Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:19

NatasjavE schreef:
Caesar schreef:
Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?


Hmmmm dat was zeker verstandig geweest.

Maar erg leuk dan. Je maakt meestal bij de Cantharel maanden van te voren een boeking. Kom je daar kan je niet rijden omdat er ineens een Wielerwedstrijd is.

Ik verbaas mij er eigenlijk over dat de ruiters deze aanwijzingen in de wind hebben geslagen. Ik vind het kort door de bocht om ervan uit te gaan dat de ruiters helemaal goed op de hoogte waren van wat zij konden verwachten. In hun geval had ik direct omgedraaid of een andere route gepakt (welke groep ruiters zit nu te wachten op 150 mountainbikers op hun ruiterroute?). Dus ik vermoed bijna dat de ruiters niet volledig op de hoogte waren en gedacht hadden dat de mountainbikers niet op het ruiterpad reden. Of niet op hun route waren. Ik denk dus idd flinke miscommunicatie.

En over het niet bij het slachtoffer blijven: er waren dus wel mensen bij, hij was niet alleen. Je staat dus nog steeds midden op het parcours met je paarden... die wellicht ook nogal gestrest waren. En er liep nog een paard los. Om meer leed te voorkomen, kun je beter daar achteraan gaan en met de resterende ruiters en paarden bij het parcours weggaan. En ik neem aan dat zij hun gegevens hebben achtergelaten, want hoe kwamen ze anders bij de Cantharel uit?

Kortom: wij kennen niet de volledige situatie en de beweegredenen. Er zijn nog tal van scenario's te bedenken om bepaalde handelingen en beslissingen beter te begrijpen.

Het is gewoon een trieste situatie voor alle betrokkenen en gevolg van slechte communicatie.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:34

Caesar schreef:
Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?


Correcte vergelijking-
Het is echt ongelooflijk ja.
Het betrof een AFGESLOTEN route.
Speciale vergunning etcetera voor een wedstrijd.

Ik woon in paardrij- en mtb-paradijs.

Als er een mtb wedstrijd is, wordt de route voor ALLE VERKEER, dus OOK RUITERS, tijdelijk afgesloten, waar die route ook gaat. Dat gaat van voetpaden tot snelweg oversteken.
Of het een voetpad, ruiterpad, autoweg is, is volstrekt irrelevant. Het is tijdelijk afgeloten.

Paar jaar geleden had ik een incident met drie amazones. Engelsen. Wilden tegen de richting in de route op. Niet voor reden vastbaar. Was toch echt in uniform. Heb met omstanders de teugels afgepakt en de paarden aan een boom gebonden. Ik kende 1 van de dames en er is naderhand proces verbaal opgemaakt wegen het niet opvolgen van instructies en gevaarlijk gedrag. Heb de meest hysterische niet eens aangegeven vanwege uithalen met haar zweep omdat ik haar gevangenisstraf wilde besparen.

Mbt verzekering, welnu dat wordt nog ´leuk´ voor de amazone want die heeft zich én strafbaar gedragen én is verantwoordelijk voor het gedrag van haar paard én de plek van een ongeval verlaten.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:40

NatasjavE schreef:
Karl66 schreef:
Natuurpaden zijn er voor algemeen gebruik, maar de meeste paden zij voor ruiters verboden. Er zijn een aantal paden uitgezonderd en die worden ruiterpaden genoemd. Alleen zijn dat nog steeds paden voor algemeen gebruik, met als enige verschil dat er ook paarden op mogen. Het is echt een misvatting om te denken dat een ruiterpad specifiek voor ruiters is.


Bij ons in het bos is dat wel het geval.

Sterker nog daar waar de ruiterpaden kruisen hebben de ruiters voorrang op de MTBers.


Dat wil niet zeggen dat mountainbikers wel op alle paden zijn toegestaan, maar op deze paden blijkbaar wel. Het verandert alleen niks aan het feit dat een ruiterpad geen pad specifiek voor ruiters is, maar een algemeen pad waar ruiters ook zijn toegestaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:41

Karl nogmaals, dat is dus per gebied verschillend.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:43

Nee, een ruiterpad is nooit een pad specifiek voor ruiters. Dat is echt een denkfout.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:44

Zie mijn eerdere links

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:51

Dan moeten ze dat maar eens gaan veranderen! Ben je van een hele boel gezeik af. Ruiters op het ruiterpad en mtb op het mbt route.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:53

mvdende schreef:
Dan moeten ze dat maar eens gaan veranderen! Ben je van een hele boel gezeik af. Ruiters op het ruiterpad en mtb op het mbt route.

Dat is in veel gebieden dus al, gelukkig :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:54

Karl66 schreef:
Nee, een ruiterpad is nooit een pad specifiek voor ruiters. Dat is echt een denkfout.


Ik denk toch jou denkfout.Hier is het ruiterpad toch echt voor Ruiters het is een mooi zandpad en aangegeven door verschillende bordjes met een hoefafdruk er naast ligt een verhard pad met op de ene helft een fietser en de andere helft een voetganger er op getekend.Duidelijker kunnen ze toch niet zijn lijkt mij.Het blijft wel oppassen want kinderen spelen toch liever op het zandpad en mountainbikers vinden dit pad ook spannender als hun eigen fietspad.Maar het is een ruiterpad enkel voor ruiters.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:09

Dan moet er een rond blauw bord naast dat pad staan met een ruiter erop. Maar die borden zijn ongeveer net zo zeldzaam als eenhoorns. Anders is een ruiterpad gewoon een algemeen pad waar ruiters ook zijn toegestaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:18

Karl66 schreef:
Dan moet er een rond blauw bord naast dat pad staan met een ruiter erop. Maar die borden zijn ongeveer net zo zeldzaam als eenhoorns. Anders is een ruiterpad gewoon een algemeen pad waar ruiters ook zijn toegestaan.

Veel bossen met eenhoorns tegenwoordg :+

Citaat:
Biken op ruiterpaden is verboden net als routes naar uitkijkpunten.

Citaat:
om de mountainbikers van het pad te krijgen. Zo stonden er borden en zijn er boetes uitgeschreven

Citaat:
Mountainbiken mag alleen op MTB- en fietspaden. Draag een helm. • Paardrijden en mennen mag alleen op de speciale ruiterpaden.


Citaat:
.Let wel goed op dat je op de juiste paden fietst, want je riskeert een boete als je je met een mountainbike op bijvoorbeeld de ruiterpaden begeeft.


Citaat:
Wat je moeten weten voordat je op pad gaat:

blijf op de mountainbike paden
.

Al
Citaat:
s je je buiten een bewegwijzerde MTB-route begeeft, dan loop je het risico op een flinke boete, die per gemeente kan verschillen. Vermijd ook ruiterpaden

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:23

Urenlang op de grond gelegen wachtend op de ambulance...gelukkig dat hij niet zwaar gewond was dan, anders had hij het vast niet overleefd..

Niet zo slim van de ruiters overigens om de waarschuwingen te negeren en gewoon door te rijden. Al moet ik eerlijk zeggen dat mountainbikers in het bos en ruiters vaak geen hele goede combi zijn door de kruisende paarden en dat ze overal vandaan komen sjezen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:26

wow zeg, wat een nare reakties allemaal.
Wij rijden allemaal, massaal op fietspaden, en praten dit allemaal goed naar onszelf omdat wij geen andere ruimte hebben om te rijden (geld voor mensen die geen ruiterpaden hebben)

Nu wordt er dus een wedstrijd georganiseerd, ruiters worden erop gewezen dat er een fietswedstrijd is en nu gaan we allemaal heftig reageren op t feit dat er fietsers zijn op de ruiterpaden??

beetje gevalletje van de pot verwijt de ketel miscchien??

Beetje tolerantie naar elkaar en als iemand gewond is blijf je erbij. Hoeveel topics ik hier al voorbij heb zien komen dat iemand van zn paard gereden wordt en er door veroorzaker geen aandacht aan wordt besteed, nou dan is bokt te klein......

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:39

Karl66 schreef:
Dan moet er een rond blauw bord naast dat pad staan met een ruiter erop. Maar die borden zijn ongeveer net zo zeldzaam als eenhoorns. Anders is een ruiterpad gewoon een algemeen pad waar ruiters ook zijn toegestaan.


Eens met bruintje, zo ook waar ik altijd rijd...
den Treek- Henschoten schreef:
fietspaden voor de fietsers en mounainbikers, ruiterpaden voor de ruiters en wandelpaden en wandelroutes voor wandelaars.


Behalve dat had de organisatie dit inderdaad aan kunnen geven en is de communicatie slecht geweest. Jammer dat de deelnemers en ruiters daar de dupe van zijn geworden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:51

connie64 schreef:
wow zeg, wat een nare reakties allemaal.
Wij rijden allemaal, massaal op fietspaden, en praten dit allemaal goed naar onszelf omdat wij geen andere ruimte hebben om te rijden (geld voor mensen die geen ruiterpaden hebben)

Nu wordt er dus een wedstrijd georganiseerd, ruiters worden erop gewezen dat er een fietswedstrijd is en nu gaan we allemaal heftig reageren op t feit dat er fietsers zijn op de ruiterpaden??

beetje gevalletje van de pot verwijt de ketel miscchien??

Beetje tolerantie naar elkaar en als iemand gewond is blijf je erbij. Hoeveel topics ik hier al voorbij heb zien komen dat iemand van zn paard gereden wordt en er door veroorzaker geen aandacht aan wordt besteed, nou dan is bokt te klein......


En dan wordt de mtber ook nog verrot gescholden door de dame in kwestie....

Organisatie had de chantarel (beter) op de hoogte moeten brengen van de wedstrijd, dames hadden moeten luisteren naar de waarschuwingen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:59

Je hebt ruiterroutes (die paden in het bos die met een groen hoefijzer/karrewiel/ruiterbordje op paaltjes zijn aangegeven) en je hebt ruiterpaden (een blauw bord met een wit paard).
De routes zijn openbaar en daar mag iedereen rijden, fietsen, wandelen, steppen of hinkelen, de ruiterpaden zijn uitsluitend voor ruiters en hebben dus ook een officiële status. De routes worden door terreineigenaren uitgezet (SBB, de landschappen). De paden door de (lokale) overheid/gemeente.

Ik vermoed dat in dit geval de ruiters echt een uitgezette route (van de Cantharel) hebben gevolgd en geen idee hadden hoe ze de fietsen hadden moeten omzeilen (als dat uberhaupt al had gekund)

Als ik de routepaaltjes van een MTB-wedstrijd bij mij in het bos tegenkom (én de fietsers, maw als ik zie dat er een wedstrijd aan de gang is) pas ik mijn route wel aan, maar dat is omdat ik alle paden wel ken. En ik neem dan ook rustig mijn toevlucht tot wandel- of fietspaden, als er over de ruiterroutes gefietst wordt. Je moet érgens heen tenslotte, en zoveel parallele ruiterroutes zijn er nou ook weer niet. Zeg maar nul. :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:07

Ligt het aan mij dat ik het bericht niet erg geloofwaardig vind overkomen? Een wielrenner ligt ‘urenlang’ op de grond, te wachten op de ambulance, en dan blijkt er helemaal niks mis met hem te zijn :?
De manier van schrijven doet overkomen alsof de schrijver zelf wielrenner(fan) is en de ruiters een beetje in een kwaad daglicht wil zetten. Het is toch logisch dat je achter je loslopende paard aan gaat zodra je ziet dat de ander oké is of geholpen wordt? Je bent immers zelf verantwoordelijk voor je paard als deze meer schade aanricht. Ik had wel even mijn gegevens achter gelaten.

Niet dat ik de actie van de ruiters goed keur. Als er een weg afgesloten is dan moet je gewoon een andere route plannen of even wachten. Dan moet dat natuurlijk wel duidelijk staan aangegeven of gezegd worden. Als iemand vanaf een afstandje roept dat je ergens niet door kan dan kan ik me ook weer voorstellen dat het gewoon niet duidelijk genoeg was.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:08

Ik snap ook niet waarom die wedstrijd persee over de ruiterpaden moet. Waarom kunnen ze niet op de fietspaden blijven? Dan is het maar minder spannend. Moet de organisatie van een Endurance wedstrijd eens proberen, de route over wandel en fietspaden laten lopen, dat kan gewoon niet.

Daarnaast begrijp ik wel dat als je de omgeving niet kent, je liever op de aangegeven route blijft, anders is de kans op verdwalen erg groot en hoewel de Veluwe natuurlijk niet te vergelijken zijn met sommige bossen in Canada, is het groot genoeg om serieus de weg kwijt te raken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:20

Huertecilla schreef:
Caesar schreef:
Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?


Correcte vergelijking-
Het is echt ongelooflijk ja.
Het betrof een AFGESLOTEN route.
Speciale vergunning etcetera voor een wedstrijd.



Dat het een afgesloten route betrof, haal ik niet uit het stuk.
Als ik de wedstrijden hier in de omgeving erbij neem als voorbeeld, wordt er niks afgesloten voor een ruiter- of mtb of trailrun wedstrijd.

Er wordt een parcours uitgezet over bestaande paden, maar je hebt altijd rekening te houden met andere recreanten in het gebied, want die mogen er ook gewoon komen.

Dat het niet handig is om je als ruiter letterlijk op het parcours te begeven, dat snap ik en dat snapt het merendeel van de mensheid denk ik wel.

Maar letterlijk verboden?
Als dat zo is, dan had er veel beter aangegeven moeten zijn welk deel is afgesloten, met borden etc, niet alleen doordat mensen dat tegen je zeggen als je er rijdt.
En dan had het ook echt duidelijker van te voren bekend moeten zijn.

Normaal gezien weet je hier in de omgeving als niet beoefenaar van een sport pas dat er een evenement is in het bos als je het letterlijk onderweg tegenkomt.
Of dat nu mbt, wielrennen, paardrijden of hardlopen is, dat maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:31

flink verwarrend stukje......de vrouwen waren gewaarschuwd maar negeerde deze waarschuwing. Vervolgens vertellen ze dat ze van niks wisten....

En urenlang op een ambulance wachten? Is toch logisch dat ze achter het op hol geslagen paard zijn aangegaan voordat er nog meer ongelukken zouden gebeuren?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:38

Ik zou graag meer informatie hebben voor ik mijn oordeel klaar heb; ik vermoed namelijk dat de schrijver geen van de directe betrokkenen heeft gesproken. Ik vind het stuk onvolledig en verwarrend en ben het met 8nnemiek eens dat de kant van de mtbers uitgebreid belicht wordt, maar de andere kant niet.

Hier in de buurt lopen verschillende mtbroutes die ruiterpaden kruisen. Het probleem is dat veel mountainbikers oortjes in hebben en/of niet goed weten wanneer ze een ruiterpad kruisen. Ze horen dus niets en zijn geconcentreerd bezig, waardoor ze ruiters niet aan zien/horen komen. Ik heb daardoor al meerdere gevaarlijke situaties bij de hand gehad.
Ook kennen zowel veel ruiters als veel mountainbikers de paden niet; bordjes zijn miniscuul en zie je pas als je met je neus er bovenop staat..

Ik denk dus dat betere communicatie en voorlichting absoluut oplossing nummer 1 is in dit soort gevallen..

