Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

 
Profiel   

Ik lees anders heel veel reacties dat het wel wordt veroordeeld? Ik veroordeel het in ieder geval als je wordt gewaarschuwd en toch doorgaat. En je kan ook zelf Google maps op je telefoon openen en een alternatieve route zoeken.
Wat ik niet snap; mag je ook niet met een paard over die route lopen tijdens een wedstrijd? Ik stel me voor dat er genoeg mensen zijn die met hun paard ook tussen 350 moutainbikers geen probleem hebben. Als hier hardloop/endurancewedstrijden in het bos worden gehouden dan lopen er ook gewoon voetgangers over die paden, of je steekt -tig keer over een wedstrijdpad heen. Hier is waarschijnlijk meer ruimte om langs elkaar heen te gaan, maar toch.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 10:25 



 
Profiel   

Oordelen kan alleen als je alle feiten weet. Ik was er niet bij, dus het blijft bij gissen wat er exact door de organisatie tegen de ruiters is gezegd en waarom de ruiters toch tussen de mountainbikers terecht zijn gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 10:43 



 
Profiel   

damian23 schreef
Oordelen kan alleen als je alle feiten weet. Ik was er niet bij, dus het blijft bij gissen wat er exact door de organisatie tegen de ruiters is gezegd en waarom de ruiters toch tussen de mountainbikers terecht zijn gekomen.

Precies.
Maar voor het gemak word er maar vanuit gegaan dat het een paar asociale ruiters waren die overal maling aan hadden.
Ja misschien was dat zo, maar misschien ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 12:46 



 
Profiel   

Waar ik altijd rij koop je online een dag of jaarkaart en krijg je vervolgens een nieuwsbrief of mail als er evenementen zijn of als ze bijvoorbeeld bomen gaan kappen. Op zich best handig, zodat je er rekening mee kunt houden. Maar snap als je lekker een weekend weg gaat wat je lang van te voren al hebt gepland dat je niet van alles op de hoogte bent. En dat mensen hun paard gaan zoeken snap ik ook wel als je weet dat de ambulance is gebeld en er mensen bij het slachtoffer zijn, aangifte vind ik wat overdreven, lijkt me gewoon een verzekeringskwestie als de fiets gerepareerd moet worden of iets dergelijks. Toen ik van mijn paard viel door een loslopende hond op het ruiterpad (honden mogen daar niet los lopen in het bos) keek de eigenaar ook niet naar me om en verdween snel de bosjes in met de hond...idem dito met een ongeval waar mijn paard gewond raakte door een vrachtwagen, toen zei de chauffeur.."ik heb geen schade, dus ga maar weer"...liet een toen 15 jarige gewoon achter met een gewond paard langs de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:19 



 
Profiel   

Mij valt het wel op dat verkeersregelaars tegenwoordig niks meer te vertellen lijken te hebben. Maakt niet uit bij welke omstandigheden ze staan. Ze worden genegeerd of zelf bijna omver gereden.

Die vrouwen te paard waren fout. Ze hadden een alternatieve route kunnen zoeken. Of terug naar de manege en een alternatief vragen. Dat ze achter een loslopend paard aan gaan is alleen maar verstandig. Die kan meer ongelukken veroorzaken tussen ATB'ers.

Maar wat aankondigen betreft, het is om te treuren hoe slecht dat is. En nee, het staat vaker niet dan wel in het plaatselijke sufferdje (die ik niet eens elke week in de bus krijg, kan soms weken tussen zitten terwijl het een weekblad is) Info borden kennen we hier niet voor zulke dingen. En aan de rand van bossen word er ook niks aangekondigd dat er een wedstrijd aankomt. Hier in een plaatselijk bosje zie ik het aan bordjes die aan bomen gespijkerd zitten dat er weer eens een ATB tocht komt/is. De men vereniging doet het beter. Posters in winkels en tankstations en artikel in de kranten. Kunnen de ATB'ers nog wat van leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:28 



 
Profiel   

aikon schreef
M Hier in een plaatselijk bosje zie ik het aan bordjes die aan bomen gespijkerd zitten dat er weer eens een ATB tocht komt/is.


Daar kan je fórs voor beboet worden.

Dat ruiters het allemaal niet helder genoeg vinden wanneer een organisatior een vergunning heeft en dus aan de wettelijke eisen voldoet zegt alleen iets over het bord voor het hoofd waar die ruiters achter leven.
Ondertussen wel verantwoordelijk voor een páárd de openbare ruimte in gaan, in gevaar brengen {:)-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:33 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Dat ruiters het allemaal niet helder genoeg vinden wanneer een organisatior een vergunning heeft en dus aan de wettelijke eisen voldoet zegt alleen iets over het bord voor het hoofd waar die ruiters achter leven.
Ondertussen wel verantwoordelijk voor een páárd de openbare ruimte in gaan, in gevaar brengen {:)-:(


Wij waren er niet bij en weten niet of er wel een juiste vergunning was en of de organisatie wel de voorwaarden uit de vergunning heeft nageleefd. Nogmaals, oordelen kan alleen pas als je alle feiten weet. En die weten jij en ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:45 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Het artikel klopt duidelijk niet.
Niemand hoeft na een ongeval enkele uren op een ambulance te wachten.
Dat artikel is met flink wat drama geschreven duidelijk vanuit de kant van de fietsers.

Een collega van me is een tijdje terug ook bij een buitenrit vanaf dat Hotel te val gekomen. Ook zij heeft zo lang moeten wachten tot de ambulance ter plaatse kwam. Het is gewoon redelijk onbereikbaar gebied, zeker als je geen precieze coördinaten kan doorgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 15:35 



 
Profiel   

damian23 schreef
Huertecilla schreef
Dat ruiters het allemaal niet helder genoeg vinden wanneer een organisatior een vergunning heeft en dus aan de wettelijke eisen voldoet zegt alleen iets over het bord voor het hoofd waar die ruiters achter leven.
Ondertussen wel verantwoordelijk voor een páárd de openbare ruimte in gaan, in gevaar brengen {:)-:(


Wij waren er niet bij en weten niet of er wel een juiste vergunning was en of de organisatie wel de voorwaarden uit de vergunning heeft nageleefd. Nogmaals, oordelen kan alleen pas als je alle feiten weet. En die weten jij en ik niet.


Bigone heeft hier een link geplaatst met de vergunningsaanvraag.
Die zal er dus wel geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 17:26 



 

Vandaag wat mensen gesproken die bij de wedstrijd waren en een paar bekenden van me die ook met paard in t bos waren en op het wedstrijdtraject belandden zonder enige waarschuwing. Het verhaal in de Stentor is niet volledig en daardoor klopt het beeld dat er is geschetst ook niet helemaal. Ben er verder niet op ingegaan hoe het wel precies zit. Maar heb voorgesteld om met elkaar om tafel te gaan, groepje MTBers en groepje ruiters en met elkaar wat richtlijnen af te spreken in hoe we met elkaar van t bos kunnen genieten. En heb gevraagd of ze mij een routekaart kunnen sturen en wanneer en hoe mbt wedstrijden, dan kan ik dat iig delen in de Apeldoornse groepen mbt paarden op Facebook. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 21:49 



 
Profiel   

Heel goed van je! +:)+ +:)+
Zoals ik eerder ook al aangaf bij de organisatie hoort het anders te gaan en hopelijk gaat dat nu lukken zodat er geen ongelukken eer gebeuren en iedereen van de hobby kan genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 21:51 



 
Profiel   

Super! Vooral dat in gesprek gaan is erg belangrijk, goede communicatie doet een hoop. Helemaal top !

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 22:03 



 
Profiel   

Precies, zo doe je dat! Ik ben benieuwd wat voor afspraken uit het gesprek komen; misschien kan het een leidraad zijn voor anderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 22:07 



 

Ik heb t voorgesteld en contact met iemand van de MTB club, het is even aan hun nu om aan te geven of ze t zien zitten in gesprek te gaan. Routekaartjes en data ga ik als t goed is sowieso krijgen van degene die ik ken in de club.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 22:09 



 
Profiel   

Los van wie er schuldig is, kan het ook goed zijn om wel samen te kijken hoe je dit kan voorkomen.
Ik was fanatiek ruiter en ben enthousiast zomer-MTB'er ;)
Ik heb zelf als mountainbiker ook al meerdere keren meegemaakt dat ik over het mountainbikepad reed (en de mountainbikerouters zijn over het algemeen eenrichtingswegen!) waarbij er een evenement bleek te zijn waarbij er in tegenovergestelde richting een route over de smalle paden was uitgezet. Levensgevaarlijk als je als losse mountainbiker ineens in tegengestelde richting tig mountainbikers op je af ziet komen en nergens heen kunt. Zij boos, want "jij rijdt tegen de route in", jij gefrustreerd want "ik rij gewoon de officiele route die je altijd hoort te rijden"

Er kan gewoon ontzettend veel nog geleerd worden van elkaar op het gebied van evenementen in een gezamenlijk omgeving. Gebieden worden nooit afgezet, waardoor je ook met niet-wedstrijddeelnemers te maken hebt en iedereen is er bij gebaat dat zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-18 12:15 



 
Profiel   

Jessica schreef
Vandaag wat mensen gesproken die bij de wedstrijd waren en een paar bekenden van me die ook met paard in t bos waren en op het wedstrijdtraject belandden zonder enige waarschuwing. Het verhaal in de Stentor is niet volledig en daardoor klopt het beeld dat er is geschetst ook niet helemaal. Ben er verder niet op ingegaan hoe het wel precies zit. Maar heb voorgesteld om met elkaar om tafel te gaan, groepje MTBers en groepje ruiters en met elkaar wat richtlijnen af te spreken in hoe we met elkaar van t bos kunnen genieten. En heb gevraagd of ze mij een routekaart kunnen sturen en wanneer en hoe mbt wedstrijden, dan kan ik dat iig delen in de Apeldoornse groepen mbt paarden op Facebook. :)


Wat goed dat je dit hebt kunnen bespreken, wil best aanschuiven mocht je nog een ruiter zoeken die in het bosgebied van Bruggelen rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-18 12:36 



 
Profiel   

@Jessica: top dat je dit hebt opgepakt voor jullie gebied +:)+

Op Facebook heb ik meerdere reacties gelezen van mensen die ook "overvallen" waren door het evenement dit weekend.
Ja, deze ruiters hebben waarschuwingen/aanwijzingen genegeerd en dat is niet ok.
De politie zal vast ook niet voor niets geverbaliseerd hebben.
Maar het kan gewoon niet goed te praten zijn dat wanneer je zo'n evenement op openbaar terrein organiseert, je dit niet duidelijk aangeeft en routes (tijdelijk) afsluit vanaf kruispunten etc.
Natuurlijk kun je als omwonendd voor elk rondje bos dat je met je hond/paard/fiets/kinderwagen maakt de openbare bekendmakingen van je gemeente checken, maar als niet-mountainbiker weet je ongetwijfeld niet uit je hoofd hoe de routes dan exact lopen en waar je dan wel of niet veilig zelf in het bos kunt recreëren.
Dat moet op de locatie gewoon duidelijk kenbaar gemaakt worden en daarin is deze organisatie toch echt wel tekort geschoten, zoals ik van meerdere gebruikers van het bewuste stuk bos heb kunnen lezen.

Ik hoop dus dat nav het stuk in de krant en acties zoals die van Jessica, organisaties van evenementen beter na gaan denken over communicatie naar de buitenwereld.

Het bos delen met mede recreanten ervaar ik niet als een probleem.
Een keer een stuk bos overslaan ivm evenement ook niet.
Maar mi schiet je als organisatie echt te kort als je niets aankondigt op de locatie én het vervolgens ook nog zo is dat de route niet is afgezet, dwz dat je zonder het te weten zomaar het parcours op kunt rijden.

Nogmaals, deze ruiters waren gewaarschuwd, maar ik doel hiermee op andere recreanten die zich zonder het te weten al op het parcours bevonden, wiens verhalen ik op Facebook heb gelezen (oa een man die met sledehonden traint, en meerdere wandelaars).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-18 13:15 



 
Profiel   

Ik denk ook dat dit allemaal weer een gevalletje van prutcommunicatie is geweest, maar hierin zal "de manier waarop" ook vast en zeker een rol hebben gespeeld. Bij mij in het bos zijn alle paden voor ruiters, wandelaars en mountainbikers. Er waren vroeger wel dedicated routes, maar die zijn nu voor iedereen. Dit betekent dat ik nog steeds wel altijd heel goed tussen de bomen doorkijk als ik weet dat ik een MTB route kruis, omdat ik geen risico op aanrijding wil hebben. Ja zij zitten net zo goed fout als ze keihard naar beneden suizen en niet even letten op kruisende paden, maar ik kijk liever zelf extra goed uit.

Als er een wedstrijd wordt georganiseerd ben ik ook altijd zwaar geirriteerd, want het wordt regelmatig niet op duidelijke plekken aangegeven (ja inderdaad in een lokaal krantje op de 12e pagina rechtsonderin ofzo). Nou vind ik het dan niet eens heel erg dat ik niet wist dat er iets was, maar ik snap niet dat ik dan niet gewoon makkelijk de route te weten kan komen. Soms lijk je er (wat je ook doet) weer middenin terecht te komen.

Een tijdje geleden hadden vriendinnen en ik een heerlijke buitenrit gemaakt, willen we het spoorbruggetje over om de laatste paar km naar stal af te leggen, worden we ineens met veel kabaal tegen gehouden. Er was blijkbaar een hardloopwedstrijd die ook over dat bruggetje ging en nu mochten wij dus die brug niet over. In de omgeving zijn nog 2 andere oversteekplaatsen. 1 bij een enorm drukke weg waar je echt op het spoor moet stappen met amper ruimte en met allerlei "enge" dingen zoals slagbomen waar je paard misschien niet strak langs wilt. En nog een overgang bij een nog smaller bruggetje waar slecht zicht op is (dus ik vind de kans op aanrijding met een auto daar vele malen te groot). Dus ik leg in alle kalmte uit aan de verkeersleider dat ik begrijp dat hij de lopers veilig moet houden, maar dat ik simpelweg niet ergens anders veilig (voor mij + paard + automobilisten) over kan steken. Met daarbij de vraag: Als we even wachten, kunnen we dan straks er een keer tussendoor? Het was allemaal erg ingewikkeld en we moesten eigenlijk maar 2 uur wachten. Nadat ik nogmaals had uitgelegd dat we echt niet anders konden, mochten we wachten op een rustiger moment (10 min ongeveer) en dan konden we over. Nou helemaal prima opgelost. Meneer vriendelijk bedankt en we zijn veilig over gegaan. Een stuk verder moesten we een ander deel van de tocht kruisen. Maar die verkeersleider was ontzettend lomp. Dat we maar pech hadden en maar moesten omkeren (terug naar de brug). Uiteindelijk zijn we daar maar snel het pad overgedraafd toen er even een gat viel.

Wat mij dan zo ontzettend irriteert is dat de organisatie van zo'n wedstrijd doet alsof ze het gehele bos hebben afgehuurd, maar vervolgens geven ze dat alleen maar in een klein lokaal krantje aan (hoeveel mensen rijden paard in een andere gemeente dan waar ze wonen?). Doordat het niet goed is afgezet / aangegeven kan je er ineens in terecht komen met je paard en dan is er ook geen overleg mogelijk om voor alle partijen de situatie veilig op te lossen. Ik rij ook niet voor mijn lol middenin een wedstrijd en ik wil er dan ook liever bij vandaan, maar dat betekent toch niet dat ik ergens maar 2 uur kan gaan staan wachten tot iedereen weg is? Paardlief vindt stilstaan geen enkel probleem, maar na een tijdje gaat die ook wel een beetje wiebelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-18 13:32 



 
Profiel   

@AlphaDaemon je hebt een punt dat er vaak wel wordt gecommuniceerd dat er een wedstrijd is, maar vervolgens staat er bijvoorbeeld geen link naar een route met tijden. Ik heb in het verleden wel voorbeelden dat ik het moeilijk vond om routes en tijden van wedstrijden op websites te vinden, vooral als ze in het bos waren uitgezet. Voor mijn huis komen geregeld wielertoertochten voorbij en die kan ik op websites allemaal terugvinden met de starttijd erbij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-18 08:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen