix was er voor Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. een prachtig percentage van 77,696. De hengst toonde zich al weer constanter dan in de vorige wedstrijd in Amsterdam. Negens vulden de juryleden in op het protocol voor de uitgestrekte draf van Zonik.
Van de 16 combinaties aan start in de Grand Prix waren er negen uit ons eigen land. Emmelie Scholtens en Apache eindigden als vijfde met een percentage van 72,783.

Anne Meulendijks, KNHS Talent van het Jaar 2017,debuteerde met MDH Avanti N.O.P. met de zesde plaats heel sterk in haar eerste wereldbeker Grand Prix. De combinatie startte als eerste en de juryleden beloonden hun proef met 71,652 procent.

Klik hier voor de volledige uitslag.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video van de proef:
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 10-03-18 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefoutje aangepast

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:56

Het was echt kwijlen tijdens de proef! :~

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:41

Zag er goed uit! Vond dat hij hem erg netjes op lengte had. Top! Supermooie combinatie.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:36

Wauw wat super goed van Anne Meulendijks. Daar gaan we nog heel veel over horen. *\o/*

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:53

Ik vind Zonik een geweldig paard, maar vond hem hier toch wel wat rommelig ogen.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:14

man man, als je toch zo kon rijden....

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:14

manubres schreef:
Ik vind Zonik een geweldig paard, maar vond hem hier toch wel wat rommelig ogen.


Nou zeg dat wel inderdaad... erg rommelig...

Pirouettes in te weinig sprongen/te grote sprongen, de wissel tussen beide pirouettes werd op gas gesprongen geen verzameling. De zigzag was ronduit slordig omscheurwerk...

Niet echt wat ik van Edward gewend ben, net zoals die extreem losse verbinding die ik niet van hem gewend ben. Alsof Zonik de hand niet accepteert... Wat natuurlijk resulteert in te weinig verfijning om bovenstaande foutjes te kunnen voorkomen.

Jammer, want het open beeld is wat we wel kunnen gebruiken in Nederland.

Anoniem

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:29

Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:34

Het mag nog best wat rommelig zijn, het dier is pas tien jaar oud, een jonkie nog op dat niveau. Ik vond het een prachtige proef om naar te kijken, wat een fantastisch paard.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:39

En je moet natuurlijk ook in je achterhoofd houden dat het nog een relatief jong paard is op dit niveau, ik denk dat het over een jaartje er al weer een stuk stabieler er uit zal zien. Als je de proef nu vergelijkt met één van de eerste GP proeven van Zonik was het toen nog veel rommeliger.
Echt wel een ontzettend gaaf paard, en vind dat Edward hm inderdaad mooi op lengte voorstelt.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:39

Tazzey schreef:
Het mag nog best wat rommelig zijn, het dier is pas tien jaar oud, een jonkie nog op dat niveau. Ik vond het een prachtige proef om naar te kijken, wat een fantastisch paard.


Ja dat bedoelde ik, je was me net voor.

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:41

Ik vond het ook een genot om naar te kijken.
Niet die kin zo strak op de borst, maar mooi ontspannen.
Dat er dan nog een paar puntjes op de i moeten, met deze leeftijd is helemaal niet erg
zelfs vrij normaal ;)

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:41

Mooie proef, nog wat foutjes af en toe, maar hey, de hengst is pas 10 jaar is zijn 3e wereldbeker wedstrijd en het oogt vriendelijk en ontspannen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:44

Joolien schreef:
Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.

Helemaal mee eens.
Eindelijk eens niet die bikkelharde hand die het paard achter de loodlijn trekt.
Dat dit voor Gal misschien na jaren touwtrekken anders zal rijden en daardoor wat rommeliger gaat geloof ik wel.
Maar hij word er wel tweede mee. Hopelijk zet hij dit zo dus door dan komt die verfijning ook wel weer.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:46

Tazzey schreef:
Het mag nog best wat rommelig zijn, het dier is pas tien jaar oud, een jonkie nog op dat niveau. Ik vond het een prachtige proef om naar te kijken, wat een fantastisch paard.


Hier sluit ik me bij aan! Fijn om een paard op dit niveau met lengte te zien. En daarnaast de ontspannen indruk die de combinatie uitdrukt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:49

bruintje123 schreef:
Joolien schreef:
Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.

Helemaal mee eens.
Eindelijk eens niet die bikkelharde hand die het paard achter de loodlijn trekt.
Dat dit voor Gal misschien na jaren touwtrekken anders zal rijden en daardoor wat rommeliger gaat geloof ik wel.
Maar hij word er wel tweede mee. Hopelijk zet hij dit zo dus door dan komt die verfijning ook wel weer.

Nu maar hopen dat ze er thuis ook net zo vriendelijk mee rond rijden dan wat ze in de ring laten zien. Maar goed, dat is lastig te zeggen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:50

Edward kan het ook nooit goed doen. Dan is t te strak, dan te los, dan dit, dan dat.

Het paard is pas 10 jaar en nog groen op GP niveau, zo gek is hier en daar een rommeltje dan ook helemaal niet! Moet je nagaan als hij wel die ervaring straks wel heeft. <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:53

Joolien schreef:
Nu maar hopen dat ze er thuis ook net zo vriendelijk mee rond rijden dan wat ze in de ring laten zien. Maar goed, dat is lastig te zeggen.

Dat valt niet te controleren.
Maar wil hij het een beetje geoefend hebben zal hij er thuis ook aan moeten geloven :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:54

Joolien schreef:
Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.


Maar dan vind ik 77% wel wat overrated, want als ik me niet vergis tellen zowel de zigzag als de pirouettes dubbel.

De piaffe is netjes, maar wat weinig afdruk en in de laatste piaffe trekt hij zijn achterbenen naar de staart toe. Dit in combinatie met jouw opmerking, doet mij inderdaad fronsen. Meer van Edward zijn paarden haperden in de piaffe, denk aan Gribaldi die gewoon flink in protest kwam...
Vraag ik me stiekem ook een klein beetje af of Zonik nu al gaat afslaan. Hoop het niet, want zoals ik zeg, dit beeld is wat de Nederlandse paardensport nodig heeft.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:58

Aan het eind bij de rpijsuitrijking een rustige hengst die cool en trots lekker op de maat van de muziek en klappen zich even trots showde. Dat vond ik mooi...dier oogde respect te krijgen van ruiter...prachtig paard! Ik denk dat Gal ook heel trots met hem is...

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:00

Knap om een paard op deze leeftijd Gp te kunnen starten. Wat me wel opvalt is de houding van gal, lijkt alsof hij met zijn linkerkant naar achteren/scheef zit op sommige momenten. Maar fantastische prestatie, rommelige gaat nog wel weg, kwestie van kilometers maken.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Edward Gal en GLOCK’s Zonik N.O.P. tweede in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:01

Dat scheef zitten zag ik ook, maar wat ik ook zag dat zadel beetje losjes zat en dat heeft misschien ook een reden?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:04

Wat een onzin weer over hals lengte en harde hand! Dan hebben jullie echt nog nooit goed gekeken naar zijn ritten!

Het is een stuk makkelijker om een paard als Zonik met een relatief lange hals op lengte te houden ipv een Undercover met een korte nek te groot hoofd en mega heet! Geloof nooit dat Edward dat als doel had maar het er mee moest doen gezien de bouw en het karakter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:06

Janine1990 schreef:
Joolien schreef:
Zo, heeft Gal het licht gezien ofzo? Fijn om eens een paard in de GP te zien die met het neusje eruit mag lopen. Rommeliger? Misschien, maar ik vind het wel veel paard vriendelijker ogen. In de zin dat een paard paard mag zijn en fouten mag maken.


Maar dan vind ik 77% wel wat overrated, want als ik me niet vergis tellen zowel de zigzag als de pirouettes dubbel.

De piaffe is netjes, maar wat weinig afdruk en in de laatste piaffe trekt hij zijn achterbenen naar de staart toe. Dit in combinatie met jouw opmerking, doet mij inderdaad fronsen. Meer van Edward zijn paarden haperden in de piaffe, denk aan Gribaldi die gewoon flink in protest kwam...
Vraag ik me stiekem ook een klein beetje af of Zonik nu al gaat afslaan. Hoop het niet, want zoals ik zeg, dit beeld is wat de Nederlandse paardensport nodig heeft.


Ik kijk niet naar wat de jury wil zien, want daar zitten ook vaak lui die volgens mij het uitgangspunt van de dressuur niet snappen := Er zitten idd fouten tussen, de passage is ook niet lekker achter en in de piaffe is het voorbeen teveel onder de massa. Maar het ziet er allemaal minder getrickt uit dan eerder. Ik hoop dat dat ook zo is.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:10

Volgens mij heeft hij inderdaad het licht gezien. Echt 1000x fijner om naar de kijken met de hals op lengte, paard oogt ook wel heel tevreden. Hier word ik blij van, misschien ook wel een keerpunt in de Nederlandse dressuurruiters?