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:38

Wij reden in hetzelfde stuk bos afgelopen zaterdag en zijn ook tussen de mountainbikers terecht gekomen met onze aanspanning. Niet chill en we probeerden dan ook snel weer van de wedstrijdroute af te komen. Helaas werd er niet aangegeven dat er een wedstrijd was, anders hadden we een ander stuk bos gepakt om te mennen. Nu was het even aanpassen en opletten om niet nogmaals tussen de mountainbikers te komen.

Wij hadden overigens ook bijna een botsing, mountainbiker zag ons op de een of andere manier pas op het laatste moment. Zat blijkbaar naar de grond te kijken oid. Gelukkig ging het goed. Op een ander stuk hebben we even gewacht tot de groep voorbij was, maar kwam er later nog een groepje achter ons. Paard is heel braaf maar steeds inhalende mountainbikers maakt de situatie niet veiliger. Dus toen hebben we een stuk meegegaloppeerd in hun tempo. Mountainbikers ervoor waren al een flink eind verder en die achter ons hoefden dan niet in te halen. Zodra het kon zijn we afgeslagen.

Denk dat een deel voorkomen kan worden door bij de hekken al duidelijk neer te zetten dat er een mountainbikewedstrijd is. Als je weet dat je paard hier slecht tegen kan en mogelijk op hol slaat, kun je er toch al wel iets rekening mee houden. Wij kwamen er later pas achter dat het een wedstrijd betrof i.p.v. gewoon een groepje die we random tegenkwamen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:38

NatasjavE schreef:
Edit: over doorrijden na een ongeval. Ook niet handig. Ik had mij in iedergeval even persoonlijk bij het slachtoffer gemeld om te kijken of je kan helpen en je telefoonnummer achter te laten.(je zal waarschijnlijk toch echt even verzekeringszaken moeten uitwisselen)


Ik had vermoedelijk in emotie ook achter mijn paard aangegaan.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:39

Sarah_Elise schreef:
Wij reden in hetzelfde stuk bos afgelopen zaterdag en zijn ook tussen de mountainbikers terecht gekomen met onze aanspanning. Niet chill en we probeerden dan ook snel weer van de wedstrijdroute af te komen. Helaas werd er niet aangegeven dat er een wedstrijd was, anders hadden we een ander stuk bos gepakt om te mennen. Nu was het even aanpassen en opletten om niet nogmaals tussen de mountainbikers te komen.

Wij hadden overigens ook bijna een botsing, mountainbiker zag ons op de een of andere manier pas op het laatste moment. Zat blijkbaar naar de grond te kijken oid. Gelukkig ging het goed. Op een ander stuk hebben we even gewacht tot de groep voorbij was, maar kwam er later nog een groepje achter ons. Paard is heel braaf maar steeds inhalende mountainbikers maakt de situatie niet veiliger. Dus toen hebben we een stuk meegegaloppeerd in hun tempo. Mountainbikers ervoor waren al een flink eind verder en die achter ons hoefden dan niet in te halen. Zodra het kon zijn we afgeslagen.

Denk dat een deel voorkomen kan worden door bij de hekken al duidelijk neer te zetten dat er een mountainbikewedstrijd is. Als je weet dat je paard hier slecht tegen kan en mogelijk op hol slaat, kun je er toch al wel iets rekening mee houden. Wij kwamen er later pas achter dat het een wedstrijd betrof i.p.v. gewoon een groepje die we random tegenkwamen.


Kijk, dat heldert alweer het een en ander op! Duidelijk gevalletje miscommunicatie dus..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:40

Maar wat doen mountainbikers, zonder vooraf dit aan te kondigen, op het ruiterpad? Ik ben daar twee jaar geleden op vakantie geweest met de paarden en er zijn daar genoeg mountainbike paden. Dus waarom in vredesnaam op de ruiterpaden met die fietsers?
Is die mevrouw van haar paard gevallen doordat het paard was geschrokken van de mountainbikers?