Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mensen moeten afstand bewaren van Exmoor pony's in Drevenbos

 
Profiel   

dagblad van het noorden
Overige
Ingezonden door bokker zonnebloem18

[ img ]
Exmoor pony. Foto: AJ Cann / Flickr

De Exmoor pony’s in het Drevenbos bij Hoogezand zijn zo geliefd, dat het leven van de populaire viervoeters gevaar loopt. Eind vorig jaar werden zeven Exmoor pony’s uitgezet in het bos. De dieren moeten door te grazen en aan bomen te knagen, zorgen voor een natuurlijker beheer van het gebied.

De pony’s bleken de afgelopen tijd zo populair, dat ze bij gebruikers de mascottes van het bos zijn geworden. Mensen gaan speciaal naar het Drevenbos om ‘even bij de paarden te kijken’. Dat blijkt voor de dieren zelf levensgevaarlijk.

Beheersvisie
Op een avond waarop de beheersvisie Drevenbos werd besproken, kwam naar voren dat mensen de dieren bijvoeren, bijvoorbeeld wortels. Het Oostvaardersplassen-effect: hoe gaat het ‘s winters met onze grote grazers? ,,Het is zelfs zo dat de pony’s mensen benaderen’’, zegt Klaas Kiewiet, beleidsmedewerker groen in Midden-Groningen.

Op borden bij de ingang van het bos staat dat bezoekers 25 meter afstand tot de dieren moeten houden. ,,Maar de pony’s kunnen niet lezen’’, zegt Kiewiet. ,,De dieren hebben in het bos altijd voorrang; komen ze op je af doe dan een stap terug.’’

Schuw blijven
De opzet van natuurlijk beheer is dat grote grazers, zoals de Exmoor pony’s, schuw blijven. Als blijkt dat de dieren in het Drevenbos door contact met mensen te aanhankelijk worden en mensen gaan benaderen, waardoor ongelukken kunnen ontstaan, dan worden ze vervangen door grazers die het contact met mensen wel schuwen.

De pony’s zijn geen eigendom van de gemeente, maar worden geleasd. Mochten de beesten moeten worden vervangen, dan kan de verhuurder de te tam geworden dieren niet herplaatsen. ,,En dan rest de pony’s helaas niets anders dan een enkele reis naar de slager’’, aldus Kiewiet. ,,Het is dus voor iedereen, mens én dier, beter om afstand te bewaren.’’

Vorstperiode
De voorbije vorstperiode maakten wandelaars van het bos zich zorgen dat de dieren geen toegang tot drinkwater hadden. Kiewiet zegt dat elke morgen een wak voor de dieren is gehakt.

Staatsbosbeheer, dat een paar Exmoor pony’s in het dorpsrandpark Zwaneveldsgat bij Kolham heeft lopen, krijgt ook regelmatig vragen of de dieren niets te kort komen. Mensen komen bij de boswachter aan de deur verhaal halen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 14:35 



 
Profiel   

Hé? Als de pony's te tam worden zijn ze moeilijker te herplaatsen door de verhuurder en moeten ze naar de slager?
Ben ik de enige die de logica hiervan mist? :=

Verder wel verstandig dat ze mensen er op attent maken dat het 'wilde' dieren blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 14:40 



 
Profiel   

De pony's worden verhuurd om het bos bij te houden. Gaan ze kinderen omver lopen bijvoorbeeld dan kunnen ze niet naar een ander bos. Een huisje zoeken voor een pony van bijvoorbeeld 14 jaar die verder niks kent wordt lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 14:47 



 
Profiel   

Het ontgaat mij waarom tamme gedomesticeerde dieren een bos minder goed open zouden kunnen houden dan schuwe gedomesticeerde dieren (wilde dieren zijn het sowieso niet). Wat de piep is hier het probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 15:38 



 
Profiel   

Je hebt een verschil tussen tamme niet mensschuwe maar verder onopgevoede dieren en tamme, gedresseerde en ingereden en meestal opgevoede huis tuin en keuken paarden.

Grote grazers die te veel verwend worden door bezoekers worden hondsbrutaal en komen jatten. Eerst lief met puppy-oogjes, daarna steeds opdringeriger en uiteindelijk ronduit brutaal of zelfs agressief als er jonge hengsten tussen lopen.
Neem daarbij dat de gemiddelde zondagskuiermens geen flauw idee heeft over normaal paardengedrag en hoe er mee om te gaan als het dreigt mis te gaan en je vraagt gewoon om ongelukken.

