IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 16:40

*Bokt.nl / Ice Horse Eindhoven
Sportevenement

Afbeelding
Foto door bokker M_V_1994.

IJslanderruiters en liefhebbers vanuit Oostenrijk, IJsland, Duitsland, België, Noorwegen, Finland, Zwitserland, Denemarken en natuurlijk ons eigen Nederland trokken zaterdag naar Eindhoven voor een wel heel speciaal evenement. Het jaarlijkse Ice Horse vond plaats op de ijsbaan van het IJssportcentrum in Eindhoven. Tijdens dit evenement, wat voor de derde keer georganiseerd werd, worden de T2, T1, F1, V1 en P2 verreden op het ijs.

Beoordelingen
Tijdens Ice Horse rijden de ruiters en paarden in groepen van maximaal acht combinaties op de baan. Elke onderdeel wordt beoordeeld door de vijf juryleden met een cijfer van 0-10. Het hoogste en laagste cijfer worden weggestreept. Het gemiddelde van de overige drie cijfers vormt het cijfer voor het onderdeel. Het gemiddelde van de onderdelen tijdens een proef vormt het eindcijfer. Voor de T1, T2, F1 en V2 wordt eerst een voorronde verreden waarna de acht ruiters met de hoogste cijfers in de finale strijden om de podiumplaatsen.

T2
De dag begon met de T2. De T2 is een töltproef waarbij de deelnemers tijdens vier doorgangen de tölt moeten laten zien: eenmaal in vrij tempo, eenmaal in langzaam tempo en tweemaal op de lange teugel. Tijdens de finale later op de dag behaalde Eric Winkler (Duitsland) met Smári vom Lindenhof de derde plaats met een score van 7,08. De tweede plaats was voor Toke van Branteghem (België) met Skrýmir frá Wyler met 7,33. Nils Christian Larsen (Denemarken) bemachtigde met Pistill frá Litlu-Brekku de eerste plaats met een puntentotaal van 8,00.

T1
Vervolgens werd de T1 gereden, de T1 is wederom een töltproef. Deze proef wordt verreden in vier doorgangen: langzaam tempo tölt, twee keer tölt met tempowisseling en een keer snel tempo tölt.
Tijdens de finale ging Catherina Müller (Duitsland) er met haar Fiskur vom Petersberg met de derde plaats vandoor, zij behaalden een score van 7,28. De tweede plaats was voor Karly Zingsheim (Duitsland) met Sókrates vom Forstwald met een score van 7,39. Het puntentotaal van 8,50 zorgde voor een eerste plaats voor Johann R Skúlason (IJsland) met Hnokki frá Fellskoti.

V1
In de vier doorgangen van de V1 wordt langzame tölt, draf en twee keer snelle tölt getoond. De finale werd gewonnen door Frauke Schenzel (Duitsland) en Gletting vom Kronshof met een score van 8,39. De tweede plaats ging naar Nils Christian Larsen (Denemarken) met Garpur fra Højgaarden, zij behaalden een score van 8,17. De derde plaats was voor Johann R Skúlason (IJsland) en Thór-Steinn frá Kjartansstöðum met een score van 8,06.
Afbeelding
Foto door bokker M_V_1994.

F1
In de F1 worden tölt, draf en twee keer telgang verreden. In deze proef tellen tölt en telgang dubbel mee voor de uiteindelijke uitslag. De eerste plaats van de F1 ging naar Frauke Schenzel (Duitsland) met Óðinn vom Habichtswald, zij scoorden 8,00. De tweede plaats was voor Þórarinn Eymundsson (IJsland) en Narri frá Vestri-Leirárgörðum met een score van 7,50. De 7,40 van Edda Rún Ragnarsdóttir (IJsland) en Kinnskær frá Selfossi was goed voor een derde plaats.

P2 – Telgangren
Tijdens de P2 wordt de snelheid van de telgang gemeten over 70 meter. De race wordt verreden met een vliegende start; tussen het start- en eindpunt van de 70 meter wordt de snelheid gemeten. De gehele 70 meter moet afgelegd worden in telgang, laat een paard een verkeerde gang zien dan krijgt de combinatie geen geldige tijd. Alle combinaties krijgen twee doorgangen, waarbij de eerste doorgang de volgorde van de tweede doorgang bepaald; de snelste ruiters starten als laatst.
De snelste tijd werd neergezet door Ladina Sigurbjörnsson-Foppa (Zwitserland) met Styrla fra Skarstad, zij reden de 70 meter in 5,97 seconden. De tweede plaats was voor Heinz Pinsdorf (Duitsland) met Pegasus vom Klausenberg met een tijd van 6,05. De derde plaats werd behaald door Sigurður Marinusson (Nederland) met Snerpa frá Naustum III met 6,09 seconden.

Jeugd tölt finale
Speciaal voor de jeugdruiters tot en met 21 jaar werd er een jeugd tölt finale verreden. De acht jeugdruiters met de hoogste scores in de töltproeven (T1 of T2) plaatsten zich voor deze finale. Deze finale bestaat uit twee onderdelen; snel tempo tölt en 'beautytölt'. Deze finale werd gewonnen door Christa Rike (Nederland) met Vaðall frá Fensalir, zij behaalden een score van 7,25. De tweede plaats ging naar Kirsten Valkenier (Nederland) met Litli-Dagur fra Teland met een score van 7,08. Constanze Schulze Buschhoff (Duitsland) en Kóngur frá Sörlatungu en Maxime Mijnlieff (Duitsland) en Kári von Berghausen haalden de gedeelde derde plaats met een score van 7,00.

Tölt en telgang
De tölt en telgang zijn de befaamde extra gangen van de IJslander. Niet elke IJslander kan beide gangen; IJslanders zijn onderverdeeld in vier- en vijfgangers. De viergangers kunnen stap, draf, galop en tölt. De vijfgangers kunnen naast deze gangen ook de telgang. De tölt is een gang zonder zweefmoment; er is altijd minstens één hoef aan de grond. Tölt wordt zowel in langzaam-, arbeids- als sneltempo verreden en is een zeer comfortabele gang voor de ruiter, mits de gang in takt verreden wordt.
Telgang is een gang die op hoge snelheid verreden dient te worden. De telgang is een laterale gang met een zweefmoment. Beide rechterbenen bewegen tegelijkertijd, evenals de linkerbenen.

Meer foto's van Ice Horse zijn te zien in het fototopic van M_V_1994: [EV-ITP] IceHorse Eindhoven 2018 - Een koud spektakel

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:52

Aah wat leuk, de schimmel op de eerste foto is het broertje van mijn merrie! :)

Het was weer een prachtige wedstrijd op het ijs, maar potver wat was het koud! :brr: :brr: :brr:

Christiene
Berichten: 7716
Geregistreerd: 18-11-04

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:56

ik ben we nieuwschierig na die ruiters uit ijsland en hun paarden. trainen ze dan al buiten ijsland of nemen de paarden definitief mee om buiten ijsland te trainen of voor de verkoop? aangezien er geen paarden meer terug mogen.

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:01

voor deze wedstrijd reden ze paarden die al op het vaste land waren..
bij een wk is dat wel dat ze paarden mee nemen maar die moeten dan vaak of eigenlijk altijd verkocht worden.
omdat ze idd niet mee terug mogen.

Christiene
Berichten: 7716
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:09

xxGáskixx schreef:
voor deze wedstrijd reden ze paarden die al op het vaste land waren..
bij een wk is dat wel dat ze paarden mee nemen maar die moeten dan vaak of eigenlijk altijd verkocht worden.
omdat ze idd niet mee terug mogen.
bedankt voor je antwoord
dan was ik daar mee in de war. wel onhandig als je mee wil doen buiten ijsland. maa handig op te lossen door ze op het vaste land te hebben.

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:20

Heel gaaf!!!
Laatst een rit gemaakt op een IJslander en ik ben verliefd. Ken helaas niemand met een Ijsco.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 04:33

Christiene schreef:
xxGáskixx schreef:
voor deze wedstrijd reden ze paarden die al op het vaste land waren..
bij een wk is dat wel dat ze paarden mee nemen maar die moeten dan vaak of eigenlijk altijd verkocht worden.
omdat ze idd niet mee terug mogen.
bedankt voor je antwoord
dan was ik daar mee in de war. wel onhandig als je mee wil doen buiten ijsland. maa handig op te lossen door ze op het vaste land te hebben.

Lang niet alle IJslandse ruiters wonen in IJsland. Jói Skúla woont al jaren in Denemarken. Hnokki is niet (meer) van hem, dus ook hij deed mee op zijn bijrijdpaard ;) Net zoals bij voorbeeld Tóti, afgelopen augustus deed hij op de WK mee op Narri en voor die gelegenheid kwam het paard van IJsland naar Nederland. Paard werd verkocht naar iemand in Limburg dus het was niet ver rijden voor Ice Horse. Je hoeft alleen de ruiter maar even in te vliegen. Ook een andere IJslandse ruiter deed mee met een paard wat al jaren een Nederlandse eigenaar heeft.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:35

Leuk dat er een verslag is van dit evenement..maar wat mij verbaasde en ik niet wist..is dat ze dus op het ijs lopen? misschien een beetje een domme vraag, maar is dat niet vreselijk glad?

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:40

Elisa2 schreef:
Leuk dat er een verslag is van dit evenement..maar wat mij verbaasde en ik niet wist..is dat ze dus op het ijs lopen? misschien een beetje een domme vraag, maar is dat niet vreselijk glad?

Ze krijgen speciaal hoefbeslag met spikes ;)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:42

Tuurlijk is dat glad, daarom hebben ze stiften in hun ijzers voor grip. :) En wordt bij alle proeven de galop overgeslagen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:46

Oke, wat is dan de meerwaarde om het op het ijs te doen?

caddy
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:23

Koper schreef:
Christiene schreef:
Lang niet alle IJslandse ruiters wonen in IJsland. Jói Skúla woont al jaren in Denemarken. Hnokki is niet (meer) van hem, dus ook hij deed mee op zijn bijrijdpaard ;) Net zoals bij voorbeeld Tóti, afgelopen augustus deed hij op de WK mee op Narri en voor die gelegenheid kwam het paard van IJsland naar Nederland. Paard werd verkocht naar iemand in Limburg dus het was niet ver rijden voor Ice Horse. Je hoeft alleen de ruiter maar even in te vliegen. Ook een andere IJslandse ruiter deed mee met een paard wat al jaren een Nederlandse eigenaar heeft.


Klein detail: Narri is verkocht aan mensen in Wouwse Plantage, Noord Brabant ;)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:30

Elisa2 schreef:
Oke, wat is dan de meerwaarde om het op het ijs te doen?



Spektakel *\o/* En het zijn natuurlijk IJSlanders. Ik denk gewoon voor de leuk, voegt toch iets toe.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:29

Ja ik dacht ook al aan IJSlanders haha, maar ik vroeg me af of het niet heel erg risicovol was. Maar goed, ijslanders zullen over het algemeen ook wel wat steviger op hun benen staan denk ik.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:56

Elisa2 schreef:
Oke, wat is dan de meerwaarde om het op het ijs te doen?

Het is leuk :D En het kan. Op IJsland zijn wedstrijden op ijs normaal, en op het vasteland heb je ook wel wedstrijden op ijs, zoals dus Ice Horse.

Caddy: okee nou Brabant dan. Allemaal de zelfde kant op :P

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:01

Ah oke, weer wat geleerd! ik wist niet dat in Ijsland wedstrijden op ijs normaal zijn..nu zie ik de context wat beter.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:27

Veel paarden krijgen er zelf toch ook wel een soort 'kick' van en gaan net wat meer showen.

En Kinnskær frá Selfossi is wel pas afgelopen woensdag uit IJsland gekomen!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: IJslands vuur op het ijs tijdens Ice Horse Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:24

Het schijnt ook dat ijs wat meer 'veert' dan een gewone ondergrond waardoor er meer schwung is bij de paarden. Al zal dat op een ijsbaan in Eindhoven een stuk minder van toepassing zijn dan op een groot meer in IJsland :P