Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

21 nieuwe hengsten goedgekeurd door het SBS

 
Profiel   

Bokt.nl / Equnews
Fokkerij


De SBS hengstenjury had opnieuw bijzonder veel aandacht voor de genetische, sanitaire, morfologische en atletische kwaliteiten van de kandidaten.

Gedurende twee volle dagen gaven zo’n 40 kandidaat-hengsten het beste van zichzelf in de piste van de Rij- en Fokkerijschool van Gesves, teneinde het talrijke publiek en de jury te overtuigen en aldus het zeer gewaardeerde dekbrevet van Studbook SBS op te strijken.

Het programma 2018 verliep in de beste omstandigheden en omvatte de hengstenkeuring, een kwalificatie voor de Pavo Hengstencompetitie en de voorstelling van de paarden die deel uitmaken van de online veiling. Na 48 uur intense spanning viel het verdict van de jury en dit luidde als volgt:

21 nieuwe goedgekeurde dekhengsten bij het SBS waaronder:
  • 12 met Studbook SBS afstamming
  • 17 in de optie springen (2 pony’s)
  • 3 in de optie dressuur
  • 1 in de optie eventing

anders gezegd:
  • 18 hengsten van 3 jaar
  • 1 hengst van 4 jaar
  • 2 hengsten van 9 jaar en ouder

Volledige resultaten: klik hier.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 12:34 



 
Profiel   

Wat moet ik mij in hemelsnaam bij sanitaire kwaliteiten voorstellen? Dat ze zindelijk zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 19:06 



 
Profiel   

Of dat ze heel goed de wc kunnen schoonmaken? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 19:10 



 
Profiel   

Oeh, misschien dat ze hun eigen stal uitmesten! :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 19:14 



 
Profiel   

Dan ben ik gelijk om

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 19:17 



 
Profiel   

Nergens op die site wordt uitgelegd waar de afkorting SBS voor staat. Kan iemand me zeggen wat voor paarden dit zijn? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 21:20 



 
Profiel   

De afkorting SBS staat voor Stamboek Belgisch Sportpaard.

Het is eigenlijk de oudste 'sportpaard', cq warmbloed, stamboek van België.
De hele geschiedenis van de Stamboek kan hier gelezen worden: https://www.sbsnet.be/nl/historiek

Op zich is de splitsing tussen het nu BWP en SBS gekomen door taal en doelstelling.
SBS gebruikt in het begin veel volbloed om de oude types merries te verbeteren en werd dus bekeken als een 'halfbloed' stamboek. Over de decenia's is de doelstelling natuurlijk veranderd en alhoewel vroeger werd gefokt met vrij veel Franse bloedlijnen (SF), wat heeft geleidt dat top bloed ook bij BWP binnen kwam, wordt nu hoofdzakelijk top springers en eventers geleverd.
Stamboek zetel is geplaatst in Wallonië. In Vlaanderen wordt er vooral BWP gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:10 



 
Profiel   

Peterina schreef
De afkorting SBS staat voor Stamboek Belgisch Sportpaard.

Het is eigenlijk de oudste 'sportpaard', cq warmbloed, stamboek van België.
De hele geschiedenis van de Stamboek kan hier gelezen worden: https://www.sbsnet.be/nl/historiek

Op zich is de splitsing tussen het nu BWP en SBS gekomen door taal en doelstelling.
SBS gebruikt in het begin veel volbloed om de oude types merries te verbeteren en werd dus bekeken als een 'halfbloed' stamboek. Over de decenia's is de doelstelling natuurlijk veranderd en alhoewel vroeger werd gefokt met vrij veel Franse bloedlijnen (SF), wat heeft geleidt dat top bloed ook bij BWP binnen kwam, wordt nu hoofdzakelijk top springers en eventers geleverd.
Stamboek zetel is geplaatst in Wallonië. In Vlaanderen wordt er vooral BWP gefokt.

Thanks!
Ik kende alleen BWP inderdaad :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 09:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen