Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:08

Morris schreef:
Ik vind het een achterlijke tak van sport, racerij.

En ik vind mijn baan prachtig :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:19

dit ziet er heel wat anders uit in je eentje in de baan in een trainingsgalop zonder wedstrijd want dat is waar veel mensen zo op tegen zijn.
Als je in een springparcours iemand zo ziet meppen wordt die direct eraf gebelt net als dat een hindernis wordt heroverwogen wanneer er paarden vallen.
Een val is in deze tak van sport normaal niet eens meer een ongeluk te noemen zo vaak als het gebeurt.
In de ogen van vele een risico die je niet zou moeten willen nemen

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:43

Joh wat een vergelijking.. Een training...

Dat is wat anders dan met veel paarden op de baan vol gas en meppen maar.... Jaag ze maar over die hindernissen...
Als er een paar vallen geeft dat niet want dan maken de andere meer winstkans..

Nee.. Sorry.. Niemand praat dit voor mij goed.

En idd.. Probeer eens te meppen bij t springen en je word uitgebeld.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:39

Ik zit ook niet in de rensport, maar het is gewoon geen gezicht dat constant meppen. En vind het overmatig zweepgebruik niet goed te praten met de reden "geld" :(

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:54

Ik vind het een vreselijke sport. :n

Anne_GTI

Berichten: 18203
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:08

Het riekt naar matchfixing.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:13

Waikiki schreef:
En ik vind mijn baan prachtig :)
[ Video ]


Ziet er gaaf uit Waikiki!

Vraagje, doe jij zelf ook racen of alleen trainen?
Kun je ons iets meer over de sport vertellen? Met name ben ik heel benieuwd naar al die valpartijen. Levert dat veel blessure op voor de paarden, want ik vind het zo'n naar gezicht?
Hoe kijk jij naar het zweepgebruik? Het ziet er vrij heftig uit, is het dat ook of valt het volgens jou wel mee? Ik weer niets van deze sport en ik ben nieuwsgierig wat één insider er over te vertellen heeft.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:32

Waikiki nou gefeliciteerd dan. Mijn mening is niet persoonlijk bedoeld, maar voor de tak van sport in zijn algemeenheid.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:55

Er zijn verschillende springruiters voor minder zweepgebruik geschorst bijvoorbeeld Jur Vrieling een paar jaar geleden dit aspect van de paardensport is gewoon niet goed te praten

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:43



Hier een Jockeycam waarbij je de laatste meters goed kan zien hoe het drijven gaat.

Hier nog een met een stuk slowmotion erin vanaf 3.35 zie je dat hij geen klap krijgt maar dat dit er enorm heftig uitziet.



Kan er nog wel 20 plaatsen, enige wat je hoeft te doen is Jockey Cam intypen op Google.

Ja, ze krijgen heus wel eens een knal, maar wat jullie denken te zien, is er gewoon niet.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:02

Het wordt gewoon allemaal goed gepraat. Bah!

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:13

Ruitje, de paarden hebben "respect voor de zweep" zoals wij dat vroeger noemden. En -ook vroeger- werd dat "respect" bijgebracht door een aantal keer een flink pak slaag met diezelfde zweep. En niet alleen in de rensport.
Het woord respect zet ik bewust tussen aanhalingstekens, omdat vaak het woord angst meer van toepassing zou zijn.
Is dat tegenwoordig anders?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:16

Bedankt voor de filmpjes die laten zien dat het paard niet echt geslagen word. Maar de zweep wordt alsnog wel als angst middel gebruikt om het paard te "motiveren" om te lopen.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:35

Ik zit niet in deze sport, dus heb niet veel antwoorden. Wilde alleen wat nuance aanbrengen :)

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:53

En dat is ook goed. Er moet altijd van twee kanten gekeken worden. Mijn vraag was een oprechte, belangstellende vraag.
In 25 jaar tijd kunnen inzichten behoorlijk veranderen namelijk.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:58

Vanuit mijn eigen referentiekader ( drafsport) weet ik dat je de wil/vechterslust/ het vuur van een paard niet kan ' breken' of om moet zetten in angst. Dit levert paarden op die niet meer willen presteren of juist al hun energie van te voren verdoen uit angst van wat er komen gaat.

Die trainers zijn er wel, maar die presteren nooit lang met eenzelfde paard.


Ik weet niet of dit met renners anders werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:24

Kom nou, alsof er niet gemept wordt.

Hoefslag schreef:
Jockey Paddy Brennan kreeg een boete van 4.200 Britse pond en een schorsing van elf dagen omdat hij zijn winnende paard Cue Card in de grote King George VI Chase te hard zou hebben bewerkt met de zweep. Duizenden mensen op de renbaan en nog een veelvoud daarvan voor de buis zagen een ‘hard-ridden’ finish, waarbij ook de als tweede eindigende Ruby Walsh op Vautour voor twee dagen zijn rijbroek in de kast kon laten. Een week later kreeg Tom Scudamore te horen dat hij zeven dagen lang niet mocht racen. Ook vanwege overmatig zweepgebruik.

Zomaar een paar dagen ‘at the races’, waardoor de discussie over jockeys en zwepen oplaaide. Moeten jockeys die hun paarden zo bruut bewerkten nog wel uitgeroepen worden als winnaar? Moeten zwepen niet sowieso verbannen worden van de renbaan?

Ik vind dit een verhelderend filmpje, uit Australië:


Daarnaast vind ik het ook verwerpelijk om een paard wat al moe is op zo'n manier als in de filmpjes op te jagen. En het is ook zinloos volgens een onderzoek:
http://www.australiangeographic.com.au/ ... study-says
Uit het artikel:
Citaat:
Tired horses were found to be whipped the most. The report concluded that "under an ethical framework that considers costs paid by horses against benefits accrued by humans, these data make whipping tired horses very difficult to justify."

Ik blijf erbij, dit goedpraten is jezelf voor de gek houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:53

ruitje schreef:
[ Video ]

Hier een Jockeycam waarbij je de laatste meters goed kan zien hoe het drijven gaat.

Hier nog een met een stuk slowmotion erin vanaf 3.35 zie je dat hij geen klap krijgt maar dat dit er enorm heftig uitziet.

[ Video ]

Kan er nog wel 20 plaatsen, enige wat je hoeft te doen is Jockey Cam intypen op Google.

Ja, ze krijgen heus wel eens een knal, maar wat jullie denken te zien, is er gewoon niet.


Ik besloot het eerste filmpje helemaal af te kijken maar werd al snel misselijk van het gehobbel van de camera :+ en keek toen tot vlak voor het einde alleen nog naar de overview linksboven. Klopt het dat in die race minstens 11 paarden over de kop vlogen? Want dan is het zweepgebruik volgens mij het minste van de problemen van deze sport...
Op het einde zag ik de jockey zijn zweep gebruiken, maar omdat je alleen de beweging naar voren ziet op de film zie je niet hoe vaak het paard met de achterwaartse beweging geraakt werd, dus waar is dat een bewijs voor?

Het tweede filmpje laat zien dat het gezwaai inderdaad vooral een hoop circus is, maar tegelijkertijd wordt het linkerpaard tijdens dat circus meerdere keren op zijn borst en schouder geraakt, dus als het paard in die 10 seconden slow motion al (conservatief geschat) 3 keer een klap krijgt, dan moet het totaal voor de hele race toch wel boven de 5 liggen? Hoe kan dit filmpje dan een voorbeeld zijn van hoe het wel moet?

@ Waikiki: ik vind je filmpje geweldig, maar wat heeft die galoptraining met paardenrennen als sport te maken? Dit ziet er gewoon uit als een heerlijke galoptraining en dan maakt het niet uit of er een renzadel of een veelzijdigheidszadel op ligt en of je op een ovaalbaan galoppeert of op een kilometerslang pad op de Veluwe. Engels Volbloeden zijn geweldige paarden, galopperen is heerlijk en buiten de stoffige bak rijden ook, maar dat is niet waar mensen problemen mee hebben als het om paardenraces gaat. Het gaat juist om de races zelf waar mensen de grootste problemen mee hebben.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 03:08

Waikiki schreef:
Morris schreef:
Ik vind het een achterlijke tak van sport, racerij.

En ik vind mijn baan prachtig :)
[ Video ]




Zeer zeker jou baan is prachtig.
Hier liggen vele banen, maar niet zo een als die van jou. chapeau !

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:21

Marie-Anne, tuurlijk gebeurt dit. Daarom zijn er ook regels, boetes en schorsingen. Ik geef met de filmpjes een nuance, niet de perfecte waarheid. Dat is iets anders dan goedpraten, dat probeer ik helemaal niet.

Ik zou het niet weten xyzutu2, dat zijn aannames waar ik net zo min als jij antwoord op hebt. Maar geeft niet, geeft aan dat wat ik hier ook deel het niet echt gaat uitmaken voor de nuance :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:51

ruitje schreef:
Marie-Anne, tuurlijk gebeurt dit. Daarom zijn er ook regels, boetes en schorsingen. Ik geef met de filmpjes een nuance, niet de perfecte waarheid. Dat is iets anders dan goedpraten, dat probeer ik helemaal niet.

Ik zou het niet weten xyzutu2, dat zijn aannames waar ik net zo min als jij antwoord op hebt. Maar geeft niet, geeft aan dat wat ik hier ook deel het niet echt gaat uitmaken voor de nuance :')

Je zegt eerder:
Citaat:
Ja, ze krijgen heus wel eens een knal, maar wat jullie denken te zien, is er gewoon niet.

Dat valt bij mij toch niet onder de noemer nuanceren. Wat wij "denken te zien" is er wel, en dat is geen uitzondering. Ze mogen 5x een knal geven en daar wordt gebruik van gemaakt.

Dat gecombineerd met wat hier ook al gezegd werd over de nare valpartijen maakt dat ik blij ben dat deze sport niet groot ís in NL.
The British Horseracing Authority schreef:
What is the level of risk in British Horseracing?
Within the last 20 years, the
equine fatality rate in British Racing has fallen by one-third (from 0.3% to just over 0.2% of
runners).

2 van de 1000 startende paarden overlijden.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... fyAbO15IOy

Door al dat geld dat erin omgaat heeft het welzijn van de paarden duidelijk geen prioriteit. Maar dat geldt voor meer paardensport helaas.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:08

Deze sport praat ik niet goed, daarvoor heb ik er teveel moeite mee als ik die beelden zie van al die vallende paarden met hun ruiters erop.
Wel wil ik me erin verdiepen en de post van ruitje vind ik een logische. Ik geloof ook niet dat paarden vanuit angst optimaal presteren en tot het uiterste gaan.
Ik hoop dat insiders mijn eerder gestelde vragen nog willen beantwoorden. Want persoonlijk vind ik al die valpartijen het meest zorgelijk voor mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:17

pien_2010 schreef:
Deze sport praat ik niet goed, daarvoor heb ik er teveel moeite mee als ik die beelden zie van al die vallende paarden met hun ruiters erop.
Wel wil ik me erin verdiepen en de post van ruitje vind ik een logische. Ik geloof ook niet dat paarden vanuit angst optimaal presteren en tot het uiterste gaan.
Ik hoop dat insiders mijn eerder gestelde vragen nog willen beantwoorden. Want persoonlijk vind ik al die valpartijen het meest zorgelijk voor mens en dier.
Ik vraag me af of het niet zo is dat ze, omdat het prooidieren zijn, vanuit angst juist optimaal presteren?

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:10

Nee, angst doet rare dingen met een dier. Bijvoorbeeld in blinde paniek wegvluchten of bevriezen. Een angstig paard presteert lang zo goed niet als een meewerkend paard.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:25

Pffff, en ja hoor, de bokkers vallen allemaal weer over een andere tak van sport heen, zodat ze vooral niet in de spiegel hoeven te kijken naar wat ze hun eigen paarden aan doen.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik mijn paard een groter plezier doe met een race, dan met ruk en pluk in de bak, zoals je dat overal ziet.