Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:41

Wij zitten wel in de rensport... Maar niet met de hindernissen, gewoon vlakke baan.
We rijden ook dressuur. Uit principe niet meer met stang en trens, net zoals wielsporen in de ban zijn gedaan. Een tik met een lange dressuurzweep komt veel gemener aan dan een renzweep tik.
Een renpaard heeft meestal alleen een trens in, een neusriem ontbreekt meestal. Die kan dus ook niet loeistrak aangetrokken worden. Omdat je in een renzadel niet met je benen kunt inwerken doe je veel met je stem, soms ondersteund met het zweepje. Een renpaard hoeft niet ‘in de krul’.

Wat is erger? Tja... je kunt alle paardengebruik zo akelig of fijngevoelig maken als je wilt.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:58

Ff ter ingormatie
Buiten “paardenfluisteraar” traint monty roberts ook renpaarden. Eonder zweep. En die doen het ook zeer goed op de baan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:04

Wendy schreef:
Pffff, en ja hoor, de bokkers vallen allemaal weer over een andere tak van sport heen, zodat ze vooral niet in de spiegel hoeven te kijken naar wat ze hun eigen paarden aan doen.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik mijn paard een groter plezier doe met een race, dan met ruk en pluk in de bak, zoals je dat overal ziet.


Dan zijn we het 100% eens. :j Jij ziet liever een 100% netjes gereden race zonder slachtoffers of stress zoals die prachtige trainingsrit van Waikiki, dan een paard dat elke dag in elkaar geslagen en in de krul getrokken wordt in een dressuurbak? Ik ook! *\o/*

De enige vraag die rest is hoe dit in vredesnaam een vergelijking is?

@ Jumpyhorse; dat van Monty Roberts vind ik ook een erg mooi signaal. Ik zou zoveel meer respect hebben voor de rensport als er minder paarden tegelijk op de baan waren, er niet 11 over de kop gingen in 1 race en het zonder zwepen gedaan werd.
Net als dat ik zoveel meer respect zou hebben voor dressuurruiters als die het voorbeeld van de paardenraces zouden volgen en hun dressuurwedstrijden met dat simpele trensbitje, de losse tot compleet afwezige neusriem en zonder wielsporen zoals jockeys dat ook doen zouden rijden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

kesha1 schreef:
Bedankt voor de filmpjes die laten zien dat het paard niet echt geslagen word. Maar de zweep wordt alsnog wel als angst middel gebruikt om het paard te "motiveren" om te lopen.

En elke versterking van een hulp kan je als zodanig classificeren. Van stemhulp naar beendruk naar schop(je) naar spoor/zweep totdat je reactie krijgt. Valt allemaal onder wijken voor druk en dat is de basis voor vrijwel alle paardentraining, zeker als je het over bv rijden hebt.
Anne_GTI schreef:
Het riekt naar matchfixing.

Het is zeker makkelijk zo uit te leggen, wat het echte verhaal is, is afwachten, want ook hier zal zeker wel naar gekeken worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:10

Matchfixing lijkt mij niet, als jockey kun je dat op een andere manier doen. Dit zou doelbewust je eigen leven, dat van je paard en dat van je medejockeys in gevaar brengen. Beetje hoge prijs voor 'matchfixing'.

Renpaarden worden over het algemeen niet 'bang voor de zweep' gemaakt. Dat zou niet werken, dan willen ze niet meer racen. Als paarden niet willen racen dan starten ze niet (en dat zie je ook soms, dan vertrekt het hele veld en 1 paard blijft achter).
Meeste renpaard trainingen bestaan gewoon uit draf/galoptrainingen in een groep, over een bepaalde afstand en met een bepaalde snelheid. Niets mysterieus of geheimzinigs aan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:03

Ik vind het nog verbazingwekkend dat dit soort wedstrijden er nog zijn.. Het gaat uiteindelijk om geld, maar ik denk nooit dat het nog heel lang gewaardeerd gaat worden. Of het geld moet het winnen van de publieke opinie.
Ik heb op zich geen problemen met rensport, maar de hindernissen zouden er echt wel uit mogen.. dat is op zich toch niet meer van deze tijd?

Overigens, dat vind ik van dressuur wedstrijden ook, en een aantal andere takken van paardensport.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:18

De rensport in de UK zal zich weinig aantrekken van de publieke opinie in Nederland.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:20

Dat begrijp ik ook nog wel :')

maar goed, dan zijn blijkbaar alleen nederlanders zeikerig over dierenleed... ?