[FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

[FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 15:44

*Bokt.nl
Evenement
Door Marjoow & Tezzy, met foto's van Marjoow, Tezzy en Bellatrix

Afbeelding
Foto: Marjoow


Zaterdag 14 april stond het KNHS centrum in Ermelo in het teken van Horsemanship en paardenwelzijn. Zoals ze zelf aangaven in hun tijdschrift, is het geen evenement voor iedereen. Er zullen nog genoeg mensen zijn die zich niet helemaal thuis voelen in deze setting van bitloze optomingen en "andere" manier van denken. Talloze shows en demonstraties werden er gegeven en er was ook voldoende kennis op te halen op het Horse-Connect plein en in de lezinglokalen.

Dat veel Bokkers hier een aandeel in hadden, was al te zien op het programma. Zo was Silly_Woman met Arno8 te zien op het parkeerterrein, waar zij een demonstratie Paard & Boog gaven en gaf stitchlover een show waarin te zien was dat je best vrijheidsdressuur en grondwerk kan doen met een paard dat op Prix St. Georges niveau loopt. De alom bekende Amable was uiteraard ook aanwezig met haar paarden om een vrijheidsdressuur show te geven en Yacintha liet met haar Heurby zien hoe ontspannen tuigloos rijden kan zijn. Onze beheerder Jessica vertelde een interessant verhaal over PSSM en was het bokker _Lizanne die met "Be the Light" een show over tricktraining gaf. Als laatste stond er een eindshow op het programma, gegeven door showteam Nalanta die wij op Bokt kennen als E_Nalanta en Jessetjuhhh met hun paarden Rede en Andorra.

Vroeg aangekomen, zagen we de ruiters voor de eerste demonstratie al rijden. In de buitenbak, grenzend aan de parkeerplaats, werd er al losgereden voor de demonstratie van Paard & Boog. De informatie hierover konden wij aan onze kant helaas slecht verstaan, maar het was erg spectaculair om te zien. En wat hadden de paardjes er plezier in! Met de oortjes naar voren mochten ze steeds heen en weer galopperen terwijl hun ruiter ondertussen 3 pijlen probeerden te schieten op de doelen die in het midden van de bak stonden.
Meer informatie over Paard en Boog kun je vinden op hun website: http://www.paardenboog.nl/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In de Willem-Alexanderhal gaf bokker stitchlover met haar paard Busted een show. Onder de naam "Best of Both Worlds" liet zij zien dat je best hoog in de dressuur kunt komen zonder stang & trens of sporen, en ook je paard nog vrijheidsdressuur en grondwerk kan laten doen. Een mooie combinatie met respect voor elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Er waren niet alleen shows en stands te zien, je kon zelf ook meedoen met verschillende clinics. Zo was er een ruiterfitheid clinic waar het draaide om balans en oefeningen met speciale materialen.

Afbeelding

Afbeelding

Sijmen en Ko gaven een clinic over bitloos springen. Want, hoe doe je dat? Is het anders dan springen met een optoming met bit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bokker Yacintha stond met Heurby in de Beatrixhal om te laten zien hoe ontspannen het kan zijn om tuigloos te rijden. Heurby vond alles wel prima, die was braaf en relaxed. Een genot om deze combinatie samen te zien!

Afbeelding
Foto door Marjoow

Afbeelding
Foto door Marjoow

Tussen de shows door was er even tijd om langs de talloze kraampjes en stands te lopen. Je kon er van alles vinden op het gebied van vrijheidsdressuur en natural horsemanship, maar ook stonden er dressuurstallen en trainers die allen hun eigen visie hadden op de training en omgang met paarden. Het HorseConnect plein stond in het teken van innovatie en gezondheid. Hier stonden meerdere osteopaten en leerden wij over een nieuw soort poetshandschoen die het verharen, wassen en poetsen een stuk makkelijker zou maken. Veel interessante verhalen, maar ook genoeg te shoppen!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Om 11.45 was het de beurt aan Jessica om haar verhaal te doen over PSSM. PSSM is een erfelijke spierziekte die bij het gros van de paardenrassen voorkomt. Een serieuze aandoening waar nog maar weinig over bekend is. Later komt hier nog een uitgebreid artikel over. Mocht je nu al meer willen weten, kijk dan even op http://www.pssm.eu

Afbeelding

Tegelijkertijd met de presentatie van Jessica, stond Amable in de Amaliahal om een show te geven met Jauke en Llevado. Llevado had er erg veel zin in, hij bleef maar enthousiast rondjes galopperen! Eenmaal terug bij de les kon "Spirit" samen met zijn vriend mooie vrijheidsdressuur laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Een demonstratie trailerladen kon niet ontbreken. Deze werd gegeven door Roos van Kappel van Innerfeeling. Tijd vrijmaken voor je paard, veel oefenen en meedenken met je paard was haar boodschap.

Afbeelding

Judith volgde een workshop bij Cathy Sirett over het omgaan met angst en het vergroten van je zelfvertrouwen. Dit ging over kleine stapjes nemen en herhalen. Hoe voelt dit op een schaal van 1-10? Wanneer het een 5 is, blijf je herhalen.

Afbeelding

Afbeelding

Bokker _Lizanne gaf onder de noemer "Be the Light" een show waarbij Lizanne op een luchtige manier met haar 2 paarden Macha en Menno speelde.

Afbeelding

Afbeelding

Anne Muller en Machteld van Dierendonck vertelde in een interessante demo over de 10 punten van Welzijn onder Werktijd. Dit zijn verschillende punten die in een werkschema zijn uitgewerkt om te rijden op beloning. Hier werd ook de allereerste druk van het boek uitgereikt dat op Equiday is uitgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal Mireille gaf ook nog een demonstratie. Ze vertelde over het rijden en longeren met gewichtsverdeling van het paard. En ook; hoe beheers je de schouders van het paard correct?

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk was er nog veel meer te zien op Equiday. Alles zien op 1 dag is haast onmogelijk, maar in het najaar is er weer een editie!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:10

Ik vond Bokker _Lizanne zó ontzettend leuk met haar paarden! <3

ValerieMaria

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-04-18

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:38

Jammer genoeg niet geweest, maar het klinkt en ziet er leuk uit! :D

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:58

Wat een leuk verslag en foto's! Het was een geweldige dag!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:21

Zo, dat is een mooi uitgebreid verslag met leuke foto's!!
Dankjewel :-)

Zaterdag 13 oktober is er weer EquiDay. Iets kleiner (alleen binnen) maar natuurlijk net zo gezellig en leerzaam!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:07

ah super jammer dat ik niet geweest ben (wist het niet) maar ziet er super gaaf uit!

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:34

Het was echt super! <3

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:41

Het was een leuke dag, ik was ook aanwezig met mijn werk (Vitalbix) en heb in de middag een lezing gegeven over vitaminen en mineralen. Aan het publiek te merken een geslaagde lezing! Omdat het publiek bij EquiDay over het algemeen altijd vrij kritisch is kon ik het stukje vitaminen/mineralen ook al een beetje verdiepen. Geslaagde dag! En natuurlijk trots op sponsorcombinatie Lotte&Busted, die een mooie show gaven over het combineren van topsport en lol met je knol *\o/*

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:07

Wat leuk!!! Ik deed mee met de demo van cathy sirett met Kaya... heel spannend maar ben erg blij dat ik mijn angst onder ogen durf te komen...

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:03

ju1982 schreef:
Wat leuk!!! Ik deed mee met de demo van cathy sirett met Kaya... heel spannend maar ben erg blij dat ik mijn angst onder ogen durf te komen...


Ik heb jullie buiten gezien (ik zat op de grote schimmel) en vind dat je een erg mooie merrie hebt. Fijn dat de ervaring zo goed was!

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:24

stitchlover schreef:
ju1982 schreef:
Wat leuk!!! Ik deed mee met de demo van cathy sirett met Kaya... heel spannend maar ben erg blij dat ik mijn angst onder ogen durf te komen...


Ik heb jullie buiten gezien (ik zat op de grote schimmel) en vind dat je een erg mooie merrie hebt. Fijn dat de ervaring zo goed was!


Ow ja, die schimmel kan ik me nog herinneren hihi...Was behoorlijk gespannen toen, was net voordat ik de ring in zou gaan! Dank je wel :o , leuk om te horen!
Ja ervaring voor ons beide was goed! Hoe ging het bij jou?

LivinHorseSh

Berichten: 8
Geregistreerd: 01-01-17

Re: [FOTO] Equiday voorjaar 2018: een dag vol horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:24


xAmbertje

Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:26

Mooie foto's ook bij het bericht ! :D Geslaagde dag.