Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:58

persbericht fnrs
Overige


Dinsdag 10 april werd er op het RTL Nieuws op RTL4 het item ‘misstanden in maneges’ vertoond over een onderzoek dat is gehouden door Dier&Recht naar paardenwelzijn op 53 maneges. Helaas wijken de onderzoeksresultaten, die zijn gedeeld met RTL Nieuws, af van datgene waar de FNRS en de ruim 400 aangesloten paardenbedrijven zich samen hard voor maken; gezonde en gelukkige paarden. Op 44 van de 53 bedrijven werden volgens de onderzoekers misstanden geconstateerd in de vorm van vermagerde paarden, dieren met drukplekken en stalondeugden.

De FNRS betreurt de uitkomsten van het onderzoek, aangezien zij dierenwelzijn en kwaliteit ontzettend belangrijk vindt. Niet alleen bij de aangesloten bedrijven, maar in de hele hippische sector. De uitkomsten zijn voor de FNRS geen reden tot paniek, maar wel reden voor transparantie, zelfreflectie, goede informatie verschaffen en doorgaan met haar doel: het dierenwelzijn in de gehele hippische sector waarborgen en daar waar nodig verbeteren.

Voorbeeldfunctie
De FNRS ziet het als haar taak om een voorbeeldfunctie te hebben voor de gehele hippische sector, waar niet alleen de FNRS-leden en niet-aangesloten maneges onder vallen, maar ook tal van sportstallen en particulieren. FNRS-directeur Haike Blaauw: “De FNRS-bedrijven hoeven zich niet te schamen voor hun activiteiten. We moeten juist leren om beter te laten zien wat we er als professionals allemaal aan doen om het dierenwelzijn te waarborgen en verbeteren en zo een voorbeeldfunctie hebben. Iedereen is altijd welkom om een kijkje te nemen op een FNRS-manege. Tijdens de jaarlijkse Open Manegedagen in september organiseren bovendien meer dan honderd maneges een open dag.”

Keuringen
Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een FNRS-bedrijf voor kwaliteit staat. Daarom wordt ieder bedrijf gekeurd voor en tijdens het lidmaatschap. De eerste keuring is op een afgesproken datum, daarna wordt ieder bedrijf eens in de circa 2,5 jaar onaangekondigd herkeurd. De keuringen worden afgenomen door een onafhankelijke inspecteur. Die beoordeelt of de bedrijven voldoen aan de minimale eisen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en dierenwelzijn. Paarden moeten er gezond uitzien, in een droge stal staan en de zogenaamde stands waar paarden vastgebonden in worden gehouden, zijn op FNRS-bedrijven verboden als vaste huisvestingsmethode. In 2015 waren er nog 68 bedrijven met stands. Inmiddels zijn deze op drie bedrijven na volledig uitgefaseerd.

Welzijnsquickscan
In 2017 is er een welzijnsquickscan ontwikkeld, die tijdens de FNRS-sterrenkeuring uitgevoerd wordt. De FNRS onderschrijft daarmee de aanbevelingen uit de Gids voor Goede Praktijken, die aangeven wat er nodig is om het welzijn en de gezondheid van paarden te borgen. De richtlijnen uit de Gids voor Goede Praktijken zijn omgevormd tot 27 aandachtspunten, waarbij er onder andere gekeken wordt naar het voermanagement, de gezondheidstoestand van de paarden, het stalklimaat, de mogelijkheden tot contact met andere paarden, weidebeheer en beweging. De punten uit deze quickscan zijn bedoeld om de ondernemers te wijzen op verbeterpunten binnen het bedrijf. Bij tekortkomingen worden de betreffende ondernemers door de FNRS begeleid bij het doorvoeren van verbeteringen.

Zelfregulering
Ieder decennium brengt nieuwe inzichten over paardenwelzijn met zich mee. En dat vraagt om aanpassingen in ruimte en gedrag. Om deze veranderingen te waarborgen, moet er een systeem komen waarin we de welzijnsregels gaan vastleggen. Dier&Recht pleit voor wettelijke regelgeving omtrent huisvesting van paarden. De FNRS ziet meer in zelfregulering door de sector, gezien de aanwezige kennis in de sector, het draagvlak en de flexibiliteit. Intrinsieke motivatie van de ondernemer motiveert in de optiek van de FNRS meer dan opgelegde regelgeving. Momenteel wordt er daarom gewerkt aan een welzijnslabel, in samenwerking met de Sectorraad Paarden. Dit vraagt bij sommige ondernemers wellicht om aanpassingen en investeringen in het bedrijf.

Haalbaarheid
Een belangrijke kanttekening is dat de hippische sector vaak gehinderd wordt door wet- en regelgeving. Veel ondernemers willen graag ver- of nieuwbouwen om bijvoorbeeld grotere stallen te creëren of de paarden vaker naar buiten te laten, maar worden daarin gehinderd door wetgeving en gebrek aan kennis bij (lokale) overheden over de urgentie van dergelijke aanpassingen. Door de krachten te bundelen met andere hippische organisaties, zoals de KNHS, de Sectorraad Paarden en het European Horse Network, wil de FNRS ervoor zorgen dat het voor ondernemers haalbaar wordt om aan alle richtlijnen te voldoen.

Gelukkige paarden
Tot slot is de FNRS er van overtuigd dat iedere ondernemer streeft naar gezonde en gelukkige paarden op zijn bedrijf. De paarden en pony’s zijn de belangrijkste ‘werknemers’ voor de meeste ondernemers; ze vormen een bindende factor tussen het bedrijf en de klanten. Goede verzorging betaalt zich uit, niet alleen financieel, maar ook qua toekomstperspectieven

Gerelateerd bericht:
[VN] Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Anoniem

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:04

De FNRS mag zijn eigen maneges dan ook wel wat meer controleren. Ken er toch wel een aantal waar ze amper weiland hebben en de paarden eigenlijk nooit buiten komen. Soms zomers een uurtje en dan staan ze met veel op een te kleine weide.

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:22

Jans schreef:
De FNRS mag zijn eigen maneges dan ook wel wat meer controleren. Ken er toch wel een aantal waar ze amper weiland hebben en de paarden eigenlijk nooit buiten komen. Soms zomers een uurtje en dan staan ze met veel op een te kleine weide.


Precies. De FNRS vindt het belangrijker dat er een kantine/vergaderruimte is dan goede huisvesting voor de paarden. Die keurmethode slaat nergens op.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:44

Maar de FNRS staat ook voor veiligheid en verbieden bijv. De stands e.d.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:56

maar wat is erger een stand of een te kleine box? Lijkt mij beide niet gewild.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:00

De omvang en schaal van het totaal aan manegebedrijven in NL is natuurlijk enorm; ik ken zelf maneges met sterren (ook het maximale aantal) waarvan ik denk: serieus? Kleine stallen met enorme kastelen van paarden erin, met wat mazzel een uurtje of 2 in de paddock en weer naar binnen..geen weidegrond maar wel alle randvoorzieningen voor de mens..leuk maar niet waar het om zou moeten gaan.
Maar als ik eerlijk ben: toen ik opgroeide was het doodnormaal om alles op te hokken de hele dag en hadden we ook nog stands en ik vond dat ook heel gewoon.
Ik ben gelukkig in de mogelijkheid mijn dieren de hele dag buiten te houden, sociaal, met elkaar, en ze zijn zo sociaal en relaxed en leven voor zover ik het ze kan geven, een paardenleven met behoorlijk wat vrijheid.
Deze FNRS statement is natuurlijk weer politiek correct; nergens lees ik dat de FNRS stimuleert of wil gaan stimuleren dat manegepaarden (en pensionpaarden) meer uren per dag buiten zouden moeten komen, laat staan weidegang per dag. Ik lees alleen iets over een welzijnslabel maar op deze schaal gaat dit natuurlijk enorm stroperig worden en zal het nog wel een tijd duren voor je daadwerkelijk verandering ziet.
En dan begrijp ik ook heel goed dat je als manege niet even wat weidegrond bij kunt kopen, zeker niet in dichtbevolkte gebieden maar het is wel goed dat er een kentering in het denken gaat komen, zeker ook bij manegeklanten.
Aan de andere kant: als ik bij ons in de buurt door de diverse dorpen rijdt waar ook heel wat mensen prive paarden hebben zie ik ze 9 van de 10x niet buiten staan, ongeacht het weer. Zo jammer vind ik dat.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:13

Ik denk dat de fnrs haar prioriteiten niet op orde heeft.
Zolang een manege die hun dieren huisvest in stallen die aan 3 zijdes afgesloten zijn zodat er geen contact kan plaatsvinden en waar de dieren hooguit eens een uurtje in een paddock komen en verder altijd in een binnenstal zonder daglicht en frisse lucht staan het maximum aantal sterren heeft omdat de faciliteiten voor bezoekers en leden geweldig zijn gaat er volgens mij iets goed mis.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:21

Goof schreef:
Ik denk dat de fnrs haar prioriteiten niet op orde heeft.
Zolang een manege die hun dieren huisvest in stallen die aan 3 zijdes afgesloten zijn zodat er geen contact kan plaatsvinden en waar de dieren hooguit eens een uurtje in een paddock komen en verder altijd in een binnenstal zonder daglicht en frisse lucht staan het maximum aantal sterren heeft omdat de faciliteiten voor bezoekers en leden geweldig zijn gaat er volgens mij iets goed mis.


Eens!

Dan liever een manege met stands die enkel gebruikt worden wanneer er lessen zijn oid en de dieren verder buiten in een groep staan.

Zo vaak op maneges geweest waar paarden met geluk een paar uurtjes per dag buiten konden. Maar soms dan ook alleen de dieren die 'het nodig hadden' (oftewel: die anders ruiters eraf gooiden..).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:27

Ik hecht echt 0,0 waarde aan de mening van de FNRS. Dat is gewoon een machtige organisatie die helemaal niet het belang van de paarden voorop hebben en nogal last hebben van vriendjespolitiek. Als ze zelf serieus zijn, moeten ze gaan controleren en wat zuiniger zijn met hun sterren uitdelen, omdat hun dat goed uitkomt qua lokatie.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:33

Hmm, ik ken ook een FNRS manege waar ze geen weides hebben en de paarden eigenlijk alleen af en toe worden losgegooid als ik het goed heb begrepen.. en ze hebben een 8,5 of een 9 ofzo gescoord dus dat snap ik niet helemaal :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:44

FNRS manege waar onze dochter rijdt gaan de paarden en pony's heerlijk samen het land op dagelijks. Dat zie je terug in het gedrag paarden zijn sociaal naar elkaar en komen tevreden over. Ik vind dat dit overal verplicht zou moeten zijn.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:54

Ken een FNRS manege waarvan de eigenaar trots zei ‘hier komt nooit een dierenarts over de vloer!’ terwijl één van de pony’s langzaam maar zeker zijn oog verloor. Dat ging van wat op staar leek naar een soort ingedroogde erwt. Nou, daar moet je trots op zijn. :r
Aan de andere kant ook op een FNRS manege geweest waar alles wel weer erg paardvriendelijk ging. Er zouden gewoon hardere maartregelen moeten worden getroffen en hogere eisen worden gesteld.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:59

Ken meerdere FNRS maneges die heel veel weiland hebben maar waar de manegepaarden niet in het weiland komen. Maw het plaatje kan super zijn maar de werkelijkheid wat anders. Hoeveel mensen willen veel meer geld uit geven voor hun les om de manegepaarden een beter leven te geven?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:03

Rizette schreef:
Ken meerdere FNRS maneges die heel veel weiland hebben maar waar de manegepaarden niet in het weiland komen. Maw het plaatje kan super zijn maar de werkelijkheid wat anders. Hoeveel mensen willen veel meer geld uit geven voor hun les om de manegepaarden een beter leven te geven?


En als je meer geld uitgeeft, gaat dat dan naar de paarden of naar een luxere kantine?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:14

Rizette schreef:
Ken meerdere FNRS maneges die heel veel weiland hebben maar waar de manegepaarden niet in het weiland komen. Maw het plaatje kan super zijn maar de werkelijkheid wat anders. Hoeveel mensen willen veel meer geld uit geven voor hun les om de manegepaarden een beter leven te geven?


Maar dat hoeft helemaal niet duurder te zijn. Manege waar onze dochter rijdt hanteert normale prijzen. En heeft alle luxe voor paard en ruiter. Ok, het is niet super fancy allemaal. Maar de paarden komen buiten en ogen happy.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:56

De fnrs moet zichzelf achter de oren krabben
Maneges krijgen sterren die ze niet verdienen maar bouwen ze een stapmolen krijgen ze een extra ster
Wat moet een manege met een stapmolen?!?!

Ik vraag me nog steeds af wat er mis is met de paarden van 7/8 tot 3 op de wei te zetten aldan niet samen en dus om 3u net voor de lessen binnen te halen

Maar ja ze mogen in de vakanties op de wei als ze geluk hebben dat ze niet Verleased zijn...

Ze moeten prioriteiten stellen iedereen weet dat een manege doorgaans geen vetpot is maar de basis moet wel goed zijn
Droog en schoon bed, hoefsmid wanneer nodig, passend tuig, weidegang/paddock, voldoende en goed ruwvoer dus géén schimmel, netjes op gewicht zijn en contact met soortgenoten zijn 1

Kun je dat niet permitteren moet je verminderen of stoppen
Paarden van 25/30+ horen niet meer dagelijks 2 uur of meer te lopen óók niet als ze braaf en favoriet zijn
Heb je geen geld voor brave jongere paarden tja... is niet het probleem van het oudere paard toch...


Ik heb 10x liever een stand waar ze tussen de lessen door op staan (zn 4u per dag) dan 24/7 opgehokt met geluk met mesten een keer in de week max n uurtje op n weiland met zoveel paarden dat het net een postzegel is...

Het word tijd voor transparantie en dat de klanten ook weten wat wel en niet goed is
Alhoewel als ze het weten worden ze wel gebrainwasht...

Het word tijd dat het “hoofd” in dit geval de FNRS de ogen opend en geen sterren uit delen in het belang van de klant zoals kantine, ruitersportzaak, stapmolen en noem maar op
Maar gaat denken in het belang van het paard ophokken word geen een wezen goed van en niemand loopt met te kleine of te grote schoenen de paarden verdienen geld voor jou dus zorg voor goed tuig enz enz dat zal enkel ten goede gaan van je dieren en dus uiteindelijk ook van je klanten
Paarden hebben er geen boodschap aan dat de klanten slecht omgaan met spullen daar moet jij als eigenaar voor zorgen dus is het een slecht excusse om daarom geen degelijk materiaal te hebben
Ook heeft het paard er geen boodschap aan dat de hoefsmid weinig tijd heeft dan zoek je maar een andere smid
Hooi en stro wat duurder word hebben ze ook maling aan jij vreet toch ook geen beschimmeld eten

Kortom zorg voor je dieren zij zorgen tenslotte ook voor jou (beurs)

Sommige paarden staan erbij om te janken moet een particulier eens proberen...
Tuurlijk moeten paarden er gezond uit zien maar wat is gezond mager waar je de ribben kunt tellen is volgens hun gezond Uhu daaaaaag

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:56

GG ik ben het met je eens, behalve dan dat het bij particulieren soms ook om te janken is.
De pony hier verderop in de straat die 22 jaar is en al sinds hij uit de opfok kwam alleen staat. 24/7 op een weitje zonder schuilstal (wel bomen) En dat is maar één van de vele voorbeelden.

boswachter12
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:12

een manege in haarlem heeft niet eens weidegang de treinen rijden langs de manege moest verboden zijn om daar paarden te huisvesten

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:10

Wat maakt het uit dat er treinen langs rijden? Dat is bij veel meer stallen zo. Wij hebben ergens gestaan langs het spoor met wel veel weide en geen last van de trein hoor.

Geen weidegang is wel een groot probleem. Maar zelfs als maneges weides hebben, is het vaak nog te weinig tegenover het aantal paarden en komen ze er te weinig in.

Mensen geven enorm om uiterlijk. Liever hele mooie boxen, luxe kantine en het gemak van een molen etc.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:31

FRNS hanteert het 'hotelsterrensysteem'. Heeft niks met kwaliteit te maken maar met kwantiteit. Hoe meer faciliteiten, hoe meer sterren. Daar komt niks van veiligheid, verzorging of welzijn bij kijken. Misschien een idee iets nieuws te bedenken dat het wel naar voren komt :j

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:02

Nieuwsredactie schreef:
persbericht fnrs

Zelfregulering
Ieder decennium brengt nieuwe inzichten over paardenwelzijn met zich mee. En dat vraagt om aanpassingen in ruimte en gedrag. Om deze veranderingen te waarborgen, moet er een systeem komen waarin we de welzijnsregels gaan vastleggen. Dier&Recht pleit voor wettelijke regelgeving omtrent huisvesting van paarden. De FNRS ziet meer in zelfregulering door de sector, gezien de aanwezige kennis in de sector, het draagvlak en de flexibiliteit. Intrinsieke motivatie van de ondernemer motiveert in de optiek van de FNRS meer dan opgelegde regelgeving. Momenteel wordt er daarom gewerkt aan een welzijnslabel, in samenwerking met de Sectorraad Paarden. Dit vraagt bij sommige ondernemers wellicht om aanpassingen en investeringen in het bedrijf.


Zolang kreupelheid wordt uitgelegd aan manegeruiters als "Zo loopt ie altijd al" heb ik hier een hard hoofd in.
Ik heb de indruk dat veel manege-eigenaren lijden aan beroepsdeformatie. Als een paard lastig is krijgt ie gewoon wat minder voer. Een beetje kreupel moet maar (want een gezond manegepaard is lastig te vinden en is duur). Slecht hanarchement en ga zo maar door. Toen ik met mijn paard nog op een FNRS (4 of 3 sterren) manegebedrijf stond zag ik dat zo ontzettend vaak. Echt, dat sterrensysteem stelt niks voor. Een vrije gang voor paarden komt pas bij de 4e of 5e ster geloof ik. Op het laatst. Zo belangrijk vinden ze het.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:11

superpony schreef:
Wat maakt het uit dat er treinen langs rijden? Dat is bij veel meer stallen zo. Wij hebben ergens gestaan langs het spoor met wel veel weide en geen last van de trein hoor.

Geen weidegang is wel een groot probleem. Maar zelfs als maneges weides hebben, is het vaak nog te weinig tegenover het aantal paarden en komen ze er te weinig in.

Mensen geven enorm om uiterlijk. Liever hele mooie boxen, luxe kantine en het gemak van een molen etc.


De manege waar boswachter12 op doelt heeft, voor zover ik kan zien als ik er langs kom, niet eens een buitenbak. Het gebouw zelf ziet er ook vrij troosteloos en donker aan de binnenkant uit. Die paarden en pony's zien dus echt heel erg weinig daglicht. Toch 2 FNRS sterren >;) .

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:29

Nieuwsredactie schreef:
persbericht fnrs

Zelfregulering
De FNRS ziet meer in zelfregulering door de sector, gezien de aanwezige kennis in de sector, het draagvlak en de flexibiliteit. Intrinsieke motivatie van de ondernemer motiveert in de optiek van de FNRS meer dan opgelegde regelgeving. Momenteel wordt er daarom gewerkt aan een welzijnslabel, in samenwerking met de Sectorraad Paarden. Dit vraagt bij sommige ondernemers wellicht om aanpassingen en investeringen in het bedrijf.


En daar geloof ik nou net niet in. De kennis beperkt zich in mijn beleving voornamelijk tot "dat doen we al 30 jaar zo, en daarvoor mijn vader al 40 jaar" en dat soort manege-eigenaren krijg je maar lastig in beweging. Dus... zijn er wetten en regels nodig.
En ja, het sterrensysteem moet dus ook om, met het welzijn van de paarden voor de eerste twee/drie sterren. Als je daarbovenop een mooie kantine oid hebt krijg je er meer, maar als je paarden niet in groepen buiten komen, fatsoenlijk ruwvoer en goed passend tuig krijgen kom je nooit verder dan 0.

boswachter12
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Reactie FNRS op rapport Misstanden in Maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:13

klopt heeft ook geen buitenbak

boswachter12
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:14

|( |(