En dan hebben we het nog niet over mogelijke gezondheidsproblemen voor de dieren zelf. Genoeg mensen die denken dat paarden best beschimmeld brood, sla en aardappelschillen mogen.

Je laat toch ook geen wandelaars in een kudde in de opfok slenteren want 'paardje aaien' is zo leuk?

In de New forest en exmoor gebieden in Engeland hebben ze ook problemen gehad met vervelende pony's die iets te veel verwenning van toeristen gewend waren.

Koeien hebben er iets minder problemen mee. Minder aaibaar, van nature schuwer en als ze horens hebben vinden mensen ze eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 15:55 



 
Profiel   

Opdringerige ponies zijn de beste manier om mensen te trainen uit de buurt te blijven ~~}> ~~}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 16:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Opdringerige ponies zijn de beste manier om mensen te trainen uit de buurt te blijven ~~}> ~~}>

Tot er ongelukken gebeuren en wie krijgt dan de schuld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-18 19:58 



 
Profiel   

exmoor pony's werden en worden nog steeds gefokt vanwege hun prettige karakter.
Het natuurbeheer in Nederland begint steeds meer op een circus te lijken, we huren een attractie in, noemen het wild, en showen wilde dieren. In het ene circus moeten ze vogels lokken, in dit circus bomen aanvreten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 02:41 



 
Profiel   

Je zet ponies in een recreatiebos, om je vervolgens druk lopen te maken dat de bezoekers ze beginnen te aaien en voeren... :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 11:53 



 
Profiel   

Waarom dit soort berichten belangrijk zijn: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ijten-kind
Ik ga geen details geven maar het laten bij de bemerking van stichting ark: "Het is aannemelijk dat het
betreffende paard in de kinderwagen zocht naar voer."
Bron: https://www.google.de/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ark.eu/sites/default/files/media/Begrazing/Grote%2520grazers%2520aanvaardbare%2520risicos.pdf&ved=2ahUKEwiU882unvjZAhUPPVAKHYtuCh4QFjAPegQIAhAB&usg=AOvVaw21RSJ6ZtQuexOMMo6Vj0X9

Dit is sowisow een intressant bron voor iedereen die wil weten waarom er paarden/koeien etc worden ingezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 12:15 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Het ontgaat mij waarom tamme gedomesticeerde dieren een bos minder goed open zouden kunnen houden dan schuwe gedomesticeerde dieren (wilde dieren zijn het sowieso niet). Wat de piep is hier het probleem?


Omdat ze naar mensen toe gaan, in de hoop op lekkere hapjes... als er dan een paar slaags raken en er zit iemand tussen dan is diegene de sjaak.
Mensen lopen dus meer gevaar en daardoor zijn die dieren dan niet meer plaatsbaar in die context, is volkomen logisch.

Mensen moeten dus afstand houden en met hun tengels van die dieren afblijven en er geen eten in drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 12:23 



 
Profiel   

Hier was ik al een beetje bang voor...
Het drevenbos is veel te populair onder wandelaars en hondenuitlaters.
Toen ik er laatst was zag ik al mensen die over het hek heen de paarden aan het aaien waren. Toen ik ze op het bord bij de ingang wees riepen ze dat ik niet moest zeuren, dat het zulke lieve paarden waren, dat ze toch niks deden :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 12:45 



 
Profiel   

Tja, ik zag (en zei) het in t begin al.
T bosje is op zich niet te klein voor deze paardjes maar wel te klein voor hen en de mensen, samen. Naïef van degenen die het hebben bedacht en dom, asovolk dat de borden negeert omdat ze beter denken te weten en menen dat t een kinderboerderij is.
Laten ze ze maar vervangen door een stel Schotse Hooglanders. Die zijn minder aaibaar. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 12:57 



 
Profiel   

sflj schreef
Laten ze ze maar vervangen door een stel Schotse Hooglanders. Die zijn minder aaibaar. ;)


:j En nog rustiger ook dan pony's. Hier in het NH duinreservaat lopen ook Exmoors, maar men is hier al een tijdje gewend aan Schotse Hooglanders, waar men meestal met een grote boog omheen gaat (terwijl die echt niet de moeite nemen om hun kop op te tillen als je langs komt), het lijkt erop dat de pony's daarom ook met rust gelaten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-18 13:20 



 
Profiel   

Pas geleden was iemand aangevallen door een stier, dus dat is ook niet helemaal waar..zelf heb ik ook wel eens hard weg moeten rennen.
Maar het Drevenbos zit naast de manege, enorm aantrekkelijk dus ook voor de pennymeisjes, lijkt mij. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-18 09:50 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
Pas geleden was iemand aangevallen door een stier, dus dat is ook niet helemaal waar..zelf heb ik ook wel eens hard weg moeten rennen.
Maar het Drevenbos zit naast de manege, enorm aantrekkelijk dus ook voor de pennymeisjes, lijkt mij. :))


Daarbij zijn de horens van de schotse hooglanders zó scherp en lang, dat ze zelfs bij brave dieren al gevaar opleveren als je er alleen maar naast staat... 1 beweginkje van de kop, en de lange horens zijn al weer 75 cm verderop... die horens zijn zó dun aan het uiteinde, dat je ze als brievenopener zou kunnen gebruiken, en dan overdrijf ik beslist niet, ze zijn aan het uiteinde afgeplat als messen... (Ik heb ze uitgebreid kunnen bekijken, omdat een bekende van me zo'n dier had.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-18 10:11 



 
Profiel   

Gaat niet altijd goed met deze paardjes... |(

https://www.dvhn.nl/groningen/midden-gr ... 46567.html

en nog geen jaar geleden liep het nog wel goed af:

https://112midden-groningen.nl/2020/07/ ... drevenbos/

Misschien plaatsen maken waar die dieren fatsoenlijk kunnen drinken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 10:09 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Gaat niet altijd goed met deze paardjes... |(

https://www.dvhn.nl/groningen/midden-gr ... 46567.html

en nog geen jaar geleden liep het nog wel goed af:

https://112midden-groningen.nl/2020/07/ ... drevenbos/

Misschien plaatsen maken waar die dieren fatsoenlijk kunnen drinken?

Het is triest, maar deze dingen gebeuren in het wild ook. Ze breken ook wel eens een poot omdat ze onhandig over een boomstronk struikelen of in een gat terecht komen. Je kunt ze niet overal voor behoeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 11:36 



 
Profiel   

Ach wat zielig, de moeder staat er zo verloren bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 13:06 



 
Profiel   

billionache schreef
Hé? Als de pony's te tam worden zijn ze moeilijker te herplaatsen door de verhuurder en moeten ze naar de slager?
Ben ik de enige die de logica hiervan mist? :=

Verder wel verstandig dat ze mensen er op attent maken dat het 'wilde' dieren blijven.


Helaas heeft het gedrag van de mens bij ons in het bos een kudde fjorden het leven gekost. Ze waren teveel gevoerd, waardoor ze al bijtend en trappend voer gingen eisen van iedereen die langs kwam. Deze pony’s waren echt te gevaarlijk om als gezelschapsdier te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 13:30 



 
Profiel   

pillow schreef
Asciugamano schreef
Gaat niet altijd goed met deze paardjes... |(

https://www.dvhn.nl/groningen/midden-gr ... 46567.html

en nog geen jaar geleden liep het nog wel goed af:

https://112midden-groningen.nl/2020/07/ ... drevenbos/

Misschien plaatsen maken waar die dieren fatsoenlijk kunnen drinken?

Het is triest, maar deze dingen gebeuren in het wild ook. Ze breken ook wel eens een poot omdat ze onhandig over een boomstronk struikelen of in een gat terecht komen. Je kunt ze niet overal voor behoeden

Klopt.
Verschil is dat dit niet echt ‘in het wild’ is maar eigendom van het Groninger Landschap (of een andeee organisatie) zijn en alleen daar gehouden worden om een stukje natuurgebied te begrazen.
Ik vind dat er te weinig voor hun welzijn gedaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:47 



 
Profiel   

Domino_2006 schreef
billionache schreef
Hé? Als de pony's te tam worden zijn ze moeilijker te herplaatsen door de verhuurder en moeten ze naar de slager?
Ben ik de enige die de logica hiervan mist? :=

Verder wel verstandig dat ze mensen er op attent maken dat het 'wilde' dieren blijven.


Helaas heeft het gedrag van de mens bij ons in het bos een kudde fjorden het leven gekost. Ze waren teveel gevoerd, waardoor ze al bijtend en trappend voer gingen eisen van iedereen die langs kwam. Deze pony’s waren echt te gevaarlijk om als gezelschapsdier te verkopen.


De rottigheid is dat er wereldwijd zo'n 2000 Exmoor pony's zijn. Best wel zeldzaam dus, en het zijn dieren die nog kenmerken vertonen van de oerpaardjes in grottekeningen. Unieke dieren dus, die nu de worst in dreigen te gaan. Het zou verboden moeten worden om met zo'n uniek en zeldzaam ras te experimenteren onder het mom van, 'als ze te lastig worden, maken we ze dood.'
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 10:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen